Πέμπτη, 5 Ιουνίου 2014

Μια αγοραία ανάλυση του εκλογικού αποτελέσματος

Η κε του μπλοκ δημοσιεύει σήμερα ένα ακόμα κείμενο του άναυδου, που κουμπώνει με τις εκλογικές συζητήσεις των τελευταίων ημερών. Πρόκειται για μια στατιστική ανάλυση δεδομένων που προκύπτουν από το exit poll (δήλωση ψήφου κατά την έξοδο από την κάλπη) στις 25 μάη. Καλή ανάγνωση και κάθε καλόπιστη παρατήρηση, προσθήκη, διόρθωση στα σχόλια, ευπρόσδεκτη.

Υγ: έχοντας χάσει δυστυχώς το τρένο της ετε, μου βγήκε η πίστη μέχρι να μπουν κάποιοι πίνακες, έστω και με αυτή τη μορφή. Θα προσπαθήσω να βελτιώσω το οπτικό κομμάτι της εμφάνισής τους, πάντως μπορείτε να τους δείτε ευκρινώς και να τους διαβάσετε εύκολα, πατώντας πάνω στην κάθε εικόνα.

Ευρωεκλογές 2014 – Μια αγοραία ανάλυση των αποτελεσμάτων
Άναυδος - Ιούνιος 2014

1. Εισαγωγή.
Η ανάλυση που ακολουθεί δεν σκοπεύει να βγάλει πολιτικά συμπεράσματα από το εκλογικό αποτέλεσμα. Υπάρχει η εκτίμηση της ΚΕ του ΚΚΕ στην οποία δεν έχουμε κάτι να προσθέσουμε. Είναι πιο πολύ μία άσκηση σαν αυτή που κάνουν οι εκλογολόγοι των αστικών κομμάτων. Ο κύριος ρόλος των δημοσκοπήσεων και των exit-polls είναι η πρόβλεψη του εκλογικού αποτελέσματος είτε μήνες πριν είτε μόλις ώρες πριν τα πραγματικά αποτελέσματα (exit polls). Παράλληλα όμως με την πρόβλεψη οι παραπάνω έρευνες παρέχουν ορισμένες πληροφορίες οι οποίες δίνουν στον εκλογικό μηχανισμό των κομμάτων τη δυνατότητα να επηρεάσουν το εκλογικό αποτέλεσμα.

Περιληπτικά και ενδεικτικά οι εκλογολόγοι από τις δημοσκοπήσεις προσπαθούν να εντοπίσουν 4 κυρίως σημεία: τα δυνατά σημεία, τα αδύνατα σημεία, τις ευκαιρίες και τις απειλές (αγγλιστί η ανάλυση αυτή λέγεται SWOT analysis και η οποία αν και λίγο παρωχημένη βρίσκεται ακόμη σε χρήση). Κύριος σκοπός τους είναι να αντιμετωπίσουν τις απειλές ή να αδράξουν τις ευκαιρίες χρησιμοποιώντας ή ενισχύοντας τα δυνατά τους σημεία  ενώ παράλληλα προσπαθούν να θεραπεύσουν τα αδύνατα σημεία τους. Τα μέσα φυσικά που έχουν στη διάθεση τους διαφέρουν και σχετίζονται με την χρηματοδότηση την οποία έχουν και τη σχέση τους με τον κρατικό μηχανισμό. Τα εργαλεία είναι φυσικά η εκλογική διαφήμιση και η στοχευμένη πολιτική παροχών ή υποσχέσεων σε συγκεκριμένες κατηγορίες ψηφοφόρων.

