Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2009

Για την αλλαγή της ώρας

Είχε, είχε... Είχε τέτοιες φιλοδοξίες, ήταν τέτοιος. Αν και ήταν στενοκέφαλος μέχρι εκεί που δεν παίρνει. Να σου πω ένα άλλο επεισόδιο για να δεις τη στενοκεφαλιά. Αυτά όλα τα λέω για να μη βγαίνει το εύκολο συμπέρασμα ότι ο σιάντος ήτανε πράκτορας και τα ρέστα. Ένας που θα πάρει έτσι ξερά, χωρίς να ξέρει ανθρώπους και ψυχολογία, θα τον βγάλει χαφιέ, όπως και τον έβγαλε ο ζαχαριάδης.

Λόγια που αναφέρονται στο γιώργη σιάντο κι ανήκουν στον γιάννη ιωαννίδη. Μαζί οι δυο τους είχαν την καθοδηγητική ευθύνη του κκε, για όσο καιρό έλειπε ο ζαχαριάδης στο νταχάου.

Πολύ αργότερα, εξόριστος στη ρουμανία, ο γιάννης ιωαννίδης, μίλησε στον αλ. παπαναγιώτου, που μαγνητοφώνησε τη μακρά συνομιλία τους για όλα τα προβλήματα του κόμματος και την εξέδωσε στα τέλη της δεκαετίας του 70 σε βιβλίο από τις εκδόσεις θεμέλιο (κάτι που μας δείχνει ότι κατά πάσα πιθανότητα είχε πάει με τους εσωτερικάκηδες).

Ας δούμε τι λέει στη συνέχεια ο ιωαννίδης. Η αφήγηση έχει κάποια χάσματα, αλλά με τα πολλά βγαίνει νόημα. Σημειωτέον, η δόμνα που αναφέρεται στο κείμενο είναι η γυναίκα του ιωαανίδη.

Το 1942, όταν άλλαξε από τους γερμανούς η θερινή ώρα, κοίτα τι μας συνέβη. Εμείς από τα προηγούμενα είχαμε καθορίσει συνάντηση με το σιάντο. Το ραντεβού το κανόνισε η δόμνα με τη γυναίκα του σιάντου, τη βαγγελιώ, ας πούμε για τις 6 η ώρα το βράδυ. Στο μεταξύ δυο τρεις μέρες πριν από το καθορισμένο ραντεβού είχε αλλάξει η ώρα. Συνεπώς θα έπρεπε να πας με την ώρα που είχε το κράτος. Αυτό ήταν κοντά στο νου κι η γνώση.

Πάει η δόμνα στο ραντεβού, βαγγελιώ δεν υπάρχει. Κάνει βόλτες εδώ κι εκεί, περνάει μισή ώρα. Κι έχει εντολή παραπάνω από ένα τέταρτο να μην καθίσει. Τα ραντεβού έτσι γινόντουσαν. Έρχεται η δόμνα. Ποιος ξέρει τι συνέβη. Εγώ ανησυχώ. Ανησυχεί φυσικά κι αυτός. Σου λέει τι νάγινε ο γιάννης...

Τη δεύτερη μέρα ξαnαπάνε στη ρεζέρβα (εναλλακτικό τόπο συνάντησης) και πάλι δεν ανταμώνουν. Η δόμνα πηγαίνει με την καινούρια ώρα, η βαγγελιώ πηγαίνει με την παλιά ώρα. Μια ώρα διαφορά είναι αυτή. Δε μπορούνε να ανταμώσουνε. Μετά εγώ κάθισα και σκέφτηκα. Μπας και πηγαίνει με την παλιά ώρα; Γιατί δεν ακούστηκε να έπαθε τίποτα. Λέω λοιπόν της δόμνας, πήγαινε με το παλιό, πήγαινε και με το καινούριο και να δούμε. Έτσι έγινε η σύνδεσή μας.

Και τότε που θα συνδεόμασταν, θα κάναμε συνεδρίαση του πολιτικού γραφείου. Η συνεδρίαση αυτή ματαιώνεται και πρέπει να ξαναειδοποιηθούν όλοι για τη νέα ημέρα. Στο δρόμο ο γιώργης μου λέει:
-Μα τι είναι αυτά; Δεν είπαμε στις 6 η ώρα;
-Ναι, αλλά τώρα η ώρα έξι είναι, πέντε, ή επτά δε θυμάμαι.
-Βρε, με τη φασιστική ώρα θα πάμε εμείς;

Είναι χαρακτηριστικό αυτό το πράγμα. Αφού ήρθε η δόμνα και μου είπε πως η βαγγελιώ όταν βρέθηκαν της είπε: με τη φασιστική ώρα θα πηγαίνουμε τώρα και μεις; Δεν έδωσα τότε και τόση σημασία. Ε, λέω, τόσο της κόβει της βαγγελιώς, άστηνε... Δε νόμιζα ότι κι ο σιάντος μπορεί να ήταν τόσο... ή αυτό που εξέφραζε η γυναίκα του σιάντου ήταν γνώμη του ίδιου του σιάντου.

