Σας ενημερώνουμε πως λόγω της μεγάλης προσέλευσης, το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί και στον χώρο έξω από το κτίριο Αβέρωφ...
Ποιος να το 'λεγε. Είναι μικρό-είναι μικρό το αίθριο. Αλλά είναι άκρως εντυπωσιακός χώρος. Αξίζει και με το παραπάνω να είναι η αφετηρία ενός ζεστού Νοέμβρη. Ή έστω ενός καυτού Οχτώβρη στο κοντινό μέλλον -που και αυτός πάντως Νοέμβρη είχε ξεκινήσει με το καινούριο ημερολόγιο. Λες για αυτό να μας λένε παλαιοημερολογίτες οι εχθροί μας, που νοσταλγούν τον «παλιό, καλό καιρό» της παμπάλαιας σοσιαλδημοκρατίας και της χαμένης μικροαστικής Ατλαντίδας τους;
Ζούμε την εποχή των τεράτων, όπως λέει
ο Γκράμσι για την κοινωνία -και ο Βούτσης για
τον Κασσελάκη- και της κλιματικής αλλαγής, όπου
δε χρειάζονται εξεγέρσεις και η καύσιμη ύλη
που κινεί την ιστορία, για να έχουμε έναν ζεστό
Νοέμβρη και κατακαλόκαιρο μες στην καρδιά
του χειμώνα, όπως έγραφε ο σπουδαίος λογοτέχνης
Ραβάνης Ρεντής (όποιος δεν έχει διαβάσει το
δικό του «Ημερολόγιο ενός Αντάρτη» δεν ξέρει
τι θα πει αυτοκριτική για τους κομμουνιστές
-και ας μην συμφωνεί σε όλα μαζί του). Αλλά το ζητούμενο
παραμένει η επαναστατική αλλαγή του πολιτικού
κλίματος, που θα ανεβάσει ψηλά το θερμόμετρο,
για να σπάσει τον πάγο και να χαράξει τον δρόμο
(και τα τραγούδια) της φωτιάς.
Πάρε τηλέφωνο τη μοναξιά σου...
Η χτεσινή προβολή του ντοκιμαντέρ της ΚΝΕ ήταν ένα εύκολο και προβλέψιμο sold-out, που αν είχε εισιτήρια, θα είχε ξεπουλήσει από την προπώληση. Αλλά αυτοί που ξεπουλήθηκαν στο πολιτικό γιουσουρούμ για ένα κουστούμ και μια θέση βουλευτή-υπουργού κτλ, δεν είχαν καμία θέση εδώ και ας έχουν ξεμείνει επικίνδυνα από επιλογές σαν επαγγελματίες γυρολόγοι, προχωρώντας και αναθεωρώντας.
Το μυστικό για να βρεις θέση να καθίσεις, ήταν να φύγεις λίγο πριν τελειώσει η κατάθεση στεφάνων από τα σωματεία του ΠΑΜΕ, με το που άνοιξε η αίθουσα. Αλλά έτσι θα έχανες κάποιες συγκινητικές στιγμές, όπως την κατάθεση λουλουδιών από την Ένωση Εργατών Μπαγκλαντές ή τα στεφάνια του Βασίλη Δούρου (πολιτικός κρατούμενος της χούντας) και της αδερφής του Μυρογιάννη, που τον εκτέλεσε εν ψυχρώ, την Κυριακή μετά την εξέγερση, ο Ντερτιλής και καμάρωνε κυνικά -με παραδέχεσαι ρε...; Κι όμως, τα σταγονίδια που τον νοσταλγούν δεν παραδέχονται τίποτα -και πρωτίστως τους νεκρούς του Πολυτεχνείου.
Το πλήθος ήταν μια μικρή λαοθάλασσα, αλλά άνοιγε σαν την Ερυθρά -βασικά μόνο διάδρομο με αψίδα από κοντόξυλα και θριαμβευτικά «όλε» δεν έκανε- στους βετεράνους αγωνιστές και αγωνίστριες, που έφταναν ακόμα και με Πι, ή στον Κούτσι που ερχόταν κούτσα-κούτσα, μετά την επέμβαση που έκανε. Είναι αν μη τι άλλο συγκινητικό να τους βλέπεις εδώ παρόντες -ίσως στην τελευταία στρογγυλή επέτειο που είναι όλοι μαζί, πριν αρχίσουμε να μετράμε αρκετές απώλειες και επιζώντες, όπως με τη γενιά της Αντίστασης.
Παρόντες και μάχιμοι, μισό αιώνα μετά, παιδιά του Νοέμβρη και του Φλεβάρη (της Νομικής του ’73, αλλά και των συλλήψεων του ’74) και πάντα Κνίτες στην ψυχή, γιατί μια φορά Κνίτης, πάντοτε Κνίτης -εξαιρούνται ο Τσίπρας, ο Θεοδωρικάκος κι όσοι άλλοι εξαργύρωσαν το παρελθόν τους στο χρηματιστήριο). Κι αν η λεχώνα ζωή έβγαλε τις ελπίδες τους ανεμογκάστρι, έρμαιο στους ανέμους της Αλλαγής και των ανατροπών, η μοναδική αδιάψευστη ελπίδα είναι ο αγώνας ως το τέλος.
Κι είναι ακόμα πιο σημαντικό ότι όσο μεγαλώνουν, πληθαίνουν αντί να μειώνονται τα μέλη της γενιάς που μας (επανα)προσεγγίζουν και φεύγουν κάθε φορά με βουρκωμένα μάτια. Μπορεί να γίνει μια ΚΟΒ βετεράνων του Πολυτεχνείου, που να έχει δράση, πλάνο για στρατολογίες και χαρτογράφηση, αλλά με κωδικούς και ψευδώνυμα, όπως παλιά, για να μην πέσουν στα χέρια της ασφάλειας, γιατί το αίμα νερό δε γίνεται και κάποιες συνήθειες δε φεύγουν ποτέ -σαν τους παλιούς Οπλατζήδες που τηρούσαν συνωμοτικά μέτρα αυτοπροστασίας ακόμα και στις κομματικές συνεστιάσεις και έφευγαν πάντα λίγο πριν το τέλος, που γινόταν συνήθως το πέσιμο των παρακρατικών.
Το δίωρο ντοκιμαντέρ για τον ζεστό Νοέμβρη έχει άπειρο υλικό και τροφή για σκέψη. Θα αναφέρω παρακάτω μερικά σημεία, εντελώς ενδεικτικά, χωρίς πρόθεση να κάνω χαλάστρα (σποϊλεριά) σε όσους δεν το έχουν δει ακόμα -αλλά θα έχουν αρκετές ευκαιρίες να το κάνουν στο άμεσο μέλλον.
Ο Χαλβατζής δούλευε ως νέος στην Καστοριά, στα γουναράδικα. Εκεί «έδωσε ραντεβού» με την Ασφάλεια, που ήρθα να τον συλλάβει.