Ορισμένα παραδείγματα από την πρόσφατη ιστορία ήταν οι υποσχέσεις της ΝΔ στις εκλογές του 1985 για μείωση της φορολογίας στα αυτοκίνητα (εξου και το περίφημο σύνθημα καλύτερα παπάκι παρά τον Μητσοτάκη με το οποίο απάντησε το ΠΑΣΟΚ), ο διαγωνισμός ΠΑΣΟΚ ΝΔ για το ύψος της κατώτατης σύνταξης του ΙΚΑ το 1996 με νικητή το ΠΑΣΟΚ με 5,000 δρχ στην πλειοδοσία  αλλά και στις εκλογές. Στις πρόσφατες εκλογές το εύρημα των  δημοσκοπήσεων ότι ο Α. Σαμαράς υπερτερούσε του Α. Τσίπρα σαν ο καταλληλότερος για πρωθυπουργός είχε σαν αποτέλεσμα η ΝΔ να χρησιμοποιήσει την αφεντομουτσουνάρα του σχεδόν σε όλα της τα προεκλογικά σποτ. 

Η πρόχειρη ανάλυση βασίστηκε στα στοιχεία του κοινού exit-poll που πραγματοποίησαν 6 εταιρίες ερευνών την ημέρα των ευρωεκλογών  (25/5). Ο λόγος για την επιλογή ήταν διπλός: καταρχήν το μεγάλο δείγμα της έρευνας (περίπου 8,000 ερωτώμενοι), κατά δεύτερο η προσέγγιση έγινε πρόσωπο με πρόσωπο στα εκλογικά τμήματα την ίδια μέρα. Σε αντίθεση με τις αντίστοιχες αναλύσεις της Public Issue και V-PRC που βασίζονται στα αθροιστικά στοιχεία των δημοσκοπήσεων τους που και πρόθεση μετρούν και απέχουν από την ημέρα των εκλογών αρκετά (ειδικά τα πρώτα κύματα). Δυστυχώς δεν είχα πρόσβαση στα πρωτογενή στοιχεία της έρευνας και υποχρεώθηκαν να καταφύγω σε ορισμένες παραδοχές που όπως εξηγώ στο μικρό παράρτημα για τη μεθοδολογία στο τέλος του κειμένου δεν επηρεάζουν σημαντικά την ανάλυση.

2. Το προφίλ των ψηφοφόρων
Έγραψε και ο σφυροδρέπανος στο αντίστοιχο ποστ του για το κοινωνικό και δημογραφικό προφίλ των ψηφοφόρων του κάθε κόμματος. Μια περιληπτική ανάλυση βασισμένη σε διαφορετική έρευνα ακολουθεί (τα αρχικά ποσοστά ανά δημογραφική και κοινωνική ομάδα έχουν δεικτοποιηθεί με βάση το εκλογικό ποσοστό του κάθε κόμματος) :



2.1. Ηλικιακή διάρθρωση.

18-34 ετών
35-54 ετών
55+ ετών
ΣΥΡΙΖΑ
105
120
98
Ν.Δ.
92
88
141
Χ.Α.
75
96
75
Ελιά
50
75
137
Το Ποτάμι
136
121
61
ΚΚΕ
115
82
98
ΑΝΕΛ
116
145
87
ΛΑΟΣ
37
74
37
Έλλ.Ευρ. Πολίτ.
69
139
69
ΔΗΜΑΡ
167
83
83
Άλλο
144
85
68
Πιν.1. Ηλικιακή διάρθρωση της ψήφου.
Πηγή: Metron Analysis. Η Εφημερίδα των Συντακτών 30/5/2014

Φαίνεται ότι το ΚΚΕ αντλεί κατά αναλογία μεγαλύτερο ποσοστό των ψήφων τους από τις νεαρές ηλικίες. Αντίστοιχα ο Σύριζα έχει καλύτερη αντιπροσώπευση στις μεσαίες ηλικίες ενώ ΝΔ-Ελιά στις μεγάλες ηλικίες. Η ΧΑ έχει μάλλον μια ομαλή κατανομή των ψήφων της ανά ηλικιακή ομάδα. Να υπενθυμίσω ότι οι ψηφίσαντες στις φοιτητικές εκλογές δεν ξεπερνούν τις 90,000 ενώ στις ηλικίες 18-24 ο συνολικός πληθυσμός ξεπερνά το 1 εκατομμύριο συνεπώς οι 90,000 να αποτελούν κάτι λιγότερο από το 9% .