Λοιπόν πηγαίνοντας για το μέρος που θα γινόταν η δουλειά, άρχιζε να μου λέει αυτό και κείνο, οπότε του λέω: μη φωνάζεις τώρα γιώργη, έχεις άδικο και πάμε στο πολιτικό γραφείο να λύσουμε κι αυτό το ζήτημα. Τέτοια ζητήματα είναι ανόητα, αλλά θα πάμε εκεί και θα δούμε. Μία είναι η ώρα, αυτή που έχει το κράτος. Δε μπορούμε να έχουμε κομμουνιστική ώρα και φασιστική ώρα.

Πήγαμε στη συνεδρίαση του πολιτικού γραφείου. Στο μεταξύ ο σιάντος το σκεφτόταν αυτό. Γιατί μόλις μπήκε ρώτησε τους άλλους: Ε, τι γίνεται, θα την αλλάξουμε τώρα κι εμείς την ώρα; Όλοι απάντησαν με ένα στόμα: Φυσικά θα την αλλάξουμε. Ναι, λέει ο σιάντος. Αυτό πρέπει να κάνουμε. Να την αλλάξουμε και μεις. Ούτε συζήτηση, ούτε τίποτα... Στενοκεφαλιά, ε;
Δεν μπορώ να πω ότι ήταν χαφιές και ήθελε να τα μπερδέψει. Πρόκειται για στενοκεφαλιά, για καθαρή περίπτωση στενοκεφαλιάς. Και ποιος τον ξέρει καλά τον γιώργη... ο άνθρωπος τόσο μπορούσε... με τη φασιστική ώρα σου λέει... Τι φασιστική, αυτή ήταν η ώρα του κράτους. Γι' αυτό σου τα λέω και αυτά. Και το ζήτημα της άρνησής του με την εγχείρισή μου για την οποία προηγούμενα είχε συμφωνήσει και τα άλλα και αυτό τώρα.

Αυτά δεν πρέπει να τα βλέπουμε με το πρίσμα του ύποπτου. Φυσικά όχι να μην το δίνουμε σημσία και αυτό. Αλλά αν ξέρουμε τον άνθρωπο μπορούμε να δώσουμε εξήγηση. Μπορεί να μην τον δικαιώσουμε σε αυτό που έκανε, αλλά όχι και να τον... Έτσι σκεφτόταν αυτός.


Το είχα διαβάσει και στο ραφαηλίδη, αλλά δεν του είχα δώσει πολλή βάση.
Σε κάθε περίπτωση σύντροφοι, φροντίστε να είστε συνεπείς αύριο στο ραντεβού για την επανάσταση. Μία ώρα πριν νωρίς, μία ώρα μετά αργά.
Ούτε δυο-τρεις ώρες μετά, με λογική σιγά μην ξεκινήσει στην ώρα του.
Κι εμείς με εαακίτικη ώρα θα πηγαίνουμε;

Υστερόγραφο: τα παραπάνω στοιχεία τα βρήκα στο βιβλίο σβαρνούτ, το προδομένο αντάρτικο του ν. ι. μέρτζου, διευθυντή τότε (το 1980) του ελληνικού βορρά, που πήρε έτοιμο υλικό από μαρτυρίες κι απομνημονεύματα κι έκανε μια συνέντευξη και με το βαφειάδη.

Σβαρνούτ σημαίνει κάτι σαν αναδίπλωση και κατά λέξη, τυλίξτε πίσω το χαλί, (δηλαδή, αναδιπλώστε το αντάρτικο). Φέρεται να την είπε ο σύντροφος με το μουστάκι στις 10 φλεβάρη του 48 (κοντά στην επέτειο της βάρκιζας) στον ζαχαριάδη εν είδει εντολής να μαζέψει το αντάρτικο.

Ιστορίες για αγρίους με (σοβιετικές) αρκούδες, θα πει κανείς, αλλά υπάρχουν πολλά ντοκουμέντα και μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα από πρώτο χέρι και σε αυτά βασίζεται κυρίως.
Οι πρώην έχουν πολύ μεγάλη γλώσσα, όπως γνωρίζουν πολύ καλά οι αναγνώστες του μπλοκ.

