Το εαμ μας έσωσε από την πείνα και από τη σκλαβιά, γι’
αυτό το πολέμησαν λυσσαλέα, όσοι (ντόπιοι και ξένοι) ήθελαν το λαό πεινασμένο
και σκλαβωμένο, στο περιθώριο. Δεν κατάφερε όμως να μας σώσει από το σύστημα
της μισθωτής σκλαβιάς, της αδικίας και της εκμετάλλευσης, εν μέρει εξαιτίας των
δικών του αντιφάσεων τακτικού και στρατηγικού χαρακτήρα αλλά βασικά λόγω της
ιμπεριαλιστικής επέμβασης των άγγλων «συμμάχων»,
που έφεραν χιλιάδες στρατιώτες από το μέτωπο της ιταλίας κι άλλες περιοχές,
ενόσω ακόμα βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη ο πόλεμος ενάντια στους ναζί, για να
φερθούν «σαν σε κατακτημένη χώρα», όπως έλεγαν οι γραπτές ντιρεκτίβες του
τσώρτσιλ.
Το εαμ είχε στα χέρια του την εξουσία και την χάρισε στον
αντίπαλο. Το βάρος αυτής της ήττας καθιστά αυτονόητη και υποχρεωτική την
κριτική προσέγγιση και επανεξέταση των στρατηγικών εφοδίων και της πολιτικής
πρωτίστως του κουκουέ και κατ’ επέκταση του εαμ. Και δε δικαιολογεί τα αρνητικά
(σχεδόν υστερικά σε κάποιες περιπτώσεις) αντανακλαστικά ενάντια σε κάθε τέτοια
απόπειρα, που αντιμετωπίζεται εξ αρχής ως μηδενισμός, προδοσία, τροτσκιστικό
ολίσθημα, κτλ. Όταν οδηγείται σε συντριβή ένα τέτοιο ισχυρό, παλλαϊκό κίνημα,
αυτό δεν μπορεί να οφείλεται μόνο σε μια κακή συγκυρία και στον παράγοντα του
τυχαίου.
Στον αντίποδα βέβαια, η αρνητική κατάληξη και τα όποια
λάθη οδήγησαν σε αυτήν, δεν μπορούν να σβήσουν την αξία και την προσφορά του
εαμ, που εξακολουθεί να φωτίζει ως ιστορικό παράδειγμα τις νεότερες γενιές και
να δείχνει (μαζί με τον ελας και την επον) το δρόμο των λαών. Πολύ περισσότερο,
καμία από τις αδυναμίες και τις αντιφάσεις του εαμ δεν μπορεί να γίνει αιτία κι
αφορμή για να χαριστεί ελαφρά τη καρδία στις συριζαϊκού τύπου καρικατούρες του,
όπως σημειώνει πολύ εύστοχα ο ιστορικός μαργαρίτης στο άρθρο του για το
φασισμό, που δημοσιεύεται στο τρέχον τεύχος των θεμάτων παιδείας.
Πολλοί
εδώ ομνύουν στην ανάγκη δημιουργίας αντιφασιστικών μετώπων ενάντια στην Χρυσή
Αυγή. Τα μέτωπα που προτείνονται ελάχιστα μοιάζουν με εκείνα του παρελθόντος, παρά
τη συχνή επίκληση του ΕΑΜ. Το ΕΑΜ πολεμούσε το φασισμό κάτω από τν πολιτική
καθοδήγηση της εργατικής τξάης και του κόμματός της, του ΚΚΕ. Η νίκη επί του
φασισμού συνοδευόταν από το αίτημα για Λαοκατία. Ας μην πω Λαϊκή Εξουσία –για
λόγους που καταλαβαίνετε. Αλήθεια, η διαχείριση των υποθέσεων και των
συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα του 2014, όπως έστω τη φαντάζεται
ο ΣΥΡΙΖΑ, έχει οποιαδήποτε συγγένεια με τη Λαοκρατία του ΕΑΜ: Ας αφήσουν στην
Κουμουνδούρου ήσυχες τις παρακαταθήκες του ελληνικού εργατικού και λαϊκού
κινήματος.
