Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

Επέτειος ετών 39

Αφ’ ης στιγμής υπάρχει το portal του 902, ίσως αυτές οι ανταποκρίσεις να περισσεύουν πλέον. Παρόλ’ αυτά η κε του μπλοκ κατέγραψε τις εντυπώσεις της από την επέτειο του πολυτεχνείου, έστω και αργοπορημένα, εκτός επικαιρότητας, κινούμενη μάλλον απ’ τη δύναμη της συνήθειας και την ανάγκη της να μπορεί να ανατρέχει μελλοντικά σε αυτές, εν είδει ημερολογίου, ώστε να θυμάται κάποια βασικά πράγματα.

Η επέτειος του πολυτεχνείου είναι μια δεσποινίς ετών 39, που ‘χε εξ αρχής σοβαρό σκοπό, αλλά ατύχησε στη ζωή της και δε μπόρεσε ποτέ να τον τραγουδήσει και να τον κάνει πράξη. Ξόδεψε τα νιάτα της με διάφορους πολιτικούς μνηστήρες, που της ρούφηξαν όλη τη ζωντάνια και την ξεγελούσαν, για να μπορούν να μιλάνε εκ μέρους της και να τραγουδάν φάλτσα το μήνυμά της, επειδή πέρασαν κάποτε ξώφαλτσα απ’ το μετερίζι του αγώνα όπου δε ρίζωσαν ποτέ. Και τώρα που μοιάζει σαν γεροντοκόρη κι έχει χάσει κάπως τη λάμψη της, κάποιοι φάνηκαν έτοιμοι από καιρό να τη βάλουν στο ράφι της ιστορίας, πλάι στο χρονοντούλαπο, μαζί με τα γεγονότα που τη συνόδεψαν (τους νεκρούς του πολυτεχνείου, που «δεν υπάρχουν») και τις κατακτήσεις της: το άσυλο, που δεν χωράει στο νλεο πανεπιστήμιο των μάνατζερ και των επιχειρήσεων, και όλα τα δικαιώματα που κατέκτησε μεταπολιτευτικά το εργατικό κίνημα. Έτσι που σήμερα, ο κόσμος στους δρόμους φωνάζει ψωμί-παιδεία-ελευθερία, όχι από συνήθεια για να τιμήσει την επέτειο, αλλά επειδή το βιώνει στο πετσί του.

Στις εκδηλώσεις του τριημέρου η κίνηση ήταν ψόφια και το κλίμα σχεδόν καταθλιπτικό. Μπορεί να υπήρχε το παραδοσιακό ξύλο στους πασόκους και τα γιαούρτια στον εκπρόσωπο της κυβέρνησης, το παραπολιτικό ενδιαφέρον για την πρώτη δημόσια εμφάνιση της αριστερής συσπείρωσης και την ειρηνική της συνύπαρξη με την αρας, αλλά αυτά δεν ήταν αρκετά για να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις και να σπάσουν τη μελαγχολία. Και το χειρότερο είναι ότι αυτή η μελαγχολία περνάει ακόμα και σε κόσμο που δεν είναι στην ηλικία των –ήντα και δεν έχει ζήσει τα γεγονότα του πολυτεχνείου, αλλά κάνει κάποιες συγκρίσεις με το πρόσφατο παρελθόν και απογοητεύεται. Και δε φταίει μόνο ότι γερνά και δε βλέπει πλέον τα πράγματα με το ζήλο και τον ενθουσιασμό του εικοσάρη.

Φταίει κυρίως ότι η σπουδάζουσα νεολαία βρίσκεται δυστυχώς σε χειμερία νάρκη διαρκείας μετά το γύρο των κινητοποιήσεων της διετίας 06-07’, που είχε παρουσιαστεί ως μεγαλειώδης νίκη. Και αφού η ίδια δεν πιάνει το νήμα της ιστορίας, ώστε να δώσει το δικό της νόημα στην επέτειο και να συνεχίσει το πνεύμα του νοέμβρη και της εξέγερσης, κάποια πράγματα μοιάζουν να έχουν αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Όπως τα τραπεζάκια των οργανώσεων που σπανίως θα βρεις εκτός πολυτεχνείου, και τα σπάνια μουσειακά τους εκθέματα, όπως το δίτομο έργο για τους αγώνες του εκκε, ή από την άλλη το βιβλίο του τρότσκι για τη ρώσικη επανάσταση του 1905’, με το γαλάζιο και ροζ εξώφυλλο. Αυτά όμως μόνο παλαιοκομμουνιστές ή –αντιστοίχως- παλαιοαριστεριστές μπορεί να απασχολούν.

Αυτοί που τίμησαν αντιθέτως με το παραπάνω την επέτειο, με το δικό τους τρόπο, ήταν οι μηχανισμοί κρατικής καταστολής. Στη θεσσαλονίκη τα ματ έκαναν περατζάδα μες στον χώρο της πανεπιστημιούπολης, για να συλλάβουν τους φοιτητές που τον περιφρουρούσαν. Ενώ λίγες μέρες πριν είχαν συλληφθεί συνδικαλιστές του εξωκοινοβουλίου, για να εξευμενιστούν κάπως οι γερμανοί με αντίποινα για το γιουχάισμα στο φούχτελ (χωρίς να χρειαστεί αυτή τη φορά κάποιος με κουκούλα για να τους υποδείξει).

Στην αθήνα η αστυνομία είχε κλείσει από νωρίς τους σταθμούς του μετρό σε όλο σχεδόν το μήκος της πορείας, για να φοβηθεί ο κόσμος ή να μη μπορέσει για καθαρά πρακτικούς λόγους να κατέβει στο κέντρο για την πορεία. Η κυκλοφορία ήταν κομμένη σε όλους τους κεντρικούς δρόμους. Ενώ αν κάποιος επιχειρούσε να έρθει πεζός, έπρεπε πρώτα να διασχίσει ένα μεγάλο μαύρο χαφιεδότσουρμο με ασφαλίτες, κλούβες, διμοιρίες, διατηρώντας την ψυχραιμία του, μέχρι να φτάσει σε έμπιστο, περιβάλλον και τη ζεστή σιγουριά που σου εμπνέει το πλήθος της συγκέντρωσης. Κι άντε να πεις ότι εγώ είμαι επαρχιωτάκι και δεν τα έχω συνηθίσει ακόμα. Εάν αυτά όμως επηρεάζουν ως ένα βαθμό τους (θεωρητικά) πιο ψημένους, φαντάσου τι αντίκτυπο έχουν στον άμαθο κόσμο, που δεν τα έχει ξαναδεί, ούτε θέλει να τα ζήσει.

