Ο Μπιτσάκης έφυγε πλήρης ημερών και μας άφησε να αναρωτιόμαστε για τις δικές μας ημέρες, πώς θα τις καταστήσουμε πλήρεις, ενδιαφέρουσες και θα τους δώσουμε ιστορικό περιεχόμενο για να μην κυλάν καταθλιπτικά άδειες. Ήταν απ’ τους τελευταίους των τελευταίων μιας δρακογενιάς αναντικατάστατης και μιας σειράς διανοητών που εκλείπουν στον καιρό μας. Και ίσως ο καθένας ξεχωριστά να μην άφησε δυσαναπλήρωτο κενό, όλοι μαζί όμως τονίζουν το συλλογικό κενό και την απουσία μιας μαρξιστικής διανόησης ή τους καταθλιπτικούς συσχετισμούς στο συγκεκριμένο πεδίο.
Θα μπορούσαμε άραγε να στηρίξουμε σήμερα, ως συντελεστές ή μαζικό αναγνωστικό κοινό, ένα περιοδικό σαν την αλήστου μνήμης «Επιστημονική Σκέψη»; Και πώς θα στηρίξουμε τους εαυτούς μας και τη συλλογική μας υπόθεση χωρίς αντίστοιχα περιοδικά και πρωτοβουλίες, στο πλαίσιο μιας οργανωμένης, αναβαθμισμένης παρέμβασης;
Ο Μπιτσάκης αφήνει πίσω του μια πολύπλευρη παρακαταθήκη, φιλοσοφική - επιστημονική και πολιτική, που αξίζει να δούμε κριτικά, όπως και οτιδήποτε άλλο, αν και κατά κανόνα μόνο τέτοια διάθεση δεν έχουν οι περισσότεροι επικήδειοι αποχαιρετισμοί, που απεμπολούν το πολύτιμο όπλο της κριτικής, καταλήγοντας σε μια μορφή οικειοθελούς πνευματικού αφοπλισμού.
Δεν έχω μελετήσει παρά μόνο αποσπασματικά -και αυτό όχι πολύ πρόσφατα- τις επιστημονικές του μελέτες. Μπορώ μόνο να εκτιμήσω ότι επέλεξε να αναμετρηθεί με κρίσιμα ερωτήματα αιχμής, όπως το αν η ανθρώπινη φύση είναι συμβατή με τον κομμουνισμό -σε πείσμα όσων ισχυρίζεται η κυρίαρχη αστική ιδεολογία. Περισσότερο βαραίνουν στην κρίση-μνήμη μου οι κρίσεις-μνήμες άλλων. Η θετική γνώμη πολλών σφων των θετικών επιστημών, η εκτίμηση που έτρεφαν στο έργο του (πχ στο «Είναι και γίγνεσθαι») ή τις σημαντικές μεταφράσεις του (πχ στη «Διαλεκτική της Φύσης»), ή και ο ζήλος με τον οποίο αναζητούσαν νοσταλγικά κάποιοι νεότεροι παλιά τεύχη της Επιστημονικής Σκέψης.
Έχω ορισμένα κενά για τη σχέση του με τον Αλτουσέρ -και άλλους διανοητές ή ρεύματα- στο Παρίσι, τις πιθανές επιρροές και προεκτάσεις της. Αλλά έχω καλύτερη εικόνα για πτυχές της πολιτικής του διαδρομής - παρακαταθήκης. Τις επιλογές της νιότης (ΕΠΟΝ, καταδίκη, φυλακές, εξορία, άρνηση να υπογράψει δήλωση αποκήρυξης) του κόσμου που παραλίγο να τον αλλάξει κιόλας. Τα γόνιμα χρόνια στη Γαλλία, όπου κλήθηκε να κολυμπήσει ενάντια στο πλειοψηφικό ρεύμα και την τάση μιας μικροαστικής διανόησης που τάχθηκε συνειδητά με το «Εσωτερικού». Η αξιοσημείωτη εξαίρεση ενός ακαδημαϊκού-διανοούμενου που έμεινε συνεπής στο κόμμα και αναδείχθηκε στην ηγεσία του (μέλος της ΚΕ). Τα χρόνια προτού φύγει με το Ρεύμα (ΝΑΡ) και οι προειδοποιήσεις-επισημάνσεις που έγραφε στο βιβλίο «Ρήξη ή Ενσωμάτωση», που πολλοί το μνημονεύουν ξεχνώντας ότι κυκλοφόρησε από το κομματικό εκδοτικό, σαν συντροφικός προβληματισμός.
Και η τομή (αλλά όχι τέλος) της ιστορίας, το ’89. Που δεν άλλαξε το βασικό διαχρονικό ερώτημα: ρήξη ή ενσωμάτωση. Αλλά σταδιακά (και παραδόξως) μετέτρεψε ουσιαστικά τις δικές του απαντήσεις, που δε στάθηκαν πάντα στο ύψος των καιρών και των απαιτήσεών τους.
Το ’91 κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Στάχυ το βιβλίο «ένα φάντασμα πλανιέται» για τα πρόσφατα κοσμογονικά -ή μάλλον το ακριβώς αντίθετο- γεγονότα στην Ανατολική Ευρώπη. Εμπνευσμένος τίτλος, χωρίς αντίστοιχο περιεχόμενο. Η μελέτη στο μεγαλύτερο μέρος της μοιάζει με δημοσιογραφικό αλμανάκ και επισκόπηση, παρά με πολιτική ανάλυση. Μια βιαστικά γραμμένη περίληψη, με προφανή στόχο να προλάβει τον απόηχο και να δώσει κάποιες πρώτες απαντήσεις, αλλά με αρκετά εύκολα -αν όχι αστικά- κλισέ (πχ για τη γραφειοκρατία), εξίσου εύκολες και απόλυτες κρίσεις, χωρίς τεκμηρίωση και συγκροτημένο πολιτικό λόγο. Ίσως αυτό να έγινε αντιληπτό και στους συντρόφους του στο ΚΨΜ, που επανέκδωσαν το βιβλίο, δυο δεκαετίες αργότερα, με σημαντικές περικοπές και παραλείψεις κάποιων κεφαλαίων.
