Πέμπτη, 11 Φεβρουαρίου 2016

Εκτός τόπου και χρόνου

Η σημερινή ανάρτηση ίσως φανεί εκτός τόπου και χρόνου, βάση της επικαιρότητας των ημερών, αλλά επιχειρεί να πιάσει αυτό ακριβώς το ζήτημα: του χωροχρόνου ως πολιτικής διάστασης της επανάστασης, της επιλογής του κατάλληλου τόπου και χρόνου.

Που για τους μικροαστικά ανυπόμονους είναι το "εδώ και τώρα". Το οποίο μοιάζει τόσο επαναστατικό, όσο και τα ριζοσπαστικά συνθήματα του Παπανδρεϊκού ΠαΣοΚ, σε διάκριση με το Επέκεινα της Δευτέρας Παρουσίας του σοσιαλισμού που ευαγγελίζονται οι κομμουνιστές.

Αυτό το εδώ μπορεί να είναι τα πάντα (ένα κατειλημμένο κτίριο, ένα μεζεδοπωλείο-κολεκτίβα, ένα αμφιθέατρο, μια αυτοδιαχειριζόμενη επιχείρηση) που θα σκορπίσει στο τίποτα, εφόσον βγει από τα στενά του όρια κι επιχειρήσει να γίνει καθολικό, όπως σημείωναν κάπου κι οι κλασικοί. Κι αυτό το "εδώ" κατά βάθος, συνδέεται με ένα αφηρημένο παντού και πουθενά, που αντιστρατεύεται και ειρωνεύεται αφ' υψηλού κάθε πραγματική απόπειρα, όπως το σοσιαλισμό σε μία μόνο χώρα. Γιατί πιστεύει πως ο σοσιαλισμός μπορεί να επικρατήσει είτε παγκόσμια και ταυτόχρονα (αφού συγχρονίσουμε τα ρολόγια μας: με το ένα... με το δύο...) είτε σε ένα δωμάτιο, σε ένα παράλληλο τοπικό σύμπαν, που αποκλείει έξω από τα όριά του τον καπιταλιστικό περίγυρο, μια νησίδα* όπου γύρω-γύρω Παρασκευή και στη μέση Σάββατο (ή μήπως αντίστροφα;), αλλά όχι σε μια χώρα που είναι το 1/6 του κόσμου. Σε παρακαλώ τώρα...

(*σαν εκείνη την απλοϊκή αντίληψη του Χολογουέι, που την εμπνεύστηκε -λέει- από τους Ζαπατίστας, να βάλουμε μία πινακίδα που να οριοθετεί το περιβάλλον μας από το σύστημα και να διακηρύσσει "καπιταλισμέ, μείνε έξω από εδώ").

Στον αντίποδα, η αφηρημένη Δευτέρα Παρουσία των κομμουνιστών απαιτεί πολύ πρακτικές κι ακριβολογημένες εκτιμήσεις, συγκεριμένη εκτίμηση της κατάστασης στην εκάστοτε συγκυρία, εντοπισμό του αδύναμου κρίκου της ιμπεριαλιστικής αλυσίδας, των αδυναμιών του αντιπάλου, των σωστών συνθημάτων, των κατάλληλων κρίκων, κτλ.

Δως μου μια χώρα να σταθώ και θα κινήσω τη γη, όπως απέδειξε η σοβιετική πείρα κατά το σύντομο εικοστό αιώνα, είτε θετικά είτε αρνητικά, προοδεύοντας ή πισωγυρίζοντας. Και με οδηγό τα διδάγματα του παρελθόντος, τη σύνδεση του ειδικού με το γενικό, των μερικών συμφερόντων ενός πρωτοπόρου, σοσιαλιστικού κράτους και της υπόθεσης της παγκόσμιας επανάστασης.

Όταν θα σταματήσουν να μας κάνουν το "πρωτότυπο", "αποστομωτικό"  ερώτημα: πού εφαρμόζεται αυτό το μοντέλο που λέτε; Κι ο σοσιαλισμός δε θα είναι ένας θεωρητικός ου+τόπος=ουτοπία. Και οι κάτοικοι των ακριτικών νησιών δε θα διαμαρτύρονται για τους πρόσφυγες και τα χοτ-σποτ, με την τυπική λογική "μακριά από τον κώλο μας και όπου θέλει ας είναι", αλλά θα απαιτούν να γίνουν και τα δικά τους νησιά κόκκινα και να μην είναι μόνο η κούβα το νησί της επανάστασης, μια σοσιαλιστική νησίδα στο καπιταλιστικό αρχιπέλαγος της Καραϊβικής, αποκλεισμένη από σύγχρονους πειρατές.

