Επετειακών κειμένων συνέχεια, αυτή τη φορά για τη DDR. Αποσπάσματα από το βιβλίο του σαχναζάροφ (βοηθός του γκόρμπι) το τίμημα της ελευθερίας, που είδαμε στο προηγούμενο κείμενο.
Η ΓΛΔ ήταν ας πούμε το μαργαριτάρι στην κορώνα της ρώσικης αυτοκρατορίας. Αποτελούσε την πλέον ανεπτυγμένη βιομηχανικά χώρα του σοσιαλιστικού στρατοπέδου κι εκπλήρωνε το ρόλο προφυλακής του σοσιαλισμού.
Οι δημιουργοί της μεγάλης πολιτικής σε ανατολή και δύση το κατανοούσαν περίφημα και προσπαθούσαν με κάθε μέσο: από την ανατολική πλευρά να αναπτύξουν το πρώτο σε γερμανική γη κράτος των εργατών κι αγροτών κι από τη δυτική να το υπονομεύσουν.
Στην κε του κκσε αποδιδόταν ιδιαίτερη προσοχή στις σχέσεις με τη γλδ.
μαζί της διεξάγονταν οι μεγαλύτερες εμπορικές συναλλαγές. Από εκεί λαμβάναμε την πολυτιμότερη για εμάς τεχνολογία κι εξοπλισμό. Εκεί στρατωνιζόταν το μεγαλύτερο τμήμα σοβιετικών στρατευμάτων στο εξωτερικό, πάνω από 200 χιλιάδες άντρες. Μέσω του βερολίνου σε μεγάλο βαθμό αποκατασταίνονταν οι σχέσεις μας με το κομμουνιστικό κίνημα της δυτικής ευρώπης.
Στη διαδικαστική ζωή της σοσιαλιστικής κοινότητας και του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος οι γερμανοί προσέφεραν συστηματικότητα, τάξη, πειθαρχία. Ακόμα και τους συναδέλφους μας αό το τμήμα διεθνών σχέσεων του εσκγ δε στάθηκε να τους κάνει να χάσουν το μέτρο η τακτική επικοινωνία με τους αδερφούς σλάβους. Μόνο δυο τρεις το έριξαν στο ποτό.
Σε σχέση με αυτή την περίπλοκη κατάσταση (σ.σ.: εννοεί τις σχέσεις με τη BDR) εμφανίστηκε και μία ακόμη μεγάλη θεωρητική διαφωνία. Αρχίζοντας από την εποχή του βίλχελμ πικ και του ότο γκρότεβολ, στη ΓΛΔ προπαγανδιζόταν η θέση: ένα έθνος-δύο κράτη.
Ανταποκρινόταν στην αληθινή κατάσταση πραγμάτων κι υπηρετούσε μια πλήρως ικανοποιητική νομική βάση που να αποτρέπει τις αξιώσεις της οδγ να αντιπροσωπεύει τη γερμανική λαοκρατική δημοκρατία, τους πολίτες της, ουσιαστικά και το έδαφός της.
Αλλά ποιος ηγέτης ικανοποιείται με τις παλιές αποσκευές, δε θέλει να διατυπώσει νέες θέσεις; Και τα προπαγανδιστικά όργανα της ΓΛΔ άρχισαν να ξετυλίγουν μια καινούρια αντίληψη: δυο κράτη-δύο έθνη, η οποία όπως όλα δείχνουν έγινε αποδεκτή όχι χωρίς την υπόδειξη του πρώην γενικού διευθύνοντος της σοβιετικής διοίκησης στη γερμανία κι εκείνη τη στιγμή αναπληρωτή του υπουργού εξωτερικών, βλαντιμήρ σιμιόνοβιτς σιμιόνοφ.
Αυτόν τον ενεργητικό και γοητευτικό άνθρωπο, μεγάλο θαυμαστή της ζωγραφικής, τόσο συνάρπασε η ιδέα των δύο εθνών, ώστε υποστήριξε ακόμη και διδακτορική διατριβή με αυτό το θέμα.
Τώρα πια, παρόμοια θεωρητικά παιχνίδια δεν έχουν καμία σημασία, αλλά τότε ήταν ένα αρκετά ζωτικό θέμα. Το λάθος αυτής της αντίληψης ήταν ολοφάνερο, αφού κάθε δεύτερος γερμανός της ΓΛΔ είχε εξ αίματος συγγενείς στην οδγ, μεταξύ αυτών κι ο έριχ χόνεκερ.