Η μάνα της Αλέκας (Δρόσου) είχε καλύτερο
πολιτικό κριτήριο από τη διεύθυνση της «Αυγής»
για την επικείμενη δικτατορία και σχολίαζε
«σας τα έλεγα» στους δικούς της, όταν έγινε,
μολονότι αρχικά πίστευε πως την είχε κάνει
ο Κανελλόπουλος. Αυτή ξύπνησε την Αλέκα τη νύχτα
-σήκω μωρή...- για να ακούσει τις ερπύστριες των
τανκς και να μην την πιάσουν με τις πιτζάμες,
την ίδια νύχτα. Αλλά ο λόγος που τελικά δεν την
συνέλαβαν αμέσως, όταν ήρθαν να πάρουν τον πατέρα
της, είναι ότι ο δικός της φάκελος δεν ήταν στο
τοπικό Α.Τ. αλλά στο Σπουδαστικό της Ασφάλειας.
Και όταν επέστρεψαν για αυτήν, μετά από κάνα
δίωρο, είχε πετάξει το πουλάκι.
Παντού αθάνατη
ελληνική γραφειοκρατία...
Όταν πήγαν να συλλάβουν τον Θανάση Παπαρήγα, μετά το Πολυτεχνείο, η Αλέκα ήταν έγκυος στο δεύτερο παιδί, που τελικά το έχασε (και δε σπούδασε σε ιδιωτικό για να το μνημονεύουν μέχρι σήμερα οι κολλημένοι). Αλλά δεν κρατιόταν να μην πάει στο Πολυτεχνείο, με την κοιλιά σχεδόν τούρλα. Και την στενοχωρούσε ο Θανάσης που ήταν απονήρευτος και δεν καταλάβαινε πού θα του χρησίμευε, εν μέσω ενός ζεστού Νοέμβρη, το πιο χοντρό παλτό του, για να αντέχει καλύτερα το ξύλο και τα χτυπήματα στην Ασφάλεια.
Είναι συγκλονιστικό να βλέπεις τον
Γόντικα, που πρακτικά οι βασανιστές του τον
έχουν αφήσει χωρίς φτέρνες, να διηγείται αποστασιοποιημένος
και ψύχραιμος τα βασανιστήρια, λες και τα είχε
υποστεί κάποιος τρίτος. Και τον Χαλβατζή να
σημειώνει το τεράστιο εύρος τους, από τη φάλαγγα,
το εκτυφλωτικό φως ή την παντελή απουσία φωτισμού
για να χάνεις την αίσθηση του χρόνου στην απομόνωση,
μέχρι το να πληροφορείσαι πχ δύο χρόνια μετά
την απώλεια κάποιου πολύ δικού σου ανθρώπου...
Και
αφού πιάσαμε τη λέξη, ένα από τα βασικά συμπεράσματα
-που πάντα πρέπει να βγαίνουν-, όπως λέει ο Γόντικας,
είναι ότι σήμερα μπορεί να μην έχουμε χούντα,
αλλά η δικτατορία του κεφαλαίου εξακολουθεί
να τσακίζει δικαιώματα, ελευθερίες και ανθρώπινες
ζωές.
Όταν έπιασαν πρώτη φορά τον Γόντικα,
του έριξαν το δόλωμα τι σκοπεύει να κάνει αν
τον αφήσουν ελεύθερο και αυτός τους είπε χωρίς
να διστάσει στιγμή ότι θα τους πολεμήσει. Ας
αναλογιστούμε πόσοι θα προτιμούσαν στη θέση
του να κάνουν την πάπια, πόσοι αγαπάνε κάποια
υποκατάστατα (ερζάτς) δήθεν ελευθερίας και
πόσο λίγοι αγαπούν την πραγματική ελευθερία,
που σημαίνει συνείδηση της αναγκαιότητας και
αγώνας για να την κατακτήσεις.
Έχουμε τη ζωή πολύ, πάρα πολύ αγαπήσει. Τόσο ώστε να είμαστε σε θέση να την θυσιάζουμε
για κάποιον συλλογικό σκοπό.
Η πιο συγκινητική ίσως στιγμή του ντοκιμαντέρ είναι η αναφορά του Χαλβατζή στους αφανείς ήρωες, που στήριζαν τον αγώνα και τους οργανωμένους αγωνιστές που χρειάζονταν καταφύγιο (τα... «κρησφυγέτα» -sic-, όπως τα είπε κάποια στιγμή ο Κουτσούμπας) ή άλλου είδους στήριξη. Και η ιστορία ενός απολυμένου πολιτικού κρατούμενου, που επέστρεψε στη δουλειά του και όταν μπήκε να αλλάξει στο καμαρίνι, οι συνάδελφοί του πετούσαν κρυφά από τις τρύπες όσα κέρματα είχαν και δεν είχαν από το υστέρημά τους.
Ο ΓΓ ήταν πρωτοετής φοιτητής στη Νομική,
πριν οργανωθεί στο Κόμμα, παρών στη συνέλευση
της 14ης Νοέμβρη, όταν ακούστηκε μια φωή πως γίνονται
συμπλοκές με την αστυνομία στο Πολυτεχνείο,
που τελικά αποδείχτηκε πως δεν ήταν άλλη από
του Μαυρογένη (πώς μας ενώνει και πώς μας
δονεί του Μαυρογένη φωνή...). Και έτσι ήταν ανάμεσα στους 300 που κατευθύνθηκαν
εκεί με πορεία και πήραν την απόφαση να κλειστούν
μες στο Πολυτεχνείο. Ώρα είναι να μας πουν πως
το περιβόητο φύλλο 8 της Πανσπουδαστικής κατήγγειλε
ως προβοκάτορα και τον Κουτσούμπα.
Μα πού τα βρίσκετε τέτοια φυντάνια;
Αντιθέτως θα μπορούσε να υπάρξει μια επανόρθωση για την καταγγελία κατά του Μαυρογένη -που την ίδια στιγμή ήταν μερικά μέτρα πιο εκεί, σε μια άλλη εκδήλωση στον χώρο του Πολυτεχνείου. Να δεις που θα μπει στον Τόμο του Δοκιμίου, που κυκλοφορεί οσονούπω...
Τα παράνομα μέλη της ΚΝΕ -που ιδρύθηκε σε βαθιά παρανομία από 5 ανθρώπους- ήταν παντού, όπου υπήρχε ζωή και νεολαία, και έπρεπε να δρουν με φαντασία και ευρηματικότητα, να κόβουν αντιδράσεις στις εκδρομές όταν έμπαιναν τραγούδια του Μίκη ή να κάνουν πολιτιστικές εκδηλώσεις πχ για τον Πικάσο και τη δικτατορία στην Ισπανία, παίρνοντας έμμεσα αφορμή να μιλήσουν υπαινικτικά και για τα καθ’ ημάς.