12 σχόλια:

  1. Mπορεί να είμαι -υπερβολικά- επηρρεασμένος απο τον Eudes, αλλά πιστεύω πως κουτσός είναι η πιο μισητή και γλοιώδης φιγούρα εκείνης της περιόδου.
    Θα ήταν πολύ ωραία για όλους μας, όταν καλέσανε τον Άρη στα γραφεία όλοι αυτοί, αντί να ξυριστεί και να παρουσιαστεί άοπλος και έτοιμος να φάει την κατσάδα, να ξυριστεί μεν αλλά να πάει οπλισμένος και με 6-7 πιστολιές να τους φάει όλους. Εκτός απ'τον γέρο βέβαια.
    Και μετά απο δύο χρόνια με το σχέδιο του Μακρίδη καταλαμβάνουμε την Αθήνα.
    Ούτε Λίβανος,ούτε ζημιά..

    κομμάντο πηλιορείτικης εντροπίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Stokos telika o Siantos???

    Re, ayto to Sbarnout de to diafhmizei o Liakopoulos???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. όλοι στόκοι ήτανε.Τό'πε και ο Ποπώφ όταν ήρθε στην ελεύθερη Ελλάδα. Τον μόνο που δεν ήταν στόκος, τον φάγανε ουσιαστικά οι ίδιοι οι στόκοι.
    Ο γέρος βέβαια ήτανε λιγάκι καλυτερος.αλλά όταν το στελεχικό δυναμικό είναισε τόσο χαμηλό επίπεδο... στους τυφλούς βασιλεύει ο..κουτσός!
    Ασε που ο γέρος υπέγραψε στη Βάρκιζα και μέτα απο λιγο πεθανε από καρδια..

    όντως το διαφημίζει ο λιακο το σβαρνουτ..
    μεταμοντερνος χυλος στα μουτρα μας όλη την ώρα

    κομμάντο πηλιορείτικης εντροπίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ου μην και αγιορείτικης. Καλό πενταήμερο.

    Ο μέρτζος είναι ακροδεξιός, οπότε πολύ πιθανόν να το διαφήμιζε το βιβλίο.
    Η αξία του δεν είναι στα συμπεράσματα που βγάζει ο μέρτζος (αν και μερικά χρήζουν απάντησης) αλλά στις μαρτυρίες και τα συμπεράσματα που πρέπει να βγάλουμε εμείς.
    Κι ίσως να μην είναι και πολύ ευχάριστα.

    Υγ: να διορθώσω κάτι που έμαθα σήμερα. Οι 71 έστειλαν κατόπιν δικής τους επιλογής το κείμενο μετεκλογικά στο πριν. Και οι πληροφορίες λένε ότι δε συγκροτούν αρραγές μέτωπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Οι 71 θα πρέπει να αποσύρουν 2 υπογραφές για να αφήνουν υπονοούμενα για τη στάση τους.

    Για να μην ξεχνιόμαστε (και για να μην παρασύρομαι να απαντάω μόνο στα υστερόγραφα) Ο Σιάντος ήταν επιλογή Ιωαννίδη, και το μεγαλύτερο πρόβλημα ή μάλλον αυτό που δεν μελετήθηκε ποτέ ήταν ο ρόλος του Ιωαννίδη και οι ευθύνες του. Σε αυτό ευθύνεται κι ο Ζαχαριάδης (για τον οποίο έχουν γίνει διεξοδικές κριτικές αν και όχι ολοκληρωμένες εκ αριστερών και δεξιών όπως και για το Σιάντο) που επί της ουσίας αυτό που του είχε προσάψει στον Ιωαννίδη ήταν η επιλογή Σιάντου (και κάτι λίγα για την Ακροναυπλιά).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και κάτι ακόμα.
    Προφανώς και δεν ήταν στόκος ο σιάντος. Το κείμενο μπαίνει με σατιρική διάθεση, όχι καταγγελτική.
    Αλλά μια στενοκεφαλιά υπήρχε. Ή αυτό, ή αλλιώς αρχίζουμε να ψάχνουμε τις ευθύνες εκτός ελλάδας.
    Ο ιωαννίδης μπορεί να θέλει να δείξει αυτό, μπορεί απλά να πάει να βγάλει λάδι τον εαυτό του και να τα φορτώσει σε έναν μακαρίτη. Που επειδή ήταν μακαρίτης βόλευε και του φόρτωσαν πολλά. Συμβαίνουν αυτά μετά από μια ήττα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. καλά όσο ζει κάποιος δεν μιλάει κανείς, όταν πεθαίνει θυμούνται πόσο τους εκτιμούσε ο μακαρίτης ή πόσο τραγικά λάθη έκανε.

