Μια βασική δυσκολία στην αποτίμηση της χτεσινής 8ης Μάρτη ήταν να υπολογίσει κανείς το μέγεθος της διαδήλωσης στο κέντρο της Αθήνας (και όχι μόνο). Όχι γιατί είχαμε χρόνια να δούμε τέτοια πλήθη και ξεχάσαμε πώς να τα υπολογίζουμε χοντρικά, αλλά γιατί ήταν εξαιρετικά δύσκολο να μετακινηθείς από το ένα μπλοκ στο άλλο (λόγω της πυκνότητας στα Προπύλαια) και να πιάσεις τη συγκέντρωση από την αρχή ως το τέλος. Και ίσως ο πιο εύκολος τρόπος είναι να πάρεις τη φαιδρή εκτίμηση που δίνει η Αστυνομία για 30 χιλιάδες κόσμου και να την διπλασιάσεις -αν θες να είσαι μετριοπαθής.
Θα σας γκρεμίσουμε... |
Χτες, βασικά, ακούγοντας ακόμα και απολιτίκ
γλάστρες στο ραδιόφωνο να σχολιάζουν πως «η
ταλαιπωρία σήμερα είναι για καλό σκοπό», ένιωθες
να μπαίνει εμφατικά «Χι» στο κλισέ του αγανακτισμένου
πολίτη και ντυνόσουν για λίγο αγανακτισμένος
διαδηλωτής, για να καλύψεις το κενό.
Φέρε μικρόφωνο να στα πω...
Παστωθήκαμε στον ηλεκτρικό για να έρθουμε.
Οι πιτσιρικάδες άκουγαν τραπ, φώναζαν συνθήματα
μες στον συρμό, κανόνιζαν ποιος θα κατέβει Βικτώρια
και ποιος Θησείο, για να μοιραστούμε. Μαρτύριο
σκέτο...
(...)
Είμαστε καρφωμένοι στο ίδιο σημείο,
εδώ και δυόμισι ώρες, εγκλωβισμένοι σαν το φιδάκι
στα παλιά κινητά. Περιμένουμε να ξεκινήσει
η πορεία, αλλά δεν έχουν πού να πάνε τα μπλοκ,
όλοι οι δρόμοι φρακαρισμένοι είναι, λες και
παίζουμε σε μποτιλιάρισμα στη Λουτετία του
Αστερίξ. «Και να πάω πού ρε μπάρμπα...»
(...)
Δεν υπάρχουν καν μεγάφωνα να ακούσουμε
τι λένε στα Προπύλαια. Δεν υπάρχει ένας υπεύθυνος
να μας πει τι θα γίνει, πού θα πάμε, πότε περίπου
θα ξεκινήσουμε, ποιος περιφρουρεί τη Βουλή.
Δεν υπάρχει κράτος. Αντιθεσμοί έστω...
(...)
Έχει πάει κοντά 4 και δεν έχουμε καν πλησιάσει
το Σύνταγμα. Μόνο την Ομόνοια περικυκλώσαμε
από τη Σωκράτους και τώρα στρίβουμε από την
Πειραιώς, για να κατέβουν τα μπλοκ μπροστά που
έφαγαν χημικά. Πάλι τσάρκα στο Μεταξουργείο
θα κάνουμε. Δε βγαίνει τίποτα με τις πορείες...
Ουρές, ορθοστασία, ταλαιπωρία σκέτη... Είναι κατάσταση αυτή; Να οργανωθούμε λίγο...
