Στον απόηχο
της επετείου του πολυτεχνείου, η κε του μπλοκ καταπιάνεται με τα συνθήματα
εκείνων των ημερών και της μέρας γενικότερα, καταθέτοντας κάποιες σχετικές
σκέψεις και συνειρμούς.
Ψωμί-παιδεία-ελευθερία
Θυμάμαι
στις φοιτητικές συνελεύσεις σχεδόν κάθε εισηγητής πλαισίου έπιανε λέξη προς λέξη
το σύνθημα κι ανέλυε γιατί παραμένει επίκαιρο ως τις μέρες μας. Σήμερα ο κόσμος
κοντεύει να πει το ψωμί ψωμάκι. Η εκπαίδευση παράγει μαζικά άνεργους
πτυχιούχους, που έχουν σκάσει ένα σωρό λεφτά στην παραπαιδεία. Κι όσο για
ελευθερία να φαν κι οι κότες. Ο καθένας έχει το ελεύθερο να κοιμηθεί κάτω από
μια γέφυρα ή σε ένα υπερπολυτελές ξενοδοχείο, να βγάζει υπερκέρδη από μία
επιχείρηση ή να τα παράγει για το αφεντικό του. Μπορεί η πράξη να χωλαίνει
λίγο, αλλά κανείς δεν είναι τέλειος, ούτε καν ο κόσμος μας.
-Οι
περισσότεροι εισηγητές σταματούσαν συνήθως εκεί κι άφηναν απέξω τα συνθήματα στους
στύλους της πύλης του πολυτεχνείου, σε άψογη καθαρεύουσα: έξω αι ήπα, έξω το
νάτο. Η πασπ μάλιστα είχε βγάλει μια αφίσα για την επέτειο, όπου όλως τυχαίως
είχαν σβήσει με επεξεργασία στον υπολογιστή τα επίμαχα συνθήματα. Αλλά φέτος
τερμάτισε τη λογική βάζοντας στην αφίσα της τον παύλο φύσσα (δίπλα στον
τεμπονέρα). Αντίφα πασπ.
Κι έτσι
κατάφερε να ξεπεράσει τα αλησμόνητα μπλουζάκια me gusta la paz (μου αρέσει η ειρήνη) που είχε βγάλει
για τον πόλεμο του ιράκ, τη στιγμή που έβγαζε λάδι σε κάθε συνέλευση την
κυβέρνηση για την ευγενική παραχώρηση της σούδας.
Me
gusta simitis, me gustas tu.
Αλλά έπαιζε
από τότε το γνωστό χαρτί: άλλο πασπ κι άλλο πασόκ. Και συνεχίζει να το παίζει
ακόμα πιο έντονα σήμερα, που το πασόκ συρρικνώθηκε. Και ψάχνει νέο φορέα να «υιοθετήσει»
πολιτικά τον ορφανό της μηχανισμό. Κι αν κρίνω από τα κοινά τους ενδιαφέροντα
για το φότοσοπ, έχουν καλές πιθανότητες προς κουμουνδούρου μεριά.
Συνεπώς…
Έξω αι ηπα, έξω το νατο
Όσο κι
αν αλλάζει η εκτίμησή μας για τη θέση και την ισχύ του ελληνικού καπιταλισμού,
δε νομίζω ότι αναιρεί τον χαρακτηρισμό της χούντας ως –κατά βάση-
αμερικανοκίνητης. Υπονοώντας όχι μια άβουλη, εξαρτημένη «εθνική αστική τάξη»
που σύρθηκε πίσω από τις εξελίξεις, αλλά ακριβώς τη σύνδεση της τελευταίας με
το «παιχνίδι» που παιζόταν σε διεθνή κλίμακα στα πλαίσια του «ψυχρού πολέμου».
