tag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post8112069689905592993..comments2024-03-19T22:28:03.451+02:00Comments on Σφυροδρέπανο: Η θεωρία του αδύναμου κρίκουΜπρεζνιεφικό απολίθωμαhttp://www.blogger.com/profile/14138727204732083869noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-38878161399742640232012-01-10T23:05:13.839+02:002012-01-10T23:05:13.839+02:00Εγώ από όλη αυτή τη συζήτηση, θα επέλεγα να κρατήσ...Εγώ από όλη αυτή τη συζήτηση, θα επέλεγα να κρατήσω την παρατήρηση ότι διαφορετικό επίπεδο ανάπτυξης καθορίζει και διαφορετική πρόταση-λύση. Καθώς επίσης και το ερώτημα αν μία ιμπεριαλιστική χώρα θα μπορούσε να γίνει ο αδύναμος κρίκος της αλυσίδας.<br /><br />Παρόλα αυτά, με τη μία ή την άλλη μορφή, η εποχή απαιτεί συνολικές απαντήσεις κι η στρατηγική απάντηση για την ελλάδα δε μπορεί να είναι κάτι άλλο από το σοσιαλισμό (και για την πολιτική μορφή το συζητάμε).Μπρεζνιεφικό απολίθωμαhttps://www.blogger.com/profile/14138727204732083869noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-87772530301826223612012-01-10T00:57:21.191+02:002012-01-10T00:57:21.191+02:00Φοβερή συζήτηση με πολλές πτυχές. Κάποιες σκέψεις ...Φοβερή συζήτηση με πολλές πτυχές. Κάποιες σκέψεις (σ.σ.Δεν μπορώ να καλύψω όλα τα θέματα. Να πω απλά ότι η θέση του ανωνυμου για την λαική εξουσία μου φαίνεται σωστή σε γενικές γραμμές).<br /><br />Απολίθωμα εννοείται ότι έχουν βάση οι επιφυλάξεις σου. Ούτως ή άλλως τις θέσεις μου για την πολιτική κουλτούρα του Δεκέμβρη ή για το «να κάνουμε Ταχρίμ το σύνταγμα» πάνω κάτω τις ξέρεις και δεν έχουν αλλάξει. Κι εννοείται ότι το ΚΚΕ έχει οργανική σχέση με την τάξη, την πιο ισχυρή και ότι το όλο θέμα είναι πιο σύνθετο από μία απλή προβολή αναρχικών συμπλεγμάτων στη δράση και την προοπτική εξουσίας ενός τέτοιου ΚΚ.<br /><br />Το θέμα είναι αυτή τη φορά μίλησα μέσα από ένα διαφορετικό επίπεδο αφαίρεσης. Στην ουσία όλα αυτά τα θέματα συμπεριλαμβάνουν τον κίνδυνο του φετιχισμού στο βαθμό που δεν καταννοούμε την πραγματικότητα ως μία διαδικασία που βρίσκεται υπό διαρκή άρση• την αποφυγή ενός τέτοιου ενδεχομένου την εξασφαλίζει η επικαιρότητα που μας λέει ότι μέρα με τη μέρα η εργατική τάξη βυθίζεται όλο και περισσότερο στην απόγνωση.<br /><br />Παραπάνω λέω στην ουσία ότι ο τύπος αναπτύξης καθορίζει και τη μορφή αντίδρασης. Κι εξηγούμαι:<br /><br />Εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση η λαϊκή εξουσία θα γίνει πραγματικά πολιτική επανάσταση. Τα παραπάνω σχόλια αναφέρονται σε πιθανές λύσεις που απορρέουν από μία πραγματικότητα• δεν χρησιμοποίησα Λενινιστικό πλαίσιο (χωρίς να σημαίνει ότι διαφωνώ) αλλά μαρξιστικό το οποίο κατανοεί αυτά τα φαινόμενα μέσα από μία έννοια της παγκόσμιας αγοράς, του παγκόσμιου χρήματος. Ειδικότερα από την τελευταία απορρέει και η έννοια του ιμπεριαλισμού ή οποία στην σύγχρονη της μορφή συγκροτείται μέσα από την