Η βασική αντίφαση που καθόριζε το προτσές
της χτεσινής διαδήλωσης ήταν απλή: ενώ γνώριζες
πολύ καλά -ή αντιλαμβανόσουν έμμεσα- ότι λαμβάνει
χώρα κάτι μεγαλειώδες σε όλη την Ελλάδα, η προσωπική
σου μαρτυρία μπορεί να 'ταν ελάχιστα ηρωική,
χωρίς τίποτα μεγαλειώδες. Να ήσουν πχ ακινητοποιημένος
για ώρες στην Πανεπιστημίου, σε σημείο που δεν
έφτανε καν ο ήχος από τη μικροφωνική στα Προπύλαια,
για να πάρεις λίγο κλίμα και να νιώσεις πολιτικό
ζώο. Περίμενες μιλώντας με κόσμο γύρω σου, βλέποντας
ροή ειδήσεων και φωτογραφιών στο κινητό, ενώ
αναρωτιόσουν ποια είναι η δική σου συμμετοχή
στο θαύμα της φύσης κοινωνίας που ξεσηκώνεται.
Και όμως, αυτό ακριβώς ήταν ίσως η καλύτερη πιστοποίηση του όγκου της διαδήλωσης και του ιστορικού χαρακτήρα της. Ότι δεν έφτανε το εμπειρικό κριτήριο ενός ατόμου, για να την αγκαλιάσει ολόκληρη και να βγάλει συμπέρασμα. Ακόμα και εδώ, η μόνη λύση ήταν συλλογική...
Ήταν σίγουρα -και με διαφορά- η μεγαλύτερη
διαδήλωση της τελευταίας δεκαετίας -δηλαδή
από το ’13, που σε κάνει να συνειδητοποιείς πώς
περνάει ο χρόνος, και ας μην είναι ιστορικά συμπυκνωμένος.
Πολύ κοντά στις τεράστιες διαδηλώσεις της
διετίας 2010-12: την 5η Μάη του ’10, με το πρώτο μνημόνιο,
τον Ιούνιο του ’11 με το Μεσοπρόθεσμο, την 19η Οκτώβρη
(στη 48ωρη απεργία, μια μέρα πριν τη δολοφονία
του Κοτζαρίδη) και τη 12η Φλεβάρη του 2012. Και ανά
περιπτώσεις, ακόμα μεγαλύτερη. Σε πολλές πόλεις
της επαρχίας, κατέβηκε το μισό εκλογικό σώμα
(και βάλε), ενώ τα μπλοκ των μαθητών ξεπερνούσαν
ακόμα και τις μέρες του Αλέξη, με τις κινητοποιήσεις
για τη δολοφονία του Γρηγορόπουλου.
Δεν είναι κλισέ, ούτε υπερβολή. Η χτεσινή
λαοθάλασσα στους δρόμους έγραψε ιστορία!
Αυτό που τονίζει λίγο παραπάνω την αξία της χτεσινής ημέρας, είναι με τι όρους και απέναντι σε ποιους κατάφερε ο κόσμος αυτόν τον μικρό άθλο. Νικώντας τον φόβο και τα γνωστά καθάρματα, που δουλεύουν πάντα μαζί σαν συμμορία.
-Το όργιο καταστολής του Θεοδωρικάκου, που πίστευε ότι η βία θα τρομάξει τους πιτσιρικάδες και ότι αν κλείσει τους μισούς σταθμούς του Μετρό στο ιστορικό κέντρο, θα ανακόψει το φουσκωμένο ποτάμι της λαϊκής οργής.
-Την προπαγάνδα των καναλιών, που ξαναπιάνουν ιστορικό χαμηλό αξιοπιστίας (όπως πριν από δέκα χρόνια) και αλλάζουν σταδιακά τροπάρι, καλοπιάνοντας πλέον τα παιδιά που διαμαρτύρονται και αγανακτούν -περίπου όπως έκαναν στις Πλατείες.
-Την ανυπαρξία της ΓΣΕΕ του χομπίστα Παναγόπουλου, που... συνεδριάζει και δεν μπορεί να κηρύξει μια απεργία. Χωρίς ντροπή. Διακοπή για μουσική αφιέρωση.
(Ας σημειωθεί παρενθετικά πως σήμερα, με το συνέδριο της ΓΣΕΕ, κλείνει ένας κύκλος που άνοιξε με τη διεξαγωγή του προηγούμενου στο Καβούρι, υπό την υψηλή προστασία των ΜΑΤ και της κυβέρνησης. Η κλίκα του Παναγόπουλου ξεπλήρωσε με το παραπάνω τη χάρη στον πολιτικό ευεργέτη της, κάνοντας ό,τι μπορούσε για να μην κουνηθεί φύλλο -εντός και εκτός πανδημίας.
Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι αυτή τη φορά, κάποιοι εργατοπατέρες -που είναι της ίδιας παράταξης και του ίδιου φυράματος- προχώρησαν σε μια σειρά Εργατικά Κέντρα στην προκήρυξη απεργίας. Είτε επειδή πιέστηκαν από τα γεγονότα, είτε επειδή ελίχθηκαν έξυπνα. Η ειδοποιός διαφορά είναι πως η ηγεσία της ΓΣΕΕ είναι ένα σάπιο προϊόν καλπονοθευτικών μηχανισμών, που δεν έχει καμία επαφή με την κοινωνία ούτε επηρεάζεται από τις διεργασίες που συντελούνται σε αυτήν -γι’ αυτό και ο Παναγόπουλος έχει μείνει αμετακίνητος στην καρέκλα του).
Ο εργαζόμενος λαός όμως μπορεί χωρίς αυτούς και βασικά ενάντια σε αυτούς. Και αυτό ήταν το πλέον σημαντικό ποιοτικό στοιχείο που ανέδειξε η 8η Μάρτη.
Αυτός ο κόσμος, που μέχρι χτες έμοιαζε υπνωτισμένος και διαχειρίσιμος, δεν τσίμπησε το αφήγημα του ανθρώπινου λάθους και αναγνωρίζει πως μιλάμε για κρατική δολοφονία. Δε μάσησε στον φόβο και στην οργανωμένη επιχείρηση τρομοκράτησής του, ούτε λούφαξε στη γωνία. Δεν εμπιστεύεται τη ροζ συμπολίτευση και τη λογική «μετά θα λογαριαστούμε», ούτε άλλα συνένοχα κόμματα. Δε φαίνεται να ξεθυμαίνει ή να εκτονώνει την οργή του με μούντζες και τηλεδιαγγέλματα. Δεν είναι "πάμε και όπου βγει..." Αντιθέτως, εξοργίζεται με τον εμπαιγμό και μοιάζει ανεξέλεγκτος, όσο η αντίδρασή του δεν καναλιζάρεται στις γνωστές βαλβίδες ασφαλείας του συστήματος.
Οπότε το σύστημα περνάει στη δεύτερη γραμμή άμυνας. Μετά το «ό,τι κινείται - καταστέλλεται», περνάει στη λογική «ό,τι δεν ελέγχουμε, το καταστέλλουμε πλαγίως, δια των επαίνων και του καλοπιάσματος»...
Οι αναλυτές των συστημικών ΜΜΕ φοβούνται την «αντισυστημική ψήφο» αυτού του οργισμένου πλήθους, υπονοώντας πως ο μηδενισμός του πολιτικού συστήματος μπορεί να οδηγήσει στην ανάκαμψη των νεοναζί -που είναι βέβαια δικό τους δημιούργημα. Δεν τους έχουν πιάσει όψιμες «Antifa» ανησυχίες, απλώς κρύβουν τους πραγματικούς τους φόβους για το κίνημα και τις προοπτικές του, μετά τους χοντροκομμένους χειρισμούς της κυβέρνησης (που της γύρισαν μπούμερανγκ και τώρα επιχειρεί να τους διασκεδάσει με την τακτική του δακρυσμένου κροκόδειλου, με τον πλέον άγαρμπο τρόπο). Και πασχίζουν να το θέσουν άμεσα υπό έλεγχο, με μεσοπρόθεσμο ορίζοντα το Πάσχα ή -το αργότερο- τις επερχόμενες εκλογές, όποτε και αν γίνουν αυτές τελικά.
