Καλά όλα αυτά, αλλά δεν έχετε συγκεκριμένες
προτάσεις.
Κι όμως έχουμε. Συγκεκριμένες σαν
την ανάλυση της κατάστασης του Βλαδίμηρου.
Πλήρως κοστολογημένες, μέχρι 9 ευρώ το πολύ -παζάρι,
αφού. Και ρεαλιστικές σαν το πλάνο του Βλάσση
να διαβάσει το «Εκκρεμές του Φουκώ» και το σχέδιο
να βρεις λίγο χρόνο μες στη μέρα για διάβασμα.
Οι τακτικοί αναγνώστες του μπλοκ θα ξέρουν ήδη τα μισά, σημασία όμως έχει πώς πουλάς κάτι και η προσωπική ιστορία κάθε αναγνώστη πίσω από το βιβλίο του -τι τον τράβηξε, τι τον κράτησε και γιατί το θυμάται.
-Ο άγγελος του Μονάχου, 6 ευρώ, στον πάγκο του Πατάκη.
Ένα μυθιστόρημα που δείχνει ότι: α. ο Χίτλερ ήταν... ευγενής ψυχή (χορτοφάγος, ζωόφιλος κτλ), συνδεμένη με αποτρόπαια εγκλήματα, πολύ προτού καταλάβουν οι Ναζί την εξουσία, και β. η πραγματική ζωή δίνει τις καλύτερες ιστορίες, πέραν κάθε φαντασίας. Συνίσταται για όσους γοητεύονται από τη νουάρ συσκευασία και το Βερολίνο του Μεσοπολέμου -που είναι η Μητρόπολη της έμπνευσης της σύγχρονης λογοτεχνίας.
-Στην ίδια κατηγορία, βρίσκει κανείς διάφορα βιβλία του Κούτσερ και τις περιπέτειες του Ρατ, περίπου 800 σελίδες και 5 ευρώ η μία, τόσο από την «Ποικίλη Στοά» (τον εκδοτικό που τις πρωτόφερε στην Ελλάδα) όσο και από τη «Διόπτρα», που μυρίστηκε την επιτυχία και πήρε τα δικαιώματα, αλλά μάλλον δε δικαιώθηκε για την επένδυση.
Τι έχει να πει σχετικά η κε του μπλοκ;
Ότι μέτρησα άπειρες επαναλήψεις του «κατανεύω», στα όρια του drinking game (παιχνίδι με σφηνάκια, μάνα), και έμεινα με την απορία πώς λένε οι Γερμανοί το «κατένευσε» και γιατί το αγαπούν τόσο. Ότι όσο προχωρά η σειρά, τα βιβλία γίνονται καλύτερα, ξεφεύγουν από το πρίσμα του πρωταγωνιστή και εστιάζουν σε πολλά πρόσωπα. Και πως το Babylon Berlin -η σειρά που βασίζεται στις περιπέτειες του Ρατ- επιβεβαιώνει αλλά ως εξαίρεση τον κανόνα ότι τα βιβλία υπερέχουν πάντα από τη μεταφορά του στην οθόνη -μικρή ή μεγάλη.
Το Babylon Berlin έχει μια θέση στο πάνθεο με τις καλύτερες, πιο πολιτικές δουλειές στον αιώνα μας -που μέχρι να ωριμάσουν οι συνθήκες, είναι αιώνας παρακμής και υποχώρησης, και το βγάζει προς τα έξω με την πολιτιστική παραγωγή του. Ενδεικτικά, ο 3ος κύκλος έχει «εκτός ύλης» μια άγνωστη απόπειρα ανατροπής του Χίτλερ και εσωτερικού ξεκαθαρίσματος στους Ναζί -πολύ πριν τη Νύχτα των Μεγάλων Μαχαιριών. Καθώς και τη γοητευτική ιστορία του Γιόχαν Ρουκέλη Τρόλμαν, του τσιγγάνου πυγμάχου που ταπείνωσε επανειλημμένα τους άριους ανταγωνιστές του και τη θεωρία της λευκής υπεροχής. Τίποτα από αυτά δε βρίσκει θέση στο πρωτότυπο βιβλίο, ενσωματώνονται αρμονικά όμως στην πλοκή της σειράς.
