Τις προάλλες, η κε του μπλοκ είχε γράψει πως η παράσταση του Κοτανίδη για τις τελευταίες ώρες του Ζαχαριάδη μπορεί να είναι τίμια κι ενδιαφέρουσα. Οφείλει συνεπώς να διορθώσει το λάθος της, για να μην παρασύρει κάποιον αναγνώστη -και το φέρει βαρέως- και για να αποτρέψει όσους τυχόν το σκέφτονται και βρίσκουν δελεαστική την υπόθεση του έργου.
Η καλή μέρα (βραδιά) φάνηκε εξ αρχής. Περιμένοντας στην ουρά για τα εισιτήρια, ακούμε δίπλα μας μια υπεύθυνο να τηλεφωνεί:
-Σύντροφε πώς σε προσφωνούμε; Δημοσιογράφο και ιστορικό;
Σκέφτηκα πως η πιο αντιπροσωπευτική προσφώνηση που τον χαρακτηρίζει θα ήταν το "εγώ". Αλλά δε μίλησα, δεν ήμουν Πετρόπουλος. Θα τον ακούγαμε όμως στη συζήτηση που θ' ακολουθούσε μετά την παράσταση. "Μαζί" με εμας και ο Σήφης, ο μικρός γιος του Ζαχαριάδη, με τον Αλέξη Πάρνη και μια παρέα που μιλούσε άπταιστα τα ρώσικα. Για δες μέρα που σημαδέψαμε!
Προφανώς όμως υπήρχαν αρκετοί αριστεροχωριανοί α. του εξωκοινοβουλίου που σημάδεψαν όντως αυτήν ακριβώς τη μέρα, εξαιτίας της συζήτησης που ακολούθησε και β. της "προόδου", που είχαν δει το τελευταίο διάστημα πολλές συνεντεύξεις του Κοτανίδη και αναφορές στην παράσταση, στα ΜΜΕ του χώρου τους (ΕφΣυν, Αυγή, Tvxs, Κόκκινο). Κι έτσι είπαμε δυο λόγια, με την πρώτη κατηγορία, στη διάλεκτό τους.
-Γεια σας. Πιστεύετε πως ο Ζαχαριάδης ήταν όντως εθνικός κομμουνιστής;
-Η εξωκοινοβουλευτική αριστερά αντλεί από τις καλύτερες παραδόσεις του Νίκου Ζαχαριάδη; Ή μήπως έχει κληρονομήσει τις χειρότερες;
Κι η απάντηση.
-Έχω κι εγώ ερώτηση. Το Ατέχνως γιατί διασπάστηκε;
Πληρωμένη ερώτηση...
Το πρόβλημα ξεκινούσε ήδη από τον τίτλο του έργου, και δεν εννοώ την πιθανότατα λανθασμένη -από τα λίγα ρώσικα που ξέρω- προφορά του Ομπίντα, που σημαίνει πικρία-κακοκάρδισμα. Αλλά το βασικό άξονα του κειμένου (και του τίτλου) του Κοτανίδη, που προσπαθώντας να μην κακοκαρδίσει κανέναν και να κρατήσει πολιτικές ισορροπίες -ή μάλλον ίσες αποστάσεις- με τον κάθε "πικραμένο" (πολιτικά μιλώντας), παρουσίασε έναν πολύ φτωχό κι αδύναμο χαρακτήρα, καρικατούρα του "αληθινού Ζαχαριάδη" (που έγραψε στη φυλακή τον "αληθινό Παλαμά"): αμετανόητου, αλλά με ανθρώπινες αμφιβολίες, λίγο πριν το τέλος, και λαθολογία εν είδει μετάνοιας. Αγριεμένου από τα χρόνια της εξορίας και πικραμένου από το κόμμα του (με το οποίο δεν είχε να χωρίσει τίποτα όμως). Που συνομιλεί με τα φαντάσματα του παρελθόντος που τον κατατρύχουν και δρα προφανώς (για το συγγραφέα) υπό συναισθηματική φόρτιση (πικρία, κακοκάρδισμα) κι όχι ως συνειδητός επαναστάτης που σκέφτεται κι ενεργεί πολιτικά ως το τέλος.
Στα παραπάνω μειονεκτήματα, έρχεται να προστεθεί η πολύ μέτρια ερμηνεία του ενός "κομπάρσου"-συμπρωταγωνιστή, που ερμηνεύει τους συμπληρωματικούς ρόλους, η εμφάνισης μιας καρικατούρας του Λουλέ, που (στην τελευταία του επίσκεψη στο Ζαχαριάδη) προσπαθεί να τον "δωροδοκήσει" και να τον δελεάσει με αξιώματα, εκ μέρους της νέας ηγεσίας, η αναφορά μόνο στο πρώτο γράμμα του 40' -χωρίς καμία νύξη για το δεύτερο και το τρίτο- κ.ά.
Για να είμαι δίκαιος, δεν αμφισβητώ την τιμιότητα, τις πιθανές καλές προθέσεις και την προσπάθεια του Κοτανίδη, που μελέτησε το "Αντικείμενό" του, συζήτησε με πολλούς και ταξίδεψε στο Σοργκούτ μαζί με την Αλέκα και το Σήφη Ζαχαριάδη, πριν από μερικά χρόνια. Η τιμιότητα αυτή έχει όμως ένα ταβάνι και συγκεκριμένους πολιτικούς περιορισμούς, για ένα άτομο που ξεκίνησε πολιτικά από το ΕΚΚΕ (αλλά δεν υπήρξε -λέει- ποτέ σταλινικός), κινούνταν πέριξ του εσ., έβαλε στο κείμενο -και τη συζήτηση που ακολούθησε- κάποιες αναφορές στην οδό Κροπότκιν (και τον αναρχικό πρίγκιπα) και τη διαρκή επανάσταση του Τρότσκι, αλλά τάχθηκε με τους φιλελέδες και την πλευρά του "ΝΑΙ" στο πρόσφατο δημοψήφισμα. Ένας "μπουλκουμέ" καλλιτέχνης της εποχής του.
Από όλα τα παραπάνω, διατηρεί βασικά την αναθεωρητική ιστορική σκοπιά. Κι όσο κι αν περιβάλλει με σεβασμό το Ζαχαριάδη -εξοργίζοντας παράλληλα και το συνασπισμένο κοινό του- τον ευνουχίζει ως πολιτική προσωπικότητα, βλέποντάς τον ως δραματική μορφή, "θύτη και θύμα" του συστήματος (όπως έγραφε ο Ανταίος, το 91') που παλεύει με τις αντιφάσεις του. Έναν "εθνικό κομμουνιστή", με τάσεις ανεξαρτητοποίησης από το Στάλιν και το σοβιετικό κέντρο (θεωρία των δύο πόλων). Σε αυτό πατάει άλλωστε ο Συριζαίος γιος του Φοίβου Τσέκερη, για να παρουσιάσει το Ζαχαριάδη σαν... τον πρώτο ευρωκομμουνιστή, σε ένα πρόσφατο βιβλίο του.
Αλήθεια, αυτό είναι που έμεινε στον Κοτανίδη από όσα διάβασε και μελέτησε για το Ζαχαριάδη, από τα συγκλονιστικά, τελευταία γραπτά του και το μήνυμα από την άλλη μεριά; Και δεν εννοώ μόνο από πολιτική σκοπιά, αλλά και γενικότερα, από το ύφος, το ήθος και το υψηλό φρόνημα του Ζαχαριάδη.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο Ζαχαριάδης δεν μπορεί να παρουσιαστεί ως συνειδητός επαναστάτης, ηγέτης με περήφανη στάση, πολιτική ακτινοβολία και θαυμαστή αναλυτική ικανότητα-κριτήριο, παρά μόνο ως καρικατούρα του εαυτού του. Είναι μια ρηχή σκιαγράφησή του από σχεδόν αστική σκοπιά, ένας Ζαχαριάδης (ιδωμένος) από την άλλη μεριά, όχι της ζωής, αλλά της ταξικής πάλης. Κι έτσι δυστυχώς ο Κοτανίδης, παρά τις καλές του προθέσεις -και την ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία για συζήτηση, μετά την παράσταση- εμφανίζεται, άθελά του, στον πιο κωμικό ρόλο της καριέρας του -από τους οποίους καθιερώθηκε εξάλλου στο ευρύ κοινό.
