Τρίτη 18 Απριλίου 2017

Θανάτω θάνατον πατήσας

Θυμάμαι πως όταν ήμουν μικρός, είχα πάθει ένα μικρό σοκ στην Τρίτη Δημοτικού, μόλις κατάλαβα πως δεν αρκεί να μαθαίνουμε κάποια πράγματα, αλλά πρέπει να τα αποστηθίζουμε κιόλας. Άλλο να ρουφάς γνώσεις σαν σφουγγάρι λόγω ηλικίας, κι άλλο να γίνεται ξεσκονόπανο το μυαλό για να αποθηκεύσει άχρηστες γνώσεις, σκουριασμένες κι αραχνιασμένες.

Πιο σοκαριστικό ήταν πως έπρεπε να αποστηθίζουμε επιπλέον το μάθημα των θρησκευτικών και όχι μόνο την ιστορία, που είχε σίγουρα πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες, με αληθινούς ήρωες ή πιο ωραίους μύθους -αν μιλάμε σε επίπεδο μυθολογίας. Και εμείς είχαμε ιστορία με κατακλυσμό, που πρέπει να υπάρχει σε όλους τους αρχαίους λαούς, αλλά δε μείναμε σε αυτό. Φτιάξαμε λαούς μπερμπάντηδες, με ανθρώπινα πάθη, αντί για ανώτερα όντα-τιμωρούς, με περιούσιους φτωχούς λαούς, κοκ.

Κι ακόμα πιο σοκαριστικό ήταν πως έπρεπε να αποστηθίζουμε προσευχές-μακρινάρια, σε μια γλώσσα που κανείς μας δεν καταλάβαινε, κι όχι μόνο τα απλά συμβατικά μαθήματα, όπου αρκούσε να γράψεις κάτι σαν τις προσευχές που ήδη ήξερες -άγιος ο θεός, άγιος ισχυρός- να εισακουστούν από το δάσκαλο και να σε ελεήσει με καλό βαθμό για τα κλισέ που του έγραψες.

Κι ακόμα πιο πολύ ότι μετά το Πάσχα έπρεπε να μαθαίνουμε και να λέμε καινούριες προσευχές, που ήταν... αουτσάιντερ, κι όχι το πασίγνωστο "πατερημών" (όπως λέει σε ένα κείμενο που διδαχτήκαμε, αυτό το "πατ" το καταλάβαινα από το ξύλο που έτρωγα σπίτι, το "ερημών" είναι που με μπέρδευε τι μπορεί να σημαίνει).

Κι έτσι, ενώ έχω καταφέρει -χωρίς προσπάθεια- να συγκρατήσω διάφορες άχρηστες λεπτομέρειες και εγκυκλοπαιδικές γνώσεις, που χρησιμεύουν συνήθως στα σταυρόλεξα ή στο τρίβιαλ και ελάχιστα ως καθόλου στην πραγματική ζωή, για κάποια δουλειά, πρόσφατα συνειδητοποίησα πως το συρταράκι της μνήμης όπου αποθήκευα αυτές τις προσευχές που λέμε μετά το Πάσχα είναι σχεδόν κενό. Μόνο η αρχή από το "αναστάς ο Ιησούς από του τάφου..." μου ερχόταν, κι αυτή πιθανότατα επειδή μου θυμίζει τον Αναστάς Μικογιάν του ΚΚΣΕ.
Αναστάς ο Μικογιάν από του τάφου...
Εκεί να δεις χαρά και τι θα 'χαμε να τον ρωτήσουμε... Κι ας συμπορεύτηκε μάλλον με το Νικήτα.

Πιστεύω επίσης πως αν ήμουν δάσκαλος, όπως κάθε διορατικός νέος της γενιάς μας, που σκέφτηκε το μέλλον του με μπόλικο ελεύθερο χρόνο, χωρίς ανεργία, κι έπρεπε να διδάξω οπωσδήποτε στην τάξη το μάθημα των θρησκευτικών, πιθανότατα θα έβαζα τα παιδιά να ζωγραφίσουν, περνώντας δημιουργικά την ώρα τους, για να το αποφύγω. Κι αν έπρεπε να κάνω κάτι για τα μάτια του κόσμου και των πιστών γονιών, μάλλον θα διάλεγα να τους μεταφράσω στα νέα ελληνικά τις ακατανόητες προσευχές που μαθαίνουν να παπαγαλίζουν, για να ξέρουν τι λένε περίπου και να μην τους είναι σαν ξένη γλώσσα. Κι ίσως μια μέρα, όταν μεγαλώσουν, κρίνουν μόνοι τους την αλήθεια για αυτές.

Να ξέρουν τουλάχιστον τι είναι αυτό το "πατερημόν" τα έρμα, που τα φυλάει ο φόβος -όπως έλεγαν οι βοσκοί για τα ζωντανά του κοπαδιού τους- και τα οδηγεί στη θρησκευτική πίστη.

Ο Μικογιάν δεν είναι όμως ο μόνος προφανής συνειρμός -και πόσοι τον ξέρουν εξάλλου σήμερα, για να (τους) είναι προφανής ο συνειρμός; Υπάρχουν μερικές πολύ ενδιαφέρουσες προεκτάσεις.