Στο σύντομο θεωρητικό κεφάλαιο της μελέτης του, ο Μπιτσάκης λανσάρει τη δική του θεωρητική επεξεργασία για την ταξική φύση της Σοβιετικής Ένωσης και τον «κρατικό σοσιαλισμό της». Μια μάλλον πρόχειρη ανάλυση και ένας άκρως προβληματικός όρος -καθώς εξ ορισμού δεν υπάρχει κάποια εκδοχή ώριμου, ακρατικού ή αταξικού σοσιαλισμού, χωρίς αντιθέσεις. Τουλάχιστον ο Ευτύχης κάνει (ακόμα) λόγο για κάποια μορφή σοσιαλισμού, σε αντίθεση με την ανάλυση του ρεύματος για «ιδιότυπα και ιστορικά ανέκδοτα εκμεταλλευτικά καθεστώτα».
(Ίσως, ο πιο εύστοχος, λογοτεχνίζων όρος να ’ταν ο «μισοκρατικός σοσιαλισμός». Με την έννοια που δίνει ο Ένγκελς στο εργατικό «μισοκράτος», που αρχίζει να καταργεί τον εαυτό του. Ή με την έννοια μιας ανώριμης κομμουνιστικής βαθμίδας που δε φετιχοποιεί το κράτος και στοχεύει εξ αρχής στην απονέκρωσή του. Αλλά όποιος νομίζει πως αυτή η πορεία θα είναι περίπατος στον ιστορικό χρόνο, στρωμένος με ροδοπέταλα, χωρίς σκληρές μάχες, κατασταλτικά μέτρα και ευρύτατη κρατική παρέμβαση -από το κράτος της δικτατορίας του προλεταριάτου-, μάλλον μπερδεύει την πραγματικότητα με τις επιθυμίες του).
Η βασική «αντινομία» του Μπιτσάκη, ωστόσο, προκύπτει στα στερνά του, στο πεδίο της πολιτικής πράξης -των λόγων και των έργων του. Όχι για τη συμπόρευσή του με το ΝΑΡ, με τις όποιες γνωστές διαψεύσεις και τα αδιέξοδα του χώρου (και που λες, Ευτύχη, ευτυχία δε βρήκατε). Αλλά για όσα είπε αργότερα και μια (επιεικώς) ευμενώς ουδέτερη στάση του απέναντι στην «Πρώτη Φορά του ΣΥΡΙΖΑ», που δε φανέρωνε απλώς μια κρυφή προσδοκία για τη στάση της αλλά και μια εμφανή τάση να δικαιολογεί τα πεπραγμένα της, ακόμα και μετά την «κωλοτούμπα» του δημοψηφίσματος.
Ήδη από το ’13 ο Μπιτσάκης καλεί, εμμέσως πλην σαφώς σε βιβλίο του, στην εκλογική υπερψήφιση του ΣΥΡΙΖΑ και των... ριζοσπαστικών του τάσεων. Το ’14 -και ενώ βρισκόμαστε ουσιαστικά σε προεκλογική περίοδο διαρκείας- ο Μπιτσάκης πηγαίνει στο Φεστιβάλ της Ν. ΣΥΡΙΖΑ να μιλήσει για τον «σοσιαλισμό του 21ου αιώνα», σε μια κίνηση γεμάτη συμβολισμούς και λάθος πολιτικά μηνύματα. Το επόμενο καλοκαίρι, την περίοδο των διαπραγματεύσεων με τους «Θεσμούς», έστελνε το μήνυμα «Αλέξη, κράτα γερά!». Ενώ τον Σεπτέμβρη του ίδιου έτους, μετά την ψήφιση του τρίτου μνημονίου, έλεγε μεταξύ άλλων τα εξής σε μια συνέντευξή του.
Ο Τσίπρας δεν ήξερε πού έμπλεκε (...), με μια φωλεά εχιδνών (...), που ήθελαν από την πρώτη στιγμή να γκρεμίσουν μια αριστερή κυβέρνηση (...) και τον ΣΥΡΙΖΑ, που είναι «ένα ρεφορμιστικό κόμμα που σέβομαι» και έδωσε σκληρή μάχη και είναι επιτυχία της ελληνικής επιτροπής πως το υπερταμείο για το ξεπούλημα θα έχει έδρα την Ελλάδα και όχι το Λουξεμβούργο. Ο Τσίπρας είναι χαρισματικός και εύγλωττος, ο Βαρουφάκης αετός -που όλοι είναι ντενεκέδες μπροστά του- και η Ζωή περίπτωση και μαθηματικό μυαλό. Η νέα κυβέρνηση θα εφαρμόσει το μνημόνιο, αλλά το ζητούμενο της συγκυρίας ήταν να μην πεθάνουμε από την πείνα και μια κυβέρνηση με συμμαχίες, με ένα πρόγραμμα άμεσης ανάκαμψης, για να σωθεί ο κόσμος -για αυτό ψηφίστηκε και ο ΣΥΡΙΖΑ. Και τέλος πάντων, δεν έχει νόημα να κάνουμε εκ των υστέρων τους έξυπνους, με κριτική στον Τσίπρα και τον Βαρουφάκη, γιατί το ΚΚΕ με 5% και η ΑΝΤΑΡΣΥΑ που έφτασε το 1,2% δεν μπορούν να κάνουν επανάσταση και πρέπει να βάλουν θέμα τακτικής.
Σίγουρα είναι θλιβερό πόσες ριζοσπαστικές
συνειδήσεις άλωσε ο ΣΥΡΙΖΑ και πόσο εύκολα
πίστεψαν τις φρούδες εκλογικές ελπίδες που
καλλιεργούσε -γιατί είχαν ανάγκη να τις πιστέψουν.