Μόνο που το πιο κωμικό μέρος, δεν το είχαμε δει ακόμα.
Θα ήμουν άδικος αν έλεγα πως στη συζήτηση δεν υπήρχαν ενδιαφέροντα σημεία, πχ το ζήτημα γιατί ο Ζαχαριάδης υποψιαζόταν βάσιμα τον Πλουμπίδη και πίστευε ως το τέλος, πως ήταν χαφιές (ποιες μαρτυρίες και ποια στοιχεία συνηγορούσαν σε αυτό το συμπέρασμα και πώς θόλωνε η ασφάλεια τα νερά, διασπείροντας την καχυποψία μεταξύ των παράνομων στελεχών) κι η περίπτωση Καραγιώργη (που κατηγορήθηκε βασικά από τους Ρουμάνους και όχι από το Ζαχαριάδη ως κατάσκοπος). Αλλού ήταν όμως το πρόβλημα και κάποια κωμικά (μεταξύ γραφικού και χυδαίου) χαρακτηριστικά.
Αναφέρω ενδεικτικά παραδείγματα:
-Πριν και πάνω απ' όλα, το συνασπισμένο, αντιζαχαριαδικό-αντισταλινικό κοινό και το πολιτικό του επίπεδο. Δε χρειάζονται περσότερα.
-Η παρέμβαση ενός κάπως ηλικιωμένου θεατή (πιθανότατα από την Ανασύνταξη 1918-1955), που ήταν φανερό από την πρώτη στιγμή πως υποστήριζε την εκδοχή της δολοφονίας του Ζαχαριάδη από τους σοβιετικούς και της πλαστογράφησης των γραπτών του από την KGB. Κι ενώ πλάτειαζε για τη "συνεργασία του Μητσοτάκη με τα δύο σοσιαλδημοκρατικά ΚΚ", για να πιάσει το ευρύ ναρίτικο κοινό, αγανάκτησε το υπόλοιπο κοινό και αναγκάστηκε να τον κόψει ο Κοτανίδης, που συντόνιζε την κουβέντα. Οπότε κι αυτός κατήγγειλε -όπως ήταν προβλέψιμο- την προσπάθεια φίμωσής του.
-Η ακόρεστη διάθεση αυτοπροβολής του Πετρόπουλου, που αναφέρθηκε ταπεινά στον εαυτό του, σε διάφορα σημεία, κυρίως με αφορμή κάποιους παλιούς αγωνιστές-κομμουνιστές που κατέφευγαν όλοι σε αυτόν, είτε για να του εξομολογηθούν κάτι, είτε για να του εμπιστευτούν τα γραπτά τους. (Το ίδιο έκανε και ο Κασιμάτης, που είχε γράψει το βιβλίο "οι παράνομοι" για τον παράνομο μηχανισμό του ΚΚΕ, κι ήθελε -λέει- να διορθώσει την κριτική του στο Ζαχαριάδη, όταν έμαθε πως οι σοβιετικοί τον υποψιάζονταν ως πράκτορα. Δεν πρόλαβε όμως να εκδώσει κάτι πριν πεθάνει, και μετά δεν υπήρχε η συναίνεση της χήρας του Κασιμάτη, για κάτι τέτοιο).
Το καλύτερο όμως ήταν όταν μετέφερε μια γνώμη του Χαρίλαου για το Ζαχαριάδη ("αντιφατική προσωπικότητα"), για να σημειώσει σωστά πως αντιφατική ήταν η πραγματικότητα που καλούνταν να διαχειριστεί και να κάνει εντυπωσιακή έξοδο ως εξής: "το συζητήσαμε με το Χαρίλαο και τελικά συμφωνήσαμε".
Για όποιον δυσκολεύεται να διαβάσει πίσω από τη σεμνή διατύπωση, ο Πετρόπουλος δεν ήταν απλός συνεργάτης-συνομιλητής του Φλωράκη, αλλά τον μετέπεισε και τον έφερε τελικά στα λόγια του.
-Η αβανταδόρικη ερώτηση από το κοινό (πιο αυθόρμητη δε γίνεται) για το τι κόμμα παρέλαβε ο ΝΖ και σε ποια κατάσταση, και πώς το παρέδωσε -που θυμίζει λίγο το καφενειακό ερώτημα "τι ΠΑΟΚ παρέλαβε ο Αναστασιάδης", κτλ. Και το δεύτερο σκέλος του, αν το σημερινό ΚΚΕ τιμάει αυτήν την παράδοση ή αν...
Εκεί το έκοψε ο Κοτανίδης, που δεν ήθελε να επιτρέψει να πάει η συζήτηση στη σημερινή, πολιτική κατάσταση και έτσι χάσαμε τη συνέχεια. Αλλά ο Πετρόπουλος (που του πήραν την μπουκιά από το στόμα) πρόλαβε να πει πως έχει άποψη για το σήμερα (αλίμονο) και να προσθέσει το εξής, που έχει προφανώς διπλή ανάγνωση: Όταν το σημερινό ΚΚΕ περάσει στην ιστορία, μπορούμε να μιλήσουμε για αυτό.
Το πιάσατε το νόημα, έτσι; Πσσσς, μεγάλε...
-Σημειώνω επίσης μια αποστροφή του Κοτανίδη για το Στάλιν και τα λάθη του, όπως πχ τη δίκη των στρατηγών το 38' (που βασικά έγινε το 37', κρίμα που δεν το διόρθωσε ο ιστορικός επιμελητής της παράστασης). Και μια φράση, στο καπάκι, του ΓΠ, που -εάν δεν παρακούσαμε 3-4 άτομα στην ίδια σειρά- είπε κάτι σαν: "κι εγώ διαφωνώ".
Αλήθεια τώρα;
Εν κατακλείδι, χωρίς το κωμικό δεύτερο μέρος, μπορεί να μέναμε με μια δυσάρεστη γεύση (ομπίντα) από την παράσταση. Αλλά άξιζε τελικά μέχρι τέλους. Αυτό που δεν ξέρω είναι αν αξίζει να την δει κανείς, χωρίς αυτό. Εκτός κι αν θέλει να αποτίσει φόρο τιμής στο Ζαχαριάδη ή να επιβραβεύσει άτυπα τον Κοτανίδη, αν όχι για την προσπάθεια, πάντως για το πολύ ενδιαφέρον θέμα που διάλεξε.
Κλείνω σημειώνοντας πως κατά τη γνώμη μου (που μπορεί να είναι εντελώς εσφαλμένη), υπάρχει ένα βιβλιογραφικό κενό που πρέπει να καλυφθεί ως προς τη βιογραφία του Νίκου Ζαχαριάδη. Κι έχει μεγάλη σημασία πώς και με ποιον τρόπο θα το κάνει, συνεπώς δεν πρέπει να μένουν σε εκκρεμότητα τέτοια κενά, όχι γιατί η φύση τα απεχθάνεται, αλλά γιατί ποιος ξέρει ποιος (και με τι) θα τα γεμίσει...
Η καλή μέρα (βραδιά) φάνηκε εξ αρχής. Περιμένοντας στην ουρά για τα εισιτήρια, ακούμε δίπλα μας μια υπεύθυνο να τηλεφωνεί:
-Σύντροφε πώς σε προσφωνούμε; Δημοσιογράφο και ιστορικό;
Σκέφτηκα πως η πιο αντιπροσωπευτική προσφώνηση που τον χαρακτηρίζει θα ήταν το "εγώ". Αλλά δε μίλησα, δεν ήμουν Πετρόπουλος. Θα τον ακούγαμε όμως στη συζήτηση που θ' ακολουθούσε μετά την παράσταση. "Μαζί" με εμας και ο Σήφης, ο μικρός γιος του Ζαχαριάδη, με τον Αλέξη Πάρνη και μια παρέα που μιλούσε άπταιστα τα ρώσικα. Για δες μέρα που σημαδέψαμε!
Προφανώς όμως υπήρχαν αρκετοί αριστεροχωριανοί α. του εξωκοινοβουλίου που σημάδεψαν όντως αυτήν ακριβώς τη μέρα, εξαιτίας της συζήτησης που ακολούθησε και β. της "προόδου", που είχαν δει το τελευταίο διάστημα πολλές συνεντεύξεις του Κοτανίδη και αναφορές στην παράσταση, στα ΜΜΕ του χώρου τους (ΕφΣυν, Αυγή, Tvxs, Κόκκινο). Κι έτσι είπαμε δυο λόγια, με την πρώτη κατηγορία, στη διάλεκτό τους.
