Υπάρχει
μια κατηγορία βιβλίων, περιοδικών, άρθρων, γραπτών κειμένων γενικότερα, που
ανήκουν αναμφίβολα στην κατηγορία των ελαφριών αναγνωσμάτων. Και αυτό δεν το
λέω ως μομφή, γιατί έχουν μια συγκεκριμένη αξία χρήσης, που καλύπτει μια βασική
ανάγκη: να σου κρατήσουν συντροφιά, για να περάσει η ώρα στην παραλία, σε
κάποιο ταξίδι (τρένο ή πλοίο κατά προτίμηση), στην τουαλέτα, ακόμα και στη
σκοπιά (αν έχεις αυτή τη δυνατότητα κι έχεις εξαντλήσει τα θέματα συζήτησης με
το συφάνταρο), ή σε κάποια ουρά, για τον οαεδ πχ, όπου αρχικά νομίζεις πως θα
γίνει ηλεκτρονικά η ανανέωση της κάρτας, βρίσκεις στο διαδίκτυο ένα σωρό
πανηγυρικά άρθρα που (προ)αναγγέλλουν την χαρμόσυνη είδηση, κι αφού χαρείς κι
εσύ με την χαρά τους, καταλαβαίνεις πως πρέπει τελικά να περάσεις αυτοπροσώπως
από κάποιο υποκατάστημα του οργανισμού για την ανανέωση, για μια
αποχαιρετιστήρια (;) ίσως φορά, και να περιμένεις παραπάνω απ’ ό,τι συνήθως,
γιατί χρειάζεται να γίνει μια επιπλέον διαδικασία με τα εκκαθαριστικά σημειώματα
της τελευταίας διετίας. Άνεργος είσαι, χρόνο έχεις λογικά, γιατί να γκρινιάζεις
λοιπόν;
Ίσως
βέβαια τα δικά μας ελαφρά αναγνώσματα να διαφέρουν κάπως από τα συνηθισμένα
(άρλεκιν, μπεστ σέλερ, λένα μαντά, κτλ). Ας δούμε λοιπόν ένα μικρό δείγμα, για
να γίνει καλύτερα αντιληπτό.
Ξεκίνημα
από το τελευταίο (πριν τη θερινή ραστώνη και τη διακοπή του αυγούστου) φύλλο
του πριν, της εφημερίδας της ανεξάρτητης της αριστεράς, κι ένα κείμενο του δ.
γρηγορόπουλου για «μια νέα κομμουνιστική κίνηση», του εργατικού αγώνα, που
«είναι καλοδεχούμενη στη ριζοσπαστική αριστερά» και «μπορεί να συμβάλει στο
εγχείρημα της νέας κομμουνιστικής αριστεράς» (πολλές αριστερές ρε παιδί μου) αν
υπερβεί το «σεχταριστικό, γραφειοκρατικό μοντέλο», που
«εκπροσωπεί το κκε» και
το οποίο «δεν είναι συνέχεια αλλά εκφυλισμός του λενινιστικού κκ. Η όποια
διαφωνία όμως δε γονιμοποιείται θετικά όταν: 1. δεν εκφράζεται ανοιχτά λόγω
κομματικού πατριωτισμού 2. οι διαφωνούντες φεύγουν από το κόμμα, αλλά
ιδιωτεύουν και πάνε σπίτι τους 3. παρασύρονται από τις ρεφορμιστικές σειρήνες
4. παραμένουν στο κκε περιμένοντας να αλλάξει (το κκε δεν αλλάζει, άλλαξε εσύ)
5. επιδιώκουν την αποκατάσταση της φυσιογνωμίας του κκε, που αλλοιώθηκε
θεωρητικά από την ηγεσία του, ενώ το κόμμα έχει διαβρωθεί συνολικά ως όλο από
το σεχταρισμό και το γραφειοκρατισμό· με δυο λόγια, αν δεν κόψουν κάθε γέφυρα
με το κομματικό παρελθόν τους και δε φτιάξουν μαζί με το ναρ το νέο-νέο
αριστερό ρεύμα λενινιστικού τύπου, με στόχο τον
αντικαπιταλισμό-αντιιμπεριαλισμό τον αντισεχταρισμό και αντιγραφειοκρατισμό –σε
έπιασα! Ξέχασες να πεις αντιδογματισμό.