Θερίζουν οι αλλεργίες την Άνοιξη. pic.twitter.com/jiKapuzfXg
— ELLINOFRENEIA (@Ellinofreneia) March 9, 2023
Αλλά εδώ δεν έχουμε την επανάληψη των Πλατειών ως φάρσα. Αυτοί οι διαδηλωτές είναι οργισμένοι αλλά δεν είναι «αγανακτίστας». Είναι κόσμος που κατέβηκε σε απεργία, μαθητές που κατέβηκαν μαζικά με τις τάξεις τους. (Και) Αυθόρμητα και οργανωμένα. Κόσμος που κατέβηκε χωρίς να τον βρούμε -δεν υπήρχε άλλωστε τόσος χρόνος για μεγάλη προετοιμασία της απεργίας- αλλά ίσως να τον είχαμε βρει κάπου, κάποτε, να είχε έρθει σε επαφή με κάποιες βασικές έννοιες. Κόσμος που είναι δεκτικός, μας ακούει προσεκτικά και υιοθετεί τα δικά μας συνθήματα στην παρούσα φάση.
Με άλλα λόγια, είναι ένα μαζικό, αυθόρμητο στοιχείο, που δεν έρχεται ποτέ «κατά παραγγελία» τη στιγμή που το θέλεις, αλλά έχει όλα τα χαρακτηριστικά που θέλουμε -ούτε παραγγελιά να 'ταν. Που δεν είναι δικό μας, «ιδιοκτησία» μας, αλλά βάζει στον δρόμο τη λογική που θέλουμε και ένα σωστό κριτήριο, ακόμα και αν δεν είναι κατασταλαγμένο. Που το θέλουμε όπως ακριβώς είναι, όχι για να το φέρουμε στα μέτρα μας, αλλά για να ποτίσει τον αγώνα με στοιχεία που μπορεί να μην είχε μέχρι τώρα, και να εμπλουτίσει τις μορφές του.
Είναι το περιβόητο αυθόρμητο, για το οποίο δεν υπάρχει καμία εγγύηση πως θα επιδείξεις σωστά αντανακλαστικά, για να πιάσεις τον παλμό του και τις αγωνίες του. Το αυθόρμητο που πρέπει να μάθουμε να το αφουγκραζόμαστε, να ενισχύουμε τους δεσμούς μας, να μάθουμε να δουλεύουμε μαζί του, να το βοηθάμε να προχωρά αλλά κυρίως να μαθαίνουμε από την επαφή μαζί του.
Κανείς δεν παραγνωρίζει τις αντιφάσεις του ή τις θολές αντιλήψεις που μπορεί να έχει αυτός ο κόσμος, κανείς δεν ονειρεύεται εφόδους στα χειμερινά ανάκτορα και άλλες ενδιαφέρουσες διαδικασίες. Κανείς δεν ξέρει πόσο ψηλά είναι το ταβάνι του και πού μπορεί να φτάσει -αυτό όμως εξαρτάται και από τη δική μας δράση ως ένα βαθμό. Μπορεί να έχει φτάσει ήδη στην κορύφωσή του και να σβήσει σιγά-σιγά ή -από την άλλη- να αποκτήσει άλλη δυναμική στην πορεία.
Το βασικό είναι ότι υπάρχει, αναπτύσσεται και αλλάζει το καταθλιπτικό σκηνικό των πολλών τελευταίων χρόνων. Το ακόμα πιο βασικό είναι να βρει συνέχεια στον δρόμο και να μην το αφήσουμε βορά στα κανάλια τους -είτε τηλεοπτικά, είτε κανάλια εκτόνωσης της οργής, που έχουν χίλιες μορφές και πρόσωπα.
Η πιο δυνατή εικόνα-υπόσχεση των ημερών ήταν αυτός ο χείμαρρος παιδιών που βγήκαν στον δρόμο. Και δεν είναι ένα τυπικό κλισέ για τον επίλογο, αλλά επειδή πρέπει να γίνει ο ποταμός που θα τους πάρει και θα τους σηκώσει.
Η συνέχεια κάθε άλλο παρά επί της οθόνης...
ξανά εδώ να μετρήσουμε το μπόι μας
ΑπάντησηΔιαγραφήBook Νομικάριος