…η χούντα δεν τελείωσε το 73’
Βασικά
τελείωσε το 74’. Αλλά η δικτατορία των μονοπωλίων συνεχίζεται με άλλα
κοινοβουλευτικά μέσα. Κι είναι ζήτημα αν το πολυτεχνείο κατάφερε έστω να
γκρεμίσει την ανοιχτά δικτατορική της μορφή. Πέτυχε όμως να κάψει το χαρτί της κίβδηλης
φιλελευθεροποίησής της. Κι αυτή η συμβολή ήταν πολύτιμη κι ανεξίτηλη –χώρια ότι
καθόρισε τις κατακτήσεις και το ριζοσπαστισμό των πρώτων χρόνων της μεταπολίτευσης.
Εμπρός για της γενιάς μας τα πολυτεχνεία
…που
θα αποτελειώσουν ό,τι άφησε στην μέση η προηγούμενη και δε θα ξεστρατίσουν στην
εξαργύρωση των παράσημων του αγώνα και το ατομικό βόλεμα. Και δε θα μείνει στο
γενικό επίπεδο της γενιάς –που έχει περιορισμένη αξία ως μεθοδολογικό εργαλείο-
αλλά της τάξης, που αρνείται να γίνει δούλος του 21ου αιώνα.
Το πολυτεχνείο δεν ήτανε γιορτή
Ο κατσαρός
(αυτός ο προβοκάτορας) λέει κάπου στο βιβλίο του πως κάθε εξέγερση στην πραγματικότητα
είναι μια λαϊκή γιορτή, με καθολική συμμετοχή και διονυσιακά χαρακτηριστικά,
που την καθιστούν μαγική κι απρόβλεπτη. Συνεπώς δε θέλουνε θλιμμένους στη
γιορτή τους, που να σκέφτονται και να προβληματίζονται, να σκοτώνουν το
αυθόρμητο εξεγερσιακό πνεύμα με μίζερες θεωρίες και να το αντικαθιστούν την
άγρια χαρά με ξενέρωτες έννοιες, όπως πειθαρχία και τη θυσία.
Μα πάνω
απ’ όλα, το πολυτεχνείο δεν είναι μια επετειακή γιορτή, που ξεθωριάζει από τη
λάμψη των επισήμων που το καπηλεύονται και ξεφτίζει από την πολλή χρήση σα
δίσκος κι από τα πολλά κούφια ξύλινα λόγια. Ούτε μια τυπική σχολική γιορτή με
τα τραγούδια και ποιηματάκια. Αν και είναι στο χέρι του καθηγητή να προσδώσει
βάθος και νόημα στη σχολική εκδήλωση. Και συνήθως μόνο οι δικοί μας καθηγητές
έχουν μεράκι κι έγνοια να αναλάβουν αυτή τη γιορτή.
…ρωτήστε και τους κνίτες δεν ήτανε εκεί
Η γνωστή
αντικομμουνιστική μυθολογία των συντρόφων του κατσαρού και διάφορων
συνοδοιπόρων πρόθυμων να πιστέψουν σχεδόν τα πάντα (ακόμα κι ότι η κνε δεν ήταν
παρούσα στο πολυτεχνείο) με έμβλημα την περιβόητη πανσπουδαστική νο8. Κι η
πλάκα είναι πως οι βασικοί πρωταγωνιστές του περιβόητου φύλλου και των ημερών της
εξέγερσης, σκόρπισαν στα πέντε σημεία (δύο πολιτικές) του ορίζοντα, από ναρ
μέχρι σύριζα και δεξιά του πασόκ. Κι οι πιο τίμιοι εξ αυτών εξακολουθούν ακόμα
και σήμερα να υπερασπίζονται και να δικαιολογούν τα πεπραγμένα τους. Αλλά η «ρετσινιά»
μένει σταθερά προσανατολισμένη προς το μόνιμο, διαχρονικό στόχο, όπου είναι
βαλμένος να κοιτάει κι ο ανεμιστήρας με τη λάσπη: το κουκουέ.
Κάτω η χούντα, κάτω ο παπαδόπουλος
Θυμάμαι
πάντα συνειρμικά μαζί με αυτά, έναν άλλο παπαδόπουλο, που ήταν κι αυτός στο
πολυτεχνείο απέναντι από τα τανκς και το διηγούνταν με κάθε αφορμή στους απαράδεκτους
(αλλά του έμεινε τελικά η απορία: «τι έγινε ρε παιδιά;»). Και την τελευταία
σκηνή από το επεισόδιο με τον απατεώνα τζον βαρδαξή κουτρουμπέση, που
εξανίσταται ο σπύρος κι αρχίζουν να φωνάζουν όλοι μαζί μετά απ’ αυτόν.