-Γεια σας. Πιστεύετε πως ο Ζαχαριάδης ήταν όντως εθνικός κομμουνιστής;
-Η εξωκοινοβουλευτική αριστερά αντλεί από τις καλύτερες παραδόσεις του Νίκου Ζαχαριάδη; Ή μήπως έχει κληρονομήσει τις χειρότερες;
Κι η απάντηση.
-Έχω κι εγώ ερώτηση. Το Ατέχνως γιατί διασπάστηκε;
Πληρωμένη ερώτηση...
Το πρόβλημα ξεκινούσε ήδη από τον τίτλο του έργου, και δεν εννοώ την πιθανότατα λανθασμένη -από τα λίγα ρώσικα που ξέρω- προφορά του Ομπίντα, που σημαίνει πικρία-κακοκάρδισμα. Αλλά το βασικό άξονα του κειμένου (και του τίτλου) του Κοτανίδη, που προσπαθώντας να μην κακοκαρδίσει κανέναν και να κρατήσει πολιτικές ισορροπίες -ή μάλλον ίσες αποστάσεις- με τον κάθε "πικραμένο" (πολιτικά μιλώντας), παρουσίασε έναν πολύ φτωχό κι αδύναμο χαρακτήρα, καρικατούρα του "αληθινού Ζαχαριάδη" (που έγραψε στη φυλακή τον "αληθινό Παλαμά"): αμετανόητου, αλλά με ανθρώπινες αμφιβολίες, λίγο πριν το τέλος, και λαθολογία εν είδει μετάνοιας. Αγριεμένου από τα χρόνια της εξορίας και πικραμένου από το κόμμα του (με το οποίο δεν είχε να χωρίσει τίποτα όμως). Που συνομιλεί με τα φαντάσματα του παρελθόντος που τον κατατρύχουν και δρα προφανώς (για το συγγραφέα) υπό συναισθηματική φόρτιση (πικρία, κακοκάρδισμα) κι όχι ως συνειδητός επαναστάτης που σκέφτεται κι ενεργεί πολιτικά ως το τέλος.
Στα παραπάνω μειονεκτήματα, έρχεται να προστεθεί η πολύ μέτρια ερμηνεία του ενός "κομπάρσου"-συμπρωταγωνιστή, που ερμηνεύει τους συμπληρωματικούς ρόλους, η εμφάνισης μιας καρικατούρας του Λουλέ, που (στην τελευταία του επίσκεψη στο Ζαχαριάδη) προσπαθεί να τον "δωροδοκήσει" και να τον δελεάσει με αξιώματα, εκ μέρους της νέας ηγεσίας, η αναφορά μόνο στο πρώτο γράμμα του 40' -χωρίς καμία νύξη για το δεύτερο και το τρίτο- κ.ά.
Για να είμαι δίκαιος, δεν αμφισβητώ την τιμιότητα, τις πιθανές καλές προθέσεις και την προσπάθεια του Κοτανίδη, που μελέτησε το "Αντικείμενό" του, συζήτησε με πολλούς και ταξίδεψε στο Σοργκούτ μαζί με την Αλέκα και το Σήφη Ζαχαριάδη, πριν από μερικά χρόνια. Η τιμιότητα αυτή έχει όμως ένα ταβάνι και συγκεκριμένους πολιτικούς περιορισμούς, για ένα άτομο που ξεκίνησε πολιτικά από το ΕΚΚΕ (αλλά δεν υπήρξε -λέει- ποτέ σταλινικός), κινούνταν πέριξ του εσ., έβαλε στο κείμενο -και τη συζήτηση που ακολούθησε- κάποιες αναφορές στην οδό Κροπότκιν (και τον αναρχικό πρίγκιπα) και τη διαρκή επανάσταση του Τρότσκι, αλλά τάχθηκε με τους φιλελέδες και την πλευρά του "ΝΑΙ" στο πρόσφατο δημοψήφισμα. Ένας "μπουλκουμέ" καλλιτέχνης της εποχής του.
Από όλα τα παραπάνω, διατηρεί βασικά την αναθεωρητική ιστορική σκοπιά. Κι όσο κι αν περιβάλλει με σεβασμό το Ζαχαριάδη -εξοργίζοντας παράλληλα και το συνασπισμένο κοινό του- τον ευνουχίζει ως πολιτική προσωπικότητα, βλέποντάς τον ως δραματική μορφή, "θύτη και θύμα" του συστήματος (όπως έγραφε ο Ανταίος, το 91') που παλεύει με τις αντιφάσεις του. Έναν "εθνικό κομμουνιστή", με τάσεις ανεξαρτητοποίησης από το Στάλιν και το σοβιετικό κέντρο (θεωρία των δύο πόλων). Σε αυτό πατάει άλλωστε ο Συριζαίος γιος του Φοίβου Τσέκερη, για να παρουσιάσει το Ζαχαριάδη σαν... τον πρώτο ευρωκομμουνιστή, σε ένα πρόσφατο βιβλίο του.
Αλήθεια, αυτό είναι που έμεινε στον Κοτανίδη από όσα διάβασε και μελέτησε για το Ζαχαριάδη, από τα συγκλονιστικά, τελευταία γραπτά του και το μήνυμα από την άλλη μεριά; Και δεν εννοώ μόνο από πολιτική σκοπιά, αλλά και γενικότερα, από το ύφος, το ήθος και το υψηλό φρόνημα του Ζαχαριάδη.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο Ζαχαριάδης δεν μπορεί να παρουσιαστεί ως συνειδητός επαναστάτης, ηγέτης με περήφανη στάση, πολιτική ακτινοβολία και θαυμαστή αναλυτική ικανότητα-κριτήριο, παρά μόνο ως καρικατούρα του εαυτού του. Είναι μια ρηχή σκιαγράφησή του από σχεδόν αστική σκοπιά, ένας Ζαχαριάδης (ιδωμένος) από την άλλη μεριά, όχι της ζωής, αλλά της ταξικής πάλης. Κι έτσι δυστυχώς ο Κοτανίδης, παρά τις καλές του προθέσεις -και την ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία για συζήτηση, μετά την παράσταση- εμφανίζεται, άθελά του, στον πιο κωμικό ρόλο της καριέρας του -από τους οποίους καθιερώθηκε εξάλλου στο ευρύ κοινό.
Μόνο που το πιο κωμικό μέρος, δεν το είχαμε δει ακόμα.
Θα ήμουν άδικος αν έλεγα πως στη συζήτηση δεν υπήρχαν ενδιαφέροντα σημεία, πχ το ζήτημα γιατί ο Ζαχαριάδης υποψιαζόταν βάσιμα τον Πλουμπίδη και πίστευε ως το τέλος, πως ήταν χαφιές (ποιες μαρτυρίες και ποια στοιχεία συνηγορούσαν σε αυτό το συμπέρασμα και πώς θόλωνε η ασφάλεια τα νερά, διασπείροντας την καχυποψία μεταξύ των παράνομων στελεχών) κι η περίπτωση Καραγιώργη (που κατηγορήθηκε βασικά από τους Ρουμάνους και όχι από το Ζαχαριάδη ως κατάσκοπος). Αλλού ήταν όμως το πρόβλημα και κάποια κωμικά (μεταξύ γραφικού και χυδαίου) χαρακτηριστικά.
Αναφέρω ενδεικτικά παραδείγματα:
-Πριν και πάνω απ' όλα, το συνασπισμένο, αντιζαχαριαδικό-αντισταλινικό κοινό και το πολιτικό του επίπεδο. Δε χρειάζονται περσότερα.
-Η παρέμβαση ενός κάπως ηλικιωμένου θεατή (πιθανότατα από την Ανασύνταξη 1918-1955), που ήταν φανερό από την πρώτη στιγμή πως υποστήριζε την εκδοχή της δολοφονίας του Ζαχαριάδη από τους σοβιετικούς και της πλαστογράφησης των γραπτών του από την KGB. Κι ενώ πλάτειαζε για τη "συνεργασία του Μητσοτάκη με τα δύο σοσιαλδημοκρατικά ΚΚ", για να πιάσει το ευρύ ναρίτικο κοινό, αγανάκτησε το υπόλοιπο κοινό και αναγκάστηκε να τον κόψει ο Κοτανίδης, που συντόνιζε την κουβέντα. Οπότε κι αυτός κατήγγειλε -όπως ήταν προβλέψιμο- την προσπάθεια φίμωσής του.