Από κοντά οργίασε κι ένας περίεργος εσμός που σχηματίζεται σταδιακά, ένα πρωτότυπο κράμα αριστερής διανόησης με αστικά παπαγαλάκια, που είχαν αγαστή σύμπνοια φτιάχνοντας κλίμα όλες τις προηγούμενες μέρες. Ότι το κκε είναι στο λόμπι του ευρώ της νδ και της αστικής τάξης, ότι υποτιμά τις άμεσες λύσεις και την αγωνία του λαού ακόμα και τα αστικά δικαιώματα και την επέκτασή τους στο σοσιαλισμό (επειδή δεν ανάγει σε κύριο τα περί συνταγματικότητας του προϋπολογισμού).

Το σάββατο ήρθε το κερασάκι στην τούρτα, με την πορεία να ακινητοποιείται για αρκετή ώρα στο μέγαρο μουσικής και την πρεσβεία των ηπα, γιατί μόνο τα μπλοκ του κκε είχαν άδεια να συνεχίσουν ως την ισραηλινή πρεσβεία και να διαδηλώσουν ενάντια στο μακελειό της γάζας. Τελικά το θέμα λύθηκε κατόπιν (κυρίως) της δικής μας επιμονής και παρέμβασης. Τα μπλοκ του εξωκοινοβουλίου μπήκαν κολλητά μπροστά από εμάς κι όσοι είχαν αρχίσει να φτιάχνουν κλίμα από νωρίς το μεσημέρι για τη στάση του «προδοτικού κκε» έμειναν με την όρεξη.

Κι είναι ζήτημα αν θα τη βρουν για να γράψουν κάτι σχετικά με το σύριζα και την επιλογή του να μη συνεχίσει ως την πρεσβεία του ισραήλ, προφανώς για να μην χαλάσει τις καλές διμερείς σχέσεις του με την κυβέρνηση της χώρας. Ούτε η αναρχία συνέχισε εξάλλου μετά το μέγαρο –υπ’ όψιν ότι μιλάμε για έναν χώρο που στο αίτημα και τον αγώνα για κράτος στην παλαιστίνη, απαντά με το ακαταμάχητο: κανένα κράτος, ποτέ και πουθενά.

Από την υπόλοιπη πορεία η κε του μπλοκ ξεχώρισε τα εξής στιγμιότυπα:
-τις ριζο-καλτ δηλώσεις αγαπημένων καλλιτεχνών στο κυριακάτικο όργανο (που είχε βγει φρέσκο και ζεστό) για τα γενέθλια του κόμματος, που είναι στρώμα και προσκεφάλι του λαού, και για κάθε κεράκι που σβήνει, ανάβει τη φλόγα της επανάστασης.
-τη βαλαβάνη και το δελαστίκ να στέκονται ακροβολισμένοι στο πεζοδρόμιο (σε διαφορετικά σημεία της πορεία ο καθένας) και να αγναντεύουν τα πλήθη στο μπλοκ του κουκουέ. Εσείς που τώρα κοιτάτε την πορεία, ελάτε να παλέψουμε για λαϊκή εξουσία...
-τα πολύ μαζικά μπλοκ που έσπασαν κάπως τη μελαγχολία του υπόλοιπου τριημέρου. Και αν μέχρι τώρα στις πορείες του παμε, αναρωτιόμασταν τι είχε ψηφίσει όλος αυτός ο κόσμος τον μαϊούνη, αυτή τη φορά που η πορεία είχε κυρίως κομματικά μπλοκ, το ίδιιο ερώτημα ζητούσε ακόμα πιο επιτακτικά απάντηση.

-την καινούρια εκδοχή του συνθήματος που λέει: εμπρός λαέ, μη σκύβεις το κεφάλι. Κι αυτή τη φορά δεν τελείωνε με το γνωστό τρόπο: αντίσταση και πάλη. Ούτε με «βενζίνη και μπουκάλι», που φώναζε για πλάκα ο γιώργος δίπλα μου. Αλλά με τον αισιόδοξο στίχο: επίθεση και πάλη. Ή μήπως αυτή τη φορά εννοούσαμε πάλι, με γιώτα;
-το μητσάρα που χώνεται σ’ όλα τα πλάνα με δηλώσεις ποδοσφαιριστών κι έχει κάνει εσχάτως κινηματική στροφή, με ένα πλακάτ που έλεγε: θέλω τη δόση μου, κάνοντας λογοπαίγνιο με τη δανειακή σύμβαση και την... έξάρτηση (sic) της ελλάδας.
-το πέρασμα από τον (αποκαλούμενο και) πύργο των αθηνών της ιντεραμέρικαν, με το γιώργο να συμφωνεί ότι η πορεία του κκε είναι σαν το σλόγκαν της διαφήμισης: μεγάλη και σίγουρη.