Ειδικά στην περίπτωση του Μπιτσάκη, ωστόσο,
είναι μια ετεροχρονισμένη ρεβάνς απέναντι
στον εαυτό του και μια διαφορετική απάντηση
στο ερώτημα που είχε θέσει ο ίδιος στο βιβλίο
του -τον καιρό που συγκροτούνταν ο Ενιαίος Συνασπισμός:
αρχικά ρήξη και σε δεύτερο χρόνο ενσωμάτωση.
Κάρμα ιζ ε Μπιτσ-άκης...
Προφανώς, κανείς δε θα θυμάται (πίνοντας στο μπαρ του "Ου Ναυάγιο") τον Μπιτσάκη για όλα αυτά. Είναι ανόητο όμως να κάνει πως δεν τα θυμάται καθόλου, τονίζοντας μόνο όσα έγραφε στο «Ρήξη ή Ενσωμάτωση», τον καιρό που απομακρυνόταν από το ΚΚΕ.
Επίσης, είναι μάλλον άδικο να υπερτονίζεται το πολιτικό κομμάτι, σε σχέση με την επιστημονική-φιλοσοφική του προσφορά, επαναλαμβάνω όμως πως είναι αυτό που μπορώ προσωπικά να καταλάβω και να κρίνω καλύτερα. Το λέω αυτοκριτικά με στόχο να καλύψω τα δικά μου κενά -εν είδει έμπρακτης αυτοκριτικής. Αν τυχόν μπορεί/θέλει να το κάνει -αντί της κε του μπλοκ- κάποιος σφος αναγνώστης στα σχόλια, είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτος.
Όλα τα παραπάνω γράφονται κριτικά, αλλά χωρίς την παραμικρή πικρόχολη ή μειωτική διάθεση. Κι αν φαίνονται κάπως αιχμηρά, οι αιχμές αφορούν πρωτίστως τη δική μας καμπούρα.
Γιατί χάσαμε τη διανόηση, την ικανότητά μας να κερδίζουμε τα πιο ανήσυχα, πρωτοπόρα πνεύματα αυτών των χώρων; Γιατί δεν είναι η παρέμβασή μας στο ύψος άλλων δεκαετιών, με αντίστοιχες πρωτοβουλίες -σαν την Επιστημονική Σκέψη ή την εμβληματική Επιθεώρηση Τέχνης παλιότερα, σε έναν διαφορετικό, πλην συναφή τομέα; Πώς αξιοποιούμε τους συναγωνιστές στις Σχολές Θετικών Επιστημών που προσεγγίζουν την Πανσπουδαστική, το ΜΑΣ και την οργάνωση;
Γιατί έχει μείνει τόσα χρόνια εκτός λειτουργίας το Κέντρο Μαρξιστικών Ερευνών; Ποιος θα εκπονήσει, συντονίσει και οργανώσει ένα συνολικό πρόγραμμα ερευνών, που θα καταπιάνεται σφαιρικά με κρίσιμα ζητήματα αιχμής των καιρών μας (άμεσης επικαιρότητας και μη), αν όχι ένα συλλογικό υποκείμενο, με ψυχή το κόμμα της πρωτοπορίας;
Μπορεί αυτό το συλλογικό υποκείμενο να αθροίσει και να πολλαπλασιάσει τις ατομικές δυνατότητες και τα ταλέντα του καθενός, χωρίς να καταπνίξει την ελεύθερη έκφρασή τους; Μπορεί να πείσει τους διανοούμενους να γίνουν πραγματικοί στρατιώτες της επανάστασης, αποβάλλοντας τυχόν λόξες, παραξενιές και τις προσωπικές τους φιλοδοξίες;
Και, τέλος, πώς μπορεί το κόμμα της πρωτοπορίας να διασφαλίσει στις γραμμές του ένα γόνιμο κριτικό πνεύμα, με χρήσιμους προβληματισμούς που να εκφράζονται (και) δημόσια, με σκοπό να το δυναμώσουν και να γίνουν όπλο ενάντια στις τάσεις της ρουτίνας, της συνήθειας και της επανάληψης και εν τέλει/κυρίως της ενσωμάτωσης;
Ιδού κάποια κρίσιμα ζητήματα και πεδίο δράσης λαμπρό μπροστά μας...
23 σχόλια:
Τα τμήματα της ιδεολογικής επιτροπής έχουν παράξει μεγάλο έργο η ΚΟΜΕΠ έχει ανέβει επίπεδο η ΣΕ έχει μια σειρά εκδόσεις ιδεολογικού περιεχομένου
Καλύτερα πιθανά να μπορούμε αλλά ιδεολογία κατά την άποψη μου πρέπει να παράγει το κόμμα κι όχι μια επιτροπή σοφών
Άναυδος
Απόρησα διαβάζοντας τις τελευταίες διερωτήσεις με τον προβληματισμό για τη σχέση επιστημόνων και ΚΚΕ. Δεν μπορώ να δω πώς καλόπιστα μπορεί να συμβιβαστεί μια τέτοια προσδοκία με την πρακτική του ΚΚΕ, όπως τη γνωρίζουμε τα τελευταία χρόνια. Μιλώντας για ζητήματα στα οποία μπορώ να μιλήσω με κάποια αυτοπεποίθηση, η αντιμετώπιση των πορισμάτων των ιστορικών ερευνών στο σημαντικότερο ίσως πεδίο πολιτικής που καθορίζεται από τις αντιλήψεις για το παρελθόν, δηλαδή το Μακεδονικό, [δηλαδή η σωβινιστική απόρριψη της ιστορικότητας του σλαβικού μακεδονικού έθνους και της σλαβικής μακεδονικής γλώσσας με επίκληση μάλιστα του ενδεχομένου υπεράσπισης των δικαιωμάτων της αντίστοιχης μειονότητας στην Ελλάδα...] καθιστά απαγορευτική οποιαδήποτε σκέψη ότι οι αναφορές από πλευράς ΚΚΕ στην επιστήμη αποτελούν κάτι περισσότερο από στοιχεία ενός λόγου ιδεολογικού, που συσκοτίζει την πραγματικότητα με σκοπό την ενίσχυση συγκεκριμένων κοινωνικοπολιτικών δρώντων, και μάλιστα μεταβαλλόμενου, καθώς προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες στο χρόνο κομματικές επιδιώξεις. Θα μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό, ώστε να μπορούν να καλόπιστα να θεωρηθεί ότι απασχολείται ουσιαστικά το ΚΚΕ από τους προβληματισμούς που θέτονται στο τέλος του ποστ; Αυτά προϋποθέτουν νομίζω μια άλλου είδους πρακτική στάση απέναντι στην επιστημονική έρευνα και τους φορείς της και εκτιμώ επίσης μια άλλη θεωρητική σύλληψη της σχέσης επιστήμης και πολιτικής, παρόμοιας με αυτή που είχε διατυπώσει -φευ- ο Φίλιππος Ηλιού.