-Η ακόρεστη διάθεση αυτοπροβολής του Πετρόπουλου, που αναφέρθηκε ταπεινά στον εαυτό του, σε διάφορα σημεία, κυρίως με αφορμή κάποιους παλιούς αγωνιστές-κομμουνιστές που κατέφευγαν όλοι σε αυτόν, είτε για να του εξομολογηθούν κάτι, είτε για να του εμπιστευτούν τα γραπτά τους. (Το ίδιο έκανε και ο Κασιμάτης, που είχε γράψει το βιβλίο "οι παράνομοι" για τον παράνομο μηχανισμό του ΚΚΕ, κι ήθελε -λέει- να διορθώσει την κριτική του στο Ζαχαριάδη, όταν έμαθε πως οι σοβιετικοί τον υποψιάζονταν ως πράκτορα. Δεν πρόλαβε όμως να εκδώσει κάτι πριν πεθάνει, και μετά δεν υπήρχε η συναίνεση της χήρας του Κασιμάτη, για κάτι τέτοιο).
Το καλύτερο όμως ήταν όταν μετέφερε μια γνώμη του Χαρίλαου για το Ζαχαριάδη ("αντιφατική προσωπικότητα"), για να σημειώσει σωστά πως αντιφατική ήταν η πραγματικότητα που καλούνταν να διαχειριστεί και να κάνει εντυπωσιακή έξοδο ως εξής: "το συζητήσαμε με το Χαρίλαο και τελικά συμφωνήσαμε".
Για όποιον δυσκολεύεται να διαβάσει πίσω από τη σεμνή διατύπωση, ο Πετρόπουλος δεν ήταν απλός συνεργάτης-συνομιλητής του Φλωράκη, αλλά τον μετέπεισε και τον έφερε τελικά στα λόγια του.
-Η αβανταδόρικη ερώτηση από το κοινό (πιο αυθόρμητη δε γίνεται) για το τι κόμμα παρέλαβε ο ΝΖ και σε ποια κατάσταση, και πώς το παρέδωσε -που θυμίζει λίγο το καφενειακό ερώτημα "τι ΠΑΟΚ παρέλαβε ο Αναστασιάδης", κτλ. Και το δεύτερο σκέλος του, αν το σημερινό ΚΚΕ τιμάει αυτήν την παράδοση ή αν...
Εκεί το έκοψε ο Κοτανίδης, που δεν ήθελε να επιτρέψει να πάει η συζήτηση στη σημερινή, πολιτική κατάσταση και έτσι χάσαμε τη συνέχεια. Αλλά ο Πετρόπουλος (που του πήραν την μπουκιά από το στόμα) πρόλαβε να πει πως έχει άποψη για το σήμερα (αλίμονο) και να προσθέσει το εξής, που έχει προφανώς διπλή ανάγνωση: Όταν το σημερινό ΚΚΕ περάσει στην ιστορία, μπορούμε να μιλήσουμε για αυτό.
Το πιάσατε το νόημα, έτσι; Πσσσς, μεγάλε...
-Σημειώνω επίσης μια αποστροφή του Κοτανίδη για το Στάλιν και τα λάθη του, όπως πχ τη δίκη των στρατηγών το 38' (που βασικά έγινε το 37', κρίμα που δεν το διόρθωσε ο ιστορικός επιμελητής της παράστασης). Και μια φράση, στο καπάκι, του ΓΠ, που -εάν δεν παρακούσαμε 3-4 άτομα στην ίδια σειρά- είπε κάτι σαν: "κι εγώ διαφωνώ".
Αλήθεια τώρα;
Εν κατακλείδι, χωρίς το κωμικό δεύτερο μέρος, μπορεί να μέναμε με μια δυσάρεστη γεύση (ομπίντα) από την παράσταση. Αλλά άξιζε τελικά μέχρι τέλους. Αυτό που δεν ξέρω είναι αν αξίζει να την δει κανείς, χωρίς αυτό. Εκτός κι αν θέλει να αποτίσει φόρο τιμής στο Ζαχαριάδη ή να επιβραβεύσει άτυπα τον Κοτανίδη, αν όχι για την προσπάθεια, πάντως για το πολύ ενδιαφέρον θέμα που διάλεξε.
Κλείνω σημειώνοντας πως κατά τη γνώμη μου (που μπορεί να είναι εντελώς εσφαλμένη), υπάρχει ένα βιβλιογραφικό κενό που πρέπει να καλυφθεί ως προς τη βιογραφία του Νίκου Ζαχαριάδη. Κι έχει μεγάλη σημασία πώς και με ποιον τρόπο θα το κάνει, συνεπώς δεν πρέπει να μένουν σε εκκρεμότητα τέτοια κενά, όχι γιατί η φύση τα απεχθάνεται, αλλά γιατί ποιος ξέρει ποιος (και με τι) θα τα γεμίσει...
Είπα να μην ασχοληθώ μαζί σου Κρίτσα. Θα σου κάνω, όμως, τη χάρη να ασχοληθώ για να δείξω ότι είσαι τόσο εμπαθής σε σημείο που γίνεσαι γελοίος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓράφεις: «Η καλή μέρα (βραδιά) φάνηκε εξ αρχής. Περιμένοντας στην ουρά για τα εισιτήρια, ακούμε δίπλα μας μια υπεύθυνο να τηλεφωνεί:
-Σύντροφε πώς σε προσφωνούμε; Δημοσιογράφο και ιστορικό;
Σκέφτηκα πως η πιο αντιπροσωπευτική προσφώνηση που τον χαρακτηρίζει θα ήταν το "εγώ". Αλλά δε μίλησα, δεν ήμουν Πετρόπουλος».
Σοβαρά; έγινε τέτοια συνομιλία για την οποία υπονοείς ότι από την άλλη μεριά της γραμμής ήμουν εγώ;
Αν ήσουν προσεκτικός θα είχες δει ότι από τις 25 Νοεμβρίου δημιουργήθηκε- από τους υπεύθυνους της παράστασης- σελίδα στο FB για την γνωστοποίηση της συζήτησης που θα γινόταν στις 29 Νοεμβρίου. (https://www.facebook.com/petro64/posts/1808105386145219?pnref=story)
Εκεί, στη σελίδα στο FB, αναφέρεται: «Με το δημοσιογράφο και ιστορικό Γιώργο Πετρόπουλο, ξεκινά ο κύκλος "Συζητώντας για το Νίκο Ζαχαριάδη μετά την παράσταση".
Την Τρίτη 29 Νοεμβρίου, Γιώργος Πετρόπουλος θα παρουσιάσει τον Νίκο Ζαχαριάδη, τον ηγέτη της Αριστεράς, ως ιστορικό πρόσωπο.
Θα συζητήσει με το κοινό της παράστασης παραλειπόμενα της ζωής του, τη σχέση του με τους πρωταγωνιστές του κομματικού μηχανισμού του ΚΚΕ, τη ζωή του στο Σουργκούτ».
Δηλαδή οι υπεύθυνοι στις 25 Νοεμβρίου με ανέφεραν στη σελίδα τους ως «δημοσιογράφο- Ιστορικό» και στις 29 Νοεμβρίου μου τηλεφωνούσαν μπροστά σου για να μάθουν πως θα με προσφωνήσουν;
Πόσο χαμηλά θα πέσεις ακόμα; Πόσα θέματα θα κατασκευάσεις σε βάρος μου; Και να πω ότι σε έχω συναντήσει ποτέ στη ζωή μου κι ότι είχαμε κάποιο νιτερέσο μαζί...
Σου χρειάζεται γιατρός.
Γιώργος Πετρόπουλος
Ρε τρολ της "αριστεγας" και της "πγοοδου" σε ξερασε το ΚΚΕ νυχτιάτικα σα ξυδια ανακατεμένα με πιτογυρο και βγάζεις κακιουλες;
Διαγραφή5 φορές κοτσαρες το όνομά σου μήπως και το εμπεδώσει άνθρωπος.