Κάποιοι θα σκεφτούν το θαύμα της επ-ανάστασης (δε λέω, τρομερό λογοπαίγνιο, αλλά ξεχείλωσε προ πολλού) και την προσδοκία της δευτέρας παρουσίας που την θεωρούν κάτι μακρινό -μακριά από εμάς κι όπου θέλει ας είναι- χωρίς να αναγνωρίζουν καν την πρώτη παρουσία του υπαρκτού σοσιαλισμού και το φάντασμά του που πλανάται πάνω από τα κεφάλια τους, αλλά δεν μπορούν να το ξορκίσουν.

Δείγμα κι αυτό πως η μεταφυσική σκέψη θεοποιεί "ρεαλιστικά" το υπάρχον, τον υπαρκτό καπιταλισμό, πιστεύει δογματικά ότι μπορεί να τον μεταρρυθμίσει για να τον κρατήσει αιώνια στη ζωή -σαν βρικόλακα που απορροφά την υπεραξία της εργατικής μας δύναμης- κι απορρίπτει ως ουτοπική χίμαιρα κάθε προσπάθεια ή σκέψη για μια διαφορετική οργάνωση της κοινωνίας.

Αλλά είναι και κάτι ακόμα.
Θανάτω θάνατον πατήσας, λένε οι πιστοί αυτές τις μέρες.
Θάνατος (μαύρος αδερφός) να γίνω αθάνατος τραγουδούσαν στο βουνό οι αντάρτες, χωρίς να έχουν γλυκιές αυταπάτες για μεταθανάτια ζωή, παρά μόνο πίστη στην αθανασία του αγώνα τους, που δε θα πάψει να αναπτύσσεται ώσπου να βρει δικαίωση, και θα τον συνεχίζουν διαρκώς νέοι πολεμιστές που θα στρατεύονται στην υπόθεσή του.

Έπεσαν για τη ζωή, λέει ένας υπέροχος διαλεκτικός τίτλος μιας έκδοσης της Σύγχρονης Εποχής -που βγάζει αυτές τις μέρες κάτι αντίστοιχο για τα στελέχη του ΚΚΕ και της Κεντρικής του Επιτροπής, από τον Παπαρήγα στον Μπελογιάννη και τον Πλουμπίδη, που έδωσαν απλόχερα τη ζωή τους στο κίνημα, για να στεριώσει η κοινωνία του μέλλοντος.

Σύντροφοι αγωνιστές που δεν αψήφησαν μόνο το θάνατο, αλλά τον περιγέλασαν, τον έκαναν να φαντάζει μικρός κι αδύναμος να τους λυγίσει και να σκυλεύσει τη δική τους αθανασία, να ντρέπεται για τη νίκη του και να την περιφέρει σαν πτώμα που αποσυντίθεται και σαπίζει -όπως το σύστημα της εκμετάλλευσης. Ήρωες που αποτελούν τη ζωντανή ιστορία του τόπου κι έχουν αφήσει παντού το αποτύπωμά τους, την παρακαταθήκη της θυσίας τους και του παραδείγματός τους. Κι αυτός είναι ο βασικός λόγος που τους τιμάμε, μακριά από λογικές πολιτικού μνημόσυνου και φτηνού, κομματικού πατριωτισμού.

Αλίμονο σε αυτόν που αναστατώνεται κάθε χρόνο τέτοιες μέρες με το θείο δράμα, αλλά αγνοεί το ανθρώπινο, σνομπάρει τους απλούς ανθρώπους που ανυψώθηκαν σε υπεράνθρωποι μέσα από τον αγώνα και τη θυσία τους, αγκαλιάζοντας όλη την ανθρωπότητα και την προοπτική της χειραφέτησής της από ό,τι την κρατάει δέσμια στο σύγχρονο μεσαίωνα.

Όπως είχε πει ο Μπελογιάννης στην απολογία του, οι θυσίες των κομμουνιστών στον αγώνα για μια καλύτερη ζωή μπορούν να συγκριθούν μόνο με αυτές των πρώτων χριστιανών, που διώκονταν για την πίστη τους. Με τη διαφορά πως εκείνοι πίστευαν πως θα δικαιωθούν στη μετά θάνατον ζωή, ενώ οι κομμουνιστές δεν είχαν τέτοια "παρηγοριά" και θυσιάζονταν με πλήρη ανιδιοτέλεια.