Άναυδε, Η ΚΟΜΕΠ ειδικά τα τελευταία 5 χρόνια ΔΕΝ έχει αναβαθμιστεί σε καμία περίπτωση. Είναι γεμάτη από πρακτικά δια ζώσης συνεδρίων και εκδηλώσεων που κάνει το Κόμμα, ήδη δημοσιευμένων στον ριζοσπάστη ανακοινώσεων- διακηρύξεων και αφιερωμάτων με κείμενα του Λένιν.
Πρωτότυπα φιλοσοφικά και πολιτικά είναι ελάχιστα αν συγκρίνεις με προηγούμενα χρόνια.
Τα τμήματα της κεντρικής επιτροπής σαφώς παράγουν έργα αλλά τα περισσότερα πράγματα περνάνε μέσα από τις εκδόσεις των νέων δοκιμίων. Για τα φλέγοντα ζητήματα (πχ άλλες επαναστάσεις - εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα) ιστορικής και επιστημονικής φύσεως πού το κόμμα έχει δεσμευθεί να μελετήσει από το 18ο συνέδριο το 2009 (αν όχι από τη συνδιάσκεψη του 1995) δεν έχει βγεί το οποιοδήποτε ολοκληρωμένο έργο.
Το κόμμα πχ δεν έχει ολοκληρωμένη θέση για τη δεύτερη μεγαλύτερη σοσιαλιστική επανάσταση στην ιστορία, τη Κινεζική.
Άναυδε, δεν ξέρω αν απαντάς σε εμένα, πάντως ένα ίδρυμα σαν το ΚΜΕ δεν είναι επιτροπή σοφών αλλά πρωτοβουλία του Κόμματος.
Διάφορα επιμέρους θετικά βήματα έχουν γίνει τελευταία (δεν επεκτάθηκα γιατί θα ήταν εκτός θέματος) αλλά θέτω συνολικά (και) άλλα ζητήματα.
Τρόπον τινά, δεν έχω την αυτοπεποίθηση να γράψω εκτενώς για το Μακεδονικό. Αλλά γενικότερα δε χρειάζεται καν καλή πίστη για να δεις κάποιες κινήσεις, όπως κάποιες πρόσφατες ημερίδες με συμμετοχή και παρεμβάσεις ατόμων που δεν έχουν άμεση πολιτική σχέση με το ΚΚΕ. Το αναφέρω ενδεικτικά, όχι ως επαρκές.
Το συνολικό ζήτημα που θέτεις στο τέλος απαιτεί μάλλον ξεχωριστή εισήγηση, αλλά θέλω να πω με την ευκαιρία πως θεωρώ άδικο και εξαιρετικά μονομερές το διαφημισμένο άρθρο του Ηλιού για την ιδεολογική χρήση της ιστορίας και τη θεωρητική αντιπαράθεση Κορδάτου - Ζεύγου για το '21.
Σε όσα λέει ο Στίλρινγκ, να σχολιάσω ότι προσωπικά από το ΚΜΕ μου λείπουν πιο πολύ οι μελέτες για την ταξική διάρθρωση της ελληνικής κοινωνίας - οικονομίες
Θα ήλπιζε κανείς ότι δεν θα ήταν πολύ δύσκολη η συμφωνία ότι η θέση ότι «πρέπει να ξεκαθαρίζεται ότι δεν υπάρχει ιστορικά διαμορφωμένο «μακεδονικό» έθνος, «μακεδονική» εθνότητα, «μακεδονική» γλώσσα που είναι η βάση του αλυτρωτισμού και ότι εγείρουν ζητήματα ύπαρξης μειονότητας, άρα και διεκδικήσεων, δήθεν υπεράσπισης δικαιωμάτων της» (Κουτσούμπας στην ΚΟΜΕΠ) δεν πηγάζει από τη μοναδική στην υφήλιο επιστημοσύνη των αναλύσεων των επιστημόνων του ΚΚΕ, που όλως συμπτωματικά συμπλέουν με την κυρίαρχη στο εκλογικό σώμα άρνηση της [σλαβικής] μακεδονικής ταυτότητας και γλώσσας και ύπαρξης μειονότητας στην Ελλάδα. Από το άρθρο του Ηλιού θα αναπαραγάγω την προτροπή «να υποταχτούν σε επιστημονικές αναλύσεις οι πολιτικές επιλογές» και θα σημειώσω ότι, ιδωμένες στο ευρύτερο πλαίσιο και των παραπάνω, οι πρόσφατες ημερίδες δε φαίνονται να είναι ανεπαρκείς μεν προς τα εκεί αποβλέπουσες δε κινήσεις, αλλά μάλλον χρήσιμες για την ενίσχυση μιας κομματικής ρητορικής περί επιστήμης.
Πληροφοριακα. Ο Μπιτσακης στο θεωρια και πράξη ασκεί κριτικη στον Αλτουσερ στην βάση του διαλεκτικου υλισμου όπως αναπτύχθηκε στην Σοβιετικη Ενωση.