-Κάτω το κεφάλαιο. –Κάτω!
-Ζήτω η εργατική πρωτομαγιά! –Ζήτω!
-Ζήτω, δεν έχω κανένα πρόβλημα! Λέει κι ο κουτρουμπέσης.
Ποιο είναι
το ηθικό δίδαγμα;
Να πέσει
χίλιες φορές και να κουτρουμπέσει η χούντα του παπαδόπουλου, του ιωαννίδη, του
σαμαρά… και πάει λέγοντας. Αρκεί να έχουμε καθαρό σχέδιο για το μετά, με τι
θέλουμε να τους αντικαταστήσουμε. Εκτός κι αν μετράμε τις κυβερνήσεις που
κουτρουμπέφτουνε (μα η αγάπη μένει), όπως τις μπεκάτσες οι κυνηγοί, για νάχουν
να λένε ιστορίες από το κίνημα, χωρίς άλλο σοβαρό στόχο
Τόση μπάλα από την χούντα είχαμε να
δούμε
Και τελευταίο
για να πιάσουμε λίγο και τη στρόγγυλη θεά και το γουέμπλει επί χούντας. Για να
το συνδέσουμε με το σοσιαλιστικό όραμα του σύριζα (μη γελάτε ρε) που περνά μέσα
από την ενωμένη ευρώπη (εε) και τη ριζοσπαστική αλλαγή των δομών της. Και τι μας
δίνει όλο αυτό σε σύνθημα; Μα είναι απλό.
Ελλάς Ευρώπη Σοσιαλισμός
Τόσες
ντρίμπλες από τον ανδρέα τον παπατζή είχαμε να δούμε…
πρεπει να υπαρχει λαθος διατυπωσης στο τελος της παραγραφου που αναφερετε στο συνθημα ψωμι παιδεια ελευθερια στο τελος. αντο ορφανος μηχανικος θα επρεπε να ειναι ορφανος μηχανισμος?
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΑΚΗΣ
Την περίοδο 1984-85, o Παναθηναϊκός με προπονητή τον Γιάτσεκ Γκμοχ και μεγάλα αστέρια τους Δημήτρη Σαραβάκο και Βέλιμιρ Ζάετς, πραγματοποιεί μία εντυπωσιακή πορεία. Αποκλείει κατά σειρά τις Φέγενορντ, Λίντφιλντ και Γκέτεμποργκ για να φτάσει στον ημιτελικό του Κυπέλλου Πρωταθλητριών Ευρώπης. Εκεί αποκλείεται από την πανίσχυρη Λίβερπουλ, εξαιτίας εν μέρει και της σφαγιαστικής διαιτησίας του Κάιζερ στο πρώτο παιχνίδι του Άνφιλντ.
ΑπάντησηΔιαγραφήTo 1996, o Παναθηναϊκός έφτασε στον ημιτελικό του Champions League, όπου αντιμετώπισε τον Άγιαξ, πετυχαίνοντας ιστορική νίκη στο τελευταίο ματς του Ολυμπιακού Σταδίου του Άμστερνταμ με γκολ του Κριστόφ Βαζέχα και σκορ 0-1.
Tην περίοδο 2001-2002, o Παναθηναϊκός έφτασε στον προημιτελικό του Champions League, πραγματοποιώντας μια ακόμη εντυπωσιακή πορεία περνώντας δύο φάσεις ομίλων για να φτάσει στους “8” του θεσμού όπου αποκλείστηκε σε ένα ματς θρίλερ με την Μπαρτσελόνα στην Ισπανία.
Την περίοδο 2002-2003, o Παναθηναϊκός αγωνιζόμενος στο κύπελλο ΟΥΕΦΑ, έφτασε στους '8' του θεσμού, όπου αποκλείστηκε στην παράταση από την μετέπειτα νικήτρια του θεσμού εκείνης της χρονιάς, Πόρτο
Ο πιο παλιός...