Η δεύτερη πιο (ή εξίσου) συγκινητική στιγμή ήταν η παραδοχή του Γ. Καραγιάννη πως νιώθει ακόμα Κνίτης και πως η πιο ευτυχισμένη περίοδος στη ζωή του ήταν αναμφίβολα τα χρόνια της ΚΝΕ!
Με έναν πύραυλο Γκαγκάριν
Φτάσαμε
ως το φεγγάρι (...)
Δεν ξεχνιούνται, θα δεις, τα καλύτερα
χρόνια.
Τα οποία, ως τηλεοπτική παραγωγή, μπορεί να μην αναφέρονται ευθέως στην ίδρυση της ΚΝΕ, μπορεί να έχουν κάποιες στιγμές Πασοκικής αφέλειας, αλλά είναι απροσδόκητα αξιόλογη σειρά, με μηνύματα που δεν περνάνε συχνά το τείχος της σύγχρονης αόρατης λογοκρισίας, για να βρουν χώρο στους τηλεοπτικούς δέκτες.
Για τα πολιτικά συμπεράσματα, υπάρχει η έκδοση της ΚΕ για την εξέγερση και το υπό έκδοση Δοκίμιο Ιστορίας. Εντελώς περιληπτικά, λοιπόν, θα αναφέρω τα εξής:
-Όταν υπάρχει πρωτοπορία, ο λαός θα δείξει
τις δικές του δυνατότητες (Αλέκα).
-Η τελική έκβαση της κατάληψης και η επέμβαση
της χούντας, κρίθηκε όταν έπαψε να είναι αμιγώς
υπόθεση των φοιτητών και κατέβηκε μαζικά ο
λαός στους δρόμους (Αριάδνη Αλαβάνου).
-Ακόμα και μια επαναστατική κατάσταση
μπορεί να προκύψει αυθόρμητα, να μην είναι σχεδιασμένη
και οργανωμένη από πριν. Αλλά οι κομμουνιστές
πρέπει να μπαίνουν πάντα μπροστά, σε οποιαδήποτε
κατάσταση (Κουτσούμπας).
-Οι αδυναμίες των κομμουνιστών στη συγκυρία
δεν ακυρώνουν την προσφορά τους (Γόντικας).
-Το αυθόρμητο ξέσπασμα δεν ήρθε στον αέρα. Το Πολυτεχνείο ήταν η κορύφωση της ανόδου του φοιτητικού κινήματος. Αν δεν είχε συμβεί αυθόρμητα τότε, θα εκδηλωνόταν σε κάποια άλλη χρονική στιγμή. Όσοι λένε πως η ΚΝΕ δεν το ήθελε, είναι εκτός πραγματικότητας και διαστρεβλώνουν τα γεγονότα (Καραγιάννης).
-Τα βασικά διδάγματα είναι ότι χρειάζονται:
Σωστές θεωρητικές επεξεργασίες, πρόγραμμα
και στρατηγική.
Ισχυρές κομματικές οργανώσεις.
Ετοιμότητα για κάθε ενδεχόμενο, σα να
ήταν να έρθει το ξέσπασμα την επόμενη μέρα, αλλά
με υπομονή και γνώση ότι μπορεί να έρθει ακόμα
και τον άλλο αιώνα (Κουτσούμπας).
Κανένα κόμμα δεν μπορεί να νικήσει, αν
δεν έχει οργανώσεις -πόσο μάλλον μια στρατιωτική
δικτατορία.
Το Κόμμα είχε ενδείξεις και πληροφορίες
για το πραξικόπημα αλλά φάνηκε ανέτοιμο να
το αντιμετωπίσει στην πράξη. Βρήκε όμως τη δύναμη
να απαλλαγεί εν μέσω παρανομίας από τις διαλυτικές
δυνάμεις, να ανασυγκροτήσει τις οργανώσεις
του και να ανασυστήσει την ΚΝΕ.
Η επιλογή των σωστών συνθημάτων δεν ήταν εύκολη υπόθεση και δόθηκε σκληρή μάχη πχ για να γραφτεί το «έξω αι ΗΠΑ, έξω το ΝΑΤΟ» στην πύλη του Πολυτεχνείου (Καραγιάννης). Τα συνθήματα δεν έπρεπε να είναι ούτε νερόβραστα, ούτε και απογειωμένα, πχ «κάτω η θρησκεία/το κράτος» κοκ, με περιεχόμενο που δε θα συσπείρωνε κανέναν και... «δε θα ερχόταν ούτε η μάνα μας» (Τόκας).
Υπάρχει μια δύσκολη ισορροπία για να αναδειχθούν σωστά οι αιτίες της χούντας, που προέκυψε από εσωτερικούς παράγοντες και την κρίση του αστικού πολιτικού συστήματος*, αλλά είχε την ανοιχτή στήριξη των ΗΠΑ από την πρώτη μέρα -και δε θα μπορούσε να σταθεί δεύτερη, χωρίς τη δική τους συγκατάθεση. Είναι κρίσιμο να μην αθωώσεις κανέναν, βγάζοντάς τον έξω από το κάδρο των ευθυνών.
*Η κρίση αυτή συνίστατο στην ύπαρξη δύο
διαφορετικών κέντρων εξουσίας, της εκτελεστικής
(κυβέρνηση) και του παλατιού. Αυτή ήταν ένα είδος
(βασικά καρικατούρα) «δυαδικής αστικής εξουσίας»,
που έκανε τον Καραμανλή να αναφωνήσει με απόγνωση:
Ποιος κυβερνά επιτέλους αυτόν τον τόπο; (Μπρεζνιεφικό απολίθωμα)
Δικός μου και ο αδόκιμος
νεολογισμός περί αστικής δυαδικής εξουσίας.
Και πώς μας φάνηκε τελικά, σύντροφοι;
Στο τέλος της προβολής έβλεπες αρκετά βουρκωμένα μάτια. Αλλά δεν υπήρχε εκμαίευση συναισθήματος ή κάποια εύκολη συγκίνηση. Ήταν εκείνη η συγκίνηση που προκύπτει από την κίνηση, τη γνώση, την πολιτική ουσία όσων είδαμε και ακούσαμε.
Το ντοκιμαντέρ είχε πρωτοποριακή χρήση animation (κινούμενων σχεδίων), που νομίζω πως είναι πολύ καλύτερη λύση από τις δραματοποιημένες σκηνές με επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιούς. Είχε μεράκι, τεράστιο όγκο δουλειάς, πληθώρα στοιχείων και είναι βέβαιο -σχεδόν νομοτελειακό- πως θα το αγκαλιάσει το ευρύ κοινό.