Αυτό δείχνει πόσο ζωντανοί είναι οι σύντροφοι και το παράδειγμά τους, ιδίως συγκριτικά με όσους διαφυλάσσουν τη μίζερη ζωούλα τους και την ευτελίζουν, την υποβιβάζουν σε "ζωή εν τάφω".
Αυτούς που μας προσάπτουν αφ' υψηλού μοιρολατρία κι εγκαρτέρηση στις δοκιμασίες, που θα μας δώσουν κάποτε την έφοδο στους ουρανούς και τη βασιλεία τους.
Που κρίνουν τα αλλότρια από τη δική τους αλλοτριωμένη συνείδηση, που θέλουν εδώ και τώρα μερεμέτια και ημίμετρα, εξοβελίζοντας στο επέκεινα και το πυρ της κολάσεως κάθε ριζική αλλαγή εκ βάθρων.
Που χλευάζουν τους αλύγιστους της ταξικής πάλης, γιατί δεν είχαν τη δική τους τακτική ευλυγισία (έτσι βαφτίζεται στις μέρες μας η οσφυοκαμψία). Τους υποβιβάζουν στο επίπεδο του θρησκόληπτου που έπεσε θύμα της πλάνης του, για να τους μειώσουν και να τους φέρουν στα δικά τους μέτρα.

Που θεωρητικοποιούν τη στάση τους, ψάχνοντας άλλοθι για την παθητικότητά τους, και πάνε χέρι-χέρι με το θρησκευτικό αφιόνι και τη μεταφυσική σκέψη πως τα πράγματα θα αλλάξουν μόνα τους, χωρίς θυσίες και χωρίς να βάλουμε εμείς το χέρι μας -μαζί με την Αθηνά κι όποιον άλλο θεό πιστεύει κανείς.
Που προσμένουν δειλοί και άβουλοι αντάμα κάποιο θάμα, αντί να γίνουν οι ίδιοι το θαύμα που καρτερούν. και δε θα χωρέσει ποτέ ο νους τους το θαύμα της ανάστασης του κινήματος από τις στάχτες του, από τη σπορά που άφησαν πίσω τους όσοι θυσιάστηκαν και καρπίζουν μέσα από αυτήν και τους αγώνες της.

29 σχόλια:

  1. Πάρα πολύ ωραίο το κείμενό σου, ειλικρινά! Συγχαρητήρια

    red moon

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιατί δεν τα λες κατάμουτρα στους χιλιάδες Χριστιανούς του ΚΚΕ ; Ή μάλλον πες το κατάμουτρα στη Λιάνα Κανέλλη. Πες μας καθαρά τη γνώμη σου για τους Χριστιανούς που αγωνίζονται με το ΚΚΕ.Χωρίς υπεκφυγές όμως.

    ΜΧ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. παντως οποιο θεμα κι αν εχει μια αναρτηση σου θα ερθει το αναλογο τρολ. ο καταμερισμος της εργασιας στα καλυτερα του. ευχομαι να πεφτει κανενα χαρτζιλικακι γιατι αν τα γραφουν αυτα τζαμπα τοτε ειναι για λυπηση και δειχνει οτι ο αντικομμουνισμος εχει και ψυχιατρικα χαρακτηριστικα (οπως εδειξαν και ορισμενοι βασανιστες στη μακρονησο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να διαβάσουμε ξανά το κείμενο του Λένιν "Σχετικά με τη στάση του εργατικού κόμματος απέναντι στη θρησκεία" γραμμένο το 1909. Ο Λένιν απορρίπτει από τη μία ως αριστερίστικες τις θέσεις των μπλανκιστών που υποστήριζαν ότι η αθεία πρέπει να είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να είναι κάποιος μέλος ενός εργατικού κόμματος. Από την άλλη απορρίπτει ως οπορτουνστικές τις απόψεις (κάνοντας αναφορά στο πρόγραμμα της Γκότα) που υποβιβάζουν τη θρησκεία από κοινωνικό φαινόμενο σε καθαρά ατομικό ζήτημα. Συνεχίζει λέγοντας ότι η απόρριψη της θρησκείας οφείλει να συνοδεύεται με πάλη κατά της ρίζας κάθε θρησκείας, δηλαδή της εκμεταλλευτικής κοινωνίας αλλιώς είναι κενό γράμμα. Καταλήγει ότι το εργατικό κόμμα οφείλει να δέχεται τους θρησκευόμενους εργάτες ως μέλη γιατί σε αντίθετη περίπτωση κάνει ακριβώς ότι κάνουν και οι παπάδες! δηλαδή χωρίζει τους εργάτες ανάλογα με το αν πιστεύουν έστω και από την ανάποδη! Κάνει επίσης αναφορά στις πολιτιστικές διαφορές σε κάθε χώρα που απαιτούν και διαφορετική στάση. Εξαιρετικό κείμενο και πολύ καλό παράδειγμα αντιπαράθεσης με τον αριστερισμό/αναρχισμό και με τον δεξιό οπορτουνισμό ταυτόχρονα

    φάνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εγώ, μέχρι τώρα, ήξερα μόνο τον Αρτέμ Μικογιάν, τον "μπαμπά", των σοβιετικών ΜΙΓΚ (μαζί με τον Μιχαήλ Γκούρεβιτς).
    Επίσης, από τα θρησκευτικά που έμαθα, ξέρω ότι κατά τη "Δευτέρα Παρουσία", μόνο θα κριθούμε γι αυτά που κάναμε από την "Πρώτη Παρουσία" και μετά. Δυνατότητα διορθωτικών ενεργειών δεν θα υπάρξει. Οπότε ΜΧ, "ουέ υμίν γραμματείς και φαρισαίοι υποκριταί, ότι κατεσθίετε τας οικίας χηρών ΚΑΙ ΠΡΟΦΑΣΕΙ ΜΑΚΡΑΝ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΕΝΟΙ....."!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Οι αθεοι κομμουνιστες στα ξερονησια οταν οι αλλοι συνκρατουμενοι τους εκκλησιαζονταν ή εξασκουσαν τα θρησκευτικα τους καθηκοντα στεκονταν σε σταση προσοχης σε ενδειξη σεβασμου στα πιστευω τους .Ο λαικος κληρος σε ενα μεγαλο μερος του ηταν αλληλεγγυος και συνοδοιπορος στους αγωνες του λαου μας με κορυφαιο τον Αρχιεπισκοπο Κοζανης .Δεν ειναι πρεπον ειναι περα για περα ακαιρο να λυσουμε τωρα οι κομμουνιστες το θρησκευτικο προβλημα της κοινωνιας χλευαζοντας και ειρωνευομενοι τους πιστους .Ιεραρχηστε τις προτεραιοτητες .Οι κομμουνιστες ενωνουν τον λαο δεν τον προγκανε απο τους αγωνες για την Λαικη Συμμαχια που πρεπει να αποτελει σημερα ΠΡΩΤΗ μας προτεραιοτητα .Το θεμα της πιστης ισως παρει και αιωνες μετα τον σοσιαλισμο να λυθει .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΡΕ ΠΑΔΙΑ ΑΦΗΣΤΕ ΤΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΑ ΤΕΛΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΠΟ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ.

    Η ΛΥΣΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ. ΔΗΛΑΔΗ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ;

    ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΤΟΝ ΑΘΕΟ ΣΦΥΡΟΔΡΕΠΑΝΟ ΚΑΙ ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΟΥ ΑΔΩΝΙ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΜΜΕΝΟΥ.

    ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΣΑΣ ΣΩΤΗΡΙΑ.

    ΧΑΧΑ

    ΘΕΡΣΙΤΗΣ

    ΓΕΙΑ ΣΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καταρχάς ευχαριστώ τον/τη red moon.
    Κατά δεύτερον, εκφράζω τη συμπάθειά μου στο ΜΧ για την πλήρη αδυναμία κατανόησης του κειμένου -αν οφείλεται εκεί δηλ το σχόλιό του.
    Όταν δω πάντως τη Λιάνα, θα της τα πω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Παρακαλώ τους Χριστιανούς του ΚΚΕ που δεν φοβούνται την ομολογία της πίστης τους ούτε την πίστη τους στο ΚΚΕ να σου απαντήσουν όπως νομίζουν αυτοί (αφού εγώ είμαι χαζός και δεν κατανόησα τις ζωγραφιές που θα δίδασκες στην ώρα των θρησκευτικών). Το ίδιο αίτημα έστειλα και στη Λιάνα Κανέλλη με παράθεση της ανάρτησης σου.

    ΜΧ - Κύμη Ευβοίας - μέλος του ΚΚΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ρε πολλά "φρούτα" λέμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Τις τελευταίες μέρες σαν μπολύ δεν μαζεύεται το story "χριστιανός, μέλος του ΚΚΕ"....Όχι ότι δεν υπάρχουν και τέτοιοι (σε παλαιότρες δεκαετίες ήταν περισσοτεροι)...αλλά αυτό το ξαφνικό, να γινέται συνεχής αναφορά μέσω διαδικτυακών σχολιών σε ΚΜ που υποτίθεται είναι και χριστιανοί, δεν μου κολλάει και πολύ φυσιολογικό! Στο κάτω κάτω δεν δόθηκε και κάποια ουσιαστική αφορμή για να ξεκινήσει μια τέτοιου είδους συζήτηση...Κατά διαστήματα υπήρξαν γεγονότα που θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν τέτοιου είδους συζήτηση. Γιατί τώρα τέτοιος καημός και τέτοια καούρα και με τέτοιο τρόπο;;;;;;
    Όσο για το τι είναι πραγματικά ο καθένας στις ιδέες του δεν χρειάζεται να το υπογράφει με την την όποια ιδιότητα του προκειμένου να γράψει μια άποψη σε σχόλια...Σιγά το πράγμα δηλαδή...που κάποιοι "ενοχλήθηκαν" με μια άποψη που γράφτηκε!!!
    Πολύ περίεργα πράγματα!!!!!!!
    kk-1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Διαλεκτικός Παιδαγωγός19 Απριλίου 2017 στις 11:09 π.μ.