έννοια του κρατικού χρήματος. H κατάσταση κάθε εθνικής οικονομίας ως προς τις άλλες χώρες αναφέρεται και στις διαδικασίες συσσώρευσης οι οποίες με τη σειρά τους καθορίζουν τον καταμερισμό της εργασίας και το ποιόν της εργατικής δύναμης απ’ το οποίο απορρέει και το πλαίσιο διεκδικήσεων του κάθε εθνικού προλεταριάτου. Είναι πιο δυναμική μία τέτοια ανάλυση σε τέτοια επίπεδα αφαίρεσης. Δε θα πάω πενήντα χρόνια πίσω για να καταλάβω το που θα κατατάξω την Ελλάδα. Θα σκεφτώ ότι αν σε 5-δέκα χρόνια από τώρα δεν έχει αλλάξει η κατάσταση και η απαξίωση της εργατικής δύναμης συνεχιστεί με την ίδια η και μεγαλύτερη ταχύτητα τότε το πλαίσιο αιτημάτων του προλεταριάτου θα συρρικνωθεί σε τέτοιο βαθμό που θα είναι σχεδόν αδύνατο να τοποθετήσει τον πύχη ψιλά είτε το ίδιο προλεταριάτο (από μόνο του) είτε το ευγενές ΚΚ.<br /><br />Η παραπάνω λογική προτείνει και διαφορετικές λύσεις. Μας λέει ότι είναι πολύ ρευστή η κατάσταση για να κατανόησουμε πλήρως τι γίνεται με τη θέση της Ελλάδας στην ιμπεριαλιστική αλυσίσα της οποίας -όντως- η Ελλάδα αποτελεί μέρος της (ΣΕΡΒΙΑ). Αλλά οι δυναμικές που αναπτύσσονται είτε στην Ελλάδα είτε στο κέντρο θα καθοριστούν από την ταξική πάλη σε κάθε χώρα ούτως ή άλλως.<br /><br />Βγάζει κάπως ένα αναγκαίο μιλιταρισμό η λογική του Λένιν ο οποίος σίγουρα αντανακλά την πραγματικότητα, αλλά αν δώσουμε έμφαση στην ταξική πάλη εντός των ιμπεριαλιστικών και μη κέντρων οδηγούμαστε σε άλλα συμπεράσματα για την μορφή και το περιεχόμενο των αγώνων που θα ακολουθήσουν και θα επανακαθορίσουν τις σχέσεις της κάθες χώρας με τις άλλες και τον καπιταλισμό εν γένει.<br /><br />ΥΓ. Τα αστικοδημοκρατικά αιτήματα συνδέονται με τα δικαιώματα και τα τελευταία με τις ανάγκες. Αν η απαξίωση των παραγωγικών δυνάμεων συνεχιστεί οι ανάγκες του θα συρρικνωθούν και το πλαίσιο <i>δικαιωμάτων</i> μέσα απ΄το οποίο αυτοπροσδιορίζεται θα περιοριστεί αναλόγως.RedBoyhttps://www.blogger.com/profile/13970600991819348479noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-4757698146117284992012-01-09T19:15:57.378+02:002012-01-09T19:15:57.378+02:00Προφανώς δε μιλάω ως ειδήμων για αυτά τα ζητήματα,...Προφανώς δε μιλάω ως ειδήμων για αυτά τα ζητήματα, αλλά νομίζω ότι έχει να κάνει (όχι με αστικο-δημοκρατικά καθήκοντα, αλλά) με μια αδύναμη αστική τάξη.<br />Στο παρελθόν αυτό σήμαινε μια τάξη που αδυνατεί να προχωρήσει στις απαραίτητες -αστικο-δημοκρατικές- μεταρρυθμίσεις. Στο παρόν δε γνωρίζω τι μπορεί να σημαίνει. Υποθέτω συνολικά τον παραγωγικό προσανατολισμό μιας δοσμένης χώρας και τα αδιέξοδα από την κρίση. Αλλά αυτό είναι απλώς εικασία.Μπρεζνιεφικό απολίθωμαhttps://www.blogger.com/profile/14138727204732083869noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-56181014522454724852012-01-09T19:00:58.325+02:002012-01-09T19:00:58.325+02:00Ναι, όντως θα απαιτούσαν ξεχωριστή ανάρτηση. Απλά ...