Μάκη έχεις δίκιο, διορθώθηκε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιο παλιέ, τα στοιχεία αυτά τα θυμόσουν ή τα αντέγραψες από κάπου; Να το γκουγκλάρω;
Απολίθωμα,αυτό το "ρωτήστε τους κνίτες,δεν ήτανε εκεί" πότε και που το φωνάζανε; Δεν το έχω ακούσει ποτέ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναρχομπάχαλοι, αν θυμάμαι καλά. Σε συνελεύσεις πρέπει να το 'χω ακούσει
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο πολυτεχνείο δεν ήτανε γιορτή, ρωτήστε και τους κνίτες δεν ήτανε εκεί
«...Σε όλα τα παλιά πολιτικά κόμματα υπήρχε μια σοβαρή κρίση, αποτέλεσμα της άρνησής τους να δώσουν με συνέπεια την αντιχουντική πάλη. Έτσι, η γραμμή της φιλελευθεροποίησης της χούντας όξυνε την πάλη μέσα τους προκαλώντας έντονες αντιθέσεις. Μέσα στην προδιχτατορική ΕΡΕ εμφανίζεται μια διαμάχη ανάμεσα στον Καραμανλή και τον Κανελλόπουλο, ο οποίος κατηγορεί τον Καραμανλή, λόγω της σιωπής του, ότι αποδέχεται τη λύση Μαρκεζίνη και ζητάει την αντιχουντική συνεργασία, στην οποία περιλαμβάνει και το ψευτοΚΚΕ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο χώρο του Κέντρου υπάρχει επίσης μια έντονη εσωτερική διαπάλη. Ο Μαύρος με την υποστήριξη του Βήματος φαίνεται να ήθελε τη λύση Μαρκεζίνη. Από την άλλη πλευρά, ο Ζίγδης και μια σειρά βουλευτές του Α. Παπανδρέου αντιτάσσονται σε αυτή τη λύση. Μεγάλη σ’ αυτό είναι η αντίθεση των στελεχών της Δημοκρατικής Άμυνας. Επίσης το «Κ»Κεσ. βρίσκεται αρκετά κοντά στην υποστήριξη της λύσης Μαρκεζίνη, κάτι που διαφαίνεται στις δηλώσεις του Δρακόπουλου τότε στην Ακρόπολη.
Έχουμε δηλαδή μια κατάσταση όπου καμιά πτέρυγα της αστικής τάξης δεν έχει μια ξεκαθαρισμένη θέση και μια πολιτική διέξοδο για τον τόπο.
Σ’ αυτή την περίοδο, το ψευτοΚΚΕ ρίχνει τη γραμμή της οικουμενικής κυβέρνησης, πιέζοντας βασικά τα παλιά πολιτικά κόμματα να δεχτούν και τη δικιά του συμμετοχή στη μεταβατική εποχή.
Η οικουμενική κυβέρνηση δεν προϋπέθετε για το ψευτοΚΚΕ την πτώση της χούντας. Μέσα σ’ αυτές τις συνθήκες ήταν, σύμφωνα με την ανάλυσή του, η καλύτερη εκμετάλλευση των «νόμιμων μορφών πάλης που πρόσφερε η κρίση της δικτατορίας». Η οικουμενική κυβέρνηση θα έκανε αυτή τις εκλογές, ως απάντηση στις εκλογές του Μαρκεζίνη.
Μια τέτοια γραμμή ήταν στην πραγματικότητα η πιο «αριστερή» έκφραση της φιλελευθεροποίησης του φασιστικού καθεστώτος, γιατί, ενώ εμφανιζόταν με τα πιο αριστερά λόγια ενάντια στη λύση Μαρκεζίνη, δεν έβαζε ως βασική προϋπόθεση για κάθε αλλαγή την πτώση της χούντας.