Όταν ωριμάσουμε κι εμείς, για να σταθούμε στο ύψος των υπερώριμων συνθηκών, προτού μας σαπίσει το σάπιο σύστημα. Κι οι εξεγέρσεις μας δε θα μοιάζουν εν γένει εκτός του κλίματος.

Πότε; Πού; Ποιος;
Αν όχι εμείς τότε ποιος; Κι αν όχι τώρα, τότε πότε;
Μία μέρα για την κάθοδο των αγροτών στην πρωτεύοσα.
Δύο μέρες για το πανελλαδικό συλλαλητήριο του ΠΑΜΕ

17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

@ σφυροδρέπανε

Την προσεχή περίοδο όσους κατεβαίνουν στο δρόμο για την επιβίωσή τους δίπλα μας ή και μαζί μας άστους να μας λένε ότι "δεν εφαρμόζονται πουθενά τα όσα λέτε".

Μάζες στο δρόμο κόντρα στον καπιταλισμό να μάχονται μαζί μας και ας νομίζουν (προς το παρόν) ότι γίνεται και αλλιώς. Τι περιμέναμε δηλαδή σε μη επαναστατικές συνθήκες καπιταλισμού και κρίσης, μετά μάλιστα το 1989-91; Χωρίς κομμουνιστικό κίνημα σε επαναστατική βάση διεθνώς; με κυριαρχία του οπορτουνισμού στα μέσα παραγωγής επαναστατικής πολιτικής;

Για όσους εχθρούς λένε τέτοια και άλλα ωραία, όπως λέει και ο κουίντος (αδερφέ που χάθηκες; θα κατέβεις σύνταγμα τώρα ή ακόμα αντι-κκε; φιλικά το λέω, αλήθεια):
ΚΟΠΑΝΗΜΑ.

ΒΧ

Ανώνυμος είπε...

https://facebook.com/story.php?story_fbid=10154018756042164&id=790247163

Orestis Kalogirou
February 8 at 6:40pm ·

Όταν το απόγευμα γυρίζω στο σπίτι από το πανεπιστήμιο στο αυτοκίνητο αυτόματα βάζω το Τρίτο για να ηρεμήσω, να ξεκουραστώ και να απολαύσω καλή μουσική. Σήμερα από τις 5 μέχρι τις 6 είχε ένα αφιέρωμα στον Νίκο Ξυλούρη, ο οποίος πέθανε σαν σήμερα. Καταλαβαίνω, ότι το δημόσιο ραδιόφωνο θα κάνει ένα τέτοιο αφιέρωμα. Αλλά όχι το Τρίτο. Καλώς ή κακώς το Τρίτο έχει ένα μικρό κοινό που η αισθητική του δεν χωρά να ακούει το καπνισμένο τσουκάλι (για να καθαρίζει η μανούλλλλλα σου φρέσκα φασολλλλάκια) και τον Ρίτσο να απαγγέλλει για ξωμάχους και προλετάριους. Αφήστε μας μια μικρή γωνιά δική μας, σας παρακαλώ. Κι ακούγοντας τα τραγούδια του Ξυλούρη σκεφτόμουν πόσο χαράμισαν τη φωνή του, αυτοί οι συνθέτες των φεστιβάλ της ΚΝΕ με την άτεχνη, για να μην πω κακότεχνη μουσική τους. Στο τέλος έμαθα ότι ήταν αναμετάδοση από τη Φωνή της Ελλάδας. Χάθηκε ο κόσμος να την κάνουν στο Πρώτο ή στο Δεύτερο πρόγραμμα; Όλα μαγαρισμένα...

σαπορ τουτουρκι

Ανώνυμος είπε...