Κι εδώ
αρχίζεις να αναρωτιέσαι διάφορα: αν αυτός ο αντισεχταριστής κύριος είναι στο
ίδιο ρεύμα με τον άλλο συναγωνιστή, που γράφει για τη μόδα του αντισεχταρισμού–αλλά αυτά είναι ηλεκτρονικά αναγνώσματα και δε θα ασχοληθούμε αναλυτικά, αν
και έχουν το δικό τους ενδιαφέρον*. Αν έχει πιο πολλή πλάκα η κριτική στο κκε
για σεχταρισμό από μια ομάδα μερικών δεκάδων ή από ένα ρεύμα μερικών
εκατοντάδων, που έχουν τουλάχιστον αυτογνωσία και καταλαβαίνουν πως δεν τους
βγαίνουν τα κουκιά, για να γίνουν-ονομαστούν κόμμα. Αν είναι πιο τίμιο να
απαξιώνεις μηδενιστικά το κόμμα, όπως ο γρηγορόπουλος, ή να συνεχίζεις αυτό τον
ανιαρό διαχωρισμό της κακής ηγεσίας από την παραπλανημένη βάση –όπως κάνει η κίνηση
ικεα: ιστοσελίδα κομμουνιστών εργατικού αγώνα. Και σε συνέχεια του
προηγούμενου, αν είναι πιο τίμιο να έχεις βρεθεί εκτός κόμματος και να μην
τρέφεις καμία ελπίδα για την εξέλιξή του, γιατί είναι χαμένη υπόθεση, κτλ, ή να
το «υποστηρίζεις κριτικά», αλλά να παλεύεις ενάντια στην ηγεσία του και τη
γραμμή του.
(*η
αριστερά θέλει να συμβάλει σε κάτι τέτοιο –ιδεολογική ηγεμονία και κυβέρνηση- ή
θέλει να πάει μόνο για την «ανόθευτη» επανάσταση αλά 1917; Πόσο πιο καθαρά να το πει κι αυτός πια..)
Δεύτερη
στάση, το τεύχος ιουλίου του εναλλακτικού (ο θεός να το κάνει) unfollow, όπου ο άρης χατζηστεφάνου
υπογράφει ένα αρκετά καλό κείμενο για την περίπτωση του μετανάστη μαμαντού μπα
από τη γουινέα (που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την ελλάδα για να πάρει
πολιτικό άσυλο στο βέλγιο), με κάποιες ενδιαφέρουσες κι ιντριγκαδόρικες
συγκρίσεις της δημοκρατικής κι ανεπτυγμένης ελλάδας, που ανήκει στην ευρώπη και
το δυτικό κόσμο, με την τριτοκοσμική κι υπανάπτυκτη γουινέα της αφρικής, ως
προς τα δικαιώματα, την ελευθερία που απολαμβάνουν οι δημοσιογράφοι, κτλ. Και
ως εκεί δηλ καλά τα λέει (αλλά δε γίνονται), για να φτάσουμε στην τρομερή
διατύπωση: «αλλά και πάλι να ζητάς άσυλο;
Άσυλο ζητάνε αυτοί που ζούνε σε δικτατορίες. Μπορεί φυσικά να μην κινδυνεύεις από
το κράτος, αλλά από το παρακράτος κι από τα τάγματα εφόδου της ελληνικής
αστικής (ο θεός να την κάνει) τάξης. Να έρχονται οπαδοί του Μελισσανίδη και να
σε σπάνε στο ξύλο…»
Μία από
αυτές τις στιγμές που, όπως περιέγραφε σε μια παλιά του ανάρτηση ο σφος
φάντασμα- κατεβάζεις στωικά μια γουλιά κακάο (για τους αθηναίους μίλκο) με
κίνδυνο να στραβοκαταπιείς και σκέφτεσαι πως αν αυτή είναι η φωνή της αριστερής
(ο θεός να την κάνει) συνείδησης-αντιπολίτευσης στο σύριζα, δεν υπάρχει καμία
σωτηρία..