Πολλοί σχεδόν καθημερινά επικοινωνούσαν τηλεφωνικά, αντάλλασσαν επισκέψεις. Είναι κατανοητό ότι αυτοί δε μπορούσαν να πάρουν στα σοβαρά τις διαβεβαιώσεις, ότι οι γονείς τους, οι αδελφές, οι αδελφοί τους ανήκουν σε διαφορετικό έθνος. Κρυφά γελούσαν με αυτή την ανεξαρτησία.
Με ένα λόγο, το πολιτικό αποτέλεσμα ήταν αντίθετο από αυτό που υπολόγιζαν. Αλλά οι δικοί μας ειδικοί περί τη γερμανία επέμεναν με πείσμα στο δικό τους, επικαλούμενοι συχνά τη σκέψη του λένιν για την ύπαρξη δύο εθνών σε ένα, εξαιτίας της βαθειάς του διαίρεσης μεταξύ της αστικής τάξης και του προλεταριάτου, την χρησιμοποίηση από τον ίδιο των όρων σοσιαλιστικό και αστικό έθνος. Εμφανίστηκε κι ένα τέτοιο επιχείρημα: στην αυστρία το 80% του πληθυσμού δε θεωρεί τον εαυτό του γερμανούς.
Ναι, διαφωνούσα εγώ- αλλά οι αυστριακοί έζησαν σε χωριστό κράτος επί μερικές εκατονταετίες κι επιπλέον αναμείχθηκαν σε σημαντικό βαθμό με τους λαούς της αυτοκρατορίας τους. Είναι εντελώς πιθανό ότι εάν η γλδ εξακολουθεί να υφίσταται επί 300 χρόνια θα προκύψει εδώ ένα ιδιαίτερο έθνος. Κάτι τέτοιο όμως ακόμα δεν υπάρχει.
Η εσφαλμένη θέση μόνο μπερδεύει τους ανθρώπους, τους αποσπά από την κατανόηση του κύριου: ιστορικά συνέβη έτσι, ώστε το γερμανικό έθνος δημιούργησε τώρα δύο κράτη.
Σε αυτό δεν υπάρχει τίποτα το ασύνηθες. Το αραβικό έθνος έχει ολόκληρη δεκάδα κρατών. Το ίδιο κι οι εθνικώς συγγνείς λαοί των λατινοαμερικάνικων χωρών οι οποίοι μιλούν την ίδια γλώσσα.
Στις ιδιαίτερες συνομιλίες ο γκορμπατσόφ έλεγε ότι η ανανέωση του σοσιαλισμού σε μας θα δώσει νέα πνοή σε όλες τις αδελφές χώρες και με την έννοια αυτή η ΓΛΔ δεν θα αποτελέσει εξαίρεση.
Με αυτή τη διάθεση ο γγ πήγε στον εορτασμό της 40ής επετείου της ΓΛΔ.
Σπάνια τον υποδέχτηκαν κάπου έτσι, όπως στο βερολίνο. Πλήθος κατοίκων, ιδίως νεολαίας χαιρετούσαν με ενθουσιασμό τον άνθρωπο από τον οποίο περίμεναν αλλαγές στην αρκετά χαρούμενη, αλλά ανελεύθερη, πληκτική ζωή τους. Κρατούσαν πλακάτ που χτυπούσαν τον χόνεκερ στην καρδιά: μας χρειάζεται ο δικός μας γκόρμπι.
Η αστυνομία εκείνη τη μέρα συνέλαβε μερικές ομάδες διαδηκωτών.
Στις 26 γενάρη του 90 πραγματοποιήθηκε από τον πρόεδρο μια συνεδρίαση για τη γερμανία με στελέχη του κκσε. Να τι είπε εκεί ο γκορμπατσόφ.
-Πρέπει να συμβουλεύσουμε τους φίλους μας να σκεφτούν τη δυνατότητα ενοποίησης του εσκγ με το spd.
