Κυριακή 3 Μαΐου 2009

Εκδήλωση για τη σοβιετία


Την Πέμπτη 7 Μαΐου στις 17:30 στην αίθουσα 301 στην πτέρυγα της Αρχιτεκτονικής στο Πολυτεχνείο του ΑΠΘ θα πραγματοποιηθεί η εκδήλωση του ομίλου μελέτης της Επαναστατικής Θεωρίας με θέμα «Η κοινωνική φύση της ΕΣΣΔ και η κομμουνιστική προοπτική» με ομιλητή τον σ. Περικλή Παυλίδη.

Την προηγούμενη φορά μας είχαν προλάβει τα δεκεμβριανά κι η εκδήλωση αναβλήθηκε. Αν είναι κι αυτή τη βδομάδα να γίνει εξέγερση και να τεθεί θέμα εξουσίας -όπως εκτίμησε ο αρχηγός σάββας- τότε καλοδεχούμενη και νέα αναβολή.

Για την αφίσα δεν χρειάζεται να πούμε πολλά.
Αξεπέραστη αισθητική σοσιαλιστικού ρεαλισμού με το μοσφίλμ και τον σπούτνικ να παντρεύουν ιδανικά την αντίθεση μεταξύ πόλης χωριού και διαστήματος. Ο μπαρμπαρόσα παπούλιας -εξέχον μέλος της λεφ- θύμισε μαγιακόφσκι.
Οι κοσμοναύτες άραγε ανήκουν στην εργατική τάξη;
Αυτοί της νασα παράγουν κι υπεραξία;

Το σύνθημα στα ρώσικα είναι το κλασικό προλετάριοι όλων των χωρών ενωθείτε. Η προστακτική αποδίδεται στα ρώσικα με τον εύηχο όρο σαεντινιάιτες, ή κάπως έτσι, με το τελικό σίγμα κάπως παχύ.
Άλλο αν είναι χρωματισμένη μόνο η σοβιετία κι η αμερική εξαφανισμένη.

Εκεί που διαφωνώ κάπως είναι με το ποίημα στο αριστερό μέρος.
Καταρχήν με την επιλογή του ποιητή, γιατί απέναντι στους αστούς νομπελίστες στηρίζουμε τους ταξικούς λενινούχους (εκ του βραβείου λένιν) ρίτσο και βάρναλη.

Αφετέρου και με την επιλογή του ποιήματος.
Το οποίο ναι μεν τα βάζει διαλεκτικά, αλλά θυμίζει λίγο διαλεκτικό κεντρισμό. Το εν λόγω παρελθόν δεν είναι κάποιο τυχαίο κι ουδέτερο που πέθανε και μας μολύνει -όπως πιστεύουν πολλοί.
Είναι δικό μας παρελθόν το οποίο πρέπει να υπερασπίσουμε κριτικά.
Κι από αυτή την άποψη νιώθω πολύ πιο κοντά μου όσους το αγαπούν υπερβολικά, παρά όσους το καταφρονούν και το απορρίπτουν.

Είναι της μόδας να μετράμε το σοσιαλισμό με τα όνειρά μας, για να δούμε ποιος έχει μεγαλύτερη επαναστατική φαντασία. Αν δε συμβαδίζει η πραγματικότητα τόσο το χειρότερο για αυτήν.

Ο δεσύλλας πχ στο πριν της προυγούμενης κυριακής μας λέει ότι δε μπορούμε να ταυτίζουμε το σοσιαλισμό-κομμουνισμό με ό,τι χρεωκόπησε και παταγωδώς κατέρρευσε σε ανατολή και δύση, ό,τι δυσφήμησε και συκοφάντησε τη μεγάλη οκτωβριανή επανάσταση και τις ευγενικές -sic- κομμουνιστικές ιδέες.