Τρόπον τινά, θα έλπιζε κανείς σε πιο εύκολη συνεννόηση για βασικά πράγματα, αλλά η απουσία καλής διάθεσης τα δυσκολεύει όλα.
Γράφω ότι δεν έχω την αυτοπεποίθηση -δάνειο δικής σου διατύπωσης- να γράψω ΕΚΤΕΝΩΣ για το Μακεδονικό, είναι ακριβής διατύπωση -που δε δικαιολογεί τη δική σου ερμηνεία- και δε σκοπεύω να τσιμπήσω το τυράκι που πετάς και να παραβώ ό,τι έγραψα.
Όσο για το (άδικο και εξαιρετικά μονομερές, όπως έγραψα) άρθρο του Ηλιού (που στριμώχνει σε ένα πολύ απλοϊκό σχήμα την πολύ πλούσια και γόνιμη αντιπαράθεση δύο σημαντικών μαρξιστών, που δεν υπέτασσαν απλώς την ανάλυσή τους στη συγκυρία), μάλλον επιχειρείς να το δικαιώσεις με το σχόλιό σου, που έχει ένα έτοιμο ιδεολογικό σχήμα και υποτάσσει σε αυτό τα υπόλοιπα. Εκτός και αν πιστέψουμε ότι ο Σαραντάκος (της Νέας Αριστεράς) συμμετείχε σε λογοτεχνική ημερίδα για να ενισχύσει την κομματική ρητορική περί επιστήμης ή ότι ο Χρύσης αναπαράγει εισηγητικά την αντίληψη του ΚΚΕ για τη σοσιαλιστική οικοδόμηση. Και θα μπορούσα να συνεχίσω με αρκετά ακόμα παραδείγματα, αλλά χρειάζεται να παρακολουθεί κανείς τα γεγονότα, χωρίς παρωπίδες και απλοϊκές προκαταλήψεις, όπως φαίνεται (Ηλιού φαεινότερον) να κάνεις.
Ανώνυμε, έχω την εντύπωση ότι έχει και άλλα κεφάλαια-διακυμάνσεις η μεταξύ τους σχέση, αλλά μπορεί να κάνω λάθος. Διάλεξε ένα ψευδώνυμο, για διευκόλυνση.
Όχι όλα τα βασικά του εργα είναι σε ανάλογες θεσεις. Δεν έχουν σχέση με το δομικό μαρξισμο. Είναι πιο σοβιετικής υφής. Δεν τα ξέρεις καλά. Και ύστερα όταν πήγε Ναρ τα ίδια έλεγε στα φιλοσοφικά θέματα.
Διάλεξε ένα ψευδώνυμο για να διευκολυνθεί η συζήτηση.
Δεν κατάλαβες καλά, δεν είπα ότι ήταν δομομαρξιστης Αλτουσεριανός στο έργο του. Λέω ότι έχω την αίσθηση ότι είχε πιο στενή σχέση - αλληλεπίδραση μαζί του όσο βρισκόταν στο Παρίσι. Μπορεί να κάνω και λάθος όμως
Πολύ ενδιαφέρον θέμα αυτό που άνοιξε με αφορμή το θάνατο του Ε. Μπιτσάκη.
Σε πρόσφατο τεύχος της ΚΟΜΕΠ αναφέρει στο άρθρο του Λιονή για την κλαδική διάρθρωση της ελληνικής οικονομίας ότι αποτελεί μέρος επεξεργασίας που τρέχει το τμήμα οικονομίας σχετικά με την διάρθρωση της ελληνικής οικονομίας. Άρα ίσως να έχουμε κάτι να περιμένουμε από εκεί για το θέμα που αναφέρει ο σφυροδρέπανος και που είναι πράγματι πολύ κομβικό.
Πέρα από αυτό νομίζω πως μια πρωτοβουλία ανάλογη του ΚΜΕ θα μπορούσε να βοηθήσει. Όχι για να υποκαταστήσει την παραγωγή θεωρίας από το ίδιο το κόμμα αλλά για να εμπλουτίσει τον θεωρητικό προβληματισμό και για να μπορέσει να εντάξει το κόμμα φίλους/οπαδούς από τον χώρο της διανόησης σε μια οργανωμένη προσπάθεια ανάπτυξης της επαναστατικής θεωρίας υπό την καθοδήγηση του.
Κακά τα ψέματα οι προκλήσεις σήμερα στο ιδεολογικό μέτωπο είναι πρωτόγνωρες και η αυξημένη επιρροή που είχαν οι ιδέες μας στον χώρο των διανοουμένων σε προηγούμενες δεκαετίες έχει σαρωθεί από την αντεπανάσταση και την ολοκληρωτική υποταγή των πανεπιστημίων και της έρευνας στην αγορά.
Το ΚΚΕ έχει κάνει σοβαρή δουλειά σε ορισμένους τομείς. Κυρίως στην μελέτη των οικονομικών και κοινωνικών αιτίων της αντεπανάστασης και σε θέματα μελέτης της ιστορίας του κομ. κινήματος. Μένουν ακόμα πάρα πολλά και είναι αμφίβολο ότι μπορεί ένα κόμμα μόνο του σε μια μικρή σχετικά χώρα να σηκώσει μόνο του το βάρος αυτό. Ιδιαίτερα αν σκεφτεί κανείς και πόσα καθήκοντα τρέχουσας πολιτικής οργανωτικά κ.α. επωμίζονται τα στελέχη του.
Επαγγελματίας οπαδός.
Θα συμφωνήσω με τον επαγγελματία οπαδό.
Γενικά το ΚΚΕ φαίνεται να έχει κάνει μια ιεράρχηση σχετικά με το που δεινει την έμφαση, στα θέμα της ανάπτυξης και της έρευνας ιδεολογικών, φιλοσοφικών και πολιτικών ζητημάτων.
Δεν θα μπορούσε να κάνει αλλιώς στις σημερινές συνθήκες.