Ναι, όντως θα απαιτούσαν ξεχωριστή ανάρτηση. Απλά ήθελα να σημειώσω ότι δε μίλησα για τη ¨δημοκρατική δικτατορία του προλεταριάτου και της αγροτιάς", όπου προηγούνται αστικοδημοκρατικά καθήκοντα, αλλά τη "δικτατορία του προλεταριάτου και της φτωχής αγροτιάς", σύνθημα που ρίχτηκε μετά το Φλεβάρη, κατά τη γνώμη μου δείνοντας βάρος στο σοσιαλιστικό πλέον χαρακτήρα της επανάστασης σε μία αγροτική, όμως, χώρα.Ή καλύτερα στη διαπλοκή αστικοδημοκρατικών-σοσιαλιστικών καθηκόντων σε μία χώρα που μόλις πολιτικά κυριάρχησε η αστική τάξη. Γιαυτό πιστεύω θυμίζει την έννοια της γκραμσιανής ηγεμονίας. Αν και διαφέρει σημαντικά από την τωρινή φάση που βιώνουμε. Σήμερα έχουν διαμορφωθεί και παγιωθεί αστικοί θεσμοί, δεν υπάρχουν φεουδαρχικά κατάλοιπα, ενώ το χρέος συμπυκνώνει την κρίση του αναπτυγμένου ελληνικού καπιταλισμού, όχι την υπανάπτυξή του. Όσο για το διαχωρισμό εκκλησίας κράτους, σοβαρό μεν θέμα, αλλά και οι Άγγλοι έχουν βασιλιά. Από αυτό δε συνάγεται κάτι πολιτικά ουσιωδώς διακριτό ως καθήκον. Χωρίς να θέλω να σε κουράζω, διευκρίνισε αν μπορείς τον αδύναμο κρίκο. Αν υφίσταται χωρίς αστικοδημοκρατικά καθήκοντα.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-46286461816013708502012-01-09T15:12:48.202+02:002012-01-09T15:12:48.202+02:00Τη λέξη περιφέρεια την έβαλα συνειδητά σε εισαγωγι...Τη λέξη περιφέρεια την έβαλα συνειδητά σε εισαγωγικά, για να μην υπάρξουν παρανοήσεις.<br />Η ιδέα ότι η λαϊκή εξουσία είναι το αντίστοιχο της δημοκρατικής δικτατορίας του λένιν, είναι πολύ ενδιαφέρουσα, αλλά δεν ξέρω αν ερμηνεύει σωστά τη λογική του κόμματος.<br />Αστικοδημοκρατικό καθήκον θα μπορούσε να είναι ο οριστικός διαχωρισμός εκκλησίας-κράτους πχ. Προφανώς όμως δε θα είναι αυτά, ή κάποια άλλα αστικο-δημοκρατικά αιτήματα που θα δώσουν τον τόνο στην επανάσταση του μέλλοντος.<br />Δεν ξέρω αν στο μυαλό κάποιων σφων το χρέος θα μπορούσε να παίξει τέτοιο ρόλο -έστω ως μεταβατικό αίτημα- αλλά νομίζω ότι αυτό που τίθεται εκ των πραγμάτων είναι συνολικά ο παραγωγικός προσανατολισμός της ελλάδας και κάθε χώρας εν γένει.<br /><br />Τα ερωτήματα για τον αδύναμο κρίκο και τον χαρακτήρα του ελληνικού καπιταλισμού, είναι και δικές μου απορίες, αλλά προτιμώ να τις πιάσω ξεχωριστά, σε άλλη ανάρτηση, την οποία προς το παρόν πάω από αναβολή σε αναβολή.Μπρεζνιεφικό απολίθωμαhttps://www.blogger.com/profile/14138727204732083869noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-76001162851816022602012-01-09T04:31:55.041+02:002012-01-09T04:31:55.041+02:00Νομίζω ότι σε αυτά τα κρίσιμα ζητήματα θα πρέπει κ...