Μεταμοντέρνα σύνθεση από θραύσματα κι αποσπάσματα παρμένα από διάφορα αναγνώσματα του τελευταίου διαστήματος.
Ξεκινάμε με έριχ χόνεκερ κι ένα απόσπασμα απ’ το βιβλίο του «Απ’ τη ζωή μου», εκδόσεις ειρήνη.
Ταυτόχρονα βλέπαμε σαν απαραίτητο να ξεκαθαρίσουμε τι είχε προκύψει από την μεταπολεμική εξέλιξη ως προς το εθνικό ζήτημα. Αναλύοντας εκείνες τις διαδικασίες που ‘χαν πραγματοποιηθεί σε γερμανικό έδαφος από το 1945, αιτιολόγησα: Σε ό,τι αφορά το εθνικό ζήτημα, έχει αποφασίσει ήδη σχετικά η ιστορία… Σε αντίθεση με την οδγ, όπου συνεχίζει να λειτουργεί το αστικό έθνος και όπου το εθνικό ζήτημα καθορίζεται από την ασίγαστη ταξική πάλη ανάμεσα στην αστική τάξη και τις εργαζόμενες μάζες… εξελίσσεται σε εμάς, στη γερμανική λαοκρατική δημοκρατία, στο σοσιαλιστικό γερμανικό κράτος, το σοσιαλιστικό έθνος.
Το ωραίο είναι ότι ο χόνεκερ μεγάλωσε στο σάαρ που είναι κοντά στα σύνορα με τη γαλλία και οι γονείς του παρέμειναν εκεί μετά τον πόλεμο. Οπότε μάλλον ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα, εκτός κι αν υπάρχει κάτι που μου διαφεύγει.
Κατά τα άλλα το βιβλίο έχει πρόλογο του ανδρέα παπανδρέου (που έπαιζε πολύ καλά το χαρτί του φίλου των σοσιαλιστικών χωρών για να εγκλωβίζει συνειδήσεις) και στο δεύτερο μισό γίνεται ένα κλασικό πολιτικό άρλεκιν γραμμένο σε άπταιστη, μπρεζνιεφική διάλεκτο. Ακόμα κι όταν διηγείται την ανάδειξή του σε γενικό γραμματέα του κόμματος, ο χόνεκερ δεν προδίδει το στιλ του: για μένα, όπως καθένας καταλαβαίνει, υπήρξε μια ιδιαίτερα αξιομνημόνευτη στιγμή. Αυτή ήταν μια μεγάλη απόδειξη της εμπιστοσύνης [του κόμματος], μια απόφαση που με συγκίνησε βαθιά.
Συνεχίζουμε με το ιστορικό στέλεχος του εσωτερικού, πάνο δημητρίου και τα παραλειπόμενα της διάσπασης, εκδόσεις ηριδανός. Σε ένα άρθρο με τίτλο νέο βήμα στην καταπάτηση των λενινιστικών, οργανωτικών αρχών ο πδ παραθέτει ένα άρθρο της πράβδα για την ευρεία 12η ολομέλεια του 68’.
Η σύγκληση αυτής της ολομέλειας δεν ήταν παρά μανούβρα (...), η ίδια δε η «ολομέλεια» δεν είχε νομική ισχύ από την άποψη του καταστατικού του κόμματος. Γιατί από τα τακτικά κι αναπληρωματικά μέλη της κε που είχαν εκλεγεί στο 8ο συνέδριο του κόμματος, τα περισσότερα υποβλήθηκαν σε δημόσιους διασυρμούς και διωγμούς και καταγγέλθηκαν σαν πράκτορες. Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι η «ολομέλεια» ονομάστηκε «ευρεία». Αυτό έγινε για να δοθεί σε αυτήν επίφαση αντιπροσωπευτικότητας και να καλυφθεί η έλλειψη απαρτίας.
Μα είναι δυνατόν να έγραφε τέτοια πράγματα η πράβδα; Ναι, αλλά δεν ήταν για το κουκουέ. Το άρθρο αναφέρεται στη 12η ευρεία ολομέλεια του κκ κίνας και τις μανούβρες των μαοϊστών (sic). Ας το διαβάσουμε από την αρχή, χωρίς τα σημεία που παρέλειψα σκόπιμα στο παραπάνω απόσπασμα. Δώστε βάση στην χρήση εισαγωγικών, που αποτελεί σημείο στίξης-φετίχ για τον μαοϊκό χώρο, όταν πιάνει στο στόμα του τους ρεβιζιονιστές.