Έχει ένα ενδιαφέρον να διαβάσει κανείς τα κείμενα (αποφάσεις της ΚΕ) που έβγαλε λίγο πριν το καλοκαίρι για την προετοιμασία του συνεδρίου. Βασικό ζήτημα, που τίθεται για επίλυση ουσιαστικά από όλο το κόμμα, είναι το ιδεολογικό και πολιτικό δέσιμο των συντρόφων με τις υπάρχουσες, σύγχρονες επεξεργασίες του.
Τώρα κάποιος σωστά θα έλεγε, ότι θα μπορούσε παράλληλα να κάνει και μια πιο προωθημένη δουλειά για όλα αυτά που έχουν αναφερθεί, μόνο που όπως ειπώθηκε, το έδαφος δεν είναι πια τόσο γόνιμο και οι δυνατότητες αρκετά λιγότερες από τη δεκαετία του 70 και του 80.
Νομίζω πάντως ότι η έμφαση που δίνεται στην διερεύνηση της αντεπανάστασης και του υποβάθρου της, έχει αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη αξία από όσα θα θέλαμε να μελετηθούν.
Κώστας
Κώστα,
Δε θέλω να παραπονιέμαι συνέχεια και να βγάζω αρνητισμό αλλά με όλο το σεβασμό αυτό είναι το ζητούμενο εδώ και κοντά 10 χρόνια πλέον. Από το 20ο συνέδριο και ειδικά στο 21ο δίνεται διαρκώς έμφαση στο ιδεολογικό ατσάλωμα ως πάνω κάτω το μοναδικό τρέχον ιδεολογικοπολιτικό καθήκον στο κόμμα.
Ειδικά στο 21ο συνέδριο αφιερώνονται δεκάδες σελίδες που μιλάει για τις δυσκολίες που συναντάει αυτό στη κομματική ζωή, σχεδόν τα ίδια προβλήματα, 4 χρόνια μετά, εντοπίζονται στο (επί της ουσίας) προσυνέδριο κείμενο για την ι-π δουλειά.
Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβεις ότι το ζήτημα μπορεί να είναι κεντρικό και δομικό, δηλαδή με τι ΥΛΙΚΟ έχεις να δουλέψεις. Δηλαδή ειλικρινά αυτό το ζήτημα αντιμετωπίζεται λες και θα λυθεί χτυπώντας (ατομικά τα κ.μ και οι οπαδοί) τα κεφάλια μας στο τοίχο πιο δυνατά, φτάνοντας στα όρια του βολονταρισμού.
Ας παραδειγματιστεί το ΠΓ και η ΚΕ από το παρελθόν. Αλήθεια, υπάρχει πρόβλημα αφομοίωσης πχ στις αιτίες ανατροπής του σοσιαλισμού; Όχι, είναι αρκετά ξεκαθαρισμένο διότι ΠΕΊΘΕΙ, είναι μελετημένο καλά, με καλό ταξικό κριτήριο και χωρίς σοβαρά κενά. Η καθαρότητα μιας θέσης σε επίπεδο μεθοδολογίας διευκολύνει σημαντικά την αφομοίωση της γιατί δεν αφήνει σημαντικά ερωτήματα.
Άρα εκεί να ψάξουν, στη παραγωγή θεωρίας γεμίζοντας το περίπλοκο μοσαϊκό της ιστορίας του ΔΚΚ που μας φτάνει στο σήμερα.
Όσο για τα προβλήματα σε σχέση με το 70-80, ισχύει σε επίπεδο οικονομικό και ανθρώπινου δυναμικού. Από την άλλη αν οι έντυπες μορφές σε δυσκολεύουν λόγω (αντικειμενικής) πτώσης της κυκλοφορίας άρα καθυστερήσεις στο τύπωμα κλπ υπάρχει και το ίντερνετ. Αν θες όλα γίνονται.
Αμοιβαία η διαπίστωση, λοιπόν,, αλλά εγώ θα ενδιαφερόμουν πάντως να διαβάσω μια χωρίς παρωπίδες και απλοϊκές προκαταλήψεις σύντομη και όχι εκτενή τοποθέτηση για την επιστημονικότητα της από πλευράς Κουτσούμπα/ΚΚΕ άρνησης της ύπαρξης σλαβικού μακεδονικού έθνους, εθνότητας και γλώσσας και της ύπαρξης μειονότητας στην Ελλάδα καθώς και για τη σύζευση της απόφανσης αυτής με το -αξιολογούμενο αρνητικά- ενδεχόμενο της ύπεράσπισης των δικαιωμάτων των μειονοτικών σε συνδυασμό με την -απλοϊκά το επισημαίνω- εκ συμπτωματικής συμπτώσεως απαράλλαχτη στάση των Ελλήνων σωβινιστών στο ζήτημα αυτό της ύπαρξης σλαβικού μακεδονικού έθνους/εθνότητας/γλώσσας και αντίστοιχης μειονότητας-φορέα δικαιωμάτων στην Ελλάδα.
Θεωρώ ότι το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση είναι περισσότερο αντικειμενικο και λιγότερο υποκειμενικό.
Το θέμα δεν είναι να χτυπήσουμε το κεφάλι πιο δυνατά στον τοίχο, αλλά να γίνει μια προσπάθεια πιο επίμονη, ολοκληρωμένη και οργανωμένη.
Νομίζω ότι για κάποιον που έχει εμπειρία από καθοδηγητηκή δουλειά, αυτά όλα δεν είναι άγνωστα, πόσο μάλλον η δυσκολία να εφαρμοστούν.
Κατά τα άλλα το κόμμα έχει αναγνωρίσει και τις υποκειμενικές αδυναμίες του σχετικά με αυτό.
Κώστας
Εε ακριβώς δηλαδή ότι ήταν το θέμα: πάντα πιο επίμονη, ολοκληρωμένη, οργανωμένη. Αυτά οκει να τα σκεφτεί ένας καθοδηγητής, αλλά στη πράξη τι σημαίνουν;
Όχι να πέσουμε στη περιπτωσιολογία και τη σχηματοποίηση αλλά όλα αυτά μου φαίνονται λιγάκι αόριστες γενικεύσεις. Ειδικά όταν είναι η μόνη προτροπή που μπορεί να κάνει το κεντρικό καθοδηγητικό όργανο.