    Πρώτο σχόλιο στη σελίδα, θα φροντίσω να είμαι σύντομος: πρώτον, επειδή η θρησκευτική πίστη μεταφράζεται σε πολιτισμικό περιεχόμενο της ταυτότητας του ατόμου, θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο αντιμετώπισης της θρησκευτικής πίστης, από τη στιγμή που γνωρίζουμε και τις αιτίες που τη δημιουργούν. Δεύτερον, ως πρακτικάριος φοιτητής του Παιδαγωγικού -προπτυχιακός και μεταπτυχιακός- μπόρεσα να "διδάξω κομμουνισμό" πολύ περισσότερο μέσω του μαθήματος των θρησκευτικών παρά από οποιοδήποτε άλλο γνωστικό αντικείμενο. Αυτά γι' αρχή και καλώς σας βρήκα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ρε παιδιά, γραμμή Φίλη μου μυρίζει στην ατμόσφαιρα...Ή κάνω λάθος; Και δεν εννοώ το κείμενο του Σφυροδρέπανο, με το οποίο γενικά συμφωνώ! Και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε!
    kk-1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Παπουτσωμενος Γατος19 Απριλίου 2017 στις 12:04 μ.μ.

    ''Πιστεύω επίσης πως αν ήμουν δάσκαλος, όπως κάθε διορατικός νέος της γενιάς μας, που σκέφτηκε το μέλλον του με μπόλικο ελεύθερο χρόνο, χωρίς ανεργία, κι έπρεπε να διδάξω οπωσδήποτε στην τάξη το μάθημα των θρησκευτικών, πιθανότατα θα έβαζα τα παιδιά να ζωγραφίσουν, περνώντας δημιουργικά την ώρα τους, για να το αποφύγω''