Αλλά τι θα ήταν η ζωή αν δεν ήμασταν αντιδραστικά στοιχεία, για να επισημάνουμε αδυναμίες και "αρνητικά";
Ο τίτλος, παρμένος από το έργο του Ραβάνη-Ρεντή, είναι εμπνευσμένος αλλά ίσως κάπως παραπλανητικός. Το ντοκιμαντέρ καταπιάστηκε συνολικά με την επταετία της χούντας και τις συνέπειες ενός παγωμένου Απρίλη και όχι μόνο με τον ζεστό Νοέμβρη ή τα προλεγόμενά του. Η πρώτη ώρα αναφέρεται εκτενώς στις αιτίες του πραξικοπήματος, τις δυσκολίες της παρανομίας, τα βασανιστήρια και τα ξερονήσια, την ίδρυση της ΚΝΕ κτλ και μόλις στη δεύτερη ώρα μπαίνουμε στο «σωτήριο ’73», όπως το αποκάλεσε η Αλαβάνου.
Μια άλλη σφισσα είπε εύστοχα ότι ήταν
ένα αχτίφ σε συσκευασία ντικιμαντέρ, που θέλησε
να τα βάλει όλα: πώς φτάσαμε στη δικτατορία, ποιες
ήταν οι δυσκολίες, πώς τις αντιμετωπίσαμε, τι
στρατηγική είχαμε, τι έγινε μετά το Πολυτεχνείο
-με τις συλλήψεις του Φλεβάρη του ’74.
Η δική μου αίσθηση είναι πως θα μπορούσαν
να χωρέσουν ακόμα πιο πολλα πράγματα (περισσότερες
μαρτυρίες, αρχειακό υλικό και ανάλυση) σε λιγότερο
χρόνο -πχ με πιο σφιχτό μοντάζ. Κάλλιο λιγότερα
και καλύτερα, που έγραφε κάπου και ο Βλαδίμηρος,
αλλά έξω από τον χορό πολλά τραγούδια λες.
Σε κάθε περίπτωση, είναι μια παραγωγή που αξίζει και επιβάλλεται να δείτε. Αλλά τα καλύτερα ντοκιμαντέρ μας δεν τα έχουμε φτιάξει ακόμα. Όπως και τις εξεγέρσεις μας, άλλωστε.
ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΛΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντιθέτως θα μπορούσε να υπάρξει μια επανόρθωση για την καταγγελία κατά του Μαυρογένη -που την ίδια στιγμή ήταν μερικά μέτρα πιο εκεί, σε μια άλλη εκδήλωση στον χώρο του Πολυτεχνείου. Να δεις που θα μπει στον Τόμο του Δοκιμίου, που κυκλοφορεί οσονούπω...
Μαρτυρία της Μέλπως Λεκατσά, στενής φίλης του Διονύση Μαυρογένη, από συνέντευξή της στον Ιάσωνα Χανδρινό για το βιβλίο του «ΟΛΗ Η ΝΥΧΤΑ ΕΔΩ. Μια προφορική ιστορία της εξέγερσης του Πολυτεχνείου» που κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2019 στην Αθήνα σε πρώτη έκδοση από τις «Εκδόσεις Καστανιώτη» (περιέχεται στις σελίδες 352–353) και αφαιρέθηκε κατόπιν αίτησης της ίδιας στην επόμενη έκδοση του βιβλίου που έγινε λίγο μετά:
«Αυτό που θα σου πω τώρα είναι ιστορία κωμικοτραγική:
Λίγο πριν μπει το τανκ, η αδερφή η δίδυμη του Μαυρογένη τον έχει ειδοποιήσει (με ποιον τρόπο, δεν το γνωρίζω) ότι θα γίνει ντου. Κι έρχεται ο Μαυρογένης και μου λέει: “Φεύγουμε. Μπαίνουνε μέσα, θα γίνει μακελειό. Εγώ δεν ξαναπάω φυλακή”. Και του λέω: “Ρε Διονύση, θα αφήσουμε εδώ τα παιδιά;” “Μέλπω, είναι θέμα τετάρτου. Έχω τρόπο να βγούμε έξω. Μας περιμένει Μερσεντές αξιωματικού να μας διασώσει. Δεν έχει νόημα, έρχονται τα τανκ”. “Δεν πρέπει να το πούμε στους άλλους;” “Εγώ έχω πει αυτά που πρέπει να πω”. Και είμαστε ο Γεωργάτος, ο Αρτέμης Ροζάκης –αυτούς θυμάμαι–, ο Μαυρογένης κι εγώ. Παρ’ όλο το κρύο, ο Διονύσης έβγαλε το αμπέχονό του και με τύλιξε ολόκληρη στο κεφάλι. Έχουμε κόψει κάτι κάγκελα στη Στουρνάρη, στο σκοτάδι, και σιγά-σιγά, μέσα σε σφαίρες να βαράνε από πάνω, κουκουλωμένοι, προσεγγίζουμε στη Σολωμού, εκεί που ήταν το γραφείο του Θόδωρου του Αγγελόπουλου και μας περίμενε η Μερσεντές. Και πού νομίζεις ότι μας πήγε; Στο Αστυνομικό Τμήμα του Ζωγράφου. Και μας βάζουνε φυλακή στο υπόγειο, για να μας διασώσουνε…
Έπειτα από μισή ώρα που γίνεται το μακελειό στο Πολυτεχνείο, ακούμε τους αστυνομικούς απ’ έξω να λένε: “Έγινε το ντου, τους κάναμε λιώμα!” Εμείς είμαστε στα κάγκελα. Το πρωί, κατά τις 06:00, μου λέει ο Διονύσης: “Εγώ φεύγω. Μη με αναζητήσεις ποτέ, ούτε να στείλεις μήνυμα σε κανέναν. Με φυγαδεύουν”. Τον πήγαν και τον κάνανε βοσκό στην Κρήτη. Και έχω ένα μόνο γράμμα από κει, ότι «Τσίτσα» –έτσι μ' έλεγε πάντα– “εσένα, που είσαι υπογλυκαιμικό κορίτσι, σου φτιάχνω μυζηθρούλες με μέλι, το απόγεμα που σε πιάνει η υπογλυκαιμία, να τρως…”».
Και γι’ αυτό το ―επιεικώς― ύποπτο υποκείμενο που συνεπικουρούμενο από όλο το αντικομμουνιστικό μικροαστιακαριάτο δεν παύει επέτειο με επέτειο του Πολυτεχνείου πενήντα χρόνια τώρα να κατασυκοφαντεί το ΚΚΕ, την ΚΝΕ και την Αντιδικτατορική-ΕΦΕΕ θα γίνει επανόρθωση και θα μπει και στον τόμο του Δοκιμίου;;;
Ε, δεν είμαστε καλά!!!
Χρεώστης
ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΛΑ, ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΜΥΑΛΟ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΙΜΑΣΤΕ ΑΡΡΩΣΤΟΙ ΜΕ ΤΟΝ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
Λοιπόν, Χρεώστη, θα γράψω εδώ μερικά πράγματα για να εξηγήσω τη δική μου οπτική. Και αν έχω κάπου λάθος, θα χαρώ να μου το δείξεις και να με βγάλεις από την πλάνη μου. Μπορεί όντως να μην το βλέπω σωστά ή να αγνοώ κάτι. Μπορεί και όχι, όμως.