Μπορεί σήμερα η λαοκρατία να θεωρείται ολίσθημα προς τη
λογική των σταδίων και προβληματική από στρατηγική άποψη (ο στάλιν στις
επιστολές του προς το ντιμιτρόφ, που δημοσιεύονται στο ημερολόγιο του
τελευταίου, περιγράφει τις λαϊκές δημοκρατίες ως ιδιαίτερο δρόμο περάσματος στο
σοσιαλισμό, σε διάκριση με τη δικτατορία του προλεταριάτου που ήταν ο ρώσικος
δρόμος προς την ίδια κατεύθυνση). Αυτό δε σημαίνει πως ταυτιζόταν με τη
στρατηγική και τους πολιτικούς στόχους της σοσιαλδημοκρατίας (άλλο αν οι
διάφορες εκδοχές της στην ελλάδα επιχειρούν διαχρονικά τη λεηλασία της εαμικής
πολιτικής κληρονομιάς). Προκύπτει λοιπόν εύλογα το ερώτημα, αν μπορούσε το
εαμικό κίνημα να νικήσει με αυτή τη συγκεκριμένη στρατηγική της λαοκρατίας,
εφόσον είχε εξ αρχής καλύτερη εκτίμηση της κατάστασης και καθαρή αντίληψη,
χωρίς αυταπάτες για το ρόλο των «συμμάχων». {Κάποιοι προσθέτουν σε αυτό ως
επιχείρημα ότι κι ο τίτο στη γιουγκοσλαβία κατάφερε να νικήσει έχοντας την ίδια
πολιτική γραμμή, αλλά ένα στρατό με πιο σαφή, ταξικά χαρακτηριστικά. Όπως
είδαμε όμως σε δύο προηγούμενες αναρτήσεις, αφενός εκεί είχε αποφασιστικό ρόλο
η απελευθέρωση του βελιγραδίου απ’ τον κόκκινο στρατό, αφετέρου κάποια ζητήματα
τα ξαναβρήκαν μπροστά τους οι γιούγκοι, χωρίς να δώσουν ικανοποιητικές
απαντήσεις –τουλάχιστον όχι απ’ τη δική μας πλευρά}. Από την άλλη βέβαια είναι
ευνόητο ότι μια θολή, αντιφατική στρατηγική στόχευση καθορίζει αντιστοίχως και
αντανακλάται στις τακτικές κινήσεις και επιλογές κάθε πολιτικού
φορέα-υποκειμένου. Με άλλα λόγια ο σκοπός (δεν αγιάζει, αλλά) επηρεάζει και
καθορίζει τα μέσα που χρησιμοποιούνται κάθε φορά.
Το εαμ κατάφερε να πετύχει αυτό που σημειώνει κάπου ο
κάρολος (δεν το μεταφέρω πιστά, αλλά από μνήμης και γι’ αυτό χωρίς παραπομπή)
για την εργατική τάξη σε επαναστατική περίοδο, που προβάλλει ως πρωτοπόρος
δύναμη ολόκληρης της κοινωνίας, με ηγεμονία και πρωτοβουλία κινήσεων. Η
κοινωνία όμως είναι ταξικά διαχωρισμένη και όχι ενιαία. Συνεπώς το εαμ, ως
εθνικό απελευθερωτικό μέτωπο, δεν πρέσβευε παρά μόνο το έθνος των εργαζομένων,
όπως έλεγε ο λένιν, και πλήρωσε ακριβά την υποτίμηση αυτής της απλής αλήθειας.
Στον αντίποδα βέβαια, αν είχε παραμείνει πιστό έστω και σε αυτή την εθνική
σκοπιά, έχοντας εξ αρχής καθαρό μέτωπο ενάντια στους άγγλους και το σχεδιασμό
τους, θ’ αντιμετώπιζε στη συνέχεια με πολύ ευνοϊκότερους όρους και το ταξικό
ζήτημα, δηλαδή το αποδυναμωμένο «έθνος» της ελληνικής αστικής τάξης. Αυτό που
θόλωσε το κριτήριο της ηγεσίας του δικού μας ‘έθνους’ ήταν η ιδιομορφία της
αντιφασιστικής συμμαχίας, που προέκυψε όμως ως έξυπνος και απαραίτητος τακτικός
ελιγμός από την πλευρά των σοβιετικών, για να σπάσουν τη διεθνή τους απομόνωση
και ν’ αποκρούσουν από καλύτερες θέσεις την επίθεση των ναζί. Αυτό που ήταν
όρος-κλειδί για τη νίκη, μπορεί να γίνει το.. «μυστικό της αποτυχίας» σε μια
διαφορετική περίσταση –κάτι που καταδεικνύει πόσο δύσκολο καθήκον είναι η εκτίμηση
της συγκεκριμένης κατάστασης.