    Aυτο μας το κανε ενας δασκαλος που ειχαμε στο δημοτικο για δυο χρονιες. Τοτε δεν μου ειχε περασει απο το μυαλο οτι ειναι αθεος (μου φαινοταν αδιανοητο αυτο γενικα), αλλα οσο μεγαλωνα καποια στιγμη το καταλαβα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Τελικά νομίζω βρήκα ποιό είναι το απόσπασμα που ενοχλεί:
    "Που χλευάζουν τους αλύγιστους της ταξικής πάλης, γιατί δεν είχαν τη δική τους τακτική ευλυγισία (έτσι βαφτίζεται στις μέρες μας η οσφυοκαμψία). Τους υποβιβάζουν στο επίπεδο του θρησκόληπτου που έπεσε θύμα της πλάνης του, για να τους μειώσουν και να τους φέρουν στα δικά τους μέτρα". Και γενικά οι τελευταίες παράγραφοι χτυπούν εκεί που πρέπει...
    Ρε δεν κόβετε την πλάκα ΣΥΡΙΖΟtrolls της συμφοράς! Φίλη, ακούς;;;;;; Εκεί στην "ΑΥΓΗ";;;;
    Υ.Γ. Κι για την ιστορία...Αυτοί που είχαν θεωρητικοποιήσει την άποψη ότι θρήσκοι, χριστιανοί και κομμουνιστές μπορούν να συνυπάρχουν στο ίδιο κόμμα με απόλυτο σεβασμό στο δόγμα τους και ότι Λένιν μπορεί να πηγαίνει με το Χριστό, ήταν οι του ΚΚΕ Εσ. και της ΕΔΑ. Δηλαδή εννοούσαν ότι για να γίνεις μέλος του κόμματος δεν ήταν προϋπόθεση να υιοθετήσεις την μαρξιστική-κομμουνιστική κοσμοθεωρία. Και δεν εννοώ το σεβασμό σε όποιον εξακολουθεί να πιστέυει ή ακόμα την πιθανότητα κάποιος να γίνει μέλος πιστευονας ακόμα σε θρησκευτικό δόγμα. Είναι κατανοητό τι εννοώ.
    Παρεπιπτόντως έχει ξεκινήσει η συζήτηση για τη συνταγματική αναθεωρηση και έχουμε από το ΣΥΡΙΖΑ μια νεα version του παραμυθιού ενός υποτιθέμενου διαχωρισμού κράτους-εκκλησίας που τελικά δεν γίνεται. Αλήθεια οι ΑΝΕΛ τι λένε επ΄αυτού;;;;
    kk-1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Προσωπικά, έκανα θρησκευτικά επί χούντας.Τότε που η επίσημη εκκλησία και οι διάφορες παραθρησκευτικές οργανώσεις (Ζωή, Σωτήρας κλπ) είχαν ξεσαλώσει διότι ένοιωθαν ότι είναι μέσα στα πράγματα.
    Μια φορά, με "κάρφωσε" στη δασκάλα ένας "πιστός" συμμαθητής μου ότι "εβλασφήμησα τα ιερά άμφια" διότι είπα "λαγούς με πετραχήλια".
    Τελειώνοντας τη μέση εκπαίδευση, τελείωνε και η χούντα. Στο "Πολυτεχνείο", η "θρησκευτικού" μας, μια απαίσια γυναίκα της "Ζωής", που βρωμοκοπούσε ιδρωτίλα, ούρλιαζε μανιασμένη ενάντια στους φοιτητές και ότι πρέπει να τους τσακίσει η εθνική κυβέρνησις γιατί είναι άθεοι κομμουνισταί.
    Μετά τη χούντα, η εκκλησία άλλαξε στάση. Οι τεχνικές της χειραγώγησης έπρεπε να αλλάξουν. Πιο συγκαταβατική, πιο γλυκιά....πιό μοντέρνα και διαλλακτική, μόνο και μόνο για να μην χάσει τον έλεγχο του "ποιμνίου". "Σας πάω" που είχε πει στη νεολαία και ο "ανοσιότατος"!
    Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι η εκκλησία είναι ότι χειρότερο σε καιροσκοπισμό υπάρχει από καταβολής του ανθρώπου στη γη! Ανελέητη όταν την παίρνει και συγκαταβατική όταν δεν την παίρνει. Εξαναγκασμός δια πυρός και σιδήρου, πάει χέρι χέρι με την ήπια χειραγώγηση.
    Με αυτού του είδους τη "θρησκεία", οι κομμουνιστές έχουν θέμα. Αντίθετα, κανένα θέμα δεν υπάρχει με τους απλούς, αγνούς θρησκευόμενους ανθρώπους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Κι αυτοί, "πιστοί" είναι:
    http://www.enikos.gr/politics/510924/dkammenos-kalytera-na-pairnei-ta-lefta-to-kratos-apo-ton-pappou-p
    Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αποδείχτηκε ιδανικό πολιτικό μόρφωμα για στεγάσει αρμονικά τους οπορτουνιστές πιστούς, μαζί με τους οπορτουνιστές άπιστους.
    "Ο οπορτουνισμός μας ενώνει!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Σας “πονάει” η Κανέλλη. Ήταν αστή και στη νοοτροπία μέχρι τις ημέρες των Ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων σε Αφρική και πρώην Γιουγκοσλαβία είδε το Φως το Αληθινό της Ταξικής Αλήθειας.
    Δεν είναι αλλά κάρτ άθεη τις καθημερινές και χριστιανή τα ΣαββατοΚύριακα και τις Αργίες ούτε κουβαλά λαμπάδες το Πάσχα στην Κέρκυρα και την Δευτέρα να θυμάται πως είναι άθεη
    Κατανοητός ο πόνος σας που μία αστή έχει περισσότερα να χάσει από τις αλυσίδες της γυρίζοντας την πλάτη στην τάξη που άνηκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. "Δηλαδή εννοούσαν ότι για να γίνεις μέλος του κόμματος δεν ήταν προϋπόθεση να υιοθετήσεις την μαρξιστική-κομμουνιστική κοσμοθεωρία. "
    ΕυρωΚομμουνισμός - Μπερλιγκουέρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Και για να πώ την αλήθεια, νομίζω ότι μάλλον υλοποιείται μια γελοία προσπάθεια από τα trolls του ΣΥΡΙΖΑ να εξιλεώσουν τον Τσίπρα από τα καραγκιοζιλίκια που έκανε τις μέρες του Πάσχα...Όσο το σκέφτομαι μου έρχονται στο μυαλό οι ειρωνείες από φίλους και συγγενείς όταν τον έβλεπαν στην Τηλεόραση...Οπότε σου λένε οι ΣΥΡΙΖΑιοι, κάτσε να την πούμε στο ΚΚΕ...που δήθεν το παίζει δίπορτο, και με το μ-λ και με την Εκκλησία, ενώ αυτοί είναι συνεπείς μεταρυθμιστές που δήθεν τα βάζουν με τη θρησκοληψεία και το εκκλησιαστικό κατεστημένο!!!!!!!
    kk-1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. ΕυρωΚομμουνισμός - Μπερλιγκουέρ....Και για να το πώ ολοκληρωμένα, οι τύποι του ΚΚ Εσωτερ. στην ουσία έλεγαν ότι το κόμμα δεν πρέπeι να έχει επίσημη κοσμοθεωρία. Πάνω σε αυτή τη βάση αρνούνταν τη ιδεολογική διαπάλη με τον ιδεαλισμό, τη θρησκεία γενικά, με αφετηρία τον διαλεκτικό υλισμό. Το ΚΚΕ ποτέ δεν έπεσε σε αυτό το "τρυπάκι" γιατί ποτέ δεν διαχώρισε τους εργάτες και το λαό στη βάση του εαν είναι κάποιος χριστιανός ή άθεος. Και σωστά το ΚΚΕ πολεμάει όλους αυτούς τους τσαρλατάνους που με γελοιοτητες κηρύσσουν τον δήθεν "ανένδοτο" της αθεϊας ενάντι στους χριστιανόύς για να κρύψουν την αντιλαϊκή πολιτική τους...Δηλαδή αυτοί που αναπαράγουν μια άλλη εκδοχή του "πολέμου των πολιτισμών" διαχωρίζοντας τους ανθρώπους με βάση την θρησκεία για να αποκρυφτούν οι ταξικές αντιθέσεις. Τελικά το μόνο που κάνουν είναι να ενισχύουν το κύρος της εκκλησίας και τον θρησκευτικό φανατισμό!
    kk-1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Περιφερειακό σχόλιο: αναζητήστε και διαβάστε τη συναρπαστική μακροσκελέστατη βιογραφία του Αναστάς Μικογιάν, στα ελληνικά (Παπαζήσης, τέλη του '70). Πολύτεκνος, παλιός σύντροφος του Στάλιν, ο Μικογιάν του διδύμου Μικογιάν-Γκουρέβιτς ήταν γιός του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. ΜΧ, κατάλαβες να υπάρχει στο κείμενο η παραμικρή αιχμή κατά των πιστών και μάλιστα αυτών που αγωνίζονται με το ΚΚΕ ή είναι και κομματικά μέλη; Μπορεί να υπάρχει και να μου ξεφεύγει εμένα, να μπαίνει υποσυνείδητα, αλλά δείξτη μου και μένα, για να μιλήσουμε σε συγκεκριμένη βάση.