    Υ.Γ. Παρεπιπτόντως τι ώρα είναι? έτσι πληροφοριακά, σιγά μην την αλλάξω, τι είμαι..τσιράκι των Άγγλων ιμπεριαλιστών που χρησιμοποιώντας το άντρο τους στο Γκρίνουιτς κάνουν ότι γουστάρουν και μας τρώνε την ώρα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. λοιπον,τί συμπερασμα μπορούμε να βγάλουμε εμείς σήμερα από αυτή τη πονεμένη ιστορία. Όταν βρεθεί κάποιος σαν τον Διγενή της στερεολαδίτικης παράδοσης και φτιάχνει αυτό που φτιάχνει-δηλ. ισως τον πιο μαχητικό και νικηφόρο και στρατευμένο ιδεολογικά παρτιζάνικο στρατό στην ευρώπη της χιτλερικής μαυρίλας,όταν οι γάλλοι αντιστασιακοί πίναν τσαι-ειναί σίγουρο πως έχουμε μια κατασταση σοβαρή..
    Όταν η πολιτική πρωτοπορία του τόπου-το γράμμα του ν.ζαχαριαδη κτλ..- συμβαίνει όμως να κάνει το ένα λάθος πίσω απ'τάλλο,για διάφορους λόγους ας μην το εξετάσουμε αυτό,κάποιος πρέπει να αλλάξει τη ρότα του προτσές....
    Ο μιζέριας δε μπόρεσε να το κάνει.Κρίμα.
    Πότε όμως αυτοί οι Ίωαννίδιδες, οι Κύρκοι, οι Ζαχαριάδηδες, οι Κολλιγιάνηδες, οι Παρτσαλίδηδες, οι Φαράκοι("μακαρία τη λήξει", όπως ελεγε και ο Ευτύχης) θα κρίθουν πολιτικά γιαυτά που κάνανε?- στο μερίδιο της ατομικής τους ευθύνης-. Ποτέ βέβαια απτο ΚΚΕ.Θα έπρεπε να αυτοαναιρεθεί το ίδιο.
    Και ακριβώς επειδή δεν είπαν την αλήθεια στον κόσμο, ο Αντρέας το 81 σάρωσε.
    Μακριά λοιπόν απο τις οργανωτικές δομές σταλινικού πυραμιδικού κτλ τύπου και μερίδιο πολιτικής ευθύνης και δράσης στο κίνημα.

    ΖΗΤΩ Η ΕΠΟΠΟΙΙΑ ΤΟΥ ΑΔΟΥΛΩΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ

    ΕΑΜ ΕΛΑ ΕΠΟΝ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΩΝ ΛΑΩΝ

    ΚΡΕΜΑΛΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ ΣΤΟΥΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΕΣ ΤΟΥ ΚΚΕ


    κομμάντο πηλιορείτικης εντροπίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΕΑΜ ΕΛΑΣ ΕΠΟΝ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΩΝ ΛΑΩΝ

    γλώττα λανθάνουσα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δηλ το αντάρτικο το έκανε μόνος του ο διγενής μιζέριας κι όλοι οι άλλοι-μαζί και το κόμμα- ήταν ανίκανοι γραφειοκράτες και πρέπει να απολογηθούν (ή αφού δε μπορούν να τους κρεμάσουμε μετά θάνατον).

    Άκρως διαλεκτικό σε βρίσκω, συνέχισε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εμπρός για αντικαπιταλιστικό πόλο!

    http://contra.gr/WaterPolo/Europe/LENTrophy/NEPatron/253409.html

    Καλημέρα σύντροφε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. στην ηγεσία του ΚΚΕ πρέπει να αναζητηθούν τα αίτια της ήττας...αλλά και η ανάπτυξη του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ...Μια αντιμετώπιση πως το ΚΚΕ ευθύνεται για όλα τα αρνητικά και την ήττα και το 41-44 με την ανάπτυξη του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ μου θυμίζει το: τα δικά σας, δικά μας και τα δικά μας, δικά μας που λέει και ο σοφός (ανώνυμος) ελληνικός λαός

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Η κε του μπλοκ είναι ανοιχτή σε κάθε σχόλιο που προσπαθεί να προσθέσει κάτι στην πολιτική συζήτηση
Αρκεί να έχει κάποιο διακριτό ψευδώνυμο ως υπογραφή.