Η σύγκληση αυτής της ολομέλειας, γράφει η πράβδα, δεν ήταν παρά μανούβρα των μαοϊστών, η ίδια δε η «ολομέλεια» δεν είχε νομική ισχύ από την άποψη του καταστατικού του κκκ. Γιατί από τα 174 τακτικά κι αναπληρωματικά μέλη της κε του κκκ που είχαν εκλεγεί στο 8ο συνέδριο του κκκ κι αποτελούσαν τη σύνθεσή της ως τις αρχές της πολιτιστικής επανάστασης, περισσότερα από 130 υποβλήθηκαν σε δημόσιους διασυρμούς και σε διωγμούς, καταγγέλθηκαν σαν πράκτορες της λδ της κίνας λιού-σάο-σι. Δεν είναι καθόλου τυχαίο επίσης ότι η «ολομέλεια» ονομάστηκε «ευρεία». Αυτό έγινε για να δοθεί σε αυτήν επίφαση αντιπροσωπευτικότητας και να καλυφθεί η έλλειψη απαρτίας.
Και σχολιάζει ο δημητρίου.
Δεν είμαστε δυστυχώς σε θέση να γνωρίζουμε επακριβώς τα όσα συμβαίνουν στην τόσο μακρινή από μας λδ της κίνας. Είμαστε όμως σε θέση να γνωρίζουμε πολύ καλά από πρώτο χέρι τα όσα συμβαίνουν στο δικό μας σπίτι, στο κκε. Και πρέπει να ομολογήσουμε ότι η παραπάνω περιγραφή της εφημερίδας πράβδα θα μπορούσε θαυμάσια να έχει γραφτεί για την 12η ευρεία ολομέλεια όχι του κκκ, αλλά του κκε.
Στο υπόλοιπο βιβλίο ο δημητρίου μας εξηγεί μεταξύ άλλων γιατί η εδα είχε τα χαρακτηριστικά κόμματος νέου τύπου (!) (επομένως εξέλιπε η ανάγκη ύπαρξης του κουκουέ και των παράνομων οργανώσεων). Σήμερα ο πδ ζει σε βαθιά γεράματα στη θέρμη και δείχνει περήφανος σε όσους τον επισκέπτονται το δεξί του αυτί και το «γαλόνι» που κέρδισε στα γεγονότα της τασκέντ.
Εν παρόδω. Όποιος ξέρει την ακριβή διαφορά μεταξύ ευρείας και πλατειάς ολομέλειας καλείται να συνεισφέρει και να δώσει τα φώτα του στους υπόλοιπους.
Τρίτο και μακρύτερο σε έκταση ένα απόσπασμα από την (κωμικοτραγική) ιστορία του νεοελληνικού κράτους του ραφαηλίδη.
Με τα πολλά, οι ξένοι δέχονται να μας δανείσουν για να πληρώσουμε κας τους τούρκους. Αλλά υπό τον όρο πως οι δανειστές θα έστελναν στην ελλάδα δικούς τους ανθρώπους να εισπράττουν απευθείας τις δόσεις. Τέτοια εμπιστοσύνη μας είχαν. Κι ούτω πως προέκυψε ο περίφημος και ιστορικός διεθνής οικονομικός έλεγχος (δοε) που εισέπραττε τα έσοδα από το χαρτόσημο, τα τελωνεία αθηνών, πατρών και σύρου κι εν μέρει από τα προϊόντα του ελληνικού μονοπωλίου, όπως ήταν τότε το αλάτι και τα σπίρτα. Οι παλιότεροι θα θυμούνται μια κορδέλα που υπήρχε πάνω στο κουτί με τα σπίρτα που έγραφε δοε. Αυτή η τρομερή κορδέλα –σήμα κατατεθέν της ελληνικής σοβινιστικής μωρίας, υπήρχε και μετά τη λήξη του β’ παγκοσμίου πολέμου. Απ’ το 1897. Για πενήντα χρόνια περίπου. Πάλι καλά. Ο επόμενος διεθνής οικονομικός έλεγχος προβλέπω να κρατάει διακόσια χρόνια. Αν και δε νομίζω πως τότε θα υπάρχει ελλάδα για να πληρώνει τα χρέη της. Θα την έχουν φάει οι έλληνες μαζί με τα χρέη της.
Έτσι ξεκομμένο θυμίζει λίγο το όλοι μαζί τα φάγαμε. Αλλά μας δίνει την πιο έγκυρη πρόβλεψη για τον χρονικό ορίζοντα που θα μας απασχολήσει το μνημόνιο με το δντ. Κι ιδωμένο στο σύνολό του θα μπορούσε να είναι βάση για το εγχειρίδιο ιστορίας στην ελληνική λδ του μέλλοντος.