Μου φαίνεται πως η καλύτερη περιπέτεια -από όσες έχω διαβάσει- είναι η «Πατρίδα», δηλαδή η τέταρτη (και αντιστοίχως ο 5ος τηλεοπτικός κύκλος που δεν έχει βγει ακόμα), που διαδραματίζεται κυρίως στην Ανατολική Πρωσία. Καλύτερα όμως να τα πάρεις κάποιος με τη σειρά, για να μη χάσει τη συνέχεια.
-«Πεθαμένοι στα γέλια», εκδόσεις Opera.
Απολαυστική
σάτιρα των 50 αποχρώσεων του εθνικισμού στην
Ισπανία. Ίσως είναι προαπαιτούμενη, όμως, μια
μικρή εξοικείωση, για να το εκτιμήσει κανείς.
Το βιβλίο ήταν η αφορμή για μια βουτιά στο συγγραφικό
σύμπαν του Καταλανού Πάμπλο Τουσέτ, που μπορεί
να μη δικαίωσε πλήρως τις αρχικές προσδοκίες
-πχ στο διαφημισμένο «ό,τι καλύτερο μπορεί να
συμβεί σε ένα κρουασάν»- αλλά δεν τη μετάνιωσα.
Συνίσταται
σε όποιον εκτιμά τον σαρκασμό και τους Ισπανούς
με τις αντιφάσεις τους.
-«Κόμπρα» και «13 ώρες» του νοτιοαφρικανού
Ντίον Μέγερ, εκδόσεις Στερέωμα.
Τα συνιστώ -ιδίως το πρώτο- σε όσους θέλουν
ωραία γραφή, κινηματογραφική πλοκή και να διαβάσουν
κάτι μονορούφι, έχοντας λίγες ώρες για ξόδεμα.
Σχετικά ανώδυνα αλλά όχι φτηνά και αδιάφορα.
Στην ίδια κατηγορία βάζω και το βιβλίο «Το πρωί θα έχω φύγει» από τις εκδόσεις Οξύ, το τρίτο στη σειρά με τις περιπέτειες του Σον Ντάφι. Ο Μακ Κίντυ γράφει ωραία, για τη Βόρεια Ιρλανδία της δεκαετίας με τις βάτες, κι ας στάζει χολή για την ποπ μουσική της εποχής και τη γενέτειρά του. Η περιγραφή του Μπέλφαστ ως απόλυτης... σκατούπολης είναι τόσο δυνατή, που με έπεισε να μην το επισκεφτώ ποτέ. Αλλά μπορεί να πείσει άλλους για το ακριβώς αντίθετο...
-«Σου έχω εμπιστοσύνη», εκδόσεις Καστανιώτη, από το δίδυμο Καρλότο - Αμπάτε.
Ακαταμάχητος ρεαλισμός, που σε τραβά από τα μαλλιά -σαν τη νύχτα στη «Βικτώρια» του Αλκαίου. Η ερωτική σχέση κέρδους-μαφίας και ο «αγγελικός κόσμος» της βιομηχανίας τροφίμων είναι οι βασικοί άξονες ενός βιβλίου, που μπορεί να διαβαστεί κι ως εισαγωγή στη μοναδική περίπτωση του Μάσιμο Καρλότο: ενός αγωνιστή της «Λότα Κοντινούα», που εγκλωβίζεται σε μια υπόθεση κακοδικίας, καταδικάζεται εκδικητικά σε πολυετή κάθειρξη, βρίσκει τρόπους να επιβιώσει στο κολαστήριο της φυλακής και περνά πολλά από αυτά τα στοιχεία στα βιβλία του -τις περιπέτειες του «Αλιγάτορα», κ.ά. Δεν ξέρω πόση βάση έχουν όσα γράφει για τον ηθικό κώδικα της παλιάς γενιάς λαθρεμπόρων και τη μεταγενέστερη μετάλλαξη της μαφίας, αλλά προσωπικά τον βάζω στο κορυφαίο ράφι του ιταλικού νουάρ -παρά τον σκληρό ανταγωνισμό.