Νομίζω ότι σε αυτά τα κρίσιμα ζητήματα θα πρέπει καταρχάς να μιλάμε την ίδια γλώσσα. Τι θα πει περιφέρεια; <br /><br />Ο Λένιν στην εποχή του χώριζε τις χώρες σε ιμπεριαλιστικές, εξαρτημένες και αποικιακές. Οι δεύτερες χαρακτηρίζονταν από έναν ανολοκλήρωτο αστικοδημοκρατικό μετασχηματισμό, οι τρίτες ήταν ακόμα πιο "πίσω", ενώ οι πρώτες, βρισκόμενες στον αστεριμό του ανώτατου σταδίου, δε χωρίζονταν από κάποιο άλλο σκαλοπάτο με το σοσιαλισμό. Η Ελλάδα από τη Διεθνή είχε καταταγεί στις εξαρτημένες. Αυτό ισχύει ως τα σήμερα; Δε μιλάμε για την στρατιωτική ή οικονομική ενδοϊμπεριαλιστική ηγεμονευόμενη θέση. Ποια είναι τα αστικοδημοκρατικά καθήκοντα μιας μεταβατικής στιγμής; <br /><br />Ο "αδύναμος κρίκος" έχει να κάνει αποκλειστικά με αυτό; Επομένως αν η Ελλάδα χαρακτηριστεί ιμπεριαλιστής δεν μπορεί να αποτελέσει αδύναμο κρίκο;<br /><br />Έχω την εντύπωση ότι η ¨λαϊκή εξουσία" στην Ελλάδα είναι το αντίστοιχο "δικτατορία του προλεταριάτου και της φτωχής αγροτιάς" που προέκυπτε από το σοσιαλιστικό χαρακτήρα της Οκτωβριανής επανάστασης. Ή αλλιώς δικτατορία του προλεταριάτου, ωστόσο ο λαϊκός περίγυρος πρέπει να αναφέρεται μιας και στη χώρα μας αφθονεί και συνιστά το κοινωνικοταξικό πεδίο στο οποίο πρέπει να ηγεμονεύσει το προλεταριάτο προκειμένου να γίνει πολιτική ανατροπή και να αρχίσει η σοσιαλιστική οικοδόμηση. Ωστόσο, αδυνατό να διακρίνω αστικοδημοκρατικά καθήκοντα.<br /><br />Τέλος, δεν μπορώ να πω ότι η σημερινή κατάσταση φέρει σημάδια επιδείνωσης απο τη συμμετοχή του ΚΚΕ το 89.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-3314222997692266822012-01-09T03:36:39.784+02:002012-01-09T03:36:39.784+02:00Πολύ ενδιαφέρον αυτό που λες, έχει βάση και ουσία....Πολύ ενδιαφέρον αυτό που λες, έχει βάση και ουσία. Κρατάω ωστόσο επιμέρους επιφυλάξεις: ως προς την εκτίμηση των γεγονότων του δεκέμβρη και της αιγύπτου και της θέσης του κκε. Ίσως είναι πιο "μαξιμαλιστική" απ' όσο πιστεύεις. Αν και το βασικό ερώτημα παραμένει, τι είδους είναι από πολιτικής άποψης η λαϊκή εξουσία και ποια η σχέση της με τη δικτατορία του προλεταριάτου.Μπρεζνιεφικό απολίθωμαhttps://www.blogger.com/profile/14138727204732083869noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-69390286435940712422012-01-08T21:52:36.211+02:002012-01-08T21:52:36.211+02:00Όντως http://seisaxthia.blogspot.com/2012/01/blog-...Όντως <a href="http://seisaxthia.blogspot.com/2012/01/blog-post_3359.html" rel="nofollow">http://seisaxthia.blogspot.com/2012/01/blog-post_3359.html</a>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-85564374644363897912012-01-08T20:31:29.376+02:002012-01-08T20:31:29.376+02:00Έμαθα πως πριν λίγες ώρες πέθανε σε νοσοκομείο της...Έμαθα πως πριν λίγες ώρες πέθανε σε νοσοκομείο της Μόσχας ο Β.Α. Βαζιούλιν. Το γράφω εδώ, παρόλο που είναι off-topic, προς ενημέρωση δική σου και των αναγνωστών του μπλογκ.Ανανεωτικός κομμουνιστήςnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-80361822081933916532012-01-08T03:15:00.184+02:002012-01-08T03:15:00.184+02:00διορθ. του «κολλημένου σταλινικού ΚΚΕ»...σε εισαγω...διορθ. του «κολλημένου σταλινικού ΚΚΕ»...σε εισαγωγικά.<br /><br />Κι εννοείται όταν γράφω ότι η κριτική που γίνεται στο ΚΚΕ απο μία μαξιμαλιστική σκοπιά του «πλήρους απελυθερωμένου ατόμου» (π.