-Το σημείο όπου τα προπορευόμενα μπλοκ τέλειωσαν την πορεία τους κι επέστρεφαν από το αντίθετο ρεύμα της κηφισού, ενώ εμείς ακόμα κατευθυνόμασταν προς την ισραηλινή πρεσβεία. Κι ανάμεσα μας οι μπάρες και το κενό να τονίζει το χάσμα που μας χωρίζει και τις αντίθετες πολιτικές κατευθύνσεις προς τις οποίες βαδίζουμε.
Δεν πειράζει όμως. Μαζί να χτυπάμε, χωριστά να βαδίζουμε, που έλεγε κι ο βλαδίμηρος.
-την απουσία της γλυκιάς θηλυκής φωνής που στοιχειώνει τον ύπνο μας κάθε βράδυ, από το άσπρο φορτηγάκι της κοα.
-και τη μεγάλη αποκάλυψη της βραδιάς ότι και οι σεκίτες έχουν ένα άσπρο φορτηγάκι. Κι όπως το είχαν παρκάρει σε μια πάροδο της κηφισίας, ένας σφος με κουπόνια πήγε και τους ρώτησε: γεια σας, θα ενισχύσουμε το κουκουέ;

Ο επίλογος της βραδιάς μας βρήκε να γιορτάζουμε αντι-ιμπεριαλιστικά, αντιμονοπωλιακά στο μαγαζί που τραγουδάει ο βουρνούκιος, με την ευχή αφενός να τα εκατοστίσει και αφετέρου να μην ήταν αυτός ο κινηματικός επίλογος της χρονιάς που διανύουμε κι η απαρχή της χειμερίας νάρκης. Και του χρόνου

57 σχόλια:

Σεβέκ είπε...

Παρ' όλη την εξαιρετική δουλειά που παρουσιάζει το 902.gr, οι δικές σου ανταποκρίσεις δε θα περισσεύουν ποτέ, απλώς διότι αποτελούν το μοναδικό τρόπο για κάποιον που δεν έχει παρευρεθεί στην εκάστοτε διαδήλωση, να δει τις εικόνες και τα γεγονότα που συνέβησαν, ακριβώς όπως τα είδε όποιος ήταν εκεί!

Υ.Γ: Μου έκανε εντύπωση το ότι παρέλειψες να αναφέρεις τα δέκα περίπου πιτσιρίκια στην ταράτσα της Βασ. Σοφίας που ούρλιαζαν ασταμάτητα για τουλάχιστον 10 συνεχόμενα λεπτά "ψωμί-παιδεία-ελευθερία"!

Ανώνυμος είπε...

Σχετικό άσχετο http://www.newsit.gr/default.php?pname=Article&art_id=175366&catid=3

mariori

Ανώνυμος είπε...

Αλλο ο κηφισος και αλλο η κηφισιας (ουτε απο χωροταξικης ουτε απο ταξικης σκοπιας σχετιζονται...)

Επαρχιωτες...

Ανώνυμος είπε...

mariori περίεργο το portal του 902 δεν έκανε καμία αναφορά

Ανώνυμος είπε...

Dε ξέρω πόσα χρόνια έρχεσαι στο πολυτεχνείο αλλά δεν σου έκανε εντύπωση:
-ότι η συμμετοχή της ΚΝΕ μειώνεται γεωμετρικά με το χρόνο;;
-ότι για πρώτη φορά το κεντρικό πανό του εορτασμού ήταν των ΕΑΑΚ;;
-ότι 3.5 ώρες πορεία δεν ακούστηκε κανένα σύνθημα για το πολυτεχνείο;;
-ότι 3.5 ώρες πορεία δεν ακούστηκε κανένα σύνθημα για τη Παλαιστίνη, ούτε έξω από την Αμερικάνικη και την Ισραηλινή πρεσβεία;;

Ευτυχώς που ο κόσμος πραγματικά πιστεύει ότι αυτή η πορεία πρέπει να γίνεται και εκφράζει ακόμα τα αντιιμπεριαλιστικά του αισθήματα με το ΚΚΕ..

KouKos

Ανώνυμος είπε...

Από κοντά οργίασε κι ένας περίεργος εσμός που σχηματίζεται σταδιακά, ένα πρωτότυπο κράμα αριστερής διανόησης με αστικά παπαγαλάκια, που είχαν αγαστή σύμπνοια φτιάχνοντας κλίμα όλες τις προηγούμενες μέρες. Ότι το κκε είναι στο λόμπι του ευρώ της νδ και της αστικής τάξης, ότι υποτιμά τις άμεσες λύσεις και την αγωνία του λαού ακόμα και τα αστικά δικαιώματα και την επέκτασή τους στο σοσιαλισμό (επειδή δεν ανάγει σε κύριο τα περί συνταγματικότητας του προϋπολογισμού).

νόστιμο το κειμενακι αλλά το παραπάνω που κολλάει βρε σφυροδρέπανο; Τί εννοείς "από κοντά";
http://www.blogger.com/comment.g?blogID=81787152277490965&postID=7573266066447529734

Τάκιτος



πολυ ρηχα είπε...

ελπιζω οτι τα γραμματα μικρυναν να ειναι τυχαιο..

υγ. εχω εθιστει στα κειμενα σου σφυροδρεπανε, ασχετα που δεν σχολιαζω συχνα. ακομα δεν μπορω να βοηθησω την συζητηση αλλα ειμαι σε καλο δρομο. θα την φτιαξουμε την οργανωση στο λετσοβο παντως!

Αναυδος είπε...

Συμφωνα με τον κουκο μονο σε 2 ταμπλο το ΚΚΕ πηγε μεχρι την Ισραηλινη πρεσβεια για να διαδηλωσει υπερ του Ισραηλ. Στο ενδιαμεσο εκανε σταση την Αμρικανικη πρεσβεια για να συγχαρει τον πρεσβυ για την εκλογη του Ομπαμα

Υπαρχει και η σιωπη αλλα μερικοι εχουν χασει και τι λιγη τσιπα που τους απομενει προκειμενου να λοιδωρησουν το ΚΚΕ. Ξεφτυλες

Ανώνυμος είπε...

Που είναι η ταβέρνα που τραγουδάει ο Βουρνούκιος ?
και κάθε πότε ?

TALIBAN

Ανώνυμος είπε...