Ας σταθούμε όμως σε ένα ακόμα σημείο. Είναι γενικά σωστή
η θέση πως η επαναστατική κατάσταση εμφανίζεται αντικειμενικά και ανεξάρτητα
από τις δικές μας επιθυμίες, τη βούληση και τη δράση του εκάστοτε πολιτικού
υποκειμένου, το οποίο καθορίζει όμως με τις κινήσεις του και το βαθμό
ετοιμότητάς του την τελική της έκβαση (αν δηλ θα εκδηλωθεί το επαναστατικό
ξέσπασμα και αν θα είναι νικηφόρο). Το εαμ/κκε άφησε να χαθεί μέσα από τα χέρια
του η εξουσία κι η επαναστατική κατάσταση που υπήρχε στην ελλάδα κατά την
απελευθέρωση από τους γερμανούς (και αργότερα). Η.. ‘τραγωδία του δεκέμβρη’,
όπως τον ονομάζει παραδοσιακά το αναθεωρητικό, ευρωκομμουνιστικό ρεύμα –και θ’
ακούσουμε πολλά τέτοια φέτος, με το στρογγύλεμα της επετείου- δεν ήταν τέτοια
επειδή επιλέξαμε τη σύγκρουση (που δεν ήταν εμφύλια αλλά ταξική) αλλά (αφενός
εξαιτίας της ωμής επέμβασης των άγγλων και αφετέρου) λόγω των όρων και των
αυταπατών με τους οποίους έγινε αυτή η σύγκρουση, χωρίς καθαρή στόχευση από τη
δική μας πλευρά, με ένα μικρό μόνο μέρος της στρατιωτικής δύναμης του ελάς,
κτλ.
Το εαμ όμως δεν άφησε αναξιοποίητη κάποια ευκαιρία που
έπεσε ουρανοκατέβατη και παρουσιάστηκε τυχαία στο δρόμο. Η επαναστατική
κατάσταση που εμφανίστηκε στην ελλάδα, προέκυψε ως ένα βαθμό εξαιτίας της δικής
του πρωτοπόρας δράσης, της οργάνωσης του λαού, των φύτρων της λαϊκής εξουσίας
στο βουνό και την ελεύθερη ελλάδα, κτλ, κι όχι μόνο λόγω των ειδικών συνθηκών
του πολέμου και την απελευθέρωση (που υπήρχαν ως όροι και σε άλλες χώρες, χωρίς
να παρουσιαστεί εκεί όμως αντίστοιχη ευκαιρία).
Το εαμ έφτασε πολύ ψηλά, σε κορυφές απάτητες για τα
ελληνικά δεδομένα, αλλά δεν μπόρεσε λόγω αντικειμενικών κι υποκειμενικών
αδυναμιών, να προχωρήσει παραπέρα, στο τελικό άλμα και στην έφοδο προς τον
ουρανό. Κι αν τελικά έφτασε στη βρύση, αλλά τα έκανε μούσκεμα, πότισε ωστόσο με
το χνάρι του τον εικοστό αιώνα και συνεχίζει να είναι αστείρευτη πηγή
διδαγμάτων (θετικών κι αρνητικών) για το λαϊκό κίνημα.
209 σχόλια:
«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο 201 – 209 από 209@ratm
Τελικά οι Πουλιόπουλοι δεν την παλεύουν καθόλου!
Γράφεις:
"Εκαναν κριτικη συγκεκριμενα στελεχη? Μονο ο Καζακης εκανε κριτικη? Αλλα και αυτος να εκανε μονο (που δεν ηταν αυτος μονο) το εκανε πρωτοβουλιακα ή με αποφαση της ΚΕ που ειχε ΓΓ την Παραρηγα πχ?"
Ο Καζάκης είχε φύγει πολύ πριν το 2000 από το κόμμα. Υπήρχαν συγκεκριμένα στελέχη της ΚΕ που αρθρογαφούσαν μόνιμα στο ρίζο εκείνη την εποχή ενάντια στο ΚΕΔΑ. Τα ίδια στελέχη τρέξανε στις ιδιαίτερες περιφέρειές των ΚΕΔΑίων για να δώσουν τη μάχη ενάντίων της πολιτικής τους. Ειδικά ο ένας ΚΕΔΑίος διατηρούσε ισχυρή επιρροή στην κομματική του οργάνωση.
Προφανώς αυτά τα στελέχη της ΚΕ, δεν το κάναν αυτό από το κεφάλι τους, αλλά υπήρχε χρέωση από το κόμμα. Οι ίδιοι άνθρωποι σήμερα έχουν περιθωριοποιηθεί από τους Πουλιόπουλους, ενώ τα διαδυκτιακά πεκινουά των Πουλιόπουλων έφτασαν να τους κατηγηρούν για Θεωνάδες και Κοψίδηδες...