Πόσο γελοίος παίζει να είσαι;
Α και να ξες: Πιο γνωστός είναι ο Πετρόπουλος ο πρώην του βαζελου παρά η πάρτη σου. Κι ας ήτανε και σαπακι σκέτο. Εσύ είσαι ένα σαπακι και μισό σα το σύστημα που υπηρετείς.
Αντε γεια ρε ξεφτίλα.
ΒΧ
Αλληλεγγύη στον κατατρεγμένο κοψιδικό της Ελευθεροτυπίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπα, δεν πίστευα ότι δε θα ασχολιόσουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ μεταφέρω αυτό που άκουσα στη μία πλευρά της γραμμής. Δε δίνω πολλές πιθανότητες να ήταν κάποιος άλλος στην άλλη πλευρά, αλλά άντε πες ότι μπορεί να ήταν. Και τι αλλάζει;
Ευχαριστώ πολύ για τη διάγνωση.
Στην Κούβα αδερφές μου, στην Κούβα.
https://www.youtube.com/watch?v=TDRHuVqO1dE
Εκτός από μανιαδακικος είναι και ψωνάρα !
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντε τώρα περιμένουμε να σκάσει και ο Σαραβακος (από τα λιντλ) και θα έχουν απαρτία τα σαλιγκάρια. Ρε σεις, μπας και έβρεξε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο πάντως Σφυροδρεπανε. Προσφέρεις γελιο με τις περσονες που μαζεύεις.
Που σαι Πετρομπουλε; Μη ξεχνιέσαι, σα διάρροια σε εχεσε το κίνημα.
ΒΧ
Θα ξεκινήσω από τα άξια λόγου. Ευχαριστώ πολύ για την ανταπόκριση για το έργο. Σκεφτόμασταν να πάμε να το δούμε, έχοντας επίγνωση την πολιτική τοποθέτηση του δημιουργού και ξέροντας τι είναι πολύ πιθανό να παρακολουθήσουμε. Η αλήθεια είναι ότι με έβγαλες από το δίλημμα, αν σκεφτείς μάλιστα ότι 10 ή 14 ευρώ σήμερα είναι πολύτιμα. Και θα συμφωνήσω ότι δεν ακυρώνεται επ' ουδενί η προσπάθεια του ως τέτοια, να ψάξει το υλικό και να σκύψει στο θέμα. Αλλά τι να κάνουμε, αυτή η προσπάθεια τελικά καταλήγει αλλού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτα ανάξια λόγου τώρα. Αφού ο κ. Πετρόπουλος μας τίμησε με την ευγενική και πάντα "ντόμπρα" και "λαϊκή" [αξιοποίηση μιας αργκό (νιτερέσο) που προσδίδει ντεμέκ λαϊκότητα] του παρουσία, ας μας εξηγήσει τις δύο αμφίσημες φράσεις που παραθέτει ο σ. διαχειριστής στο κείμενο:
- Όταν το σημερινό ΚΚΕ περάσει στην ιστορία, μπορούμε να μιλήσουμε για αυτό.
- Κι εγώ διαφωνώ με αυτό (τη "δίκη των στρατηγών")
Γιατί τελικά εκεί είναι το ζουμί και όχι στον υπερφίαλο εγωισμό του κάθε κυρίου και κυρίας "τρου". Κάντε το μας λιανά γιατί τα μέλη και οι φίλοι του Κόμματος είμαστε πρόβατα και χάπατα που δεν καταλαβαίνουμε από μεγάλα νοήματα και αγόμαστε και φερόμαστε από την μοχθηρή ηγεσία - έτσι δεν είναι κ. Πετρόπουλε;
Και για να προλάβω το πέταγμα της μπάλας στην εξέδρα, προσφιλής συνήθεια των κ. Πετρόπουλων (και άλλων που φαίνεται ότι συγκλίνουν τελευταία με αυτούς), και όνομα κι επώνυμο έχω αλλά δεν το χαραμίζω σε κάτι τύπους σαν κι εσάς. Έχετε πολλά ράμματα στην γούνα σας ηθικής άποψης (γιατί η πολιτική διαφωνία είναι ένα και οι προσωπικές επιθέσεις, η λάσπη, ακόμα και η σκύλευση νεκρών είναι εντελώς άλλο) για να μοιραστώ μαζί σας τα στοιχεία μου.
ΡΓ
ΥΓ. Α, και "νιτερέσο" μαζί μου τουλάχιστον ανοίξατε όταν ανοίξατε ανήθικο πόλεμο στο Κόμμα μου, για να είμαστε ξηγημένοι κ. Πετρόπουλε.
ΥΓ2. Τελικά τα ανάξια λόγου πιάνουν πιο πολύ χώρο...
Όχι σκουπίδια, όχι χαρακτηρισμοί σε θάλασσες, μπλογκ κι ακτές. Υπάρχουν πολύ καλύτεροι τρόποι να πει κανείς αυτό που θέλει και να απαντήσει, χωρίς να πέφτει στο επίπεδο άλλων.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Λουλέ, ξύπνησε μέσα σου ο γαιοκτήμονας" (η "τσιφλικάς", δε θυμάμαι ακριβώς την έκφραση, σ. Σ.τ.Τ.)!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε αυτή την προσβλητική έκφραση αντιμετώπισε κάποτε ο Ν. Ζαχαριάδης κάποια τοποθέτηση του "Μπάρμπα-Κώστα". Το ανέφερε ο ίδιος ο μπαρμπα-Κώστας, για να δείξει τον παρορμητικό χαρακτήρα του Ν. Ζαχ., και να το φέρει σαν παράδειγμα, γιατί δεν πρέπει να παίρνουμε τοις μετρητοίς διάφορες υπερβολές, που λέγονται στις κομματικές αντιπαραθέσεις. Και πιο συγκεκριμένα, για να καλέσει τους συντρόφους να κρίνουν πιο πολιτικά και ψύχραιμα τον ίδιο τον Ν.Ζ., παραμερίζοντας τις υπερβολές του, που ενίοτε κατέληγαν σε επώδυνα λάθη. Ο μπαρμπα-Κώστας συνδεόταν στενά με τον Ν. Ζ., και δεν του κρατούσε κακία για τέτοια. Συνέδεε και τους δύο αμοιβαία εκτίμηση, κι αυτός ήταν ο λόγος, που επιλέχτηκε αυτός από το Π.Γ. να πάει να τον βρεί και να του μιλήσει. Ηταν ο πιο κατάλληλος. Ηταν και οι δυό τους σκληροτράχηλοι αγωνιστές και αμετανόητοι κομμουνιστές, απαλλαγμένοι από μικροεγωϊσμούς και προσωπική έπαρση, αφιερωμένοι στον αγώνα, κι έτσι έβλεπαν ο ένας τον άλλο. Ετυχε να γνωρίσω τον μπάρμπα-Λουλέ, ήταν άνθρωπος που δεν συναντάς συχνά. Πράος, φιλικός, ανεπιτήδευτος στην καθημερινότητά του, απεριόριστα συντροφικός με όλους, σε εμψύχωνε και σε "ανέβαζε" με τον τρόπο του και το παράδειγμά του, ενώ ταυτόχρονα σε εντυπωσίαζε με την ιδεολογική αδιαλλαξία και κομματικότητά του.(*)
Θεωρώ πρόστυχη την άποψη ότι στάλθηκε από το Π.Γ. στον Ν.Ζ. για να το "δωροδοκήσει".
Μερικοί κρίνουν με τα δικά τους μίζερα μέτρα και σταθμά ανθρώπους, που στάθηκαν πολύ πιο ψηλά από το χαμηλό μπόϊ τους.
Γλαφυρή, κατατοπιστική και γι αυτό αναγκαία η ανάρτηση σήμερα, Κάπταιν.
(Και πολύ ενδιαφέρον το ότι η ...διάσπαση" του "Ατέχνως" καταχωρείται πλέον ...στις γκρίζες σελίδες του κινήματος!)
------------------
(*) Μπορεί κάποιος να βρεί το ιστορικό γράμμα του Κ. Λουλέ προς την ΚΕ/ΚΚΕ με την περίφημη αποστροφή "Την κάτσαμε την βάρκα, σύντροφοι, κι αυτή τη φορά την κάτσαμε από τα δεξιά!" Το έχω σίγουρα αλλά δεν έχω χρόνο να ψάξω, που είναι καταχωνιασμένο.