Πολύ κοντά στην κορυφή είναι και το Suburra (εκδόσεις Εστία). Μια αριστοτεχνική παρουσίαση του υποκόσμου και της διαπλοκής του με την πολιτική και δικαστική εξουσία. Συνίσταται για όσους δεν έχουν/θέλουν να ξετινάξουν αφελείς αυταπάτες για έντιμα και ηθικά στοιχεία που επιπλέουν τάχα στον βούρκο του συστήματος. Το έβλεπα για πολλά συναπτά έτη στον πάγκο της «Εστίας» στο παζάρι, αλλά φέτος δεν μπόρεσα να το εντοπίσω, με μια πρόχειρη έρευνα.
Στον ίδιο πάγκο μπορεί πάντως να βρει κανείς μια πολύ ενδιαφέρουσα βιογραφία του Πέτρου Κόκκαλη από την Κατίνα Τέντα-Λατίφη (οι σφισσες κρατούσαν διπλό επίθετο και ξεχώριζαν στον καιρό τους, πολλά χρόνια πριν τη Γιάννα, τη Φάνη Πάλλη κτλ). Στις σελίδες του θα δει πόσα πρόσφερε και πόσα θυσίασε ο Κόκκαλης και γιατί τον θεωρούσαν όλοι «άγιο άνθρωπο». Η γραφή της Λατίφη είναι τόσο άμεση, που νιώθεις να στα διηγείται κάποιος γνωστός-σφος και ως τέτοια την «αποχαιρέτησα» νοερά όταν πέθανε -και ας μην ήταν πιθανότατα «δικιά μας», στην τελική ευθεία της ζωής της.
Τιμητική αναφορά στη δολοφονία του
Σωκράτη (εκδόσεις Πατάκη), του Ισπανού Τσικότ.
Ευχάριστο ανάγνωσμα, χωρίς να είναι κάτι σπουδαίο,
αλλά θα μείνει χαραγμένο στη μνήμη μου. Γιατί
καθώς το ξεφύλλιζα μια φορά προχωρώντας στην
αμαρτωλή «Δράμας» -μερικά τετράγωνα μακριά
από τον τόπο του εγκλήματος με το 12χρονο κοριτσάκι-,
με σταματά μια θείτσα να με ειρωνευτεί -«το Κοράνι
είναι;- γιατί είχε πράσινο εξώφυλλο και εγώ αρκετά
μούσια για τα γούστα της. Κρίμα που δεν είχα έτοιμη
αραβική ατάκα, για να επιβεβαιώσω τους φόβους
της.
-Αλλάχ ακμπάρ...
Αλλά η πιο inception φάση (ντεζαβού, μάνα) μου έτυχε μια φορά σε πεζόδρομο, με το βιβλίο στο χέρι, να διαβάζω για ένα αγόρι που περπατούσε πάντα με ένα βιβλίο στο χέρι. Το βιβλίο ήταν του Γκενασιά, η «Λέσχη των αθεράπευτα αισιόδοξων», που είχαν αυτομολήσει από το σοσιαλιστικό μπλοκ, αλλά δεν ήταν όλοι αντιφρονούντες. Πολιτικά έμπαζε, σαν γραφή ήταν μεθυστική ανά σημεία, οπότε έψαξα για τη συνέχεια, «οι χώρες της επαγγελίας» (που ήταν εξαντλημένο κι έφτασα μέχρι το «Δίεδρο» στα Γιάννενα). Κι όλα κυλούσαν ομαλά, σε λογικά αντικομμουνιστικά πλαίσια, μέχρι που ένας από τους ήρωες -παλιός κομμουνιστής και αδερφός του πρωταγωνιστή- έγινε Σαούλ, είδε το φως το αληθινό και κατέληξε μοναχός που κάνει θαύματα με την πίστη που τον έσωσε. Περίπου χίλιες σελίδες -ως τότε- διαγράφηκαν μονοκοπανιά, και δε νομίζω να συγχωρήσω στα κοντά τον συγγραφέα για αυτή την αίσθηση ματαιότητας.