χ. της κριτικής στον σοσιαλισμό με γραφειοκρατία) δεν μπορεί να θεμελειωθεί ρεαλιστικά με βάση την δυναμική της καπιταλιστικής συσσώρευσης στην Ελληνική οικονομία. Και γι' αυτό και οδηγούνται σε μεταβατικά προγράμματα κλπ. <br /><br />Χίλια συγγνώμη Απολίθωμα για τα τρία ποστ αλλά το πρώτο έπρεπε να το σπάσω στα δύο για να το φορτώσει και οι διευκρινήσεις σ' αυτό είναι απαράιτητες...RedBoyhttps://www.blogger.com/profile/13970600991819348479noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-5388442502637377242012-01-07T19:52:32.511+02:002012-01-07T19:52:32.511+02:00Με απλά λόγια: Πρέπει να περιμένουμε ανακατατάξεις...Με απλά λόγια: Πρέπει να περιμένουμε ανακατατάξεις σε επίπεδο εξουσίας κι όχι γενικότερες απελευθερωτικές επαναστάσεις με άμεσα κομμουνιστικό πρόσημο. Αυτές οι ανακατατάξεις δε θα θέτουν απλά το θέμα της εθνικής απελευθέρωσης/κυριαρχίας όπως ανησυχούν πολλά κομμάτια της αριστεράς (π.χ. Ισκρα, ΑΡΑΝ, ΚΟΕ). Ούτε όμως θα θέτουν εντός των ορίων τους καμία γενικότερη προοπτική ανάπτυξης του πλήρως αναπτυγμένου ατόμου, όπως άλλου τύπου αριστερίστικη κριτική στο ΚΚΕ ορίζει (ΣΕΚ, ΝΑΡ, ΜΑΑ, Αναρχία). Θα είναι απλά επαναστάσεις που θα αμφισβητούν το καθεστώς των αστικών κυβερνήσεων είτε σε χώρες της ήμι-περιφέρειας (Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία) είτε σε περιφερειακές χώρες όπως η Αίγυπτος. Οι αντενέργειες από αυτές τις επαναστάσεις θα μας απασχολήσουν για το ενδεχόμενο προλεταριακών επαναστάσεων στα καπιταλιστικά κέντρα. Αλλά θα είναι η κίνηση στα τελευταία που θα θέσει -αντικειμενικά μιλώντας- τη δυνατότητα κατάργησης του καπιταλισμού.<br />Με βάση τα παραπάνω στην Αίγυπτο όντως έγινε επανάσταση. Αυτό που δεν μπορούν να εξηγήσουν αναλύσεις τύπου ΣΕΚ είναι το γιατί συνεχίζεται η καταπίεση, η οποία φαίνεται να είναι χειρότερη από πριν. Το Δεκέμβρη όντως είχαμε μία εξέγερση τέτοιου τύπου με αποτέλεσμα την πτώση του Καραμανλή και την άνοδο του ΠΑΣΟΚ. Είναι διαδικασίες που θέτουν το πρόβλημα της εξουσίας στο επίκεντρο΄ αναπαράγουν το φετιχιστικό διαχωρισμό της πολιτικής απ' την οικονομία χωρίς να θέτουν κάποιο συγκεκριμένο αίτημα μετάβασης στον κομμουνισμό (κατάργηση των τάξεων). <br />Με βάση τον συσχετισμό δυνάμεων στην Ελλάδα το επόμενο βήμα θα είναι η λαϊκή εξουσία, που δεν είναι κομμουνισμός και δεν ξέρουμε ακόμα τι θα είναι, αλλά τουλάχιστον θα καταργεί την εξουσία των αστών που είναι και το ζητούμενο ενεργοποιώντας διαδικασίες στο κέντρο. <br />Μπορεί ο Έλληνας αριστερός να επικαλείται όσα τσιτάτα θέλει απ’ τον Μαρξ, τον Μπαντιού, τον Ζιζεκ κι όποιον άλλο θέλεις΄ για το αν ο Μαρξ πίστευε ότι το κόμμα πρέπει να ασκεί εξουσία στην τάξη, για το αν το προλεταριάτο έχει την πρωτοκαθεδρία κλπ. Αλλά το γεγονός ότι κανένα κόμμα δε θέτει αυτή τη στιγμή θέμα προλεταριακής επανάστασης κάτι πρέπει να μας