Μια ερώτηση για όσους αντάρτες (σε ψηφοδέλτιο) νιώθουν πως συμφωνούν με το παραπάνω.
Ποια από τις παρεκκλίσεις που συκοφάντησαν και δυσφήμησαν τις ευγενικές μας ιδέες θεωρούν ότι δεν θα υπάρχουν στις επαναστάσεις του μέλλοντος; Η γραφειοκρατία; Μήπως οι εμπορευματικές σχέσεις; Ποια ακριβώς;

Σε κάθε περίπτωση, εμείς οι υπόλοιποι, άξεστοι ασιάτες ανήμποροι να συλλάβουμε ευγενή ιδανικά, κάνουμε την εκδήλωση της πέμπτης πιστοί στο δρόμο της δυσφήμησης και της συκοφαντίας.
Ενδεικτικό της τελευταίας είναι η αφίσα μας όπου αναφέρεται ως χώρος διεξαγωγής η αίθουσα 105 της αρχιτεκτονικής, τη στιγμή που η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα 301.
Ακόμα και τώρα οι σοβιετικοί μας φλομώνουν στο ψέμα.

Το αυτό θα επιχειρήσει την πέμπτη κι ο σοβιετικός κυριούλης.
Ο μόνος -πλην κόμματος- που μαζί με το βαζιούλιν και τη λογική της ιστορίας δέχεται το σοσιαλιστικό χαρακτήρα του σοβιετικού εγχειρήματος στο σύνολο της ιστορικής του πορείας. Δηλ ότι στη σοβιετία είχαμε σοσιαλισμό μέχρι τον γκόρμπι (υπαρκτό ή πρώιμο, δεν θα τα χαλάσουμε εκεί).
Κάτι που με κάνει να βλέπω τον περικλή ως το τελευταίο μπρεζνιεφικό απολίθωμα -μαζί με το κόμμα και μένα.

Ρεπορτάζ από την εκδήλωση είναι αυτονόητο πως θα υπάρξει.
Αλλά καλύτερο είναι να έρθετε οι ίδιοι για να μη βασίζεστε σε αυτά που σας έχουν πει τρίτοι για τη σοβιετία και τον κυριούλη της (κι αυτό συμπεριλαμβάνει και μένα).
Αυτό το απευθύνω κυρίως στους ορθόδοξους συντρόφους. Θα μάθουν πολλά και θα ακούσουν πράγματα που τους αρέσουν.
Κι ας κατέβασαν την αφίσα του ομίλου στο δέντρο δίπλα απ' το άγαλμα του μπένι.
Σκίσον μεν, άκουσον δε...

Κι όλα αυτά με την επέτειο της αντιφασιστικής νίκης των λαών να είναι δύο μέρες μετά και να κάνει ακόμα πιο επίκαιρο το θέμα της εκδήλωσης.
Αφήστε σπίτι σας τα ταμπού κι ελάτε.
Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε σύντροφέ μου από τον κόσμο
εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τους σοβιετόφιλους...

5 σχόλια:

  1. Τι είπε ο Κάππος το 89 για την Τιενανμεν; Σε ένα από τα πρώτα ΠΡΙΝ πάντως που έχω στην κατοχή μου, στόλιζε κανονικά την καταστολή από το ΚΚΚ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. μμμμμμ ναι, πήγαινε προφανώς στο αποπάνω άρθρο με το μηνακάκη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απαντάω κι εγώ εδώ.
    Τις δηλώσεις και τις αντιδράσεις της ελευθεροτυπίας αν θυμάμαι καλά τις έμαθα από ένα βιβλίο με άρθρα και κείμενα του κάππου που κυκλοφόρησε μετά τον θάνατό του υπό την επιμέλεια του γιου του.
    Επειδή το βιββλίο το έχω δανείσει στο παπαγαλάκι του κρεμλίνου, δώσε μου λίγο χρόνο, για να μην γράψω από μνήμης ανακρίβειες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα γεγονότα όπως τα παρουσίασε το ρεπορτάζ της ελευθεροτυπίας υπό τον τίτλο...

    Η μεγάλη ανατριχίλα

    Εκπληκτικές και αποκαλυπτικές δηλώσεις του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΚΚΕ Κώστα Κάππου για τα γεγονότα στην Κίνα.