2.2. Επίπεδο μόρφωσης.


Έως απόφοιτοι δημοτικού
Απόφοιτοι Γυμνασίου ή Λυκείου, Τεχνικών Σχολών, ΙΕΚ
Απόφοιτοι ΑΕΙ / ΤΕΙ
ΣΥΡΙΖΑ
94
105
113
Ν.Δ.
132
101
110
Χ.Α.
96
106
43
Ελιά
175
75
100
Το Ποτάμι
45
76
136
ΚΚΕ
131
115
65
ΑΝΕΛ
87
145
87
ΛΑΟΣ
37
74
74
Έλλ.Ευρ. Πολίτ.
69
139
139
ΔΗΜΑΡ

167
167
Άλλο
68
93
102
Πιν.2. Διάρθρωση της ψήφου ανά επίπεδο μόρφωσης.
Πηγή: Metron Analysis. Η Εφημερίδα των Συντακτών 30/5/2014

Από τον Πίνακα 2 βλέπουμε ότι το ΚΚΕ αλλά και ΝΔ-Ελιά αντλούν αναλογικά μεγαλύτερο μέρος των ψήφων του από τους απόφοιτους δημοτικού ενώ αντίθετα ο Συριζα και ειδικά το Ποτάμι από τους απόφοιτους ΑΕΙ. Το ΚΚΕ υπερ-αντιπροσωπεύεται επίσης στους απόφοιτους λυκείου και τεχνικών σχολών. Η ΧΑ υπο-αντιπροσωπεύεται στους απόφοιτους ΑΕΙ.

2.3 Κοινωνική διάρθρωση.

Πιν.3. Κοινωνική διάρθρωση.
Πηγή: Metron Analysis. Έθνος 30/5/2014

Από τον πίνακα 3 φαίνεται ότι το ΚΚΕ είναι κυρίως το κόμμα των αγροτών των ανέργων και των φοιτητών. Αντίστοιχα ο Συριζα είναι το κόμμα των δημοσίων υπαλλήλων, των ελεύθερων επαγγελματιών και των μισθωτών. Η ΝΔ είναι το κόμμα των νοικοκυρών και των συνταξιούχων ενώ η Ελιά των αγροτών και των συνταξιούχων. Η ΧΑ έχει ποσοστά υψηλότερα του μέσου όρου της στους αγρότες στις νοικοκυρές και τους φοιτητές.

3. Εισροές/εκροές ψηφοφόρων.
Η ανάλυση που ακολουθεί βασίστηκε στον πίνακα με τις μετακινήσεις των ψηφοφόρων που προήλθε από το exit-poll.

Πιν.4. Μετακινήσεις ψηφοφόρων. Ενδεικτική κατανομή σύμφωνα με τα στοιχεία του exit poll διορθωμένα με βάση το τελικό αποτέλεσμα.
Πηγή: Metron Analysis. Ελεύθερος Τύπος  31/5/2014

Με την προσθήκη των απόλυτων αριθμών ψήφων Ιουνίου 2012 και Μαΐου 2014 και χρησιμοποιώντας την διαδικασία IPF (Iterative proportional fitting) στα ποσοστά του  παραπάνω πίνακα υπολογίστηκαν οι πραγματικές εισροές και εκροές ψηφοφόρων για το ΚΚΕ, τον Συριζα, την ΧΑ και το Ποτάμι. Τα συμπεράσματα μια τέτοιας ανάλυσης είναι πολλά αλλά εδώ θα περιοριστούμε στα πιο βασικά.