Η απάντηση σύντροφε στην επιτακτική σου ερώτηση:
"Και αν μέχρι τώρα στις πορείες του παμε, αναρωτιόμασταν τι είχε ψηφίσει όλος αυτός ο κόσμος τον μαϊούνη, αυτή τη φορά που η πορεία είχε κυρίως κομματικά μπλοκ, το ίδιιο ερώτημα ζητούσε ακόμα πιο επιτακτικά απάντηση"

Οι 50.000 που κατεβάζει το κόμμα για πλάκα σε κάθε πορεία ψήφισαν ΚΚΕ
Οι 1.500.000 εκκατομύρια που κάθονται στον καναπέ ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ

Αρχίζω να σκέφτομαι ότι η γραμμη "παμε στους χώρους δουλειάς, που λέει και η Αλέκα δεν με πειράζει να γίνει συνέλευση στο εργοστάσιο και να μην αποφασιστεί απεργία, με πειράζει να αποφασίσουν οι γραφειοκράτες απεργία και οι εργαζόμενοι να μην απεργήσουν" είναι ολόσωστη

Από την άλλη βέβαια σκέφτομαι ότι τώρα που θα γίνετε και εξωκοινοβουλευτικοί θα είστε το ποιο μεγάλο αρίστερίστικο κόμμα του κόσμου
Σκέφτομαι να φύγω από την Ανταρσύα και να ρθω στο ΚΚΕ

Ούτως ή άλλως όπως λέει η Αλέκα, θα φύγει ένα κομμάτι από την σοσιαλδημοκρατία (σύριζα) και θα ενωθεί με την εξωκοινοβουλευτική για να φτιάξουν-σε αντιστοιχία- ένα νεο κκε-εσ.
έτσι και εγώ θα φύγω από το νεο κκε εσ και θα έρθω στην νέα εξωκοινοβουλευτική αριστερά που θα είναι και κομμουνιστογενής...

antiKouKos είπε...

Είσαι τζιμάνι και γάτα!

Η ΚΝΕ μείωσε τη συμμετοχή της γιατί διαγράφτηκε asap αφού έκανε το πανό των ΕΑΑΚ για τον εορτασμό και δε φώναξε συνθήματα όπως εύστοχα σχολιάζεις.

Ρε μήπως μπερδεύεις τα μπλοκ του ΚΚΕ με εκείνα της κυβερνώσας αριστεράς;

Άντε γεια βαζελάκι!

Ανώνυμος είπε...

Να περιμένουμε ανταπόκριση και κουτσομπολιά απο την παρουσιάση του βιβλιού του Καλτσώνη?

Ανώνυμος είπε...

Σφυροδρέπανε, αυτό που είπες για το "ποτέ κανένα κράτους και πουθενά", μου θύμισε το άρθρο της Μπέλλου το 2010 στην ΚΟΜΕΠ, τεύχος 6, όπου λέει το εξής αμίμητο:
"αν και η διαμόρφωση των
εθνικών αστικών κρατών, περίπου μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα, απο-
τέλεσε πρόοδο στην ιστορία της κοινωνικής ανάπτυξης, σήμερα, σε
συνθήκες καπιταλιστικής κυριαρχίας σε διεθνές επίπεδο, αποσχίσεις
εθνοτήτων και συγκρότηση νέων καπιταλιστικών κρατών δεν έχουν να
δώσουν τίποτα το θετικό στο εργατικό κίνημα, παρά μόνο να φέρουν
αναδιάταξη στο συσχετισμό μεταξύ των καπιταλιστικών δυνάμεων".
Δεν έχω σχέση με Εργατικό Αγώνα ή άλλες φράξιες του ΚΚΕ που στοχοποιούν τη Μπέλλου. Δεν είμαι καν στο ΚΚΕ. Προσωπικά, πιστεύω πως το πρόβλημα του ΚΚΕ σήμερα είναι γενικότερο και δεν περνά απλώς με την καθαίρεση ορισμένων που -πράγματι-τροτσκίζουν. Μακάρι να βρει το δρόμο του. Πιστεύω τα μέλη του, με τη θρησκευτική λατρεία που του έχουν, θα καθαρίσουν και αυτή τη φορά.
Απλώς, μια τέτοια άποψη σαν αυτή της Μπέλλου, καλώς ή κακώς, μειώνει αντικειμενικά τις διαφορές με την αναρχία.

kk είπε...

Ανώνυμε,δεν ξέρω αν συμφωνείς ή όχι με τον μαρξισμό-λενινισμό, ιδιαίτερα για το εθνικό ζήτημα, αλλά σίγουρα η θρησκευτική λατρεία του αντικομμουνισμού και της αντιΚΚΕ αίρεσης του σε έχουν αποβλακώσει. Όσο για τον τροτσκισμό, άλλοι ρέπουν σε αυτόν κινούμενοι μεταξύ αυτού και του καουτσκισμού σε σημείο παπαγαλίας. Διάβαζε ΑΝΤΑΡΣΥΑ κλπ

Σ είπε...

Ρε "Ανώνυμε", 21 Νοεμβρίου 2012 4:33 μ.μ.'
που "δεν είσαι καν στο ΚΚΕ" (!), πως και δε σου δόσανε σημείωμα σύνδεσης από την Υπηρεσία;
Ετσι δε θα κάνεις καλή δουλειά.
Σε έχουν μάλλον για αναλώσιμο...

Ανώνυμος είπε...

@Ανώνυμος, 21 Νοεμβρίου 2012 4:33 μ.μ.

Και γαμώ τις μνήμες!!
Θυμήθηκες συγκεκριμένη παράγραφο από άρθρο της Μπέλλου σε ΚΟΜΕΠ του 2010.
Πάντως δεν ανάπτυξες κάποια σοβαρή επιχειρηματολογία ενάντια σ αυτά που λέει η Μπέλλου.
Εκτός πάλι, αν θεωρείς ότι η αφοριστικού τύπου κατηγορία ότι "μια τέτοια άποψη σαν αυτή της Μπέλλου, καλώς ή κακώς, μειώνει αντικειμενικά τις διαφορές με την αναρχία", είναι επαρκής.

λαθραναγνώστης

Ανώνυμος είπε...