Η κοινή γνώμη δέχεται με οδύνη την απόσπαση της ΓΛΔ, πολύ περισσότερο την απορρόφησή της από την οδγ. Εκατομμύρια ανθρώπων που πολέμησαν στο μέτωπο είναι ακόμα ζωντανοί. Όχι μόνο οι άνθρωπο της παλιάς γενιάς, αλλά κι η νεολαία συνήθισαν να βλέπουν στη σοσιαλιστική γερμανία, ένα από τα στηρίγματα της σύγχρονης ειρήνης. Η κοινωνική συνείδηση θα υποστεί σοβαρό τραύμα. Αλλά δε γίνεται τίποτα, θα χρειαστεί να το αντιμετωπίσουμε.
Κι ο τραγικός επίλογος δια χειρός σαχναζάροφ και πάλι.
Ύστερα από δύο χρόνια ο γκορμπατσόφ μαζί με το ρήγκαν έλαβαν στο βερολίνο τον τίτλο του επίτιμου δημότη της γερμανικής πρωτεύουσας και από τον κατάλογο των επίτιμων δημοτών διαγράφηκαν ο στρατάρχης κόνιεφ κι ο πρώτος φρούραρχος του βερολίνου στρατηγός μπερζαρίν. Ο έριχ χόνεκερ βρισκόταν στη φυλακή του μοαμπίτ, την ίδια στην οποία τον κρατούσαν οι φασίστες επί 17 χρόνια.
Η δημοκρατία θριάμβευσε, η ιστορία τελείωσε (το τέλος της ιστορίας). Και ζήσαμε εμείς κακά κι αυτοί εις βάρος μας.
Αυτα γινονται οταν πας με μεγαλομανια και ηλιθιοτητα να ξαναγραψεις την Ιστορια, εχοντας σε συγχυση μεσα στο κεφαλι σου τι παει να πει σοσιαλιστικο κρατος, τι αστικο και τι εθνος. Οχι οτι επαιξαν αυτες οι ανοησιες μεγαλο ρολο στην πτωση, αλλα.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε το σταγονομετρο τις μαθαινουμε μια μια τις βλακειες τους.
Οι Αλλοι, (the Others) ουτε που ενδιαφερθηκαν για τετοιου ειδους προπαγανδα(ετσι νομιζω τουλαχιστον). Εστησαν εξω απο το τειχος και για λιγα χιλιομετρα εναν επιγειο παραδεισο, ο οποιος εκανε πιο αποτελεσματικη "δουλεια" απ οτι 300 πυρηνικες κεφαλες μαζι.
Και εισαι σιγουρος για την πηγη? Ειχα την εντυπωση οτι οι Σοβιετικοι στρατιωτες ηταν λιγοτεροι (εκτος κι αν αναφερεται σε καποια συγκεκριμενη περιοδο).
Συνονοματος (να δω πως θα σταματησω να γραφω, τωρα που ξεκινησα...)
Στην ηγεσία της DDR πάντως δεν έχω διαβάσει πουθενά να υπήρξαν τέτοιες ηλίθιες απόψεις. Άκου 2 γερμανικά έθνη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως και στην επίσημη Σοβιετική πολιτική βέβαια.
Πάντως σε όσα γερμανικά site (εννοώ κομμουνιστικά γερμανικά σάιτ) μπαίνω αυτές τις μέρες, μέσες άκρες λένε ότι την DDR την ξεπούλησε η περεστρόικα στην ΕΣΣΔ...
Αλλά θα αρχίσω σιγά σιγά να παίρνω και διάφορα γερμανικά βιβλία σχετικά και θα ενημερώσω...
Δε θεωρώ αξιόπιστο τον σαχναζάροφ. Αλλά δεν πιστεύω ότι τα βγάζει από το κεφάλι του. Λέει ένα μέρος της αλήθειας -αυτό που τον συμφέρει- το οποίο και προσφέρεται για μπόλικο προβληματισμό. Σε αυτό το κομμάτι προφανώς δεν χωράνε οι ευθύνες της περεστρόικα για το άθλιο ξεπούλημα της DDR. Δεν είναι χαζός ο σαχναζάροφ να βγάλει σκάρτο τον εργοδότη του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤις επόμενες ημέρες θα γράψω κάτι από υλικό των μ-λ που έχει σαφώς πιο αξιόπιστη πολιτική οπτική.
Οι διακόσιες χιλιάδες και μένα μου φάνηκαν υπερβολικός αριθμός, αλλά δεν έχω τρόπο να το ελέγξω.