Στο ντοκιμαντέρ της ΚΝΕ ο Κουτσούμπας κάνει σε ένα σημείο αναφορά και στις άλλες παρατάξεις -που πήραν μέρος στην κατάληψη του Πολυτεχνείου (Ρήγας, ΠΑΚ, ΑΑΣΠΕ, ΠΠΣΠ κτλ), με τα δικά τους μέλη-στελέχη και τη δική τους γραμμή ασφαλώς. Η κριτική προς αυτές τις δυνάμεις πρέπει να είναι ΠΟΛΙΤΙΚΗ, αφορά δηλαδή τη συνολική γραμμή τους, τις άμεσες και τις μακροπρόθεσμες επιδιώξεις τους, τον τρόπο που κινήθηκαν εκείνο το τριήμερο και γενικότερα. Και ειδικά ως προς τον χώρο των αριστεριστών υπάρχουν πολλά να σημειωθούν. Αλλά είναι πολιτική κριτική κι όχι αναζήτηση πρακτόρων της Ασφάλειας.
Στο ίδιο μήκος κύματος μπορεί και πρέπει να γίνει κριτική στο πρόσωπο του Μαυρογένη, στον οποίο παρεμπιπτόντως κάνει αναφορά στο ντοκιμαντέρ και ο ΓΓ -δική του ήταν η φωνή που έδωσε την ανακριβή πληροφορία ότι γίνονταν συμπλοκές εκείνη την ώρα στο Πολυτεχνείο- χωρίς ωστόσο να επαναλάβει τα στοιχεία εκείνης της καταγγελίας.
Από όσο γνωρίζω, δε δημοσιεύτηκαν ποτέ στοιχεία που να τεκμηριώνουν-επιβεβαιώνουν αυτήν την καταγγελία (ότι ήταν πράκτορας της ΚΥΠ, ότι ήρθε με ύποπτες συνοπτικές διαδικασίες από την Μπολόνια όπου σπούδαζε κτλ). Αυτά που μεταφέρεις από το βιβλίο που επιμελήθηκε ο Χανδρινός ομολογώ πως δεν τα γνώριζα, αν και έχω διαβάσει το βιβλίο -πιθανότατα πήρα τη μετανέστερη επανέκδοση. Σηκώνουν κάποια συζήτηση -ας μην την κάνουμε εδώ- πάντως είναι ενδιαφέροντα και χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης. Αλλά δεν είναι τεκμήρια - αποδείξεις για κάτι τέτοιο.
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να ερμηνεύσουν την καταγγελία και τους όρος που έγινε. Μπορεί να υπήρχαν σχετικές πληροφορίες -που να μην επιβεβαιώθηκαν. Και δεν ήταν εύκολο να ελεγχθούν - διασταυρωθούν σε συνθήκες βαθιάς παρανομίας. Επίσης ήταν ένα αρκετά σύνηθες φαινόμενο σε εκείνα τα χρόνια και εκείνες τις συνθήκες -ακόμα και με καταγγελίες απέναντι σε δικά μας στελέχη που αποδείχτηκαν αβάσιμες και άδικες. (Δε συγκρίνω προφανώς ούτε εξισώνω τις περιπτώσεις, αναφέρω όμως το γενικό πλαίσιο για να γίνει αντιληπτό και να μην ξεχνάμε να το συνυπολογίζουμε).
(Συνέχεια από το προηγούμενο)
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τον χώρο του αριστερισμού και του Μαυρογένη μπορούν επίσης να ειπωθούν πολλά. Ότι είχαν τυχοδιωκτική στάση, απογειωμένα συνθήματα, καμία στρατηγική σκέψη, καμία αίσθηση ευθύνης για το πού θα πήγαινε το πράγμα και ποια θα ήταν η συνέχεια. Ακόμα και ότι λειτούργησαν ως έναν βαθμό ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ προβοκατόρικα -δε λέω αυτό, λέω ότι θα μπορούσε να υποστηριχθεί ως θέση. Η πορεία και οι εμμονές του Μαυρογένη είναι επίσης ένα άλλο κεφάλαιο. Αυτό όμως είναι τελείως διαφορετικό από το να μιλήσεις για προβοκάτορες και πράκτορες της ΚΥΠ που έδρασαν συνειδητά και βάσει αποστολής.
Τέλος, η επανόρθωση που αναφέρω -ίσως έπρεπε να το διευκρινίζω καλύτερα αυτό στο κείμενο- δεν αφορά κάποιο πρόσωπο, αλλά την ιστορική αλήθεια, η οποία είναι όπλο για εμάς πρωτίστως. Ξαναλέω ότι αν υπάρχουν -ή υπήρξαν τότε- κάποια στοιχεία που οδήγησαν σε κάποιο συμπέρασμα, για να γίνει η καταγγελία, είναι σκόπιμο να αναφερθούν. Αν η καταγγελία δεν επιβεβαιώνεται, μπορεί επίσης να γίνει σχετική αναφορά και να σταματήσει η διαχρονική της αξιοποίηση από διάφορα λουλούδια του συστήματος -με τελευταίο, τρανταχτό παράδειγμα τον Ανδρουλάκη- που πιστεύουν πως έτσι θα ασκήσουν πίεση στο ΚΚΕ και θα πετάξουν την μπάλα στην κερκίδα, μακριά από την πολιτική ουσία και αντιπαράθεση.
Αυτά σε γενικές γραμμές και περιληπτικά. Και επαναλαμβάνω ότι αν βλέπω κάτι λάθος, με χαρά θα δεχτώ να μου το δείξεις, για να ανασκευάσω.
Υγ: το ότι θα μπει στον Τόμο του Δοκιμίου το γράφω εμφανώς καθ' υπερβολή και χιουμοριστικά. Ένας από τους λόγους που ξανάρχισα να γράφω στο μπλοκ, είναι ότι εδώ θεωρώ κατακτημένο ένα πιο ανάλαφρο ύφος, που δε χρειάζεται να το εξηγώ ή να απολογούμαι στο κοινό νιώθοντας ότι μπορεί να εκθέσω τρίτους, που εμπλέκονται σε μια συλλογική προσπάθεια.
Αν κάποιος σφος αναγνώστης δεν είναι εξοικειωμένος με αυτό το ύφος, για να διακρίνει τη σοβαρή ουσία από τα υπόλοιπα, αντιλαμβάνομαι γιατί μπορεί να μπερδεύτηκε, αλλά δε σκοπεύω να κάνω κάτι για αυτό.