Κλείνουμε με το τελευταίο τεύχος από το περιοδικό ελληνο-κουβανικά νέα, όπου ανάμεσα σε συγκινητικές αναφορές για την αύξηση των κινητών τηλεφώνων στο νησί της επανάστασης και την ιατρική βοήθεια της κούβας στην αϊτή που θάφτηκε απ’ όλα τα διεθνή μίντια, βρίσκουμε τον λόγο του ραούλ κάστρο στην εθνοσυνέλευση της λαϊκής εξουσίας, το δεκέμβρη του περασμένου έτους.
Το 2011 είναι η πρώτη από τις πέντε χρονιές που περιλαμβάνονται στη μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη της οικονομίας μας, μια περίοδος που σταδιακά και προοδευτικά θα εισαγάγουμε διαρθρωτικές αλλαγές αντιλήψεων στο κουβανικό μοντέλο. Είναι ανάγκη να αλλάξουμε τη νοοτροπία των στελεχών κι όλων των συμπατριωτών μας.
Εδώ έχουμε να αλλάξουμε λαθεμένες και μη βιώσιμες αντιλήψεις γύρω από το σοσιαλισμό, που έχουν ριζωθεί εδώ και χρόνια σε πλατιά στρώματα του πληθυσμού ως συνέπεια της υπερβολικά πατερναλιστικής ιδεαλιστικής κι ισοπεδωτικής προσέγγισης που θεμελίωσε η επανάσταση προς όφελος της κοινωνικής δικαιοσύνης. Πολλοί κουβανοί συγχέαμε το σοσιαλισμό με τις δωρεάν παροχές και τις επιδοτήσεις, την ισότητα με την ισοπέδωση, αρκετοί ταυτίζαμε το δελτίο των προμηθειών με κοινωνικό επίτευγμα που ποτέ δε θα έπρεπε να καταργήσουμε.
Είμαι πεισμένος ότι διάφορα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε έχουν την προέλευσή τους σε αυτό τον τρόπο διανομής που αποτελεί μια έκφραση ισοπεδωτισμού κι ωφελεί το ίδιο εκείνους που δουλεύουν κι εκείνους που δε δουλεύουν ή δεν το χρειάζονται.
Στο μέλλον θα υπάρχουν επιδοτήσεις, όχι στα προϊόντα, αλλά στις κουβανές και τους κουβανούς που τις χρειάζονται πραγματικά.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα η κούβα βρίσκεται σε φάση υποχώρησης. Το διακύβευμα είναι αν θα έχουμε προσωρινή υποχώρηση τύπου νεπ, ή μια κουβανέζικη εκδοχή της περεστρόικα. Όσοι θέλουμε να πιστεύουμε το πρώτο, μπορούμε να πιαστούμε από φράσεις σαν κι αυτήν: κανείς δεν πρέπει να παραπλανηθεί. Οι κατευθύνσεις σηματοδοτούν το δρόμο προς ένα σοσιαλιστικό μέλλον προσαρμοσμένο στις συνθήκες της κούβας, όχι προς το καπιταλιστικό, νεοαποικιακό παρελθόν που συνέτριψε η επανάσταση. Ο σχεδιασμός κι όχι η ελεύθερη αγορά θα είναι η ειδοποιός διαφορά της οικονομίας, κι όπως αναφέρεται στην τρίτη από τις γενικές κατευθύνσεις, δε θα επιτραπεί η συγκέντρωση της ιδιοκτησίας.
Ας κρατήσουμε την πρώτη φράση. Κανείς δεν πρέπει να παραπλανηθεί. Κι επειδή το δις εξαμαρτείν ου κόμματος σοφού, ήδη γίνεται ένας κύκλος ενημέρωσης των μελών για την κατάσταση στο νησί της επανάστασης.
Υστερόγραφο
Στη στήλη λάβαμε και προωθούμε (με την έννοια του στηρίζουμε): http://www.levga.gr/2011/03/blog-post_09.html
Η λεύγα μετράει αποστάσεις κάθε δίμηνο, με σημείο εκκίνησης τον Μάρτιο του 2011. Άκρως συγκινητική κι η αναφορά στο τελευταίο φύλλο του πριν (έργο σπαρίλα).
Είναι ατάκτως εριμμένα ή υπάρχει κάποιο pattern; τι κοινό μπορεί να χουν Χόνεκερ, Δημητρίου, Ραφαηλίδης και Ραούλ; Πώς αράγε συνευρέθησαν αυτά τα πέντε στοιχεία της φύσεως εις το Μπρεζνιεφικό μυαλό; Νομίζω πως το βρήκα...
ΑπάντησηΔιαγραφήMας ισοπέδωσε ο Ραούλ..
ΑπάντησηΔιαγραφήΤί γίνεται εκεί ρε παιδιά (στην Κούβα)?