Πιν.5 Εισροές εκροές ψηφοφόρων του ΚΚΕ

Ο Πίνακας 5. διαβάζεται ως εξής:
Το ΚΚΕ τον Ιούνιο του 2012 πήρε 277.227 ψήφους. Από αυτούς 19.295 δεν ψήφισαν τον Μάιο του 2014 ενώ 201.388 ξαναψήφισαν το κόμμα. Έχασε συνολικά 72.028 ψήφους προς τα άλλα κόμματα αλλά κέρδισε από αυτά  147.867 ψήφους (11.645 ήταν ψηφοφόροι που δεν ψήφισαν τον Ιούνιο του 2012). Το ΚΚΕ κέρδισε 77.021 ψηφοφόρους του Συριζα αλλά έχασε προς το κόμμα αυτό 27.972. Οι ψηφοφόροι του Συριζα ήταν η μεγαλύτερη πηγή κερδών για το κόμμα αλλά επίσης και η μεγαλύτερη πηγή απωλειών. Ακολουθούν η ΝΔ από την οποία το ΚΚΕ απέσπασε 20.108 ψηφοφόρους και έχασε προς αυτήν 2.297 και η Ελιά από την οποία το ΚΚΕ κέρδισε 16.527 ψήφους και δεν έχασε κανένα. Από τα λοιπά κόμματα τα ΚΚΕ έχασε και κέρδισε περί τις 12.000 ψήφους. Το ΚΚΕ κέρδισε 4.625 ψήφους από τη ΧΑ ενώ έχασε 6924 ενώ απώλεσε 4.661 ψήφους προς το Ποτάμι. Θετικό το ισοζύγιο του κόμματος και με τους ΑΝΕΛ.

Το συμπέρασμα από την παραπάνω ανάλυση είναι διπλό:
-          Η μεγαλύτερη απειλή για διαρροές  αλλά και η μεγαλύτερη δεξαμενή ψήφων για το ΚΚΕ είναι ο Σύριζα.
-          192.766 ψηφοφόροι είτε ψήφισαν το ΚΚΕ το 2012 και όχι το 2014 ή το αντίστροφο. Αυτό δείχνει ότι η επίδραση του ΚΚΕ στο εκλογικό σώμα είναι αρκετά μεγαλύτερη από το 6.1% των Ευρωεκλογών. Ο πυρήνας των ψηφοφόρων του κόμματος είναι περίπου 200.000 ψηφοφόροι ωστόσο ο αριθμός των ανθρώπων που ψήφισαν ή δεν ψηφίσαν το κόμμα είναι περίπου ίσος. Συνεπώς για το μέλλον το στοίχημα για το ΚΚΕ είναι να σταθεροποιήσει τις εισροές και να επαναπατρίσει τις εκροές. Στην περίπτωση μηδενικών εκροών το Μάιο το ποσοστό του ΚΚΕ θα ήταν  7.4%.


Πιν.6 Εισροές εκροές ψηφοφόρων του Συριζα

Η ανάλυση για τον Συριζα δείχνει ότι οι απώλειες του οφείλονται καταρχήν στους ψηφοφόρους που δεν ψήφισαν, στο Ποτάμι στα λοιπά κόμματα και στο ΚΚΕ. Θετικό το ισοζύγιο του απέναντι στην Ελιά και τη ΝΔ ενώ έχασε 32.217 ψήφους προς τη ΧΑ ενώ κέρδισε 13.398.  Το συμπέρασμα για τον Συριζα είναι ότι ανταλλάσει ψηφοφόρους από τέσσερεις πηγές (κατά σειρά σημασίας): Λοιπά κόμματα (κυρίως ΔΗΜΑΡ), Ελιά, ΝΔ, ΚΚΕ.


Πιν.7 Εισροές εκροές ψηφοφόρων της ΧΑ

Μεγαλύτερη δεξαμενή για τη ΧΑ αποτέλεσαν η ΝΔ και οι ΑΝΕΛ ενώ ο παραπάνω πίνακας αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει μετακίνηση ψηφοφόρων του ΚΚΕ προς τη ΧΑ γεγονός που προσπαθούν να μας πείσουν εκτός από τους αστούς αναλυτές και τους ίδιους τους χρυσαυγίτες και οι μανιαδακικοί του ΕΑ.