ΓΙΑ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ [1/3]
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπρεζνιεφικό Απολίθωμα,
Στην ιστοσελίδα σου σχολιάζω απευθείας για πρώτη φορά. Γενικά είμαι εξαιρετικά φειδωλός στις παρεμβάσεις μου στο διαδίκτυο· το έχω κάνει τρεις φορές μέχρι σήμερα: την πρώτη φορά πριν από έντεκα χρόνια εδώ https://fadomduck2.blogspot.com/2012/11/8.html?showComment=1353096217785#c3743088041794212397,
την δεύτερη φορά πριν από έναν χρόνο εδώ https://gkagkarin.blogspot.com/2022/11/8.html,
την τρίτη φορά προχθές σ’ αυτό εδώ το νήμα και ετούτη είναι η τέταρτη φορά· κάποιος με το ψευδώνυμο Ultor (ωραίο, στα λατινικά θα πει «εκδικητής»!) αναδημοσίευσε πριν από έναν χρόνο στο νήμα της ανάρτησής σου «Τα παιδιά του Νοέμβρη» τα δύο πρώτα μου σχόλια (εδώ https://www.blogger.com/comment.g?blogID=81787152277490965&postID=6522969261742068941&bpli=1).
Μολονότι ξέρω από πρώτο χέρι πολλά πρόσωπα και πάρα πολλά πράγματα που σχετίζονται άμεσα με όσα γράφω κι έχω πράγματι πάρα πολλά να πω, διστάζω να σπάω την σιωπή μου, γιατί θεωρώ τον εαυτό ένα τίποτα (εξ ου και το ψευδώνυμο «Χρεώστης») μπροστά στις συντρόφισσες και τους συντρόφους της ΚΝΕ, του ΚΚΕ και της Αντιδικτατορικής-ΕΦΕΕ που «κατάθεσαν στον αντιδικτατορικό αγώνα ό,τι είχαν και δεν είχαν βγαίνοντας μισεροί και μισερές από τα μπουντρούμια της χούντας», «την συνεπή σεμνότητα και το αγωνιστικό ήθος» των οποίων «δεν ήθελα να προσβάλω», καθώς τόνιζα στο πρώτο μου σχόλιο έντεκα χρόνια πριν. Αν για άλλη μια φορά παρεμβαίνω δια σχολίων το κάνω από την μια γιατί η ύπουλη θρασυδειλία των συκοφαντών της ΚΝΕ, του ΚΚΕ και της Αντι-ΕΦΕΕ συνεχίζεται αμείωτη με αισχρό τρόπο κι από τη άλλη γιατί επισημαίνω μιαν υποχωρητικότητα απέναντι στις αντιΚΝΕ κι αντιΚΚΕ επιθέσεις που εστιάζονται στο περιεχόμενο του Νο 8 της παράνομης «Πανσπουδαστικής», η οποία υποχωρητικότητα είναι ένας πολύ κακός οιωνός. Αυτά εισαγωγικά.
Θ’ αρχίσω, όπως στις παλιές φοιτητικές συνελεύσεις πριν από 40–50 χρόνια όπου τέτοια ζητήματα είχαν απόλυτη προτεραιότητα, «επί προσωπικού». Στο προηγούμενο σχόλιό μου δεν σου απέδωσα, εσένα προσωπικά, καμιά μομφή για οτιδήποτε, πόσω μάλλον που εσύ δεν έκανες τίποτ’ άλλο στην συγκεκριμένη παράγραφο, στην οποία αναφέρθηκα, από το να γράψεις ό,τι ήδη περιέχεται στο βιβλίο «ΚΕ του ΚΚΕ, Πολυτεχνείο Νοέμβρης 1973. Έμπνευση, γνώση και στήριγμα για τους λαϊκούς ξεσηκωμούς του μέλλοντος, Αθήνα 2023» και σίγουρα θα περάσει και στον υπό έκδοση τόμο του Δοκιμίου Ιστορίας του ΚΚΕ για την επίμαχη χρονική περίοδο σχετικά με την υπόθεση του Διονύση Μαυρογένη. Θα πρόσεξες βέβαια και την επικεφαλίδα και την κατακλείδα του σχολίου μου, όπου γράφω κατά λέξη «δεν είμαστε καλά», έκφραση που δεν είναι σχήμα λόγου, αλλά κυριολεξία. Αν ήθελα να
σου αποδώσω προσωπικά μομφή για ό,τι έγραψες, θα χρησιμοποιούσα το β΄ ενικό πρόσωπο «δεν είσαι καλά» κι όχι το α΄ πληθυντικό πρόσωπο που παραπέμπει σε μια συλλογικότητα, από την οποία επιχειρείται υποχωρητικά από το «ξέπλυμα» του Διονύση Μαυρογένη. Κι επειδή συμφωνώ στα περισσότερα που σωστά γράφεις στην απάντησή σου, θα μου επιτρέψεις να επικεντρωθώ χάριν ουσίας στην υπόθεση Μαυρογένη καθαυτή καταδεικνύοντας τις κύριες πλευρές της βάσει καταγεγραμμένων μαρτυριών και εξάγοντας κάποια πρώτα συμπεράσματα για το «ξέπλυμά» του.
Χρεώστης
ΓΙΑ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ [2/3]
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπισημαίνω, καθώς έγραφα και στο προηγούμενο σχόλιό μου ότι ο Διονύσης Μαυρογένης δεν είναι οποιοσδήποτε, αλλά βασικό πρόσωπο που κινεί ένα από τα βασικά νήματα της επί πέντε δεκαετίες προσπάθειας αισχρής κατασυκοφάντησης του ΚΚΕ, της ΚΝΕ και της Αντιδικτατορική-ΕΦΕΕ με αφορμή το περιεχόμενο του Νο 8 της παράνομης «Πανσπουδαστικής». Πλάτες στον Δ. Μαυρογένη κάνει ευθύς εξαρχής συστηματικά και μεθοδευμένα όλο το αντικομμουνιστικό μικροαστικαριάτο (λάθος στην πληκτρολόγηση στ προηγούμενο σχόλιό μου, το διορθώνω) που απεργάζεται ό,τι όλοι ξέρουμε και καθοδηγείται από συγκεκριμένα πρόσωπα που επίσης όλοι λίγο-πολύ γνωρίζουμε.