-.-
Εδώ κολλά κανονικά ένα μικρό παράρτημα με τις «φόλες» που πρέπει αποφύγει κανείς πάση θυσία από το παζάρι. Αλλά φροντίζω ασυνείδητα να αποβάλω τις τραυματικές στιγμές και δεν έχω συγκρατήσει πολλές.
Θέση σε μια τέτοια λίστα θα είχε πχ «η Δίκη των Πρωθυπουργών» (του μακαρίτη Διακομανώλη), που ήθελε ίσως να γράψει κάτι έξυπνο κι αλληγορικό για τη σύγχρονη Ελλάδα, αλλά θριαμβεύουν τα αφόρητα κλισέ, η κακή έμπνευση και η έλλειψη φαντασίας.
Ακόμα χειρότερο είναι το αστυνομικό
«ο Παπαγάλος πέταξε», που δίνει σημεία γραφής
από το όνομα του πρωταγωνιστή (Φάνης Ντούρος)
και συνεχίζει ακόμα πιο δυναμικά ντούρα, με
παιδική πλοκή και παρεκβάσεις για θέματα -πχ
η χρήση των social media- χωρίς λογοτεχνικά προσχήματα,
που μοιάζουν με εκθεσούλες δημοτικού...
Το «πόσες λέξεις;» της Όλγας Σελλά (εκδόσεις Στερέωμα) είναι μια αναδρομή στα χρόνια της στην Καθημερινή και το πρόσφατο παρελθόν της χώρας, πολιτιστικό πρωτίστως -που είναι και ο κλάδος του ρεπορτάζ της- και γενικώς. Ο έξυπνος τίτλος (φετίχ για την παλιά γενιά της δημοσιογραφίας) και το θέμα υπόσχονταν κάτι ενδιαφέρον και ο τρόπος γραφής δεν είναι κακός. Το βιβλίο δε θα είχε θέση εδώ, αν δεν ήταν απογοητευτικό, πολιτικά μιλώντας. Η Σελλά είναι/ήταν της «αριστεράς και της προόδου», διηγείται κάποια ωραία ανέκδοτα -πχ για τους εκδότες που ταξίδευαν σε διεθνή φεστιβάλ και έκλειναν τη βραδιά τους με αντάρτικα τραγούδια- αλλά η συνείδησή της ακολουθεί τις υλικές απολαβές της και -πολιτικά- τη θλιβερή πορεία της ΔΗΜΑΡ. Απ’ τον Δεκέμβρη του '08 κρατά μόνο τα μπάχαλα κι ότι δυσκολευόταν να γυρίσει σπίτι της, από τις μεγάλες πορείες των επόμενων χρόνων κρατά τη Μαρφίν και ότι οι απεργίες έκλειναν τα θέατρα... και εμείς κρατάμε ότι ξόδεψε τελικά πάρα πολλές λέξεις για να μας πει ότι έγινε σφουγγοκωλάριος της εξουσίας.
-.-
Αν η λίστα με τις προτάσεις έχει πολύ... νουάρ χρώμα, είναι συνειδητή επιλογή. Δε νομίζω ότι η βάση του μπλοκ περιμένει από μένα να της υποδείξω τα προφανή: τον πάγκο της «Σύγχρονης Εποχής», το εκδοτικό «Εντός» με τα απομνημονεύματα πολλών αγωνιστών της Δρακογενιάς -όπως του Τσέκερη-, τον πάγκο του «Αλφειού» με τους τόμους των ΚΟΜΕΠ του Μεσοπολέμου, της Αντίστασης και του Εμφυλίου ή τα βιβλία του Βραχνιάρη για τη Θεσσαλία (Κιλελέρ, εξέγερση Τρικάλων κ.ά.). Και τις προλεκάλτ εκδόσεις «Ειρήνη», όπου βρίσκεις πχ αυτοβιογραφικά βιβλία του Χόνεκερ και του Κάνταρ, με συλλεκτικά προλογικά σημειώματα του Ανδρέα Παπανδρέου και του Κάρολου Παπούλια -γιατί τέτοια ήταν εκείνη η εποχή...