πει για την <i> πολιτική μορφή </i> μέσα από την οποία η ταξική πάλη εμφανίζεται στην Ελλάδα. Το πραγματικά απελευθερωτικό περιεχόμενο εδρεύει αλλού και δεν είναι θέμα του κολλημένου σταλινικού ΚΚΕ ούτε του ότι κάποιοι άλλοι είναι πιο επαναστάτες από τους ΚΚΕδες κι έχουν καταλάβει καλύτερα τον Μαρξ, την εργατική χειραφέτηση κλπ. Είναι θέμα του παγκόσμιου καταμερισμού εργασίας και της αναγκαίας πολιτικής μορφής που προσδίδει η υπερσυσσώρευση κεφαλαίων στη γειτονιά μας (περιορισμένης χειραφετιτικής προοπτικής και ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων).<br /><br />Για την ώρα ας σταθούμε στην υλιστική διάσταση αυτής της μορφής που παγιώνεται σε σοσιαλιστικά σχήματα με κεντρικό πυρήνα το κόμμα.RedBoyhttps://www.blogger.com/profile/13970600991819348479noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-81787152277490965.post-47444646729985353092012-01-07T19:52:22.055+02:002012-01-07T19:52:22.055+02:00Το κείμενο σου –όπως πάντα- έχει κάποια εξαιρετικ...Το κείμενο σου –όπως πάντα- έχει κάποια εξαιρετικά στοιχεία. Ποια είναι η θέση της Ελλάδας στην ιμπεριαλιστική αλυσίδα και προπαντός το ζητούμενο...τι τύπος πολιτικής προκύπτει από αυτή τη θέση. <br />Κάποια γενικότερα σχόλια και κάποιες ειδικές σκέψεις πάνω στο Ελληνικό πρόβλημα (αναφορικά και με την λαϊκή εξουσία):<br />Εισαγωγικά να πω ότι αυτό που λέει ο Κάρολος μπορεί να νοηθεί ως νόμος που ισχύει και σήμερα. Η Οκτωβριανή επανάσταση δεν αναίρεσε τους προβληματισμούς των Μαρξ/Ενγκελς΄ τους επιβεβαίωσε. Είναι όντως το μεγαλύτερό γεγονός των τελευταίων δύο αιώνων σε ότι αφορά την αλλάγη εξουσίας, τη διακοπή διαδικασιών υπερσυσσώρευσης κλπ. Αλλά μιλώντας για την ΕΣΣΔ μιλάμε για σοσιαλισμό με εξουσία πάνω στο προλεταριάτο, όπως θα είναι κι ο σοσιαλισμός που θα εφαρμοσθεί στην Ελλάδα σήμερα και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής περιφέρειας (καλώς εχόντων των πραγμάτων).<br />Με βάση τα παραπάνω η επανάσταση που θα γίνει στην Ελλάδα, στην Ισπανία ή και στην Πορτογαλία δεν θα είναι απελευθερωτικές, προλεταριακές που θα καταργήσουν τον καπιταλισμό λόγω της συνειδητής κατάργησης του καπιταλισμού από την εργατική τάξη. Θα είναι επαναστάσεις που κύριο χαρακτηριστικό θα έχουν την <i>αλλαγή εξουσίας</i>. Η γνώμη μου είναι ότι προλεταριακές επαναστάσεις που θα καταργούν τον καπιταλισμό <i>in toto </i> μπορούν να προκύψουν από επανάστασεις σε ΗΠΑ και Βρετανία (άντε και Γερμανία/Γαλλία) τις –ας πούμε- παραδοσιακά αναπτυγμένες καπιταλιστικές δυνάμεις είτε από τα λεγόμενα BRICS΄ αν και νομίζω ότι η προηγούμενη περίπτωση είναι πιο πιθανή λόγω του ότι οι αντιφάσεις του καπιταλισμού έχουν εκδηλωθεί πιο έντονα και η συνείδηση του προλεταριάτου είναι πιο κορεσμένη απ’ ότι στην Κίνα και την Βραζιλία που ακόμα αναπτύσσεται, ενσωματώνεται κλπ. RedBoyhttps://www.blogger.com/profile/13970600991819348479noreply@blogger.com