Και συνεχιζει ο καθηγητης


Orestis Kalogirou
Yesterday at 1:09am ·
Καλοί φίλοι και καλές φίλες με ενημερώνουν για την χυδαία εκστρατεία λάσπης που έχει ξεσπάσει εναντίον μου εξ αιτίας μιας ανάρτησης για το Τρίτο. Σταλινισμός, λογοκρισία, απειλές, υβρεολόγιο με στόχο να υπερασπιστούν τον Ρίτσο!!! Δεν με αγγίζουν όλα αυτά. Σας ευχαριστώ για την ενημέρωση. Οι "αγανακτισμένοι" τραμπούκοι δεν καταλαβαίνουν ούτε από διάλογο, ούτε από επιχειρήματα.

Orestis Kalogirou
Yesterday at 9:03am ·
Ο φασισμός έχει εγκατασταθεί στα μυαλά πολλών για τα καλά. Αν ήταν στο χέρι τους θα μας απαγόρευαν να μιλάμε, να περπατάμε, ακόμη και να αναπνέουμε.

Orestis Kalogirou
Yesterday at 10:58am ·
Ο πρώην κνίτης κ. Τσακνής επέλεξε ένα συγκρότημα με χρυσαυγίτικο άρωμα για μας εκπροσωπήσει στη γιουροβίζιον. Κι εγώ ασχολούμαι με το Τρίτο...
[Ενστάσεις] Χρυσαυγίτικη Γιουροβίζιον
Ηλίας Κανέλλης
Κάποτε, στην περιφέρεια της Δράμας, είχαμε βρεθεί με εκλεκτή παρέα σε ένα μαγαζί μουσικών προδιαγραφών, όπως μας είχαν πει οι φίλοι που μας πήγαν, το οποίο αποδείχθηκε σκυλάδικο. Απελπισμένοι από τον κακό ήχο, τον καπνό και τα άθλια ποτά ψάχναμε τρόπο διαφυγής. Δεν γινόταν, το μαρτύριο έπρεπε να πάει ώς το τέλος. Επληττα, ώσπου το ενδιαφέρον μου κίνησε ένας καλλιτέχνης που, σε ένα διάλειμμα, κούρδιζε ένα περίεργο ηλεκτρικό όργανο. Eμοιαζε και φυσιογνωμικά στον Φρανκ Ζάπα, οπότε σκέφτηκα ότι ήρθε η ώρα της πρωτοπορίας κι έκανα κουράγιο. Είχα δίκιο, διότι στη συνέχεια ο καλλιτέχνης αποδείχθηκε δεινός εκτελεστής του σκυλοποντιακού τραγουδιού, αποθεώθηκε μάλιστα πολύ όταν εκτέλεσε το σουξέ του «Παναγία Σουμελά, τα καντίλια σου πολλά». Εκτοτε, πίστεψα ότι η μουσική δεν έχει σύνορα, κι ότι αξίζει να δίνει κανείς ευκαιρίες σε όσους τις υπόσχονται.
Περίεργος αν το ποντιακό χιπ-χοπ συγκρότημα που επέλεξε ο Διονύσης Τσακνής έχει ανάλογο μπρίο, μπήκα στο YouTube και άκουσα το σουξέ του «Δεν θέλω thi$, θέλω την πατρίδα μου οπίς». Μαθημένος στο κιτς, αλλά πάγωσα. Περίμενα να ακούσω μια εθνολαϊκιστική παρωδία, άκουσα ένα τραγούδι κανονικά χρυσαυγίτικο. Ανακαλώ θραύσματα στίχων: «Ξεριζωμένοι. [...] Η Ρωμανία κι η Ιστορία δεν πεθαίνει. [...] Είμαστε σταυραετοί. [...] Γενοκτονία (Νίκο Φίλη). [...] Μία θρησκεία, χριστιανική ορθοδοξία, τόσοι ακόμα πάνε στη Σουμέλα Παναΐα. [...] Νιώθω πλησιάζουνε αυτοί που τόσα χρόνια την πατρίδα μου ρημάζουνε. Δεν θέλουν να μας φτάσουνε, δεν θέλουν να μας πιάσουνε, θέλουν πολλή ανέχεια. [...]θέλω την πατρίδα μου οπίς. Τραπεζούντα, Κερασούντα θα έρθει η ώρα θα δεις - κ.λπ.»
Εθνικισμός. Στερεότυπα. Θρησκευτική ταυτότητα. Συνωμοσιολογία. Αλυτρωτισμός. Ολα αυτά σε λίγους στίχους. Ο Δραμινός Φρανκ Ζάπα τουλάχιστον, που επίσης ήταν κιτς, δεν έβλεπε οράματα.
Πολύ προοδευτική έχει γίνει η ΕΡΤ, μπράβο στον Διονύση Τσακνή. Μην ξεχάσετε να φωνάξετε τους συντελεστές της παράστασης με το έργο του Ξηρού για τα φωνητικά Elias Kanellis

Ανώνυμος είπε...