Ας ενημερώσει κάποιος, αυτό το "Νιτερέσσο", είναι σαν τη μηχανή που παρασκευάζει καφέ ο Τζ. Κλούνει, το "Νεσπρέσσο";
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια το επίπεδο που λες σφυροδρέπανε και για να μην το ζαλίζουμε και πολύ, βασικά μιλάμε γι' αυτόν τον τύπο (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1625377284418031&set=ecnf.100008373248399&type=3&theater). Τα σχόλια μιλάνε από μόνα τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεταξύ των άλλων, κάποιος στην ίδια ιστοσελίδα στο fb βρίσκει και την αποστομωτική του απάντηση προς το ΚΚΕ (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1809823465973411&set=a.1384564011832694.1073741828.100008373248399&type=3&theater) όπου μεταξύ των άλλων κάνει και το σαφή διαχωρισμό μεταξύ των θεωρητικών της επανάστασης (που είναι κατ' ομολογία επαναστάτες) και των επαναστατών που είναι επαναστάτες στην πράξη. Τη γνωστή δηλαδή "σαλάτα" για την ταξική πάλη που βρίσκεται σε θεωρητικό και μόνο επίπεδο, μέχρι να εμφανιστεί αυθόρμητα κάποιος επαναστάτης στην πράξη να την υλοποιήσει και να την ολοκληρώσει. Αναρωτιέται μάλιστα για ποιο λόγο το ΚΚΕ μέσω του Ριζοσπάστη διαστρεβλώνει το νόημα του άρθρου του. Έλα μου ντε; Μη να φταίει το ότι φεύγοντας από τον ριζοσπάστη αφοσιώθηκε στο να βουτυρώνει την αστική (ακόμα και την πιο αντιδραστική χρυσαυγίτικη) προπαγάνδα περί επαναστατικής γυμναστικής; Μη να φταίει το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος έχει κάνει επάγγελμα τη συκοφάντηση όχι μόνο του ΚΚΕ, αλλά και του κομμουνισμού γενικότερα; Μάλλον αυτό το ρημάδι το νιτερέσο φταίει που και ταξικό είναι και διαμετρικά αντίθετο. Άντε βρε, για να μην σας χαλάσω και το όνειρο και ξυπνήσετε απότομα. Όλοι το ίδιο είμαστε. Και εσείς που πληρώνεστε για να γράφετε σταθερά προσηλωμένοι στο στόχο σας και όλοι αυτοί που σε μερικές μέρες θα παίξουν τα κεφάλια τους για να οργανώσουν την απεργία και να την περιφρουρήσουν. Όλοι για το σοσιαλισμό, έτσι; Θεωρητικά μιλώντας πάντα.
Β.Δ.
Μου είναι συμπαθής ο Κοτανίδης ως φυσιογνωμία. Τελείως αδιάφορος πολιτικά, αν και μου φαίνεται τίμιος: δεν έκανε το έργο για να αρμέξει από το μύθο, φαίνεται να έχει ένα ειλικρινές ενδιαφέρον. Θέλει μάλλον το ταλέντο και την πολιτική συγκρότηση ενός Σεμιόνοφ ή ενός Κοτζιά για να μπορέσεις να προσεγγίσεις τον ηγέτη της μόνης μέχρι στιγμής ένοπλης λαϊκής πάλης στην Ευρώπη μετά το Β´ ΠΠ ούτως ή άλλως - και το μεν ταλέντο στον Κοτανίδη μπορεί να υπάρχει, αλλά το κρίσιμο είναι το άλλο, που βέβαια απουσιάζει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλά ο άλλος ο χαφιές τζάμπα το σάλιο...
R5
Τον Γιωργο τον Πετροπουλο δεν θα τον ξαναβρισεις...Το Γιωργο τον Πετρόπουλο
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ, νιτερέσσο είναι το συμφέρον, έτσι; τώρα το πιάσα... Κοίτα να δεις τι μαθαίνει κανείς βραδιάτικα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΡΓ
Όχι λοιπόν, το νιτερέσο δεν είναι προϊόν που διαφημίζει ο Τζορτζ ο Κλούνεϊ. Ντεμέκ υπονοούμενο του Πετρό για άλλο ζήτημα είναι. Έχει πλάκα όμως να μιλάει για εμπάθεια και κατασκευή θεμάτων, ενώ δε γνωριζόμαστε καν, κάποιος που δυο-τρία χρόνια πριν είχε γράψει πως μεσολάβησε το κόμμα, για να εξασφαλίσω αργομισθία σε πεντάμηνο πρόγραμμα. Φαντάσου και να γνωριζόμασταν προσωπικά, τι φάκελο θα μου είχε κάνει. Δεν το παίρνω προσωπικά βέβαια, την ίδια ακριβώς τακτική έχει και σε διάφορες άλλες δημόσιες, διαδικτυακές αντιπαραθέσεις του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔίκιο έχεις ΒΔ, αλλά το επίπεδο το κρατάς, για να μην πέσεις στο ύψος του άλλου, όχι για να του χαριστείς.
ΡΓ, για τα ανάξια λόγου δε νομίζω να πάρεις απάντηση. Για τέτοια ευτελή πράγματα θα μιλάμε;
Για τα άξια λόγου, από τη μια χαίρομαι αν σε γλιτώνω από κάτι που θα μετάνιωνες, από την άλλη όμως, πάρε και μια δεύτερη γνώμη από κάποιον που είδε την παράσταση, γιατί αυτά είναι κι υποκειμενικά, ως ένα βαθμό.
Αυτό που συγκρίνω σε κάθε περίπτωση, πέρα από το αυστηρά πολιτικό κομμάτι, είναι η δυνατή αίσθηση που μου είχαν αφήσει τα γραπτά του Ζαχαριάδη στο "θύμα και θύτης" του αναθεωρητή κι αντιζαχαριαδικού Ανταίου, με την αίσθηση που μου άφησε ο αδύναμος Ζαχαριάδης του (πράγματι συμπαθή κατά τα άλλα) Κοτανίδη.
Είναι όντως πολύ δύσκολο θέμα, και χρειάζεται πράγματι μεγάλο ταλέντο για να μπορέσει να σταθεί ένα τέτοιο έργο στο ύψος της προσωπικότητας με την οποία καταπιάνεται (όπως λέει κι ο R5).
Σεχτάρ, το πρόβλημα δεν ήταν ότι αδίκησε το Λουλέ, αλλά ότι παρουσίασε μια γελοία καρικατούρα, που έλεγε απλώς: έλα μαζί μας και θα σε βάλουμε σύμβουλο, αναγνώρισέ μας, έλα μαζί μας. Α ναι και αγρίεψες.
Στο επόμενο βήμα θα μπορούσε να πει "έλα μαζί μας και θα σου πάρω γλειφιτζούρι" πχ, τόσο κωμικοτραγικός ήταν το κείμενο σε αυτό το σημείο. Για αυτό το αναφέρω κι ως "δωροδοκία".
Συντροφοι μην μπαίνετε στον κοπο να απαντησετε σε γνωστους και μη εξαιρετέους αν είναι μονο για μπινελικι. Αυτο χρησιμοποιουν για να το παιζουν κατατρεγμενοι απο το κακο κομμα σε αλλους που δεν εχουν επαφη και πειρα απο το κόμμα και το κινημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα χαμε πει μια φορα με τον κυριο πριν ακομα φανει η μεγαλη κατρακύλα το 2013. Στο τελος αλλοι κατεφυγαν στο μπινελικι αφου μας εξελεξαν στο Πολιτικο Γραφείο της Κ.Ε. του ΚΚΕ...
http://sfyrodrepano.blogspot.gr/2013/12/blog-post_29.html?m=1
ratm
στο βιβλιο του Γ. Μαργαριτγη Πλημμυριδα και Αμπωτη υπάρχει μια ενδιαφερουσα αναλυση για τις αιτιες και την αναγκαιοτητα των εκκαθαρισεων στον Κοκκινο Στρατο τη δεκαετια του 1930
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.politeianet.gr/books/9789609545229-margaritis-giorgos-bibliorama-plimmurida-kai-ampoti-o-europaikos-20os-aionas-protos-tomos-240999
Πολύ "χαλαρή" η επιχειρηματολογία του Γ. Πετρόπουλου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνώ θα μπορούσε πολύ απλά να αρνηθεί ότι ήταν αυτός στην άλλη άκρη της τηλ γραμμής και τέρμα, ανέπτυξε μια επιχειρηματολογία εντελώς σαθρή.