Αλλάζουμε
κατηγορία και περνάμε στην αστυνομική λογοτεχνία και το τελευταίο μυθιστόρημα
του πέτρου μάρκαρη, από τη γνωστή κίνηση των 58 με τη σώτη και τα άλλα παιδιά,
που κλείνει την τριλογία του για την κρίση. Πριν συνεχίσετε να διαβάζετε το
κείμενο, αν τυχόν είστε αναγνώστης των περιπετειών του αστυνόμου χαρίτου
(κανένα βιβλίο δεν είναι ντροπή, ιδίως αν πρόκειται για βιβλίο τρένου, σκοπιάς,
τουαλέτας –για κάθε πιθανή χρήση- κτλ) και δε θέλετε να σας μαρτυρήσουν την
πλοκή και να σας χαλάσουν το τέλος, καλύτερα να παρακάμψετε την επόμενη
παράγραφο.
Μετά το
υποθετικό σενάριο της εξόδου της χώρας από το ευρώ στο προηγούμενο μυθιστόρημα
(«ψωμί-παιδεία-ελευθερία»), ο μάρκαρης παρουσιάζει μια σειρά φόνων με δράστες
μια συνειδητή ομάδα εργαζόμενων, που αναλαμβάνουν την ευθύνη υπογράφοντας ως
«έλληνες του 50’» και εκδικούνται διάφορα λαμόγια μικρομεσαίου μάλλον βεληνεκούς, για τα γραφειοκρατικά εμπόδια και την αποτυχία μιας επένδυσης φωτοβολταϊκών του
ελληνογερμανού εργοδότη τους, που οδηγήθηκε έτσι στην αυτοκτονία. Το ωραίο της
υπόθεσης είναι η αλβανική εθνικότητα των δραστών, που μόνο λούμπεν δεν είναι,
καθώς ξέρουν και δέχονται αγόγγυστα να κάνουν κάθε πιθανή δουλειά, όπως ακριβώς
οι έλληνες του 50’ –και σε αντίθεση προφανώς με τους σύγχρονους νεοέλληνες. Όλα σχεδόν τα αστικά ιδεολογήματα για τις αιτίες της κρίσης σε συσκευασία ενός βιβλίου.
Αλλά η
τούρτα δεν έχει μόνο ένα κερασάκι. Ο μάρκαρης είναι αριστερός (από τους
«καλούς», γιατί από τους άλλους έχει βρωμίσει ο τόπος…) και μας δείχνει μια
χρυσαυγίτικη επίθεση στην κόρη του αστυνόμου (που ήταν συνήγορος μεταναστών από
την αφρική), τους φασιστικούς θύλακες μες στην ελας, και έναν παλαίμαχο
κομμουνιστή σε ρόλο-καρικατούρα, που συμφωνεί κι επαυξάνει με τον τρόπο του στα
κλισέ αποφθέγματα των υπολοίπων –και βασικά του μάρκαρη.
Προσπερνάμε
ένα άρθρο του δελαστίκ για το 89’ στα επίκαιρα –που πάλιωσε αρκετά και δεν
είναι επίκαιρο πλέον- για να περάσουμε φευγαλέα από το τελευταίο τεύχος της
μαρξιστικής σκέψης (με εμφανείς συριζαϊκές και τροτσκιστικές αναφορές) που
συνεχίζει το αφιέρωμά της στην ιστορία του κκε, από την ίδρυσή του ως την 7η
ολομέλεια του 57’, που διέγραψε το ζαχαριάδη.