Σημειωση:
Ο ιδιο καθηγητης συμμετειχε στα φεστιβαλ της Αυγης, νεολαιος οντας.

σαπορ τουτουρκι

Παπουτσωμενος Γατος είπε...

Tα flow τους δεν ειναι ασχημα,αλλα εχουν απαισιες φωνες,και χαλια ρεφραιν.Η παραγωγουλα ειναι καλη.Ειναι επισης φανερο οτι δεν ξερουν ελληνικα.

Οι στιχοι ειναι γραφικοι,αλλα το ιδιο ολοι οι καυλωμενοι με τα παραδοσιακα (κρητικοι/ποντιοι/κυπριοι και λοιποι αιωνιως αναξιοπαθουντες).

Ανώνυμος είπε...

Ορεστης Καλογηρου...
" χυδαία εκστρατεία λάσπης που έχει ξεσπάσει εναντίον μου '

Ειλικρινα ΠΟΙΟΣ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ με τον Καλογηρου.
Για οποιον δε γνωριζει ο Καλογηρου ειναι
ο πρωταγνωνιστης σε αυτο.
Οχι δε κανω πλακα , αυτος ειναι.

ΜΕ

Ανώνυμος είπε...

Ο Ορεστης Καλογηρου ειναι ακαδημαϊκος με ντεμκ κομμουνιστικη παιδεια. Ρηγας στα νιατα του με αντικνε, αντικκε και αντιπρολεταριακο μενος πλεον.
Φανερωνει την αποχαυνωση του (αφηστε με στον Μπετοβεν μου και μη με ενοχλειτε με τους Ριτσους σας και τους Κρητικους σας) και ελιτιζει ασχημα θεωρωντας πως δεν πρεπει να ακουμπανε το ραδιοφωνο του (αυτο που πληρωνουμε ολοι) με τετοια αφιερωματα.

Νομιζεις οτι ειναι ο πρωτος Ελληνας ακαδημαϊκος, επηρεασμενος ειτε απο Πουλαντζα ειτε απο Καστοριαδη στα νιατα του, που εκφραζει τετοιο αντικομμουνιστικο μισος;
Ειναι ιδεολογικο ρευμα και ως φορεας του επηρεαζει νεα παιδια. Περιληπτικα, το ρευμα αυτο ξεκιναει με συνθηματα τυπου "δημοκρατικοτητα", "κατα της βιας", "αισθητικη καλλιεργεια" κλπ που αγγιζουν τα ορια της μεταφυσικης, και καταληγει σε συνθηματα και κραυγες πληρους συμβιβασμου και απαξιωσης των αγωνων.

Ειναι το ιδιοτυπο ρευμα του ελληνικου ευρωκομμουνισμου και οπορτουνισμου και αξιζει το ταξικο μας μισος. Ειναι Κουβεληδες και πρεπει να απομονωνονται. Ειναι οι φορεις της αστικης ιδεολογιας και μεταφυσικης σκεψης που συγχρωτιζονται με τους ετγατες, τους καλλιτεχνες και τους επιστημονες. Ειναι επικινδυνοι.
Το κραξιμο που εφαγε ειναι υγεια.

σαπορ τουτουρκι

Ανώνυμος είπε...

Λάτρεψα το "Είναι Κουβέληδες" σ/φε.
Το υιοθετώ.
ΒΧ

Γκεόργκυ Ζούκωφ είπε...

εδω ο "Ισιδωρος" τον παει ...σπρωχνοντα ....

http://laikhexousia.blogspot.gr/2016/02/blog-post_90.html

Ανώνυμος είπε...

Καλώς ή κακώς το Τρίτο έχει ένα μικρό κοινό που η αισθητική του δεν χωρά να ακούει[...] τον Ρίτσο να απαγγέλλει για ξωμάχους και προλετάριους.