Τέλος όπως δείχνει και ο πιν.8 το Ποτάμι αποδείχτηκε καταρχήν ο νεκροθάφτης της ΔΗΜΑΡ αλλά επίσης κι ένας πολυσυλλεκτικός κανίβαλος τσιμπολογώντας ψηφοφόρους από όλα τα κόμματα του ευρωμονόδρομου. Αν όπως λέγεται ο αρχικός σχεδιασμός ήταν η ανάσχεση του Σύριζα  δεν τα πήγε και τόσο καλά.

Πιν 8. Προέλευση των ψηφοφόρων του Ποταμιού

5. Στατιστικό παράρτημα.
Η συμπεριφορά ενός δείγματος όσο προσεκτικά κι αν έχει επιλεχθεί διαφέρει από τη συμπεριφορά του πληθυσμού τον οποίο προσπαθεί να αναλύσει. Συνεπώς κάθε ανάλυση που βασίζεται σε δειγματοληψία πάσχει από το λεγόμενο δειγματικό σφάλμα.. Η απόκλιση αυτή ωστόσο μπορεί να μετρηθεί και στις περισσότερες έρευνες παρουσιάζεται με τη μορφή +/- x ποσοστιαίων μονάδων από τη μέση τιμή. Έτσι π.χ. το ποσοστό του ΚΚΕ στους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα ήταν με βάση το exit-poll 5%. Το διάστημα όμως στο οποίο βρίσκεται η πραγματική τιμή (δηλ. το πραγματικό ποσοστό του ΚΚΕ) βρίσκεται μεταξύ του 6,1% και του 3,9% (σε επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας 95%). Στην ανάλυση παραπάνω (πίν.3) ο δείκτης για το ΚΚΕ ήταν 82 (5/6.1) η πραγματική τιμή όμως του δείκτη βρίσκεται μεταξύ του 100 (6.1/6.1) και του 64. Είναι φανερό ότι άλλο είναι το συμπέρασμα για την ταξική διάρθρωση των ψηφοφόρων του ΚΚΕ όταν ο δείκτης προσεγγίζει το 100 και άλλο όταν πλησιάζει το 64.

Οι υποθέσεις της ανάλυσης εισροών εκροών ήταν οι παρακάτω:
-          Οι ψηφοφόροι του Ιουνίου 2012 που δεν ψήφισαν τον Μάιο του 2014 είχαν ακριβώς την ίδια συμπεριφορά με τον Ιούνιο του 2012. Αυτό ισχύει για αυτούς που για λόγους ανωτέρας βίας δεν προσήλθαν στις κάλπες αυτόν το Μάιο τους αποβιώσαντες αλλά όχι απαραίτητα γι αυτούς που επέλεξαν να μην ψηφίσουν.
-          Οι νέοι ψηφοφόροι ήταν περίπου 200,000  (ο υπολογισμός έγινε με βάση την ηλικιακή συμμετοχή στο σύνολο των εγγεγραμμένων)

5 σχόλια:

Νίκος Σαραντάκος είπε...

Πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση!

Αναρωτιέμαι βέβαια για ορισμένα ευρήματα της δημοσκόπησης, όπως ότι η ΔΗΜΑΡ ψηφίστηκε κυρίως από νέους. Είναι όμως πολύ μικρό το δείγμα, οπότε τα σφάλματα μεγαλύτερα.

Ερώτηση: Έγινε κάτι ανάλογο το 2012; Ξέρουμε πόσοι ψηφοφόροι του ΚΚΕ πήγαν στον ΣΥΡΙΖΑ μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου; (Μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου το ΚΚΕ έχασε 260.000 ψήφους).

anonymous anonymous είπε...

Δεν κάνω διάλογο με τον κύριο Σαραντάκο, όμως αναρωτιέμαι συνολικά για το πόσο αξιόπιστα είναι τα ευρήματα των εταιρειών δημοσκοπήσεων.