Στο
κείμενο του διευθυντή σύνταξης του περιοδικού (στελέχους του σύριζα και σφόδρα
αντισταλινικού), χ. κεφαλή, που παρουσιάζει συνοπτικά τα ιστορικά ντοκουμέντα
του δεύτερου μέρους του αφιερώματος, συναντάμε και την εξής εκπληκτική
εκτίμηση: «οι γραφειοκρατικές πρακτικές
(θυσία της επανάστασης στο εξωτερικό, χειραγωγητική-βολονταριστική παραμόρφωση
της σοσιαλιστικής οικοδόμησης στην ΕΣΣΔ) καθορίζουν μακροχρόνια την αποτυχία
του πρώτου σοσιαλιστικού πειράματος. Αν και η πορεία δεν είναι ευθύγραμμη,
παρουσιάζοντας σημαντικές θετικές στιγμές όπως η αντιφασιστική νίκη, το 20ό Συνέδριο και η Περεστρόικα, οι
καταστροφές που επιφέρει ο σταλινισμός, σε συνδυασμό με την οικονομική υπεροχή
του αμερικάνικου και ευρωπαϊκού καπιταλισμού, δίνουν τη νίκη στην αντίδραση. Το
1991 η ΕΣΣΔ και το «σοσιαλιστικό στρατόπεδο» καταρρέουν και διαλύονται».
Ποιος
δίνει άλλοθι πολυφωνίας στο τεύχος (που φιλοξενεί κι ένα άρθρο του γνωστού και
μη εξαιρετέου αγτζίδη); Μα φυσικά ο πετρόπουλος της γνωστής ιστοσελίδας (ικεα)
και ο καλτσώνης του συλλόγου ‘κορδάτος’. Σε επόμενη ανάρτηση θα δούμε πιο
αναλυτικά κάποια πράγματα για την περίπτωση κεφαλή, για να γίνουν καλύτερα
αντιληπτά το είδος και ο προκλητικός χαρακτήρας αυτής της παράξενης
συνεργασίας.
Κλείνουμε
την περιπλάνησή μας με δυο προτάσεις που ξεφεύγουν από την κατηγορία του
αναγνώσματος, αλλά αξίζουν την προσοχή μας. Το πρώτο είναι ένα ολιγόλεπτο αλλά
μεστό βιντεάκι του γκάρντιαν και του (τζινγκλ) χολογουέι για το σπάσιμο των
καπιταλιστικών δομών και το νόημα του κομμουνισμού ως πρακτική στο σήμερα, στο
πάρκο της ναυαρίνου, στο κέντρο της αθήνας και στην ακτιβιστική ομάδα εύρεσης
ενός σκύλου που είχε χαθεί, κάπου στην αργεντινή! Το πραγματικά εντυπωσιακό
στην όλη ιστορία είναι η θερμή υποδοχή κι αντιμετώπιση του χολογουέι –στην
αγγλία αλλά και στην χώρα μας ως ένα βαθμό- και της ιδέας του κομμουνισμού σε
ένα (μόνο) πάρκο, από φορείς κι άτομα που βγάζουν σπυριά με το στάλιν και τη
θεωρία του σοσιαλισμού σε μία χώρα.