Λίγο ο Καστοριάδης που διάβαζε στα νιάτα του ,λίγο που έχει πάρει και λίγο ψηλά τον αμανέ,για να το πω χοντρά, και ιδού τα αποτελέσματα.Αηδιάζεις και μόνο στην ιδέα ότι υπάρχει προλεταριάτο.

Συνειρμικά ,η στάση του συγκεκριμένου ακαδημαϊκού μου θύμισε αυτό.
https://www.youtube.com/watch?v=DkHzsEG5KH4
Που καταντήσαμε Ντένη μου...

ΓΩ

Θανάσης είπε...

Καλό είναι πάντως να μην μπερδεύετε τον Γιάννη Καλογήρου του ΕΜΠ με ιστορία στο ΚΚΕ Εσωτερικού, τον Θούριο κλπ (ο οποίος μάλλον φυσιολογικά έγινε ακραιφνής σημιτικός διατηρώντας όμως τη σοβαρότητά του) με αυτό το νούμερο που απλώς ψάχνει αφορμή για δημοσιότητα και επειδή βρίσκεται εκτός Αθηνών πρέπει να εφευρίσκει όλο και μεγαλύτερα κόλπα/ρεζιλίκια.

λαθραναγνώστης είπε...

100 χρόνια μετά τον θάνατό του, Ο 'Αινστάιν, επιβεβαιώνεται για ακόμα μια φορά:

http://www.902.gr/eidisi/epistimi/88326/epistimones-anihneysan-varytika-kymata

Θυμάστε πριν μερικούς μήνες μια ανακοίνωση από το πανεπιστήμιο του Ντελφτ, ότι απέδειξαν ότι δεν ισχύει η γενική θεωρία της σχετικότητας? Ήταν μια είδηση που έκανε κάθε αντιδραστικό ακαδημαϊκό να χαρεί. Όχι μόνο γιατί καταρρίφθηκε αυτή καθεαυτή η θεωρία, αλλά και γιατί καταρρίπτονταν και ο υλισμός σαν φιλοσοφία.
Τελικά, είναι κάτι σαν τον μαρξισμό. Όσοι προσπάθησαν να τον ακυρώσουν, στην καλύτερη περίπτωση διαψεύστηκαν, στη χειρότερη γελοιοποιήθηκαν κι από πάνω.

Ανώνυμος είπε...

Λαθραναγνωστη, μαλλον εννοεις εναν αιωνα μετα την πρωτη διατυπωση αυτης της θεωριας. Ο Αινσταιν πεθανε το 1955 αν δεν κανω λαθος.

sniper

λαθραναγνώστης είπε...

Έχεις δίκιο sniper. Δεν πρόσεξα τις ημερομηνίες.

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξερω τον Γιαννη Καλογηρου και δεν καταλαβα ακριβως την απαντηση σου. Γιατι τον ανεφερες, που κολλαει; Κκε εσ κ αυτος; Αν αμφιαβητησες την κκεσωτερικιλα του Ορεστη, κανεις λαθος.

Γνωριζω σχετικα καλα συμφοιτητη του Ορεστη Καλογηρου (εξισου βλακας πολιτικα: ΔΗΜΑΡ το 12, παλιοτερα συνασπισμος, πλεον κραζει ΣΥΡΙΖΑ, φουλ αντικκε διαχρονικα), ενω μπορω να σου παραθεσω και αυτο ως αποδειξη.

http://www.kathimerini.gr/822174/article/epikairothta/politikh/rhga-feraios-kai-dhmokratikos-agwnas-yper-toy-nai


σαπορ τουτουρκι

Θανάσης είπε...

Ο γνωστός Καλογήρου είναι ο Γιάννης (έκανε και γγ υπουργείου επί ΠΑΣΟΚ). Ο άλλος προσπαθεί να γίνει γνωστός με κάτι τέτοια εξεζητημένα και καλό είναι να μην του κάνουμε το χατήρι. Αυτή ήταν η ουσία του σχολίου μου, όχι τίποτα σπουδαίο δηλαδή.

Γιώργος Γκέκας είπε...

τσατσαλίζω = θρυμματίζω
τσατσαλίζω στα ποντιακά = ξεγυμνώνω.

Τσιατσιάλιατς = κομμάτιασέ τους ή ξεγύμνωσέ τους.