Αυτό δεν ήταν αποτέλεσμα ενός οπορτουνισμού δεξιού τύπου. Ήταν η συνειδητή έκφραση της γραμμής των αφεντικών του, των σοβιετικών σοσιαλιμπεριαλιστών, για εκείνη την πολιτική στιγμή στην Ελλάδα. Η Ρωσία δεν ήθελε την πτώση της χούντας, γιατί αυτή, όντας όλο και πιο απομονωμένη από τη Δύση, αναζητούσε πολιτικά ερείσματα στο ανατολικό μπλοκ και στα φιλοανατολικά κράτη του Τρίτου Κόσμου. Αυτό φαίνεται και από το ότι όλα τα αντιχουντικά κινήματα, ακόμα και οι επίσημες αντιδικτατορικές κρατικές δηλώσεις, αλλά και πράξεις στο εξωτερικό, έρχονταν από την Ευρώπη και από τις ΗΠΑ και όχι από την ΕΣΣΔ. (συνεχίζεται)
Είναι χαραχτηριστικά τα παρακάτω αποσπάσματα από το «9ο» (2ο) Συνέδριο του ψευτοΚΚΕ (Δεκέμβρης 1973):
ΑπάντησηΔιαγραφή"Η δικτατορία, μπρος στο νέο διεθνές κλίμα που διαμορφώνεται και τις προσπάθειες για ειρηνική συνεργασία από μέρους των σοσιαλιστικών χωρών, αναγκάζεται να αναπροσαρμόζει την πολιτική της. Δηλώνει ότι είναι υπέρ της ύφεσης, υπογράφει συμφωνίες οικονομικής συνεργασίας με τα σοσιαλιστικά κράτη, μίλησε για ουδετερότητα στον πόλεμο της Μέσης Ανατολής».(…)Είναι αλήθεια πως η δικτατορία δεν μπορεί να αγνοήσει το νέο διεθνές κλίμα, την πολιτική ειρήνης και τις προτάσεις συνεργασίας της Σοβιετικής Ένωσης και των άλλων σοσιαλιστικών χωρών, ιδιαίτερα της γειτονικής μας Λ.Δ. Βουλγαρίας. Οι σχετικές συμφωνίες που βρέθηκε υποχρεωμένη να υπογράψει χάρη σε αυτή τη πολιτική των σοσιαλιστικών χωρών ανταποκρίνονται αντικειμενικά στο συμφέρον της ειρήνης, φθείρουν ένα από τα βασικά προπαγανδιστικά όπλα στο ελληνικό οπλοστάσιο του αντικομμουνισμού"...
(…) «Ο υπουργός των Εξωτερικών της υπό δικτατορική εντολή κυβέρνησης Μαρκεζίνη, όπως είναι γνωστό, διακήρυξε τη στάση της Ελλάδας στον τελευταίο αραβοϊσραηλινό πόλεμο σαν στάση ουδετερότητας".
Είναι πολύ χαραχτηριστικό πως σ’ αυτό το συνέδριο, τα χαιρετιστήρια τόσο του «Κ»ΚΣΕ όσο και του «Κ»Κ Βουλγαρίας δεν αναφέρουν λέξη για αγώνα ενάντια στη χούντα, ούτε καν ότι υπάρχει φασισμός στην Ελλάδα.
Είναι σαφές πως εκείνη την περίοδο ο σοσιαλιμπεριαλισμός έχει κάνει το άνοιγμά του στη φασιστική χούντα. Η πρόταση του ψευτοΚΚΕ για «οικουμενική κυβέρνηση» αξιοποιεί αυτά τα διπλωματικά ανοίγματα της ΕΣΣΔ για να πετύχει το δυνάμωμα του εργαλείου του, του ψευτοΚΚΕ, στο εσωτερικό μέτωπο, ιδιαίτερα με τη συσπείρωση της σοβινιστικής αστικής τάξης...»
Για να μη γράφει ο καθένας την ιστορία όπως θέλει...
Και με αυτούς που γράφουν ό,τι θέλουν σε άσχετες αναρτήσεις τι θα κάνουμε ψευτομαρσίστα ψευτολενινίστα μαοΐστα; Έχεις βρει καμιά λύση; Γιατί ούτε καν αστείοι δεν είναι πια
ΑπάντησηΔιαγραφήνα και ο οακκες...ζουν ανάμεσά μας...
ΑπάντησηΔιαγραφή