@kk-1
Γράφεις στον Περδίκη: "Στο κάτω-κάτω σιγά μην πληρούσες τα κριτήρια και ήσουν εσύ ποτέ ικανός να αναλάβεις μια τέτοια υπεύθυνη θέση."
Ενώ ο μέγας διανοητής Σ. Λουκάς τα τηρεί...
@Περδίκης 1
"όπως συμβαίνει με τα επαγγελματικά στελέχη του ΚΚΕ που, επιπλέον, αν "διαφωνήσουν" με τη γραμμή θα πρέπει να αντιμετωπίσουν το 60% ανεργίας της νεολαίας χωρίς να έχουν οι περισσότεροι καμία προϋπηρεσία πουθενά..."
Εμ δεν είναι καιρός τώρα για ανεργία Περδίκη μου!!
@Περδίκης 2
Δε θα συμφωνήσω στην πολεμική που κάνεις με άξονα τα οικονομικά. Εγώ ήξερα ότι η Τυποεκδοτική κάνει και άλλες δουλειές, θυμάμαι κι ένα αστείο που κάναμε σε βάζελους σφους, πως είναι γραμμή να διαβάζουν "πρωταθλητή", γιατί τότε τυπώνονταν στην Τυποεκδοτική.
Εν γένει, εξακολουθώ να μη βλέπω ποιο είναι το πρόβλημα, το κόμμα να κάνει επιχειρηματικές κινήσεις για να καλύψει τα έξοδά του.
Ούτε μπορώ να μπω στη μέση της διαμάχης της εταιρίας με τους πρώην δημοσιογράφους της όσον αφορά τα οικονομικά και τις εργασιακές σχέσεις. Δεν είμασταν μπροστά όταν προσελήφθησαν να ξέραμε τι συμφώνησαν πέραν του τυπικού της συλλογικής σύμβασης.
Το μόνο ενοχλητικό στην όλη ιστορία ήταν ότι οι Πουλιόπουλοι χρησιμοποίησαν την οικονομική δυσπραγία για να εκβιάσουν μέσω ανεργίας όσους είχαν αντίθετη άποψη...
Το μεγάλο οικονομικό φιάσκο ήταν ο 902. Η διαχείριση του σταθμού ήταν χαρακτηριστικό δείγμα μικρόνοιας και ανεπάρκειας (όχι μόνο πολιτικής).
Κριτίας, ο εκ των Κασσιτερίδων νήσων ορμώμενος.
Το 1953 ο σ.ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ εφερε προσχεδιο προγραμματος που καταργουσε το ΣΤΑΔΙΟ.Τους υποχρεωσανε απο το ΚΚΣΕ ΧΡΟΥΤΣΩΦ να το αποσυρουνε και να φερουνε πισω το παλιο το 1955 με το ΠΟΓΚΡΟΜ στην τασκενδη σε εξελιξη 2ος τομος ιστοριας σελ.315 318 αρα συμφωνα με τους χαφιεδες του ΜΑΝΙΑΔΑΚΗ ΣΤΑΛΙΝ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ ητανε τροτσκιστες ΜΑΛΙΣΤΑ. ολα τα επαγγε λματικα στελεχη οι βουλευτες και οι ευρωβουλευτες περνουνε 800 ευρω μισθο. Με ποια λογικη ο δημοσιαγρα φος στον ριζοσπαστη θα επρεπε να παιρνει 2.000 Πιο πολλα και απο τον διευθυντη η ηγεσια του κομματος θα γραφτει στην ιστορια με χρυσα γραμματα για δυο λογους. ο ενας ειναι για την σωτηρια του κομματος το 1991 και ο δευτερος πολυ πιο σημαντικος γιατι καταφερε μαζι με ολους τους συντροφους να αλλαξει το 1996 το προγραμμα του κομματος που ειχε μεσα παγιωμενες ιδεολογικες παρεκλισεις 40 χρονων και να ξεριζωσει ολα τα ΒΑΡΙΔΙΑ. αν δεν ειχε γινει αυτη η δουλεια το 2012 θα ειχε διαλυθει το ΚΚΕ. συνεχιζουμε συντροφοι αφηνουμε πισω τον καθε ΑΛΗΤΗ να σκουζει αυτη ειναι η μοιρα του καθε ΧΑΦΙΕ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Τα πραγματα ειναι απλα.ολο αυτο το ΧΑΦΙΕΔΟΤΣΟΥΡΜΟ ΤΟΥ ΜΑΝΙΑΔΑΚΗ απο το καλοκαιρι του 1995 που εγινε η πρω τη συζητηση για τις ανατροπες διαφωνουσανε με ολα.