Δύο είναι τα κομβικά σημεία-μαρτυρίες που φωτίζουν την εξέλιξη της δράσης του Δ. Μαυρογένη και οδηγούν στον χαρακτηρισμό που χρησιμοποίησα γι’ αυτόν στο προηγούμενο σχόλιό μου «επιεικώς ύποπτο υποκείμενο». Το πρώτο είναι η μαρτυρία της στενής του φίλης Μέλπως Λεκατσά που παράθεσα επακριβώς από την πρώτη έκδοση του βιβλίου του Ι. Χανδρινού, μαρτυρία που απαλείφθηκε από την επόμενη έκδοση κατ’ απαίτηση της Μ. Λεκατσά. Το δεύτερο είναι η μαρτυρία του ίδιου για την σύλληψή του στις 5 Μαΐου 1973 και ό,τι επακολούθησε. Δόθηκε από τον ίδιο στον Αμερικανό Μακλέοντ που είχε αρχικά συναντήσει τον Μάιο του 1974, όταν ήταν στην Κρήτη και επαναλήφθηκε από τον ίδιο σε μια συνέντευξη-ποταμό προς τον δημοσιογράφο Γιάννη Πολίτη για την εφημερίδα «Πρώτο Θέμα», στην οποία και δημοσιεύτηκε στις 17 Νοεμβρίου 2021. Την παραθέτω ολόκληρη, γιατί είναι αποκαλυπτική (οι υπογραμμίσεις με κυρτά μαύρα στοιχεία είναι δικές μου). Γράφει λοιπόν ο Μακλέοντ:
Ήταν ένας από τους σαράντα που συνελήφθησαν εκείνο το βράδυ και πέρασε τους επόμενους έξι μήνες στη φυλακή. Για τις πρώτες πέντε ημέρες αναγκάστηκε να μείνει όρθιος και ξύπνιος. Τον χτυπούσαν στο πρόσωπο και τον μαστίγωναν στα πόδια σε μία προσπάθεια να “σπάσουν” τη θέλησή του. Προσπαθώντας να πάρουν από εκείνον τα ονόματα άλλων φοιτητών έβαλαν μεταλλικούς κρίκους γύρω από το κεφάλι και τα γεννητικά όργανά του. Έσφιγγαν και τα δύο μέρη του σώματός του. Μου έδειξε τα σημάδια στο μέτωπό του. «Μίλησες Διονύση;», τον ρώτησα. «Μπόρεσα να παραμείνω σιωπηλός μόνο για τρεις μήνες. Μετά δεν μπορούσα πλέον να αντέξω τον πόνο. Τους έδωσα πληροφορίες και ονόματα με την ελπίδα ότι οι φίλοι μου ήταν με ασφάλεια έξω από τη χώρα. Από τους σαράντα που συνελήφθησαν μαζί μου, δεκαεννέα μπόρεσαν να παραμείνουν σιωπηλοί για έξι ολόκληρους μήνες.
Μεταξύ της μαρτυρίας της Μ. Λεκατσά για την φυγή του Δ. Μαυρογένη και των άλλων από το Πολυτεχνείο με «Μερσεντές» αξιωματικού («διάσωση» αποκαλεί την φυγή η Μ. Λεκατσά) στις 17 Νοεμβρίου 1973 λίγο πριν μπει το τανκ και της μαρτυρίας του ίδιου για το «σπάσιμό» στην φυλακή και την κατάδοση των φίλων του το καλοκαίρι του 1973 υπάρχει άρρηκτη αλληλουχία, συνάρτηση και αλληλεξάρτηση που εξηγούν πειστικά τον χαρακτηρισμό του ως «υπόπτου υποκειμένου».
Χρεώστης
ΓΙΑ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ [3/3]
ΑπάντησηΔιαγραφήΠέραν των δύο αυτών κομβικών σημείων υπάρχουν και μια σειρά άλλες κατά καιρούς μαρτυρίες του ίδιου του Δ. Μαυρογένη αναφορικά με την φυγή του από το Πολυτεχνείο, το κρύψιμό του αμέσως μετά και την κατόπιν φυγάδευσή του στην Κρήτη. Σ’ αυτές ο Δ. Μαυρογένης πέφτει σε κραυγαλέες ανακολουθίες που έμμεσα ενισχύουν την συναρτησιακή αλληλεξάρτηση των δύο κομβικών μαρτυριών που έχω προαναφέρει. Οι αντιφατικές αυτές μαρτυρίες είναι όπως κι οι δύο κομβικές καταγεγραμμένες και για λόγους οικονομίας χώρου και χρόνου δίνω εδώ μόνο τα κύρια τους σημεία επιφυλασσόμενος να τις παραθέσω πλήρως αν αυτό χρειαστεί. Ο Δ. Μαυρογένης έχει πει ότι έφυγε από το Πολυτεχνείο την μια φορά από την κεντρική πύλη «με ταξί που έφερε η αδερφή του» και την άλλη φορά «με ασθενοφόρο» όπου κατάφερε μόνος του να μπει. Μετά την φυγή του από το Πολυτεχνείο ο Δ. Μαυρογένης έχει πει μια φορά ότι κρύφτηκε «στο σπίτι ενός γιατρού» και μιαν άλλη φορά «σε ένα κρησφύγετο» (δεν προσδιορίζεται αν ήταν στο σπίτι του γιατρού). Η φυγάδευσή του στην Κρήτη κατά τον ίδιο τον Δ. Μαυρογένη έγινε την μια φορά με «το πλοίο της γραμμής» και την άλλη «μ’ ένα ψαροκάικο». Όταν έφτασε στην Κρήτη έχει πει επίσης ο ίδιος πως την μια φορά κρύφτηκε «για δύο μήνες σ’ ένα μικρό δωματιάκι» και μετά τον έστειλαν στα βουνά, την άλλη πως στάλθηκε αμέσως «στον Ψηλορείτη απομονωμένος σ’ ένα μιτάτο» για να αποφύγει κάθε κίνδυνο αναγνώρισης. Το άκρον άωτον αγγίζουν οι αλληλοσυγκρουόμενες αντιφάσεις του Δ. Μαυρογένη, όταν σε μια συνέντευξή του διηγείται ότι είχε μείνει στην φυλακή μέχρι τον Μάιο του 1974 (δηλαδή δεν ήταν καθόλου στο Πολυτεχνείο τον Νοέμβριο του 1973), οπότε βγήκε και φυγαδεύτηκε με καΐκι στην Κρήτη όπου έμεινε μιτάτο πανω από την Αγία Γαλήνη του Ψηλορείτη…
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως τα «έργα και οι ημέρες» του Δ. Μαυρογένη την επίμαχη περίοδο δεν μπορούσαν σε ό,τι αφορά τον ύποπτο χαρακτήρα του μετά την σύλληψή του τον Μάιο του 1973 να έχουν διαφύγει της προσοχής όχι λίγων αγωνιστών του αντιδικτατορικού φοιτητικού κινήματος. Αν είχε τότε είχε επιβεβαιωθεί σε ευρύ κύκλο αγωνιστών το «σπάσιμό» του στην φυλακή και το ότι κατέδωσε φίλους του, όπως ο ίδιος έχει παραδεχθεί, δεν είναι γνωστό, καθώς δεν είναι εξίσου γνωστό αν κάποιος ή κάποιοι είχαν αντιληφθεί με ποιον τρόπο έφυγε ο Δ. Μαυρογένης από το Πολυτεχνείο κατά πώς τον περιγράφει στην «εξαφανισμένη» μαρτυρία της η στενή του φίλη Μ. Λεκατσα. Ούτε η μια ούτε η άλλη περίπτωση μπορεί να αποκλειστεί. Ανεξάρτητα από το ότι ήταν ή δεν ήταν γνωστό, είναι χαρακτηριστική η οξυδέρκεια της καταγγελίας εναντίον του στο Νο 8 της παράνομης «Πανσπουδαστικής» που, αν συνυπολογιστούν όσα εκ των υστέρων έγιναν γνωστά δεν ήταν ούτε εκτός τόπου ούτε εκτός χρόνου.