Πέθανε ο Χρόνης Μίσσιος
Απεβίωσε χτες, σε ηλικία 82 χρόνων, ο συγγραφέας Χρόνης Μίσσιος. Γεννημένος στην Καβάλα, από γονείς καπνεργάτες, έζησε τα παιδικά του χρόνια σε μια γειτονιά γεμάτη πρόσφυγες. Στα Γιαννιτσά, όπου τον στέλνει ο Ερυθρός Σταυρός, μαζί με άλλα παιδιά για να γλιτώσουν από την πείνα της Κατοχής, περνάει στο ΕΑΜ, ενώ πέρασε για λίγο και από το Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας. Με το έργο του βεβαίως στην πορεία δε στάθηκε στο πλευρό των λαϊκών αγώνων και της δράσης των κομμουνιστών, αφού δεν πίστευε στη διέξοδο της ταξικής πάλης, ενώ βρήκε «στέγη» στη λεγόμενη «ανανεωτική» Αριστερά.

προς mariori,

Ανώνυμος είπε...

Ο ξεπεσμός της επιχειρηματολογίας κατέληξε στην πρακτορολογία. Προφανώς, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει τι είναι ο καθένας που γράφει σε ένα μπλογκ, οπότε από αλληλοκατηγορίες είναι καλύτερη η απάντηση στην άποψή του και όχι οι χαρακτηρισμοί για το ρόλο που νομίζουμε ότι παίζει. Όντως η ανάλυση της Μπέλλου είναι προβληματική και δεν αρμόζει με θέσεις του κόμματος, όπως την ίδρυση ανεξάρτητου Παλαιστινιακού κράτους, τερματισμό της διχοτόμησης της Κύπρου κλπ.

Π.Δ.

Ανώνυμος είπε...

@ Π.Δ 22/11, 9:18
Η Μπέλλου προφανώς και αναφέρεται σε κράτη που προκύπτουν από διαμελισμούς παλαιών κρατών όπου τα νέα αυτά κράτη είναι κυρίως προτεκτοράτα, όπως π.χ Κοσυφοπέδιο,FYROM,προσπάθεια για "Μακεδονία" κλπ.
Η θέση για τον τερματισμό της διχοτόμησης της Κύπρου, ίσα ίσα, ενισχύει την ανάλυση της Μπέλλου.
Το ψευδοκράτος, είναι προτεκτοράτο.

λαθραναγνώστης

Ανώνυμος είπε...

Μια χαρά εξαιρετική είναι η ανάλυση της Μπέλλου.

Κ ας μη λες τόσες μαλακίες πρωινιάτικα εκτός κι αν είσαι υπέρ της απόσχισης του τουρκικού μέρους της Κύπρου ή θεωρείς τη περίπτωση των παλαιστινίων "απόσχιση εθνότητας". Γαμάτη η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας ε μεγάλε;

Ν.Ο.

Αναυδος είπε...

δηλαδη τα προτεκτορατα με τη διαλυση της ΕΣΣΔ και της Γιουγκοσλαβιας ειναι προοδευτικη εξελιξη ?. Η δημοκρατια της Β. Κυπρου ειναι προς τη σωστη κατευθυνση ?

Οι συγχρονοι αρχειομαρξιστες (που και ανωνυνμοι ειναι και δηθεν δεν ΚΚΕ ειναι αλλα οπως λεει και ο Λαθρα την ΚΟΜΕΠ του 2010 τη γνωριζουν απεξω) καλο θα ηταν να πεταξουν τις μασκες.

Αναυδος είπε...

κλεινει το μαγαζι της Ανταρσυας η απλως δεν χρειαζεται πολυς διαλογος και εσωκομματικη δημοκρατια

http://antartyko.wordpress.com/2012/11/03/2%ce%b7-%cf%83%cf%85%ce%bd%ce%b4%ce%b9%ce%ac%cf%83%ce%ba%ce%b5%cf%88%ce%b7-%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b1%cf%81%cf%83%cf%85%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%84%ce%ad%ce%bb%ce%bf%cf%85%cf%82-%ce%bd%ce%b1-%ce%bb/

Ανώνυμος είπε...

Δηλαδή το Παλαιστινιακό κράτος ως αίτημα δεν αφορά στο σχηματισμό νέου εθνικού κράτους; Προφανώς εκεί είναι το πρόβλημα, η ταύτιση που προκύπτει από τη διατύπωση αιτημάτων τέτοιου τύπου με τη δημιουργία προτεκτοράτων. Η οποία δημιουργία προτεκτοράτων αντιβαίνει ως διατύπωση με τη νέα θεωρία περί μη ύπαρξης σχέσεων εξάρτησης στον παγκόσμιο ιμπεριαλισμό. Για την Κύπρο το σύνθημα είναι "μία πατρίδα-ένας λαός. Τρικυμία εν κρανίω. Γενικά οι αναλύσεις της Μπέλλου είναι προπομπός των εξελίξεων. Στο άρθρο για τη σχέση της εργατικής τάξης με τη διανόηση υποστήριζε ότι όσοι έχουν περάσει από πανεπιστήμιο είναι στην καλύτερη περίπτωση μισοπρολετάριοι, αφού το αστικό κράτος τους έκανε το μυαλό πιλάφι. Ο Πουλαντζάς τώρα δικαιώνεται! Ότι οι καθαρίστριες του Δημοσίου δεν είναι εργατική τάξη επειδή έχουν μόνιμη θέση, ενώ για κάποιο λόγο οι μόνιμοι της ΔΕΗ είναι, μάλλον εξ΄αιτίας κάποιας λατρείας στο "βιομηχανικό προλεταριάτο".

Π.Δ.

Ανώνυμος είπε...

" Η οποία δημιουργία προτεκτοράτων αντιβαίνει ως διατύπωση με τη νέα θεωρία περί μη ύπαρξης σχέσεων εξάρτησης στον παγκόσμιο ιμπεριαλισμό"

Σοβαρά μεγάλε; Φέρτο γραμμένο αυτό ρε ψευταράκο. Έτσι ακριβώς γραμμένο όπως το έγραψες, όχι να μου τα γυρίσεις (αχ δεν εννούσα αυτό, κριτική στην αλληλεξάρτηση ήθελα να κάνω).