    -Πώς τα σχολιάζετε; ρωτήθηκε χθες από τον ραδιοφωνικό σταθμό "TOP FM".
    -Έχει βγάλει ο Συνασπισμός ανακοίνωση και έχει πει ότι εκφράζει τη θλίψη του, ότι αποδοκιμάζει τα γεγονότα...
    -Ποια γεγονότα; Εννοείτε τη βάρβαρη επέμβαση του στρατού ή την αντίσταση των φοιτητών;
    -Τα γεγονότα, γενικά. Και από τις δύο πλευρές υπήρχαν θύματα.
    -Τι εννοείτε και από τις δύο πλευρές; Από τη μία μεριά έχουμε τανκς και από την άλλη έχουμε ένα φοιτητή με ένα πουκαμισάκι και τα γυμνά του στήθη να σταματάει το τανκς. Είχαμε θύματα από τα τανκς; -Απ' ό,τι λένε τα δημοσιογραφικά πρακτορεία είχαμε και στρατιώτες θύματα....
    -Στην εμφύλια σύγκρουση μεταξύ στρατιών, γιατί μερικές στρατιές πήραν το μέρος των φοιτητών.
    -Τώρα τις λεπτομέρεις που μου λέτε δεν τις ξέρω...
    -Δεν ειναι λεπτομέρειες, είναι 12 000 νεκροί απ' ό,τι λένε τα ξένα πρακτορεία.
    -Λένε 12 000 νεκροί τα πρακτορεία, αλλά εμείς δεν έχουμε κομματική οργάνωση στην Κίνα (!) για να σας πούμε υπεύθυνα τι συμβαίνει! Εμείς ξέρουμε, π.χ., ότι στήσανε ένα άγαλμα της ελευθερίας στην πλατεία οι φοιτητές. Μας δημιουργεί προβληματισμούς. Περιμένουμε να δούμε...
    -Το άγαλμα της ελευθερίας;
    -Ναι, το άγαλμα της αμερικανικής ελευθερίας, που είναι γνωστό τι σημαίνει ελευθερία για την Αμερική.
    -Υπάρχει διαφορερική έννοια της ελευθερίας στην Αμερική απ' ό,τι υπάρχει αλλού; Δεν είναι μια οικουμενική αξία;
    -Η ελευθερία είναι ένα πολύπλοκο πράγμα που δεν μπορούμε να το απλοποιούμε με το δικαίωμα ότι μπορεί να μιλάς ή ότι είναι μια φιλοσοφική έννοια, έχει βαθύτερο περιεχόμενο.

    Ούτε ο... Ντενγκ δεν θα τα έλεγε αυτά. Ο κύριος Κάππος δεν διάβασε τουλάχιστον την ανακοίνωση του κόμματός του, τη συντηρητική αυτή ανακοίνωση που έλεγε ότι οι λύσεις των προβλημάτων της Κίνας πρέπει να αναζητηθούν "με το διάλογο και με ειρηνικά μέσα, όπως αρμόζει στις αρχές και στην ανθρωπιστική ουσία του σοσιαλισμού";
    Τόσο πολύ "εκτός γραμμής" είναι; Και να ήταν η πρώτη φορά. Αναρωτιόμαστε: δεν ανατρίχιαζε ο κύριος Κάππος την ώρα που τα έλεγε; Αυτός που γνώρισε πολύ καλά τι σημαίνει να αγωνίζεσαι για την ελευθερία στα μπουντρούμια μιας δικής μας χούντας;
    Για τι άλλο αγωνίζονται σήμερα οι νέοι στην Κίνα;

    Ελευθεροτυπία 1989

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ευχαριστώ για τον κόπο σου. Μάλλον διαφωνώ (αρκετά μάλιστα) και με τις δυο προσεγγίσεις, Ελευθεροτυπίας και Κάππου, αλλά δεν είναι της παρούσης. Καλό είναι πάντως ν'ανοίξει μια κουβέντα για Τιενανμεν και Κίνα γενικότερα, μιας και συμπληρώνονται τώρα 20 χρόνια από τις κινητοποιήσεις των κινέζων νεολαίων..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Η κε του μπλοκ είναι ανοιχτή σε κάθε σχόλιο που προσπαθεί να προσθέσει κάτι στην πολιτική συζήτηση
Αρκεί να έχει κάποιο διακριτό ψευδώνυμο ως υπογραφή.