Αναυδος είπε...

anonimous
το θεμα της αξιοπιστίας έχει πολλές διαστασεις
1. το δειγματικο σφαλμα το οποιο θεωρητικά είναι τυχαίο και συνοδευει κάθε δειγματοληψια οποιουδηποτε πληθυσμου Το μεγεθος του δειγματος συνδεεται αρνητικα με το στατιστικο σφαλμα ωστος για να μειωσεις στο μισο το σφαλμα χρειαζεται να τετραπλασιασεις το δειγμα. Αυτό συνεπαγεται όμως τετραπλασιο κοστος. Τα παλια exit polls ειχαν δειγματα ανω των 20,000 ατομων τωρα μονο 8,000

2. τα λαθη εκτελεσης σε μια ερευνα π.χ. επρεπε να ρωτω κάθε τριτο εξερχομενο αλλα επειδη πολλοι αρνιοντουσαν δεχομαι τις απαντησεις από τους προθυμους. Με τον τροπο αυτό εισαγεται μια μεροληψια στν ερευνα. Πχ.2 στις τηλεφωνικες ερευνες οσο πιο πολύ φοβασαι το κρατος τοσο πιο δυσκολα αποκαλυπτεις τις προθεσεις σου κλπ.

3. οι υποκειμενικες διφορουμενες ερωτησεις π.χ. πιο είναι πιο καταλληλος για πρωθυπουργος ? αν απαντησω σαμαρας γιατι μας γδυνει πιο αποτελεσματικα για λογαριασμο του κεφαλαιου δεν σημαινει ότι τον αγαπω αλλα ότι τον μισω πιο πολύ
4. τα σφαλματα στην επεξεργασια των στοιχειων. Ειδικα στις κοινωνικες ερευνες γινεται σταθμιοση με βαση τα δημογραφικα χαρακτηριστικα η την ψηφο στις προηγουμενες εκλογές Λαθη στις σταθμισεις οδηγουν σε λαθος αποτελεσμα.

5. Η χειραγωγηση των αποτελεσματων με σκοπο τον επιρρεασμο της κοινης γνωμης Είναι πιο σπανιες αυτές οι περιπτωσεις για 2 κυριως λογους.
α. Δημοσκοπησεις κανουν πολλές εταιριες συνεπως τα αποτελεσματα μπορουν να συγκριθουν και μεταξυ τους αλλα και με το τελικο αποτελεσμα. Πχ. Ο ζουγκλας εβγαζε κασιδιαρη με 45% πηρε 16% Από την άλλη ειτε σα δικαιολογια ειτε πραγματικη αιτια οι εταιριες που 2 μερες πριν εβγαζαν ΝΔ πρωτη ισχυριζονται ότι οι αναποφασιστοι εδωσαν την πρωτη θεση στο συριζα και ότι πολυς κοσμος αποφασισε τις τελευταιες 24 ωρες.
β. Μην ξεχνας ότι τις δημοσκοπησεις τις πληρωνουν τα ιδια τα κομματα αν σχεδιαζουν με λαθος στοιχεια τοτε κακο του κεφαλιου τους.

Πρωσοπικη μου γνωση από το παρελθον είναι ότι διορθωσεις εχουν γινει όταν το αποτελεσμα δεν συμφωνουσε με τις εκτιμησεις ορισμένων εκλογολογων αλλα δεν αποκλειω και την περιπτωση να διορθωνονται τα στοιχεια με σκοπο να επηρρεαστει η κοινη γνωμη, Εδώ πρεπει να παρατηρησω ότι χρειαζεται η γνωση για το πώς θα επηρρεαστει η κοινη γνωμη αν π,χ ενώ η ΝΔ είναι δευτερη την δειξεις πρωτη Η πιθανοτητα νικης θα φερεις κι αλλους ψηφοφορους στη ΝΔ η μηπως απεγνωσμενοι ψηφοφοροι που θα απειχαν η θα ψηφιζαν αλλα κομματα θα αποφασισουν να ψηφισουν τον Συριζα για να μην συμβει αυτό που ευχεται η δημοσκοπηση. Ωστοσο δεν είναι τυχαιο ότι οι δημοσκοπησεις που ειχαν πρωτο τον συριζα δημοσιευονταν φιλοσυριζαικες εφημεριδες (ΕφΣυν, Ποντικι, Ρεαλ) ενώ δημοσκοπησεις με πρωτη τη ΝΔ σε εθνος, ελ τυπο κλπ.