Ή επίσης -για να μη λέω μόνο τα δικά μας- την «Πλατεία Μπελογιάννη -πρώην Ομονοίας» του Αλεξάτου από το ΚΨΜ, που απαντά στο άθλιο «Πλατεία Λένιν, πρώην Συντάγματος» του Δ. Φύσσα. Τις «μαρτυρίες από τη γερμανική επανάσταση» του Βίκτορ Σερζ, από red marks. Ή τις αναμνήσεις του Μπενά από διάφορες εποχές («του Εμφυλίου», «της Δικτατορίας» κτλ). Και διάφοροι τόμοι «Αρχειοτάξια», με ενδιαφέρουσες θεματικές (το ’56 ή το ’89) και σκοπιά που είναι ασφαλώς απέναντι. Ή παλιά τεύχη «Άνθη του Κακού», για την «αλητεία» και το συλλεκτικό του πράγματος. Ή μια έκδοση της ΔΟΕ για τα 100 χρόνια από την Οχτωβριανή με παλιές σοβιετικές αφίσες (όπως αυτές στην αρχική φωτό -και ανάμεσά τους η πασίγνωστη με την κοπέλα που φωνάζει: ΒΙΒΛΙΑ!). Και πολλά άλλα που ξεχνάω...
Αντ’ αυτού, για να είναι "πλήρης" ο κατάλογος, θα συμπληρώσω μερικούς ακόμα τίτλους, που ήταν είναι φετινές προτάσεις -αλλά όχι απαραίτητα προτάσεις, γιατί δεν πρόλαβα να τα διαβάσω όλα.
Πχ μια συλλογή διηγημάτων, στίχων και κόμικ αναγνωστών του Red n Noir, εν μέσω καραντίνας, που αποτυπώνει την πρώτη πρόσληψη της πανδημίας, τη νοοτροπία και τις αντιδράσεις ενός υποψιασμένου θεωρητικά κόσμου με κινηματικές αναφορές. Δεν είναι αξιόλογα όλα τα δείγματα γραφής, αλλά έχει και μικρά διαμαντάκια, όπως το διήγημα «τηλεφωνικό σεξ» με τις dominatrix κοπέλες που στέλνουν τους υποτακτικούς πελάτες τους στο γκούλαγκ...
Το αφιέρωμα του «Μετρονόμου» στον Λοΐζο έχει πλήθος στοιχείων και μαθαίνεις πάντα λεπτομέρειες που σε εκπλήσσουν, όπως ότι η αντίφα Καίτη Γαρμπή έχει τραγουδήσει (και δισκογραφήσει) το «πασαπόρτι»: μη βροντοχτυπάς τις χάντρες... Ή ότι ένας απ’ τους δίσκους του Λοΐζου δεν κυκλοφόρησε από δισκογραφική εταιρεία, αλλά από την ΕΣΑΚ (!), δηλαδή τη συνδικαλιστική μας παράταξη στον ιδιωτικό τομέα! Απίστευτη εποχή...
Σημειώνω και την αυτοβιογραφία της παλαιστίνιας αγωνίστριας Λέιλας Χαλέντ «Ολαός μου θα ζήσει» (εκδόσεις Ασυνέχεια). Και κρατάω κάβα τα υπόλοιπα -μην ξεφύγει και άλλο σε έκταση το κείμενο- επιφυλασσόμενος για μια άλλη παρουσίαση. Όχι πως θα είναι όλα καλά, αλλά λειτουργεί ο νόμος των μειωμένων προσδοκιών, όπως με τον ΣΥΡΙΖΑ του Τσίπρα.