Μετά το ποπ δεν έχει στοπ ο συνονόματος.
Έμπαινε...
δεν ξέρω τι προπαγάνδες ακούγονται στο grece για την χώρα των Τράμπαντ και Βαϊτμπουργκ, πάντως ο κουκουές θειός μου όταν ακουγε αηδίες για τη DDR αναφωνούσε το σύνθημα: "Πάρε Βαϊτμπουργκ πέντε θέσεις, που χει χώρο για να χέσεις"!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι λάθος ο τίτλος παρεπιπτόντως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο "R" στα γερμανικά προφέρεται "ερ", όχι "αρ".
Οπότε ή θα το έχεις "ντι-ντι-αρ" με αγγλική προφορά η "Ντε-Ντε-Ερ" με γερμανική -λέμε τώρα- προφορά...
Ναι, αλλά το ντε-ντε-αρ είναι η διαλεκτική άρση γερμανικών κι αγγλικών. Λέω να το κρατήσω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟυγκ-ουγκ περιμένω μέιλ σου για να σου στείλω ένα κείμενο του σκληρού διαλεκτικού για τον ολοκληρωτισμό.
Συζητηση για το Τειχος (και για ο,τι περιστρεφεται γυρω απ' αυτο) στο forum των Ηλεκτρολογων του ΑΠΘ:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.thmmy.gr/smf/index.php?topic=36123.0
Παρε κανα ηρεμηστικο και απολαυσε διαλογο...
Κουνελαρχης
ΥΓ: Το τειχος ζει και σπερνει εφιαλτες
σε καπιταλιστες και αντεπαναστατες
θελουμε ρεπορταζ για την μια η και για τις 2 εκδηλωσεις του ομιλου (η ιστοσελιδα του λεει μονο για την υλιστικη αναλυση της ιστοριας οτι ειναι στην θεσσαλονικη η αλλη που εγινε?)και προφανως αν η κε του μπλοκ παρακολουθησε μονο την μια θελουμε μια συνοψη και απο την αλλη, οπως και οπου και αν βρεθει, αμα λαχει να'ουμ'.Οπως και ναχει το κοινο διψαει για σοβιετικο κυριουλη και σκληρο διαλεκτικο πασπαλισμενους με μπολικη σοβιετικη νοσταλγια και απομυστικοποιημενη και αντεστραμενη χεγκελιανη διαλεκτικη
ΑπάντησηΔιαγραφήκομαντο "πατρικης*" εντροπιας
*ενας ειναι ο πατερουλης
Έγραψα χθες στο γκράνμα για την έκθεση μέσα στο Ευρωκοινοβούλιο για το τείχος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην πλατεία Λούξεμπουργκ (όχι Ρόζα, αλλά περιοχη του Βελγίου και γειτονικό κράτος) ακρίβως απέξω την έχουν περιφράξει με ομοίομα του τείχους!
Έχουν μάλιστα φτιάξει και στρατιωτικό check point των allied forces.
Το χουνε χάσει λέμε οι αστοί. Σε λίγο θα γίνουν πιο γραφικοί κι από μας :-D :-D
Ύψιλον, αν το καταφέρουν κι αυτό είναι ικανοί για όλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι από πάνω δε θα μπορούν να κυβερνήσουν κι οι από κάτω δε θα θέλουν. Δυαδική αναρχία.
Το φάντασμα της γραφικότητας πλανάται πάνω απ' τα κεφάλια όλων μας.
Κουνελάρχη, το τείχος ζει μες στις καρδιές μας.
Ειδικά το επιχείρημα: είσαι κνίτης που σου πέταξαν στο διάλογο είναι ό,τι πιο αποστομωτικό έχω ακούσει το τελευταίο διάστημα.
Ανώνυμε οι εαμοβούλγαροι περίμεναν να φύγω για να κάνουν τη σύναξη, οπότε έκανα απλώς κάτι ερωτήσεις δια αντιπροσώπου. Κι ο σοβιετικός κυριούλης σε αντίθεση με το σκληρό διαλεκτικό δε θέλει να φακελώνουν τη φωνή του σε μαγνητόφωνα.
Η δεύτερη σύναξη ήταν στο ηράκλειο αλλά δεν ξέρω τίποτα απολύτως γιατί ο γιούρι κακάριν μάλλον με αποφεύγει. Ίσως ο κριτίας μπορεί να μας πει περισσότερα.