Αν είναι μόνο ατομική ευθύνη όλα αυτά χέσε μέσα (που είναι και αυτ, η εφαρμογή τους) και δεν μπορούν να διεξαχθούν και να αναπτυχθούν ΝΕΑ πολιτικα-οργανωτικά συμπεράσματα λογικό να ανακυκλώνεται το πρόβλημα και η συζήτηση να επανέρχεται με τόν ίδιο ακριβώς τρόπο.
Κάνεις δεν είπε ότι είναι μόνο ατομική ευθύνη.
Γενικά είναι λίγο περίεργο να κουβεντιαζουμε ένα θέμα εσωοργανοτικο μέσα σε ένα μπλογκ...
Πάντως η ΚΕ έχει προτείνει συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία βέβαια δεν είναι τα μόνα που μπορούν να παρθούν, εξου και όλο αυτό ανοίγετε πριν το συνέδριο.
Θα πω μόνο ότι μόνο μέσα από την οργανωμένη ζωή και της δημοκρατικές διαδικασίες μπορούν να λυθούν πραγματικά τέτοια θέματα, και να αποφασιστεί αν τα κεντρικά όργανα πετάνε το μπαλάκι προς τα κάτω ή όχι, και αυτό έχει αποδειχθεί από τη ζωή.
Κώστας
Δεν είναι εσωοργανωτικά ζητήματα αυτά. Είναι ζητήματα που έχει θέσει επίτηδες στη δημοσιότητα (με τη δημοσίευση των θέσεων και των προσυνεδριακών αποφάσεων της ΚΕ) η ΚΕ και το ΠΓ.
Εσωοργανοτικο ζήτημα είναι το πως και κατά πόσο ανταποκρίνεται το κομματικό δυναμικό στις αποφάσεις των συνεδρίων, όπως και γενικά το επίπεδο και οι διαφορές ανάμεσα στους σ/φους και στο πως αυτοί συμμετέχουν στην κομματική ζωή.
Κώστας
Τα οποία όλα μπαίνουν απτό δημόσιο πρώτο κείμενο των θέσεων του 21ου συνεδρίου και εμπλουτίζονται από τις δημόσιες παρεμβάσεις στον προσυνέδριακό διάλογο με ζωντανή πείρα.
Οκ τότε έχουμε διαβάσει διαφορετικά κείμενα, κουλ.
Κώστας
Καταλαβαίνω ότι το βαθύτερο νόημα από τα ερωτήματα του Σφυροδρέπανου είναι πως το κομμουνιστικό κίνημα και το ΚΚΕ θα κερδίσουν τη διανόηση. Γνώμη μου η διανόηση δεν είναι ευνοικός χώρος για ένα κομμουνιστικό κόμμα. Αλλά αυτό είναι θέμα μιας αναλυτικής συζήτησης. Όπως και είναι θέμα συζήτησης τι σημαίνει κέρδσιμα της διανόησης
Μερικά σημεία όμως για τα υπόλοιπα
1. Οι ιδεολογικές επεξεργασίες του κόμματος έχουν συμβολή στις κρίσιμες για την ταξική πάλη αποφάσεις του κόμματος (μη συμμετοχή σε κυβέρνηση στο έδαφος του καπιταλισμού, διαχωρισμός από κάθε ιμπεριαλιστικό μπλοκ, οικοδόμηση στην εργατική τάξη κ.α.). Για παράδειγμα οι επεξεργασίες για τις αιτίες ανατροπών ή για τον πόλεμο είναι σημαντικές
2. Το κόμμα έχει κάνει σημαντικές επεξεργασίες (δοκίμια, διημερίδες, εκδόσεις π.χ. για την τεχνητή νοημοσύνη, τον πρόλογο στα υλικά των διασκέψεων, την έκδοση για τις παράνομες οργανώσεις η οποία ανοίγει και το θέμα της νομιμότητας και της σχέσης του με τους στόχους του κομμουνιστικόυ κινήματος). Ανεξάρτητα αν συμφωνεί κανείς με τη γραμμή του. Υπάρχει εμβάθυνση σε θέματα.
3. Το κόμμα θα είχε δομικό πρόβλημα αν δεν είχε επεξεργασίες να απαντήσει σε γενικές γραμμές σωστά στα διακυβεύματα της περιόδου
4 Αυτό που λέει το κόμμα είναι η ανάγκη να αφομοιωθούν οι επεξεργασίες από όλο το κομματικό δυναμικό,
να μπορεί για παράδειγμα μια ΤΕ να παράξει ένα κείμενο για ένα τοπικό οικονομικό θέμα με βάση τις γενικές θέσεις. Επίσης είναι αναγκαία η αφομοίωση για να μπορέσεουν τα μέλη να κρατήσουν την αυξημένη επιρροή του κόμματος σε εκπαιδευτικούς, γιατρούς, φοιτητές και αλλού, και τη γενικότερη φυσικά εκλογική επιρροή.