Άνετα θα μπορούσε κάποιος "υπεύθυνος" να τον ρωτήσει, αν kai κατά τη διάρκεια της συζήτησης, επιθυμούσε να τον προσφωνούν με το μακροσκελές αλλά σχετικά βαρύγδουπο "δημοσιογράφο και ιστορικό", ή θα προτιμούσε κάτι πιο απλό, όπως "κε Πετρόπουλε".
Π.χ: Πρώτη βερσιόν:"κι εσείς δημοσιογράφε και ιστορικέ κε Πετρόπουλε, τι λέτε επί του θέματος?"
Δεύτερη βερσιόν (η απλή) "κι εσείς κε Πετρόπουλε, τι λέτε επί του θέματος?"
Ποιος είναι ο Πετρόπουλος της εποχής μας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιος είναι ο συνεχιστής του Ανέστη Αγρίτη;
Που είναι τα παλικάρια του Αιγαλέου;
Γιατί και πως μπορεί να είναι ξεχασμένοι;
Αυτό είναι το παράπονο που οργή στα χείλη φέρνει.
σαπορ τουτουρκι
Ασε μας ρε ρατμ. Λες και αλλιώς υπήρχε περίπτωση να πειστούν αυτοί στους οποίους αναφέρεσαι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΡε πάτε καλά; Εδώ σχεδόν αδυνατεί να σε πιστέψει ο εργατακος και ο άνεργος, θα σε πιστέψει ο βλαμμένος "αριστεγος" μικροαστουλης που ακούει ΚΚΕ και βγάζει σπυράκια;
Μην έχετε αυταπάτες σφοι. Οι κάθε λογής Σαραβακοι και Πετροπουλοι υπάρχουν και περιστρεφονται απλά και μόνο γύρω από το ΚΚΕ και τον κόσμο του. Έξω και μακριά από αυτό, κανείς δεν ασχολείται με την ψυχαναγκαστικη περσονα τους.
Δώστε τους πόνο μη μασάτε. Αν δε σπάσεις αυγουλακια ομελέτα δεν έχει. Ο πολιτικός πολιτισμός ανήκει στο παρελθόν. Με 10 τοις εκατό Χ.Α. και ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση απαιτείται τουλάχιστον αλλαγή ύφους. Γνώμη μου πάντα έτσι;
ΒΧ
ΒΧ
ΔιαγραφήΔε θα πεισουμε κανεναν απο αυτο το σιναφι...
Το ηθος το χουμε για παρτη μας οχι γι'αυτους. Δε λεω και γω εχω ρίξει μπινελικι και χαρακρηρισμους σε αυτους και δεν τα παιρνω πισω αλλα δυστυχώς εδω οχι τοσο αλλα σε Facebook και τουιτερ βλεπει μαχα κοσμου που δεν ξερει τι και πως και πολλοι φιλοι του κομματος προσφερουν πολυ κακες υπηρεσίες οταν απαντανε μονο με χαρακτηρισμους και μπινελίκια. Δυστυχώς μου ηρθε απο φιλο μου τετοιο περιστατικο που ειναι καλοπροαιρετος και τοτε αποφασισα οτι θα αρκουμε ή σε επιχειρηματα ή σε τρολια. Οχι σε γαμωσταυριδι... Οσο και να το θελω.
ratm
ΣΕ ΑΛΛΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΕΧΩ ΔΕΙ ΚΑΠΟΙΟΝ ΝΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΤΑ ΠΑΣ ΚΑΛΑ ΜΕ ΤΟ ΚΟΜΜΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΙ ΤΩΡΑ Ο ΑΛΛΟΣ ΣΟΥ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΚΟΜΜΑ ΒΑΖΕΙ ΜΕΣΟΝ ΓΙΑ ΝΑ ΣΕ ΧΩΣΕΙ ΚΑΙ ΣΕ STAGE.
ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΟΤΙ ΟΛΑ ΤΑ ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΡΙΣΗΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ ΠΕΡΝΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΡΙΣΣΟ. ΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ, ΤΩΝ ΟΠΑΔΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΙΛΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΜΑ ΚΑΤΙ ΠΕΡΙΣΣΕΥΕΙ ΔΙΑΤΙΘΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΦΤΩΧΟ ΛΑΟ.
ΡΕ ΚΩΛΟΡΟΥΦΙΑΝΟΙ ΟΥΤΕ Η ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ ΔΕΝ ΤΑ ΛΕΕΙ ΑΥΤΑ.
ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΟΥΝ ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ. ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ.
ΚΑΙ ΕΣΤΗΝΕ ΠΟΓΚΡΟΜ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ ΚΙ ΟΛΗ Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝΤΑΝ ΑΠΟ ΕΒΡΑΙΟΥΣ.
ΚΑΙ ΣΑΜΠΟΥΑΝ ΚΑΙ ΜΑΛΛΑΚΤΙΚΟ.
ΘΕΡΣΙΤΗΣ
ΓΕΙΑ ΣΑΣ
Σφυροδρέπανε έχεις ένα λάθος, λες:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Αλλού ήταν όμως το πρόβλημα και κάποια κωμικά (μεταξύ γραφικού και χυδαίου) χαρακτηριστικά.
Αναφέρω ενδεικτικά παραδείγματα:
-Πριν και πάνω απ' όλα, το συνασπισμένο, αντιζαχαριαδικό-αντισταλινικό κοινό και το πολιτικό του επίπεδο. Δε χρειάζονται περσότερα."
Μία θεατρική παράσταση και ένα καλλιτέχνη δεν μπορείς να τον κρίνεις από το κοινό του σε μια παράσταση. Δηλαδή αν ήταν παρόντες μόνο κκεδες θα ήταν καλύτερη η παράσταση? Προφανώς όχι
Από την άλλη μία σωστή παρουσίαση θα πρεπε να εστιάσει πρώτα στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, κάτι στο οποίο διαβάζοντας το κείμενό σου δεν αποκομίζω κάποια γνώμη
Το δεύτερο που λες και το δέχομαι σα κριτική, ότι "παρουσίασε έναν πολύ φτωχό κι αδύναμο χαρακτήρα, καρικατούρα του "αληθινού Ζαχαριάδη"
Αυτό είναι πραγματική κριτική στο κείμενο και θα μπορούσαμε να κουβεντιάσουμε επ αυτού αν πάω να δω την παράσταση τελικά...
Τώρα για το άγχος του πολέμου που σας κάνουν όλοι οι άλλοι αριστεροδέξιοι, νομίζω ότι είναι άνευ λόγου να αγχώνεται ο κάθε κκεες
Σήμερα υπάρχει και δρα μονάχα ένα αριστερό κόμμα στη χώρα και ονομάζεται ΚΚΕ
οι συριζαίοι και λαετζήδες δεν τους λογίζεις σαν οτιδήποτε άλλο πέρα από ταξικούς εχθρούς και το μόνο που τους πρέπει είναι τα σούτια
όσο για εμάς τους τίμιους αριστερισταί νομίζω έχουμε λουφάξει στην άκρη της ιστορίας και περιμένουμε τον επόμενο κύκλο για να δουμε τι θα δούμε
Οπότε δεν υπάρχει λόγος άγχους
Εκτός και αν ξέρετε κάτι που δεν ξέρουμε
Αλεκος
Οταν λέμε πετρόπουλος εννοούμε το γνωστό δημοσιογράφο και ιστορικό που ασέλγησε στην μνήμη του φλωράκη με το αφιέρωμα στην εφημερίδα των συν(ασπισμένων);
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ.Χ.Ε.Π.
ratm
ΑπάντησηΔιαγραφή+1
Λέων (ωχ.....)
@Αλεκος
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν μιλαμε για οποιαδηποτε παρασταση αλλα για πολιτικο θεατρο με πολιτικο σχολιασμο απο συγκεκριμενο ατομο. Αρα μας ενδιαφερει ως πολιτικα ζωα και το περιεχομενο, οχι μονο το πως αποδιδεται αυτο.