Η
δεύτερη περίπτωση είναι το θεατρικό έργο «θεσμοφοριάζουσες» του αριστοφάνη,
διασκευασμένο από τον πιτσιρίκο και σε σκηνοθεσία του γ. κιμούλη. Το νέο πασόκ
είναι εδώ ενωμένο δυνατό, μαζί με τον πιατά από το παλιό πασόκ (που τον ήθελε
κι ο τραμπάκουλας στο αλαλούμ να μιλήσουν μετά για την οργάνωση στο λέτσοβο). Η
εκτίμηση για το χιούμορ του πιτσιρίκου και τα απαραίτητα δυστυχώς τηλεοπτικά
αστειάκια είναι κάτι υποκειμενικό. Αυτό που είναι αντικειμενικό είναι η καλτ
μεταφορά ενός «πρώιμα φεμινιστικού» έργου στις σημερινές συνθήκες: με τη σφισσα
ραχήλα –sic-
να ανεβαίνει στα κάγκελα και τη ζωή να εξηγεί σχολαστικά τι προβλέπει ο κάθε
κανονισμός, το σκύθη φύλακα να μετατρέπεται σε χρυσαυγίτη μπάτσο-εγέρθουτου, και
πάμπολλες (όχι ιδιαίτερα) έμμεσες αναφορές στην κυβέρνηση και το
σαμαροβενιζελισμό. Τα οποία επιβεβαιώνουν πως η απόσταση μεταξύ της στρατευμένης
τέχνης και της γκροτέσκας καρικατούρας της είναι μια λεπτή γραμμή, που εύκολα
υπερβαίνει κανείς –παρά τις καλές, πιθανόν, προθέσεις του. Και ότι ο
αντιμνημονιακός λόγος του σύριζα είναι η πιο απολιτίκ μορφή πολιτικοποίησης,
που μόνο σε κωμωδίες μπορεί να σταθεί με κάποιες αξιώσεις. Ο σύριζα είναι το
πολιτικό απολιτίκ της εποχής μας.
Σε κάθε
περίπτωση, η παράσταση μπορεί να βγάλει γέλιο –δεν είναι απαραίτητο να γελάμε όλοι
για τους ίδιους λόγους. Αλλά την ευθύνη για να τη δείτε την αναλαμβάνετε ακέραια
εσείς προσωπικά. Η κε του μπλοκ θα πρότεινε εναλλακτικά τους βατράχους, που
ανεβαίνουν επίσης αυτό το διάστημα και περιοδεύουν στην επαρχία. Κι αν μιλάμε
για αστυνομική λογοτεχνία, τα μυθιστορήματα του σικελιανού καμιλιέρι (με τις περιπέτειες
του αστυνόμου μονταλμπάνο), που κι αυτός σύριζα θα ήταν πιθανότατα με ελληνικά
κριτήρια, αλλά είναι πολύ πιο αξιόλογη περίπτωση από την αβάσταχτη ελαφρότητα
του μάρκαρη..
Sfyrodrepane
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε παρακαλω πρότεινε για καλοκαιρι την βιβλιαρα της συγχρονης εποχης
Λένιν Ο Οκτώβρης του Λασλο
Έχει πρόλογο Μπέλλου
Κανε μια μινι παρουσίαση
Μαγιακόφσκι
Δεν αμφιβάλλω για την αξία του, αλλά για να το προτείνω πρέπει πρώτα να το διαβάσω. Κι αυτό δεν έχει γίνει ακόμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟκ εννοείται ότι πρέπει να το διαβάσεις
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά σου λέω για την παραλία είναι ότι πρέπει
Θα βγουν πολλά συμπεράσματα μετά από αυτό το βιβλίο για τους απανταχου οπορτουνιστες
Μαγιακόφσκι
Στην κατηγορία [ελληνικά] «ελαφρά αναγνώσματα» θα περιλάμβανα [παρ’ όλο που το περιεχόμενο του είναι και φιλοσοφικό και ιδεολογικοπολιτικό] και το τελευταίο βιβλίο [εκδοθέν πέρσι] της Ζέφης Κόλια, “Λώρα, η τελευταία των Μαρξ”, το οποίο ξεκίνησα να διαβάζω τελευταία...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ίδια ονομάζει/χαρακτηρίζει το βιβλίο «βιογραφική μυθιστορία», προφανώς γιατί καταπιάνεται βασικά με τη ζωή του ζεύγους Λώρας Μαρξ και Πωλ Λαφάργκ, καθώς και με τη ζωή και το έργο του ίδιου του Μαρξ... [Το βιβλίο κάτι φέρνει απ’ εκείνο της Σώτης Τριανταφύλλου “Το εργοστάσιο των μολυβιών”, της πρώιμης διεθνιστικής συγγραφικής της δουλειάς. Μάλλον η Τριανταφύλλου θα ‘ταν και μέντορας της Κόλια μια και είναι η πρώτη στην οποία εκφράζει ευχαριστίες η Κόλια]...