Μένει η εξαγωγή συμπερασμάτων από το «ξέπλυμα» του Δ. Μαυρογένη αυτήν την φορά από εκείνη την πολιτική συλλογικότητα που πριν από περίπου πενήντα χρόνια τον είχε καταγγείλει. Είναι πράξη υποχωρητική υπό την πίεση του αντικομμουνιστικού μικροαστικαριάτου, έχει λανθασμένο τακτικό υπολογισμό και κάνει τα πράγματα χειρότερα, αφού αφενός μεν αγνοεί με ασύγγνωστο τρόπο τις καταγεγραμμένες μαρτυρίες υπέρ της ορθότητας της καταγγελίας του Δ. Μαυρογένη στο Νο 8 της παράνομης «Πανσπουδαστικης», αφετέρου δε θα προκαλέσει ιαχές θριάμβου του αντικομμουνιστικού μικροαστικαριάτου και των πατρώνων του που θα δουν πως κόποι και θυσίες μισού αιώνα για να αμαυρωθεί ο ηρωικός αντιδικτατορικός αγώνας της ΚΝΕ, του ΚΚΕ και της Αντι-ΕΦΕΕ δεν πήγαν χαμένοι. Αν εξάλλου συνεκτιμηθεί ο πανικός που προκάλεσε στο διευθυντήριο της κατασυκοφάντησης ΚΝΕ, ΚΚΕ και Αντι-ΕΦΕΕ η συνέντευξη της Μ. Λεκατσά κι η κινητοποίηση που οδήγησε στην εσπευσμένη απάλειψη/εξαφάνιση/αφαίρεση του αποκαλυπτικού αποσπάσματος στην δεύτερη έκδοση του βιβλίου του Ι. Χανδρινού, τότε είναι ηλίου φαεινότερο ότι η υποχωρητικότητα αυτή δεν είναι παρά ένας κακός οιωνός για το μέλλον.
Χρεώστης
Να βάλω με μια μικρή καθυστέρηση σε αυτό το νήμα και το παρακάτω, για να καταλαβαίνουν όλοι οι αναγνώστες για τι ακριβώς μιλάμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.katiousa.gr/politika/i-anafora-itan-atekmirioti-kai-lathemeni-i-ke-tou-kke-gia-tous-350-provokatores-tou-roufogalli-ton-mavrogeni-kai-to-fyllo-8-tis-panspoudastikis/
Ήθελα να σχολιάσω διάφορα επιμέρους σημεία της τοποθέτησης του Χρεώστη, αλλά θεωρώ πως μάλλον περισσεύει πλέον. Εξυπακούεται πως δεν είχα υπόψη μου το συγκεκριμένο κεφάλαιο από την έκδοση της ΚΕ για τα 50 χρόνια από το Πολυτεχνείο, όταν έγραφα το κείμενο, ούτε προφανώς γνώριζα ότι θα είχε κάτι αντίστοιχο. Το σημειώνω και το υπογραμμίζω για την περίπτωση που δεν είναι σαφές σε κάποιον τρίτο/αναγνώστη.
Ντάξει, Απολίθωμα, την διαβάσαμε και μεις την ανάρτηση της "Κατιούσας" που αναπαράγεις, αλλά για την "ταμπακιέρα" τίποτα. Και την "ταμπακιέρα" αποτελεί πρώτα και κύρια η εξαφανισμένη μαρτυρία της Λεκατσά που κι όλα τα λεφτά είναι κι όλα τα λέει. Τεσπά, τα σχόλια του "Χρεώστη" υπάρχουν, τα κείμενα επίσης (το "εξαφανισμένο" της Λεκατσά καλά, μόνο σε κάποιες βιβλιοθήκες), οπότε "οι γράμματα γνωρίζοντες" θα μπορούν να διαβάσουν και να κρίνουν. Και μαζί μ' αυτούς κι οι ιστορικοί του μέλλοντος, καθώς "πίσω έχει η αχλάδα την ουρά" που λέει κι ο λαός…
ΑπάντησηΔιαγραφήΨυλλιασμένος
Εντάξει Ψυλλιασμένε,
ΑπάντησηΔιαγραφήμπορεί άλλοι αναγνώστες να ήταν λιγότερο ψυλλιασμένοι, να μην είχαν δει την ανάρτηση στην Κατιούσα και να ήταν χρήσιμο για αυτούς να δουν περί τίνος μιλάμε και να διαβάσουν τι λέει το κείμενο της ΚΕ σχετικά.
Όσο για την "ταμπακιέρα", ίσως να μην είδες προσεκτικά ή ίσως να έχουμε διαφορετικά κριτήρια για να την ορίσουμε. Προσωπικά για το ειδικό θέμα έγραψα ότι η ουσία είναι στην πολιτική αντιπαράθεση με τον χώρο του Μαυρογένη και τις άλλες δυνάμεις. Πέραν του ειδικού ζητήματος, έγραψα ένα ξεχωριστό κείμενο ως προς το πώς βλέπω την αυτοκριτική και τι θεωρώ ουσιαστικό και χρήσιμο στο κείμενο της ΚΕ για το Πολυτεχνείο συνολικά.
Επίσης, το κείμενο της ΚΕ αναφέρει κάποια ύποπτα στοιχεία στα οποία ενδεχομένως βασίστηκε η καταγγελία -πχ ότι ο Μαυρογένης "έδινε" εμμέσως σε ανοιχτά αμφιθέατρα στελέχη μας που ήταν περιφρουρημένα και δε δήλωναν ανοιχτά την ιδιότητά τους ως οργανωμένα μέλη. Καταλήγει, όμως, στο συμπέρασμα πως η καταγγελία δεν τεκμηριώνεται -υπενθυμίζω ότι εκεί αναφερόταν μεταξύ άλλων ότι η χούντα έφερε τον Μαυρογένη από την Ιταλία, όπου σπούδαζε, ότι ήταν πράκτοράς της κτλ- και ως προς αυτό επανορθώνει. Δε γνωρίζω αν όποιος έγραψε/όσοι έγραψαν την καταγγελία σε εκείνο το φύλλο είχαν υπόψη τους όσα λέει η Λεκατσά ή άλλα αντίστοιχα στοιχεία, εκείνη την περίοδο.
Σε κάθε περίπτωση, αν κάποιος θεωρεί πως δεν υπάρχουν απλώς κάποιες ύποπτες ενδείξεις αλλά ότι τεκμηριώνεται η αρχική καταγγελία, ασφαλώς μπορεί να το υποστηρίξει, ανεξάρτητα από το αν ο πυρήνας της αντιπαράθεσης (με τις άλλες δυνάμεις) είναι στην ουσία πολιτικός. Και ας φέρει μόνος του την ουρά της αχλάδας ξανά στο προσκήνιο.