Βγάλε το σκασμό, όπως τον βγάζεις για Γιουγκοσλαβία, για Γεωργίες, Εσθονίες κ δε συμμαζεύεται, ανακάλυψε τι σπουδαίο θα ήταν να αποκτήσουν κράτος οι Τουρκοκύπριοι, τράβα να διχοτομείς αντι-ιμπεριαλιστή μου ΙΡΑΚ, ΣΟΥΔΑΝ κ ότι άλλο βρεις πρόχειρο κ κάνε μου τη χάρη.

Κ πολύ στα σοβαρά σε πήρα.

Ν.Ο.

kk είπε...

Π.Δ., η αντιΚΚΕ εμπάθεια σου σε κάνει να γράφεις ασυναρτησίες. Φυσικά, δικαιωμά σου να εκφράζεις όποια άποψη θέλεις, αλλά μελέτα πρώτα όταν αναφέρεσαι σε θεωρητικά ζητήματα, πόσο μάλλον σε συγγραφείς! Γιατί ο μόνος που αμολά κατηγορίες είσαι εσύ.
Για πες μας λοιπόν, σε ποιά χώρα της Ευρώπης τίθεται το "εθνικό ζήτημα" από την σκοπιά που το βάζεις; Σήμερα, όχι πριν 100 χρόνια...Μήπως δεν γνωρίζεις ότι η θεωρία περί μητροπολιτικών κέντρων-υποταγμένων εθνών κρατών ήταν νεοτροτσκιστική και την αξιοποίησε ο Α. Παπανδρέου και το ΠΑΣΟΚ; Μήπως να τον βγάλουμε και αυτόν συνεπή μαρξιστή-λενινιστή για τς αναλυσάρες του περί εθνικής ανεξαρτησίας κλπ; Και επειδή συχνά-πυκνά επικαλείσαι τον τροτσκισμό και τον Πουλιόπουλο, διάβασε τους προσεχτικά και θα εκπλαγείς! Σίγουρα θα ανακαλύψεις ότι σήμερα οι θέσεις τους αναπαράγονται από άλλους, όχι το ΚΚΕ! Πάντως οι βασικές τροτσκιστικές οργανώσεις στην Ελλάδα υιοθετούν θέσεις και συμμαχίες σαν αυτές που εκφράζεις, για αυτό συμμετέχουν στο ΣΥΡΙΖΑ ή στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Επομένως, σύμφωνα με τη λογική σου, ή αυτοί δεν είναι τροτσκιστές ή εσύ δεν ξέρεις τι λές...

Ανώνυμος είπε...

Άθρθο Στέφανου Λουκά "Εξάρτηση ή ανισότιμη αλληλεξάρτηση;" Εκείνος τα έβαλε σε αντιπαράθεση, άρθρο ΚΟΜΕΠ για ΑΝΤΑΡΣΥΑ: "Από εκεί που έβλεπαν συνεκτικά τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις και μά­λιστα σε βαθμό «ολοκλήρωσης», σήμερα ερμηνεύουν τις φυγόκεντρες τάσεις και την όξυνση της ανισομετρίας με όρους «εθνικής» υποτέλει­ας ή υπερίσχυσης. Είναι η άλλη όψη του αστικού κοσμοπολιτισμού, από τον οποίο εκπορεύονται εκβιασμοί για τα αντιλαϊκά μέτρα των μνημο­νίων, «αφού βρισκόμαστε σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία»." Δεν εξηγείται γιατί το Κόμμα ακολούθησε την αντίστροφη πορεία.

Αφιέρωμα του ρίζου για την Ε.Δ.Α. και τη θέση της για ανάπτυξη βαρειάς βιομηχανίας ως χαλάρωση της εξάρτησης.

Άρθρο του Αναστάση Γκίκα στην ΚΟΜΕΠ για το 1821: ακόμα και όταν υπήρχαν ανοιχτά ξενόφιλα κόμματα και πηγαινοέρχονταν ξένοι κυβερνήτες, χαρακτηρίζει "μονοσήμαντη" τη θέση για εξαρτημένη Ελλάδα.

Η "εξάρτηση" του Αντρέα δεν είναι ίδια με την "εξάρτηση" του Λένιν. Εσείς αποφασίσατε να πετάξετε την ανάλυση του Λένιν και να χαρίσετε τον όρο στον Αντρέα.

Επαναλαμβάνω, δεν είμαι υπέρ της δημιουργίας προτεκτοράτων, όμως στη διατύπωση της Μπέλλου αποκλείεται κάθε ζωντανό εθνοδημοκρατικό ζήτημα ως αντιδραστικό.

Π.Δ.

Ανώνυμος είπε...

Το εθνικό ζήτημα, απ'όσο ξέρω, δεν αφορά την Ευρώπη μόνο, ούτε το άρθρο αναφερόταν μόνο στην Ευρώπη. Αυτό είναι το ένα. Επομένως, το εθνικό ζήτημα αφορά το Παλαιστινιακό (όπου τίθεται θέμα αυτοδιάθεσης των εθνών με την έννοια που το έβαζε ο Λένιν) και δεν αφορά π.χ. το Κόσοβο και τα Σκόπια. Γιατί, όμως, δεν το αφορά; επειδή, τάχα, τα κράτη αυτά πρόκειται να είναι προτεκτοράτα; Δηλαδή, αν σήμερα φτιαχτεί ανεξάρτητο Παλαιστινιακό κράτος με κυβέρνηση Φατάχ-Χαμάς, τι θα είναι; σοσιαλιστικό; Ασφαλώς και όχι! Ο Λένιν, απαντώντας στα λάθη της Ρόζας στο ζήτημα αυτό, ξεκαθάριζε ότι μιλάμε για το πολιτικό σύνθημα που αφορά το δικαίωμα σχηματισμού εθνικού κράτους και όχι το αν το προιόν θα είναι οικονομικά και πολιτικά εξαρτημένο, όπως και είναι και πάρα πολλά τυπικά "ανεξάρτητα" κράτη στην περίοδο του ιμπεριαλισμού. Ο λόγος για τον οποίο είμαστε αντίθετοι στην ανεξαρτητοποίηση του Κόσοβου και όχι της Παλαιστίνης, είναι επειδή, πάλι όπως έγραφε ο Λένιν "η αυτοδιάθεση είναι μέρος του πανδημοκρατικού - πανσοσιαλιστικού στις μέρες μας - κινήματος και γι αυτό υποτάσσεται στα συμφέροντα της επανάστασης, ως σχέση του μέρους προς το όλο". Με αυτό το κριτήριο δε θα υποστηρίξουμε την αυτοδιάθεση εκείνων των εθνικών ομάδων που βολεύει τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, αλλά μόνο την αυτοδιάθεση (όπως και κάθε άλλο αστικοδημοκρατικό σύνθημα) που πάει κόντρα σε αυτούς. Επομένως δε μπορούμε να γενικεύουμε ούτε προς την κατεύθυνση του ΝΑΙ σε κάθε "εθνικό" κίνημα στην εποχή του ιμπεριαλισμού, ούτε όμως και του ΟΧΙ επειδή θα είναι συλλήβδην αντιδραστική. Απαιτείται συγκεκριμένη κάθε φορά ανάλυση.