Ξεκιναμε λοιπον απ τα βασικα:
Με αφορα το εργακι; Τι θα μου δωσει; Θα με ωθησει σε ερευνα; Σε αγωνα; Σε παραιτηση; Σε μελετη για ευρεση νεων αλλοθι παραιτησης;
Και μετα μιλαμε και για την σκηνογραφια.
Μετα λες να μην μας μοιαζει γιατι ειμαστε οι μονοι που δρουμε.
Πρωτον δεν θελουμε να δρουμε μονοι μας. ΣΑΣ ΠΑΜΕ
Δευτερον, δεν δρουμε γιατι εχει συμφερον το κομμα, αλλα γιατι εχουμε ταξικο συμφερον μεσα απο το κομμα.
σαπορ τσαπρρρρρ τουτουρκι
Αλέκο, αν δεις προσεκτικά, το κοινό το αναφέρω ως προς τη συζήτηση, κι όχι ως κριτήριο για την παράσταση. Και δεν ήταν όλοι Συριζαίοι, ίσα-ίσα, ήταν όμως αρκετοί κι ίσως να έδιναν τον τόνο, γιατί είχε πολυδιαφημιστεί η παράσταση στα μέσα που παρακολουθούν συστηματικά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ δική μου κριτική ξεκινάει από το πολιτικό, αλλά καταλήγει στο καλλιτεχνικό, χωρίς να τα ταυτίζει, ούτε και να τα αποσυνδέει όμως. Δεν μπορεί να είναι άσχετα εξάλλου, όταν είναι τόσο πολιτικό το θέμα του έργου.
Τα υπόλοιπα τίμια τα δέχομαι ευχαρίστως. Αλλά την ανάρτηση δεν την έκανα λόγω κάποιου άγχους, την έκανα για να διορθώσω μια λανθασμένη δική μου εκτίμηση (ότι αξίζει τον κόπο να δει κανείς την παράσταση).
Εγώ να κάνω μια ερώτηση;Κοτζάμ παράσταση για τον Νίκο Ζαχαριάδη και δεν καλέστηκε κάποιος από το ΚΚΕ να παρευρεθεί στην συζήτηση;Έστω για το γαμώτο δηλαδή ή έτσι χάριν διαλόγου.Το καλύτερο που βρήκαν να καλέσουν ήταν ο Πετρόπουλος;
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.Γ.:Πετρόπουλε,εμένα δεν μου βγάζει τίποτα το link αλλά και να μου έβγαζε,για πόσο στούρνους μας περνάς;"Από τους υπεύθυνους της παράστασης" ενώ το link έχει μέσα το όνομα του δικού σου profile.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.facebook.com/petro64/posts/1808105386145219?pnref=story
https://web.facebook.com/petro64
(βλέπετε τίποτα περίεργο; )
Άρα αυτός που έβαλε την ιδιότητα "δημοσιογράφος και ιστορικός" ήσουν εσύ ο ίδιος.
Γιάννης πίνει,Γιάννης κερνάει.Καλά σου λένε ότι αυτοπροβάλλεσαι κάργα.
Εφημερίδα των Συνασπισμένων
ΑπάντησηΔιαγραφήΜοναδικός εργοδότης μας, η Ασφάλεια
@skatopsyxos
ΑπάντησηΔιαγραφήΕισαι σιγουρος οτι δεν καλέστηκαν στελεχη του ΚΚΕ στην πρεμιερα της παραστασης; Γιατι εγω εχω αλλη πληροφόρηση.
Επισης βρισκω την κριτική της Βαρβαρεσου υπερβολική, καθως ειδε την παρασταση με στενα κομματικα κριτηρια, ουτε καν πολιτικα ή εστω καλλιτεχνικα.
Κριτικη στην κριτική της παραστασης, απανταει ο ιδιος ο υιος του Ζαχαριαδη:
http://pandiera.gr/%ce%bf%ce%bc%cf%80%ce%af%ce%bd%cf%84%ce%b1-%ce%b1%cf%80%ce%ac%ce%bd%cf%84%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%83%ce%ae%cf%86%ce%b7-%ce%b6%ce%b1%cf%87%ce%b1%cf%81%ce%b9%ce%ac%ce%b4%ce%b7-%cf%83/
Νικ
Δεν έχω κάποια πληροφόρηση ο ίδιος,αλλά δεν είδα κάποια πρόσκληση πουθενά και αυτό συνάγεται και από το γεγονός πως δεν υπήρχε πουθενά στην συζήτηση κάποιος ΚΚΕς.Καλέσματα εκ των υστέρων για «συζήτηση» βλέπω.ΑΝ είχε γίνει κάλεσμα και το είχε αρνηθεί το ΚΚΕ,όχι απλά θα είχατε σηκώσει παντιέρα(pun intended),θα είχε καεί το πελεκούδι.Από κει και πέρα διαμεσολαβητές στον διάλογο μεταξύ του υιού Ζαχαριάδη και ΚΚΕ-ειδικά αυτοί που προσπαθούν να αποσπάσουν πολιτική(με την ευρύτερη έννοια) υπεραξία-δεν χρειάζονται.Από «συμπαθούντες» διαφόρων κομματιών του κομ.κινήματος εν Ελλάδι και παγκόσμια-τόσο συμπαθούντων που στην πρώτη ευκαιρία το θάβουν και ξεκινάνε τα μαμουσουτου-χορτάσαμε,πόσο μάλλον από ΕΚΚΕτζήδες ηθοποιούς που πλέον την έχουν καταβρεί στο πλευρό του Ποταμιού.Η κριτική έγινε όπως ακριβώς όφειλε να γίνει.Όποιος καταπιάνεται με επαναστατικές φυσιογνωμίες-αν θέλει να τις αποδώσει στο πλήρες μέγεθος τους-οφείλει να τις δείχνει ως είναι:Επικίνδυνες για το σύστημα.Και όχι απλά σαν ακίνδυνα ανθρωπάκια,για να χαϊδέψουν αυτιά και να χαϊδευτούν από ένα ολάκερο σύστημα.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Παναγίτσες" skatopsyxos, "παναγίτσες", και πάντα να βγαίνει το ολ ταϊμ κλασικ συμπέρασμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤσαντίζονται, όταν τους λές, πως το αριστεριστιλίκι των σέβεντις ξεθύμανε στο ΠΑΣΟΚ των εϊτις, βρίσκοντας τον φυσικό του χώρο... Κλασσική φιγούρα ο Κοτανίδης: Αγριο-ΕΚΚΕ-τζής στα '70, ΠΑΣΟΚ στα '80, ...ΠΟΤΑΜΙ(!) σήμερα και ΝΑΙ-νέκος του 2015 = διαχρονικός αντι-ΚΚΕς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτός ο άνθρωπος-παράδειγμα-προς-αποφυγήν ανέλαβε να στρατολογήσει και τον Ν. Ζαχαριάδη στον ....αντικομμουνισμό!
Kαι λίγα του έσυρε η Βαρβαρέσσου.
-------------------------
Καλά έκαναν και δεν πήγαν τα "στελέχη" του ΚΚΕ, καλέστηκαν δεν καλέστηκαν. Αυτό, μας έλειπε τώρα, να τους δίνουμε και αέρα. Ας εκτονώνουνται μόνοι τους.
Ετσι κι αλλιώς, αίσθηση του γελοίου δεν έχουν.
Ούτε ιερό και όσιο.
Δείτε την παραπομπή, που είχε την ευγένεια να μας δώσει ο Νικ παραπάνω, δείτε και τα σχόλια, και ...δε θάχετε μάθει κάτι, που δεν ξέρατε!
-------------------------
Νομίζω, πως η λέξη ΟБИДΑ πρέπει μάλλον να ακούγεται Αμπίντα. Στα ρώσικα το άτονο (ο), αν δεν είναι στο τέλος της λέξης ακούγεται σαν (α). Χάσαμε και τον "Μη Απολιθωμένο ...κλπ" και τον "Παρατηρητικό", που τα ξέρανε τα ρώσικα.
Σεχτάρ, αν δεις προσεκτικά, υπονοώ ακριβώς το ίδιο με το υστερόγραφό σου, στο κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜα τι διάολο, δεν μπορούσε να τους συμβουλέψει ο Σήφης για τα ρώσικα, όπως τον ορμήνεψαν κι αυτοί για το ελληνικό "του" κείμενο;