Ανώνυμος είπε...

Και πάλι μπράβο στον Άναυδο.

Ενδιαφέρον που τη δεύτερη θέση στις εισροές την έχουν ψηφοφόροι που παλιότερα είχαν ψηφίσει ΝΔ. Ομολογώ ότι δε μου προξενεί εντύπωση αλλά αλλιώς είναι όταν το διαβάζεις. Γνώμη μου είναι ότι είναι δυνατόν να αυξηθούν οι εισροές από τέτοιους ανθρώπους, υπάρχει αρκετός λαϊκός κόσμος εκεί μέσα που μπορεί να κερδηθεί. Και ένας λόγος που πρέπει να μπαίνει μπροστά το ταξικό πρόσημο και όχι το "χωροταξικό" (εργάτες-εργοδότες και όχι αριστερά-δεξιά)

ρα

Αναυδος είπε...

σαν υστερπγραφο
Ένα από τα εντυπωσιακά φαινόμενα των εκλογών ήταν η απόδειξη που προκύπτει από τα αποτελέσματα των ευρωεκλογων ότι το τουρκικο προξενείο στηριξε συριζα-δημαρ στις εθνικές εκλογές του ιουνη του 2012.

Το ότι ο δίαυλος αυτός παραμένει ανοικτός φαίνεται κι από την έμμεση υποστήριξη του DEB από τον κατά τα άλλα αντιεθνικιστικό ιό πλέον της εφ των συν που χθες έγραφε χαρακτηριστικά ότι το
(…) το τελευταίο είναι ένα κόμμα συντηρητικό και σαφώς εθνικιστικό (sic) με την έννοια ότι θέτει πάνω απ’ όλα την επιβεβαίωση της (τουρκικής) εθνικής ταυτότητας της μειονότητας από πουθενά όμως δεν προκύπτει οποιαδήποτε ‘αυτονομιστική’ στοχοθεσία του. Διακηρυγμένη θέση του είναι αντίθετα ο σεβασμός της ελληνικής κυριαρχίας στην περιοχή και η άσκηση πολιτικής πίεσης προς την κυβέρνηση για τη διασφάλιση των μειονοτικών δικαιωμάτων στο πλαίσιο της ελληνικής έννομης τάξης (…)
Κατά τα άλλα είναι ένα κόμμα νόμιμο χωρίς παράνομες δραστηριότητες και δεν μπορεί να συγκριθεί ούτε με τη λάιτ ακροδεξιά τύπου ΛΑΟΣ ούτε με την εγκληματική συμμορία της ΧΑ
(…)

Όλα αυτά ενώ είναι γνωστές οι διασυνδέσεις του DEB με το εθνικιστικό ακροδεξιό κόμμα του Ντ. Μπαχτσελί αλλά και οι σχέσεις του με τον Φ. Γκιουλέν

Ενδεικτικά αποτελέσματα σε δήμους της μειονότητας
Δημος αρριανών ροδόπης:
DEB 90% 2014 - Συριζα 21% & ΔΗΜΑΡ 41% ιουν 2012

Δημος ιάσμου ροδοπης
DEB 57% 2014 - Συριζα 25% & ΔΗΜΑΡ 25% ιουν 2012

Δημος αβδηρων ξανθης
DEB 20% , συριζα 16% 2014 - Συριζα 34% ιουν 2012

Δημος μυκης ξανθης
DEB 70% , συριζα 11% 2014 - Συριζα 65% ιουν 2012