    Η άποψή μου για το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία και στο συγκεκριμένο κυρίαρχο πλαίσιο είναι διαφορετική υπόθεση. Το τέχνασμα της ζωγραφικής, για να είμαι ειλικρινής, μου το διηγήθηκε ένας μακρινός μου συγγενής, δάσκαλος, που το έκανε μες στην τάξη -χωρίς να είναι κομμουνιστής- κι όπως φαίνεται δεν είναι ο μόνος που το επέλεγε. Είναι όμως πολύ προτιμότερο -αλλά και πολύ δύσκολο- αυτό που κάνει στην πράξη ο Διαλεκτικός Παιδαγωγός (καλώς όρισες, με την ευκαιρία).

    Υγ: η Λιάνα στην τελική πού κολλάει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @kk1
    Georg Lukács-Τι είναι ο οπορτουνισμός (ή 5 απλά σημεία για να ξεχωρίσεις έναν οπορτουνιστή )

    http://praxisreview.gr/georg-lukacs-τι-είναι-ο-οπορτουνισμός


    Α) Πρώτα ότι προσπαθεί να ξεπεράσει τη «μονόπλευρη άποψη» του ιστορικού υλισμού που εξετάζει όλα τα φαινόμενα του ιστορικοκοινωνικού γίγνεσθαι αποκλειστικά από την ταξική άποψη του προλεταριάτου. Διαλέγει σαν άποψη τα συμφέροντα «όλης της κοινωνίας».

    Β) Για αυτόν τον λόγο ο αναθεωρητής απορρίπτει, κατά δεύτερο λόγο, τη διαλεκτική.

    Γιατί η διαλεκτική δεν είναι τίποτε άλλο παρά η εννοιολογική έκφραση του γεγονότος ότι η εξέλιξη της κοινωνίας κινείται στην πραγματικότητα μέσα από τις αντιθέσεις, ότι αυτές οι αντιθέσεις (οι αντιθέσεις των τάξεων, η ανταγωνιστική ουσία της οικονομικής ύπαρξης τους κλπ) αποτελούν την βάση και τον πυρήνα κάθε γεγονότος και ότι μια «ενότητα» της κοινωνίας, όσο αυτή στηρίζεται στη διαίρεση σε τάξεις, δεν μπορεί παρά να είναι πάντα μια αφηρημένη έννοια, ένα πάντοτε πρόσκαιρο αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης αυτών των αντιθέσεων.

    Γ) Τρίτο, αφού οι αναθεωρητές με αυτόν τον τρόπο αρνούνται να αναγνωρίσουν την ύπαρξη της διαλεκτικής με την κίνηση της μέσα από αντιθέσεις, που παράγει έτσι πάντα κάτι νέο, σαν κάτι που υπάρχει πραγματικά, χάνεται από τη σκέψη τους το ιστορικό, το συγκεκριμένο, το νέο.

    Η πραγματικότητα που ζουν υπόκειται σε σχηματικούς μηχανιστικούς, «αιώνιους χαλύβδινους νόμους» που, σύμφωνα με την ουσία τους, δημιουργούν αδιάκοπα το ίδιο πράγμα και στους οποίους ο άνθρωπος είναι μοιραία υποταγμένος, όπως και στους νόμους της φύσης.

    Δ) Τέταρτο, αυτοί οι νόμοι είναι, όμως, οι νόμοι της καπιταλιστικής ανάπτυξης και η επιμονή στην αιώνια και υπεριστορική ισχύ τους σημαίνει ότι για τον αναθεωρητή η καπιταλιστική κοινωνία είναι η πραγματικότητα που ουσιαστικά δεν μπορεί να αλλάξει, όπως και για την αστική τάξη.

    Ο αναθεωρητής δεν θεωρεί πια την αστική κοινωνία σαν ένα προϊόν της ιστορίας που για αυτό είναι ιστορικά καταδικασμένη να εξαφανιστεί, ούτε την επιστήμη σαν ένα μέσο για την βελτίωση της θέσης του προλεταριάτου μέσα στην αστική κοινωνία. Κάθε σκέψη που ξεπερνάει πρακτικά τον ορίζοντα της αστικής κοινωνίας είναι μια ψευδαίσθηση, μια ουτοπία, για τον ρεβιζιονισμό.

    Ε) Πέμπτο, για αυτό ρεβιζιονισμός έχει μια θέση «ρεαλιστικής» πολιτικής.