ΥΓ. Και για την Ευρώπη, ας μην είμαστε τόσο κατηγορηματικοί. Βόρειος Ιρλανδία, Σκωτία (που κάνει δημοψήφισμα για την ανεξαρτησία της), Καταλωνία, Χώρα των Βάσκων (όπου ακόμα η ΕΤΑ δεν έχει τυπικά διαλυθεί), Κορσική, Σαρδηνία... Τι είναι όλα αυτά, αν όχι απομεινάρια του εθνικού ζητήματος με τη μια ή την άλλη μορφή; Ξαναλέω, χρειάζεται κάθε φορά συγκεκριμένη ανάλυση που βέβαια δεν είναι του παρόντος.

Ανώνυμος είπε...

Μόνο με μια στενόμυαλη ανάγνωση θα κατέληγε κανείς ότι η Μπέλλου αποκλείεει κάθε ζωντανό εθνικοδημοκρατικό ζήτημα.
Όσον αφορά στο Παλαιστινιακό, η προσωπική μου άποψη είναι ότι αν η διαμάχη δεν ήταν μεταξύ παλαιστινίων και φανατικών σιωνιστών εβραίων, οι αμερικάνοι θα είχαν δεχτεί το παλαιστινιακό κράτος, δημιουργόντας ένα παλαιστινιακό κι ένα εβραϊκό προτεκτοράτο και θα ησύχαζαν.

λαθραναγνώστης

Ανώνυμος είπε...

Οκ. Εντάξει. Υποστηρίζεις εν ολίγοις ότι δε γνωρίζεις ούτε απλά ελληνικά.

Ν.Ο.

Ανώνυμος είπε...

Και ένα μικρό "μπόνους" σχολιάκι-ερώτημα: είμαστε σαφέστατα ενάντιος στην ύπαρξη του "κράτους" της Γεωργίας στον Καύκασο και όλοι καταλαβαίνουμε το γιατί. Στην απόσχιση, όμως, της Αμπχαζίας και της Νότιας Οσετίας από την Γεωργία, που ήταν και η αφορμή για το ρωσο-γεωργιανό πόλεμο στα μέσα της δεκαετίας του 2000, τι στάση να κρατήσουμε; υπέρ ή κατά; Αντίστοιχα, με την απόσχιση της (ρωσόφωνης) Υπερδνειστερίας από τη Μολδαβία κλπ....

kk είπε...

Ανώνυμε, φυσικά και κάθε ζήτημα χρειάζεται μελέτη και δεν μπορούμε να μιλάμε με τσιτάτα. Αλλά η συζήτηση δεν γίνεται πάνω σε αυτό. Αλλά στην άνευ αρχών κριτική στο ΚΚΕ με τσιτάτα, για υπαρκτές και ανύπαρκτες θέσεις του! Ούτε μπορεί ο καθένας να ξεκινά από το Παλαιστινιακό (που δεν προέκυψε τα τελευταία χρόνια, αλλά είναι ζωντανό με διάφορες εκφράσεις τα τουλάχιστον 7 δεκαετίες) για να κατακεραυνώσει το ΚΚΕ. Ούτε φυσικά χωρούν απολυτότητες. Όταν λέω ότι δεν τίθεται τουλάχιστον στην Ευρώπη, εννοώ ότι μέχρι το 1920 είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία εθνικοδημοκρατικών αστικών επαναστάσεων και η συγκρότηση εθνικών κρατών, έστω και με υπολείμματα κλπ.Στην εποχή μας δεν μπορούμε να αναλύουμε τις ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις, τις συγκρούσεις και την καπιταλιστική ανισομετρία υπό το πρίσμα του "εθνικού ζητήματος", όπως το έθεσε ο Λένιν.
Π.Δ., στο ξαναλέω μην παπαγαλίζεις ασυναρτησίες χωρίς να έχεις διαβάσει προσεχτικά τα γραφτά που αναφέρεις, κάτι που συνηθίζεις άλλωστε εξαπολύοντας συκοφαντίες. Όσον αφορά τον "Ανδρέα", όλοι διαβάζουν τι γράφεις και τις ομοιότητες των απόψεών σου.

Αναυδος είπε...

ΠΔ (αν δεν εισαι οπαδος του καζακη που σχιζει τα ιματια του οτι αλληλεξαρτηση=αντιλενινισμος και κατεληξε με τον εθνικα περηφανο Παπαθεμελη) προτεινεις να παλεψουμε για ισοτιμες σχεσεις στα πλαισια του καπιταλισμού ?

Ανώνυμος είπε...

"Για πες μας λοιπόν, σε ποιά χώρα της Ευρώπης τίθεται το "εθνικό ζήτημα" από την σκοπιά που το βάζεις"

Είπα να μην παρέμβω αλλά οι βλάκειες που γράφονται έχουν ξεπεράσει κάθε όριο. Σας το είπα και σε άλλη ανάρτηση, αφήστε τον Μαρξ και τον Λένιν στην ησυχία του και ανοίχτε τα ματάκια σας

Απαντηση στον κκ: Ισπανία/Καταλωνία, Βέλγιο (Φλαμανδοί/Βαλώνοι), Β.Ιρλανδία, Βασκία. Και βέβαια εθνικό ζήτημα τίθεται και στην Ελλάδα αν δεν το έχετε καταλάβει αλλά σε διαφορετική βάση.