5. Πουθενά δε ζητείται να παράξουν ιδεολογία μόνα τους τα μέλη. Μα πουθενά. Είναι ψεύδος όποιος το αναφέρει
6. Για τη σοσιαλιστική επανάσταση στη Κινα χρειάζεται φυσικά επεξεργασία. Να συμφωνήσουμε όμως ότι η σημερινή Κίνα είναι η καπιταλιστική. Ειδάλλως η συζήτηση δεν έχει νόημα
7. Τώρα για τον "Τρόπον Τινά". Αποστομώνουν τα μέλη του κόμματος με τις διατριβές τους, τις εκδόσεις και τις εισηγήσεις τους στα συνέδρια, κόντρα στον πόλεμο που κάνουν οι κάθε λογής "τρόπος τινά" καθηγητές ή οι αυτοπροσδιοριζόμενοι ως ιστορικοί, και κόντρα στον αποκλεισμό τους. Αποστομώνει και το κόμμα με τις εκδόσεις του. Αφήνα τις εύκολες απαμτήσεις (συλλαλητήρια για τη Μακεδονία, ένατξη Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ)
Αρης
Ξεκίνησα να γράφω μια απάντηση στον τρόπον τινά ότι οποιαδήποτε συνολική τοποθέτηση για το Μακεδονικό θα έπρεπε να ξεκινά από τα συλλαλητήρια του '92 και τις θέσεις κάθε κόμματος για το όνομα για να φτάσει στο '18 και το ΝΑΤΟ (που είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο για όσους κάνουν πως δεν τον βλέπουν). Αλλά αφενός δε δείχνει να έχει έρθει να κάνει γόνιμη συζήτηση (για ένα θέμα που δεν τέθηκε καν αρχικά στο κείμενο), αφετέρου αδικώ την υπόλοιπη γόνιμη συζήτηση που έχει γίνει -και είναι ίσως το βασικό στοιχείο που λείπει από την "παλιά, καλή εποχή" του μπλοκ (αυτό και δευτερευόντως η τακτική ανανέωση των κειμένων). Να πω παρεμπιπτόντως ότι συμφωνώ αρκετά με το σχόλιο του "επαγγελματία οπαδού".
Έρχομαι να κάνω και εγώ μια σύντομη τοποθέτηση σε αυτήν την ωραία κουβέντα που θυμίζει την παλιά καλή, ψυχοθεραπευτική εποχή του μπλοκ.
1. Για την παραγωγή θεωρίας από το Κόμμα ή από το ΚΜΕ ή ότι άλλο.
Ένα κόμμα μπορεί να παράγει θεωρία συλλογικά μόνο με την έννοια ότι παρέχει το οργανωτικό, πολιτικό, πολιτισμικό κ.ο.κ πλαίσιο. Το Κράτος και Επανάσταση το έγραψε ο Λένιν, όχι οι μπολσεβίκοι όλοι μαζί, το ίδιο και το Μαρξισμός και Εθνικό Ζήτημα (Στάλιν), το Αλφαβητάρι του Κομμουνισμού (Μπουχάριν Πρεομπραζένσκι) κ.ο.κ. Ακόμα και ένα κείμενο που εμφανίζεται ως συλλογικό έχει στην πραγματικότητα συγκεκριμένους συντελεστές από πίσω . Το ζήτημα λοιπόν του αν χρειάζεται ένα ΚΜΕ έχει να κάνει με το αν είναι αναγκαίο να υπάρχει κάποιος φορέας (ένα είδος θινκ τανκ) που θα οργανώνει και τρέχει πιο εξειδικευμένες μελέτες στις οποίες θα στηρίζεται το Κόμμα για τις επεξεργασίες του και την διαπαιδαγώγηση των μελών του, αλλά από τις οποίες δεν θα απορρέουν συγκεκριμένα πολιτικά καθήκοντα/ιδεολογικές θέσεις και επομένως δεν θα έχουν τον χαρακτήρα γράμμης (π.χ. η έκδοση για το 1922). Αυτή η δουλειά γίνεται ήδη μέσω συνεργασίας με συγκεκριμένους ερευνητές που είναι φιλικά διακείμενοι ή και οργανωμένοι στο ΚΚΕ χωρίς να έχει συσταθεί ως τώρα κάποιος μόνιμος φορεάς. Το γιατί δεν έχει συσταθεί έχει μάλλον να κάνει με το ότι οι αυτές οι συνεργασίες είναι ακόμα σχετικά δειλές, γιατί οι επαγγελματίες διανοούμενοι δεν είναι και βράχοι σταθερότητας στις πολιτικές τους τοποθετήσεις.
2. Αυτό είναι και το κλειδί στο ερώτημα γιατί χάσαμε τη διανόηση. Δεν υπάρχει ανεξάρτητη διανόηση, οι διανοούμενοι που δεν είναι ευκατάστατοι χομπίστες είναι υπάλληλοι κάποιου ιδεολογικού μηχανισμού (κρατικού ή ιδιωτικού) και επομένως δέχονται μεγάλη πίεση να περιορίσουν την συνείδησή τους στα πλαίσια της αστικής πραγματικότητας. Ναι μπορείς να κάνεις καριέρα σαν κοινωνικός επιστήμονας μελετώντας της οικονομικές ανισότητες στον καπιταλισμό, αλλά το ενδεδειγμένο συμπέρασμα είναι να πεις ότι αυτές είναι επικίνδυνες για τη δημοκρατία, όχι ότι η λύση είναι η δικτατορία του προλεταριάτου.
Προφανώς δεν είναι όλα μαυρόασπρα και πολλοί τίμιοι στοχαστές μπορούν να απαπτύξουν επαναστατική συνείδηση σε εποχές πιο επαναστατικές από τις δικές μας. Έτσι λοιπον σε προήγουμενες δεκαετίες, με το σοσιαλιστικό σύστημα να υπάρχει και να καταγράφει νίκες, είχαμε και μεγαλύτερη ιδεολογική επιρροή. Αξίζει όμως να θυμόμαστε ότι εκείνη η εποχή, της μεγάλης ακτινοβολίας του μαρξισμού στην διανόηση, ήταν και η εποχή της μέγιστης ενσωμάτωσης των ευρωπαικών ΚΚ στο αστικό πολιτικό σύστημα. Καλλιά λοιπόν να έχουμε ένα κόμμα με σωστές πολιτικές θέσεις και ουσιαστική επιρροή στην κοινωνία, παρά ένα κόμμα που κάνει γκελ σε ακαδημαικές ημερίδες και γόρκσοπς. Το ΜΕΡΑ25 είναι γεμάτο ακαδημαϊκούς. Τους χαρίζουμε.
Δημοσίευση σχολίου