δεν θελανε να αλλαξει τιποτα και να μεινουμε στο προγραμμα του 10ου το 1978 με ΠΟΛΙ ΤΙΚΑ ΜΕΤΩΠΑ ΚΑΙ ΣΤΑΔΙΑ. το αρχειο με τους προσυνεδριακους διαλογους ειναι αποκαλυπτικο. διαφωνησανε με ολα τα συνεδρια απο το 15ο και μετα και οταν η αστικη ταξη επαιξε το χαρτι του οπορτουνισμου βγηκανε να χτυπησουνε πισωπλατα το ΚΚΕ δινανε στοιχεια στον αστικο τυπο γραφανε αρθρα ανωνυμα και το παιξανε ταχα τιμητες του 15ου στηνοντας την μεγαλη προβοκατσια με τον τσιπρα. Το κομμα αντεξε δεν εγινε σαν ΤΑ ΜΟΥΤΡΑ ΤΟΥΣ και στο 19ο ξεβρακωθηκανε τελειως και ΞΕΒΡΩΜΙΣΑΜΕ ΑΠΟ ΤΑ ΣΚΟΥΟΙΔΙΑ αυτη ειναι η μοιρα του καθε προδοτη ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Οντως ο Καζακης εφυγε το 94 αν θυμαμαι καλα. Απλα εκανε και αυτος κριτικη στην ΚΕΔΑ (ειχα διαβασει ενα κειμενο του)
Απο κει και περα τα περιθωριοποιουνται ή οχι ειναι αστικοι οροι που μονο οι Μανωλαιες χρησιμοποιουν. Στο ΚΚΕ ειναι ολοι στρατιωτες και αναλαμβανουν καθηκοντα και λογοδοτουν γι'αυτα. Οποιος ειναι ψωνιο,καρεκλοκενταυρος και "στελεχαρα" ας παει σε αλλο κομμα. Ετσι και αλλιως αυτοι που ειναι τετοιοι δεν αντεχουν στο ΚΚΕ για πολυ και την κανουν για αλλου που θα παρουν δοξα και χρημα.
Εσυ Κριτια για δοξα ή για χρημα εγινες Μανωλεας?
ratm
Βλέπω οι Πουλιόπουλοι άρχισαν να χάνουν την ψυχραιμία τους.
Pas mal...
Κριτίας, ο εκ των Κασσιτερίδων νήσων ορμώμενος.
Μη ταϊζετε το Κριτία, μαζόχες είστε;
Το καλυτερο εισητηριο για να μπεις στα σαλονια της αστικης ταξης ειναι να εχεις περασει απο το ΚΚΕ να προδωσεις και να περασεις απεναντι υποκρινομενος οτι συνεχιζεις να εισαι κομμουνιστης. Δεν εχει καμμια σημασια που μετα εισαι καραγκιοζης και σε φτυνουνε εσυ απλα νομιζεις οτι βρεχει. δυο τετοιοι προδοτες ητανε ο ΜΑΝΩΛΕΑΣ ΚΑΙ Ο ΤΥΡΙΜΟΣ ΧΑΦΙΕΔΕΣ ΤΟΥ ΜΑΝΙΑΔΑΚΗ Τους οποιους εκτελεσε και ξεβρωμισε ο τοπος η τιμημενη ΟΠΛΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Αδυνατώ να κάνω ένα κλείσιμο έστω σε μια τόσο εκτενή συζήτηση (όπως και στην προηγούμενη άλλωστε). Γράφω όμως αυτό το σχόλιο σχετικά με την ένσταση του ρατμ στο σημείο για την επαναστατική κατάσταση. Αφενός για να πω ότι αύριο θα ανεβάσω στο μπλοκ ένα σχετικό απόσπασμα από το κείμενο του σκολαρίκου στην πρόσφατη έκδοση του τμήματος ιστορίας για το δεκέμβρη, που μάλλον συμφωνεί με την οπτική του ρατμ. Αφετέρου για να σημειώσω πως ο ορισμός της επαναστατικής κατάστασης (να μην μπορούν οι από πάνω και να μη θέλουν οι από κάτω) συνδέει πολύ διαλεκτικά τον αντικειμενικό και τον υποκειμενικό παράγοντα. Η δράση του εαμ καλύπτει ακριβώς αυτό το δεύτερο σκέλος, χωρίς το οποίο δε θα εκδηλωνόταν η επαναστατική κατάσταση και δε θα μιλούσαμε σήμερα με τους ίδιους όρους.
ΑΠΟΛΙΘΩΜΑ να σου δωσω λοιπον προκαταβολικα τα συγχαρητηρια μου. παντα εισαι εξαιρετικος ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Δημοσίευση σχολίου