Και τα μισά απ’ όσα πήρα να είναι καλά...
3 σχόλια:
Με αυτό το κείμενο, θυμήθηκα μια παλιά λίστα σου με προτάσεις για το καλοκαίρι (στην κατιούσα), από την οποία είχα πάρει αρκετά βιβλία (για τα τότε δεδομένα μου).
Δεν θα ξεχάσω πόσο γαματα βιβλία ηταν "Το κόκκινο στο φτερό του παπαγάλου" και κυρίως το "Σκίτσο ενός καλοκαιριού"!!!
Με αυτά σαν δεδομένα και απευθυνόμενος κυρίως στους υπόλοιπους αναγνώστες του μπλογκ, θα έλεγα ότι σε εμπιστεύομαι στα βιβλία 100%, μακάρι δλδ να είχα χρόνο να κάνω και εγώ μια βόλτα από το παζάρι...
Κώστας
Κώστα σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια!
Αλλά...
Η λίστα εκείνη ήταν συλλογική, δεν ήταν όλες οι προτάσεις δικές μου. Το "σκίτσο ενός καλοκαιριού" πχ το είχε προτείνει άλλος σφος -και ευτυχώς που μου το θύμισες, για να το βάλω στα προσεχώς.
Επίσης.
Δεν έχουμε ποτέ ίδιο κριτήριο με τους άλλους -ούτε καν με τον εαυτό μας σε παλιότερες ή μελλοντικές εκδοχές του. Οι προτάσεις γίνονται πάντα με ένα σκεπτικό: αν σας αρέσει το τάδε στιλ, τότε να δοκιμάστε αυτό, μπορεί να σας αρέσει.
Μόνο έτσι έχει νόημα -νομίζω- να ακολουθούμε μια πρόταση. Δεν υπάρχει τυφλή εμπιστοσύνη σε αυτά, ούτε αντικειμενικό κριτήριο. Ακόμα και από μια λίστα με εγγυημένα αριστουργήματα, είναι ζήτημα πόσα από αυτά μπορούμε να πιάσουμε -δεν εννοώ λόγω χρόνου- και θα μας αρέσουν όντως.
Ο Τσαβαρία είναι εγγύηση -αν και το τελευταίο που κυκλοφόρησε στα ελληνικά (ο Καλιμπάν ο καλός) ίσως υστερεί συγκριτικά. Θα σου έλεγα να συνέχιζες με το "έκτο νησί" ή με το αυτοβιογραφικό του (είδα να φτάνει ένας γέρος). Και αν έχεις ελάχιστο ελεύθερο χρόνο πλέον, τότε με κάτι μικρότερο, όπως το (επίσης αυτοβιογραφικό) "Κάποτε στη Μαδρίτη" ή με το "Πρίαπος".
Στο παζάρι να πας ούτως ή άλλως, για να κάνεις προμήθειες -και ας μην τις αξιοποιήσεις άμεσα. Κανένα βιβλίο δεν πάει χαμένο στη χαμένη μας ζωή...
Συμφωνώ για τα περί κριτηρίου, απλά νομίζω ότι παρόλα αυτά, όταν ξέρεις ότι έχεις κοινές αντιλήψεις για την αισθητική με κάποιον, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες να συναντηθείς μαζί του στο γούστο...
Τέλος πάντων, ευχαριστώ και εγώ πολύ για τις προτάσεις! Ήθελα να τσεκάρω πάλι Τσαβαρια αλλά δεν βρήκα ποτέ την ευκαιρία (κάνει και ρήμα).
Το Σκίτσο τώρα, το συνιστώ παντού, το λες και απόσταγμα εφηβικής ανεμελιάς και αισιοδοξίας, από έναν κόσμο που δεν υπάρχει πια, και που ίσως τελικά να ήταν και περισσότερο ανέμελος από ότι έπρεπε...
Με τη λίστα τώρα, ναι, φαντάζομαι θα με συγχωρέσει ο σφος που τον ξέχασα!
Κώστας
Δημοσίευση σχολίου