    Θυσιάζει πάντοτε τα πραγματικά συμφέροντα του συνόλου της τάξης (και χαρακτηρίζει ουτοπική κάθε συνεπή υπεράσπιση αυτών των συμφερόντων) στην υπεράσπιση των άμεσων συμφερόντων μεμονωμένων ομάδων.

    Με βάση αυτές ακόμη τις λίγες παρατηρήσεις είναι σαφές ότι ο ρεβιζιονισμός μπόρεσε να γίνει ένα πραγματικό ρεύμα μέσα στο εργατικό κίνημα επειδή η νέα ανάπτυξη του καπιταλισμού επέτρεψε παροδικά σε ορισμένα στρώματα των εργατών να αποκτήσουν από αυτήν την κατάσταση οικονομικά οφέλη.
    ...

    Όλοι οι κύριες και οι κύριοι που κοροϊδεύουν το ΚΚΕ για δήθεν “θεολογική” αντίληψη, κατ ουσίαν κοροϊδεύουν τους εαυτούς τους που πιστεύουν με θρησκευτική προσήλωση ΣΤΑ σημεία Γ) και Δ) της μηχανίστικης αντίληψης της ιστορίας των «αιώνιων χαλύβδινων νόμων» και της αιώνιας και υπερ-ιστορικής ισχύς της αστικής τάξης.

    Το ΚΚΕ κάποιες φορές παίρνει για τον αναθεωρητή τον ρόλο του καθρέπτη που καθρεπτίζονται οι μέχρι της Δευτέρας Παρουσίας δικές τους εμμονές και παραισθήσεις. Δεν φταίει ο καθρέπτης αν αυτό που βλέπουν είναι άσχημο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. «Όσοι λοιδορούν τον Μπαλαούρα διότι απεκάλεσε παγανιστικό το έθιμο του Αγίου Φωτός, ας ανατρέξουν στον Κοραή, ο οποίος στα Ατακτα, το αποκαλεί "ψευδοθαύμα" που πιστεύουν "ολίγοι ίσως τινές δια μωρίαν και άλλοι δι' αισχροκέρδειαν"» αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Φωτεινή Βάκη σε συνέντευξή της στην Ημερησία.

    http://www.protothema.gr/politics/article/671069/foteini-vaki-pseudothauma-kata-ton-korai-to-agio-fos/

    Τρεις μόνο μέρες κράτησε το «ψευδοθαύμα» για την βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ.
    Πήγε να πάρει το Άγιο Φως με την λαμπάδα της, κοντά στον αλλά - καρτ άθεο τις καθημερινές αλλά θρησκευόμενο Σ.Κ. και γιορτές
    Φωτογραφίες
    http://www.protothema.gr/politics/article/671590/i-foteini-vaki-tou-suriza-me-to-pseudothauma-agio-fos-sta-heria/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Σφυροδρέπανε, ανήκω σε άλλη γενιά από σένα και είχα την ευτυχία να έχω πάρει απαλλαγή από τα θρησκευτικά από την 5η δημοτικού και μετά, οπότε γλίτωσα, με πολύ κόπο στη συνέχεια, γιατί ο νόμος άγεται και φέρεται. Ωστόσο, στο νηπιαγωγείο είχα την «τύχη» να κάνω ζωγραφική και η νηπιαγωγός μάς έβαλε να χρωματίσουμε με μαρκαδόρους φωτοτυπίες με τον αποκεφαλισμό του Ιωάννη, μάλλον για να εμπεδώσουμε το θρησκευτικό συναίσθημα.

    Αυτό εννοείς όταν λες ότι θα τους ανέθετες να ζωγραφίσουν; - πλάκα κάνω

    Πολύ ωραία ανάρτηση!

    Αγωνιστικούς χαιρετισμούς, Γιώργος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Και άλλα θαύματα από τον θαυματουργό Κίμ! Και άλλη ανάσταση στην Κορέα!

    Ο στρατηγός τον οποίο δήθεν είχε εκτελέσει ο Κιμ Γιονγκ Ουν... αναστήθηκε και πήρε προαγωγή !
    http://laikhexousia.blogspot.gr/2017/04/blog-post_73.html

    Πρόπερσι που έπαιξε λάιβ στην Κορεάτικη TV, ολόκληρη ....φιλαρμονική(!!!) που υποτίθεται πως είχε εκτελεστεί ομαδικά την προηγούμενη εβδομάδα!

    Η είδηση πως αντί θρησκευτικών προορισμών, τουριστικά πρακτορεία σκέπτονται ταξίδια στη ΛΔΚ(β.κορέα) δεν έχει διαπιστωθεί αν είναι αληθινή ή όχι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Παπουτσωμενος Γατος20 Απριλίου 2017 στις 1:42 μ.μ.

    Απο Ηπειρο ηταν ο συγγενης σου δασκαλος Απολιθωμα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Η κε του μπλοκ είναι ανοιχτή σε κάθε σχόλιο που προσπαθεί να προσθέσει κάτι στην πολιτική συζήτηση
Αρκεί να έχει κάποιο διακριτό ψευδώνυμο ως υπογραφή.