Δεν ξέρω αν όντως διψάει το κοινό για όλα αυτά.
Εγώ πάντως βρέθηκα στην αθήνα στο σάββα μιχαήλ κι έκανα κι ερώτηση. Έχω κρατήσει σημειώσεις, ελπίζω να κάνω το ρεπορτάζ μες στη βδομάδα.
Σήμερα στη σχολή είχε ένα αφισσετάκι της Π.Κ.Σ. που-δε θυμαμαι ακριβώς πως τολεγε- διακύρρησε,σε επετειακό τόνο, ότι η λδγ ήταν απο τις σημαντικότερες προσπάθειες στην ιστορία των κοινωνιών για το σοσιαλισμό την απελευθέρωση του ανθρώπου κτλ.. Έχω πολύ μικρή γνώση επί του θέματος,αλλά κάτι τέτοια μου θυμίζουν τον Ραφαηλίδη:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Το παν λοιπόν στη ζωή είναι να μπορείς να βλέπεις παρηγορητικά οράματα γνωρίζοντας πως το θαύμα δεν θα γίνει."
Τί έχει να πει η Κ.Ε. για το εν λόγω αφισσάκι?(ρητορική ερώτηση)
Τί έχει να πει η Κ.Ε. για το σύνθημα: Η ΥΠΕΡΒΑΣΗ Ή ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΧΕΓΓΕΛΙΑΝΗ Ή ΔΕ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ! ?
Μου το είπε γνωστό στέλεχος του ομίλου πρόσφατα..
Είναι το σύνθημα με το οποίο πρέπει να αναμετρηθεί η αριστερά του 21ου αιώνα?
ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΔΙΨΑΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ ΜΙΧΑΗΛ!
ΦΤΙΑΞΕ ΜΑΣ ΤΗ ΒΔΟΜΑΔΑ!
ένα ακόμα μπερδεμένο, ψυχαναλυτικής φύσεως σχόλιο-προβοκάτσια από τον
κομμάντο αλκυόνειας εντροπίας
Εσύ ήσουνα αυτός που ρώτησε για τον Γιέλτσιν;
ΑπάντησηΔιαγραφήΉμουν και εγώ εκεί...
Η κε του μπλοκ διαψεύδει τα πάντα από θέση αρχής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυντάσσεται ολόψυχα με το περιεχόμενο της αφίσας, αλλά συνάμα γουστάρει ραφαηλίδη και παρηγορητικά οράματα.
Ο ομιλίτης εννοούσε φαντάζομαι ότι ο μαρξισμός πρέπει να εξελιχθεί διαλεκτικά με σημείο αφετηρίας τις αντιφάσεις του κι όχι με στείρα άρνησή του.
Με την αριστερά του 20ού αιώνα και του τείχους ενάντια στους εκτός των τειχών. Αυτό είναι το σύνθημα που απασχολεί τη σύγχρονη αριστερά.
Βεβαίως κι ήμουν.
Πάμε αύριο σε αυτήν του κόμματος (με τον παρασκευά αν δεν κάνω λάθος);
Σχετικά με την πρώτη συνάντηση του νεοσύστατου ομίλου στο Ηράκλειο:
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ συνάντηση έγινε το προηγούμενο Σάββατο στο Φυσικό. Αφού ανταλλάξαμε απόψεις και ενδιαφέροντα καταλήξαμε σε ένα σχέδιο προγράμματος που πάει μέχρι το Μάιο. Η θεματική όλων των εισηγήσεων θα κινείται γύρω από ότι υποδηλώνει ο βαρύγδουπος τίτλος "Διαλεκτική σχέση κοινωνικών και επιστημονικών επαναστάσεων"...
Η πρώτη εισήγηση θα γίνει το Σάββατο 21/11 από το Ν. Παπούλια με τίτλο "Η επανάσταση του 1848 στην ηπειρωτική ευρώπη, η κλασική Γερμανική Φιλοσοφία και ο κλασικός Μαρξισμός".
Είμαστε ακόμα λίγο ανοργάνωτοι, αλλά όπου να 'ναι θα κάνουμε δημοσιεύσεις στα blogs, mailing λίστες κλπ. κλπ.