Δεν ξέρω πόσο μαρξίστρια ή γνώστρια της μαρξιστικής θεωρίας είναι η Κόλια, αλλά θέτει έμμεσα πολλά θεωρητικά ζητήματα, υποβάλλοντας [από τη δική της σκοπιά] τί θα ήταν [πολιτικά] πιο σωστό... Ας πούμεν, αντιπαραθέτει τον ρωσικό μαρξισμό με τον δυτικοευρωπαϊκό ενώ βάζει λόγια στο στόμα του Μαρξ κατά των ρώσσων γενικώς...
Ενδιαφέρον να το διαβάσει κάποιος και να το αναλύσει ιδεολογικοπολιτικά... Δεν κάνει όμως για την παραλία!
[Το ‘10 ήμασταν μετά της Συζύγου και του Υιού, για ολιγοήμερες διακοπές στα Κύθηρα. Σε μια παραλία -νομίζω Μελιδόνι ονομαζόταν- σχεδόν όλος ο κόσμος διάβαζε. Ακόμα και το περιοδικό “Πειραϊκή Εκκλησία”!]...
Για να γινω λιγο σπαστικος (οπως παντα),στην κατηγορια των ελαφριων αναγνωσματων,με την εννοια των ευκολων ομως,οχι των σκουπιδιων,βαζω τα εργα της μαρξιστικης βιβλιογραφιας,τα οποια ειναι αμιγως πολιτικα,χωρις ιδιαιτερες λεπτομερεις αναφορες σε ιστορικα ή οικονομικα δεδομενα.Χαρακτηριστικα παραδειγματα το ''Μανιφεστο'' και το ''Κρατος και Επανασταση'',τα οποια ειναι δυσκολα για τον πρωταρη,αλλα για μονο για αυτον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩς πρωταρης και γω,ειχα κανει το λαθος να αγορασω μερικα -ευτυχως οχι πολλα- τετοια βιβλια,για αυτο πλεον,αν ενα βιβλιο δεν ειναι ιστορικο,οικονομικο,ή φιλοσοφικο,οχι απλως δεν το αγοραζω,και σε pdf να το βρω δεν προκειται να το διαβασω.Εξαιρεση αποτελουν τα εργα των κλασσικων.
Eπισης,εχω σταματησει να διαβαζω καθε ειδους ανακοινωσεις ή φυλλαδια απο κομματα της αριστερας,με εξαιρεση μερικες του ΚΚΕ,γιατι ολες χρησιμοποιουν τα ιδια κλισε.Αντιθετα,τα αρθρα της ΚΟΜΕΠ,και πολυ σπανιοτερα του Ριζου,ειναι να τα πιεις στο ποτηρι,με τον πλουτο των δεδομενων που περιεχουν.Αρθρα ομως που λενε τα τεττριμενα περι οπορτουνισμου,συνδικαλισμου κλπ,δεν τα διαβαζω ουτε διαγωνια,γιατι αναμασουν τα ιδια καθε φορα,ειναι γενικολογα οσο δεν παει και εχω διαβασει εκατονταδες.
Τελος,προτεινω στους αναγνωστες του μπλογκ,το διολου ελαφρυ βιβλιο του Alec Nove ονοματι ''Economic History of USSR''.Ο συγγραφεας ειναι σαφως αντικομμουνιστης (οχι σε επιπεδα Μανδραβελη ομως) αλλα περιεχει πλουσια στοιχεια για την οικονομια της ΕΣΣΔ απο το 17 μεχρι το 91.