ΑπάντησηΔιαγραφήΚεντρικος σχεδιασμος με διοικητικες αλλαγες φιλευθερου χαρακτηρα? Μια μπρος μια πισω και τουμπαλιν?
Τη στηριζομεν βεβαια την επανασταση, αλλα μηπως πρεπει να γινει καμια εκτενης ερευνα για το θεμα?
Για την Κούβα όποιος διάβασε το άρθρο της Μπέλλου πριν από 2 Κυριακές πρέπει να πήρε μια μυρωδιά
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ βλέπω ότι μ' έβαλες στο τρυπάκι να πάω και εγώ στο παζάρι του βιβλίου αγόρασα και εγώ χονεκερ (και κανταρ) αλλά σε αντιθεση μ'εσενα δεν τα εχω ανοίξει καν. Χαράς στο κουράγιο σου.
Δεν ξέρω τι είναι πάτερν και ποια η σχέση του με τον πατερναλισμό που λέει ο ραούλ. Αλλά το βασικό κοινό στοιχείο για τα δύο πρώτα είναι το παζάρι βιβλίου. Όπου δυστυχώς δεν βρήκα κανένα κάνταρ, αλλιώς θα το διάβαζα πρώτο απ' όλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα εκδικηθεί ο ετό..
Πάτερν θα πει μοτίβο, επαναλαμβανόμενη διαδικασία (προτσές που λέγαν και οι αρχαίοι ημών σφοι). Κι εκεί στην Κούβα μάλλον αναπαράγουν τους συμπεπυκνωμένους τίτλους συγγραμάτων του Βλαδίμηρου: "ε, τι να κάνουμε; ένα βήμα μπρός, δυο βήματα πίσω..." η αλλιώς, ντρίπλα στον τελεφωνικό θάλαμο της ιμπεριαλιστικής περικύκλωσης
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί δεν μπορώ να σχολιάσω ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν μπορώ, παιδιά, συγνώμη ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα σας !
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλά θέματα, πάρα πολλά !
Που, ανεξάρτητα αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς στα επί μέρους ζητήματα που διαπραγματεύεται το άρθρο, δεν μπορεί παρά να παραδεχτεί ότι δίνονται μέσα από μια υπέροχη γραφή !
Που θα ήθελα να πω, ότι σου «χαϊδεύει τα μάτια» !
Δυο λόγια, ας μου επιτραπεί, να σχολιάσω ορισμένα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ όρος «πλατιά» ή «ευρεία», χρησιμοποιείται ανάλογα με το ποιοι συμμετέχουν στην Κ.Ε. πέρα από τα τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη της.
Π.χ. οι βουλευτές, ή οι γραμματείς των Ν.Ε., ή και άλλοι που κρίνεται απαραίτητη η παρουσία τους – έχει να κάνει με το θέμα που συζητείται.
Με μια λέξη η ευρεία είναι πιο … πλατιά από την πλατιά !
Είναι φανερό ότι ο πολύχρονος ιμπεριαλιστικός αποκλεισμός της Κούβας, σε συνδυασμό με την ανατροπή των σοσιαλιστικών χωρών της Ευρώπης και όχι μόνο, έδωσαν … καρπούς !
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα πράγματα είναι δύσκολα στο Νησί της Επανάστασης.
Ας περιμένουμε λίγο, το λοιπόν.
Το μέλλον θα δείξει !
Η κε του μπλοκ ευχαριστεί για τα καλά λόγια αλλά διαψεύδει ότι χαϊδεύει μάτια (αυτιά κτλ). Θά 'ταν σα να προσπαθεί να τα κλείσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ευρεία είναι πιο πλατιά από την πλατιά. Πότε έχουμε δηλ ευρεία και πότε πλατιά;
Ό,τι δεν ολοκλήρωσαν οι Αμερικανοί το 1986, έμελλε να το κάνουν το 2011 επί Ομπάμα. Σήκω Ρίγκαν για να δεις, τα παιδιά της αλλαγής (change).
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχουμε και το νέο Τσέρνομπιλ (1986 κι αυτό), περίεργο ιστορικό ντεζα-βού. Τώρα φάρσα δύσκολα το λες, πιο πολύ σε τραγωδία φέρνει (ξανά).
Ας πούμε ότι στην πλατιά δεν καλούνται κάποιοι "καλεσμένοι" της ευρείας ...
ΑπάντησηΔιαγραφή(μη θέλεις να τα πούμε εδώ, φάτσα φόρα)
υ.γ. το χάδι δεν είναι πάντα κακό !
οπωσδήποτε σ. απολίθωμα πρέπει να αναρτήσεις προβοκάτσια για το ένθετο της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ για τον Μαρξ κλπ.
ΑπάντησηΔιαγραφή