Οι βλακείες που γράφει η Ε. Μπέλλου και αναπαράγουν οι διάφοροι θρησκόληπτοι μου θυμίζουν τις επιταγές του Μέττερνιχ. Ελπίζω λόγω άμετρης βλακείας και τερατώδους άγνοιας και όχι τόσο λόγω συνειδητού σχεδίου.

Αυτά και άλλα γράφονται για να πειστεί η κομματική βάση (πρωτίστως) ότι στην Ελλάδα με το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση-Ισοπέδωση "δεν τρέχει και τίποτα μωρέ" απλώς μια όξυνση των "καπιταλιστικών αντιθέσεων", "καπιταλισμό είχαμε και πριν, καπιταλισμό και τώρα" άρα το πολύ πολύ να συνεχίσουμε την "ταξική πάλη". Ποια αποικιοκρατία και ποια οριζόντια καταστροφή της κοινωνίας και ποια νέα "μικρασιατική καταστροφή"...

Αν βλέπετε εσεις πουθενά έστω και την "ταξική πάλη", ενημερώστε με και μένα.

Σε προηγούμενο σχόλιο έγραψα:

Όσοι αναρωτιούνται πως είναι δυνατόν το κόμμα αυτό που λιβανίζει μέχρι ξεράσματος την εργατική τάξη και κλίνει σε όλες τις κλίσεις το "ταξικό" και την "επανασταση" να τάσσεται με μπαμπέσικο τρόπο ταυτόχρονα υπερ της Ευρωπαϊκης συνομοσπονδίας δια μέσου της απορριψης κάθε ιδεας για εθνικό νόμισμα, είναι πολύ απλό. Τουλάχιστον οι "ανανεωτές" ,μετα το 91 το έλεγαν ξεκάθαρα.

Δεν υπαρχει κάποια ξαφνική στροφή του ΚΚΕ ιδεολογικού περιεχομένου. Για όσους γνωρίζουν η Αλέκα Παπαρήγα και η παρέα της ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 80 γλυκοκοίταζαν προς την τότε ΕΟΚ με αρθρογραφία στον Ριζοσπάστη της εποχής. Το γιατί δεν πήγαν με τους "ανανεωτές" έχει σχέση με τους κομματικούς συσχετισμούς της εποχής (απλή αριθμητική στο συνέδριο το 91) αλλά και με το γεγονός ότι η κομματική βάση δεν είχε χωνέψει την ευρωπαϊκη μεταμόρφωση πολλών ανώτατων στελεχών.


Τάκιτος

Ανώνυμος είπε...

Ένας Τάκιτος θα μπορούσε να τσιτάρει μόνο έναν Τάκιτο!

λαθραναγνώστης

Ανώνυμος είπε...

Τακιτε κι εγω δεν αντεχω τους βλαχους που εχουν καταστρεψει την Αθηνα αλλα δεν το κανω εθνικο θεμα. Εντελει η δραχμη θα μας σωσει απο την φτωχεια θα τρωμε με χρυσα κουταλια.

Και μετα οι αλλοι γραφουν βλακειες

Ανώνυμος είπε...

Εντάξει, αλλά μην κάνεις πολύ σκληρή στον Παπαθεμελή, γίνεσαι άδικος για τον έναν από τους λιγοστούς συνοδοιπόρους μας των τελευταίων χρόνων μέχρι και πρόσφατα, όταν η παρουσία του κοσμούσε τις πορείες του ΠΑΜΕ και ανακοινωνόταν από τα μεγάφωνα.

Π.Δ.

Ανώνυμος είπε...

Φαντάζομαι ανάλογη ομοιότητα με τις απόψεις του Αντρέα παρουσίαζαν οι θέσεις του Ζαχαριάδη, του Χαρίλαου, του Μπελογιάννη, του Μπάτση... Χαρίστε τα όλα στη σοσιαλδημοκρατία και μετά καλέστε τον κόσμο να αυτομαστιγωθεί που την ακολούθησε, συνταγή λέοντα...

Π.Δ.

Αναυδος είπε...

παντως τα παιδια του Λεοντα με τις δικες σου εθνικοαστικες αυταπατες συντασονται. Μηπως να το ξανασκεφτεις λιγακι εκτος κι αν διαβαζεις καθε κυριακη το χωνι οποτε η βλαβη ειναι ανηκεστος

Ανώνυμος είπε...

Ναι, βέβαια, ο Τρότσκι μίλησε για εξάρτηση όχι ο Λένιν και ο Στάλιν... Καλύτερα αντί για το β τόμο του δοκιμίου να ξεκινάγαμε με τον α΄τόμο ξαναγραψίματος της ιστορίας του παγκόσμιου κομμουνιστικού κινήματος.

Π.Δ.

Ανώνυμος είπε...

Ορισμένες περαιτέρω σκέψεις πάνω στο θέμα:

Βεβαίως, συμφωνώ απόλυτα με τον ΚΚ ότι το Κόμμα έχει μια διαχρονικά συνεπή στάση στα ζητήματα της διεθνούς αντιιμπεριαλιστικής πάλης (βλέπε Γιουγκοσλαβικό, Παλαιστίνη, Σχέδιο Ανάν, Ιράκ, Συριακό πρόβλημα σήμερα κλπ.) και γι αυτό συγκέντρωσε «δικαίως» την «οργή» του «προσκυνημένου» στους ιμπεριαλιστές οπορτουνισμού, που το κατηγόρησε για «εθνικισμό», «σοσιαλπατριωτισμό» και άλλες τέτοιες ανοησίες.

Στο ιδεολογικό ζήτημα, τώρα. Ο ιμπεριαλισμός δεν δημιούργησε το εθνικό ζήτημα, ωστόσο το «κληρονόμησε» και είναι «καταδικασμένος» από τη φύση του να το οξύνει στο έπακρο. Ο βασικός λόγος γι αυτό είναι η ίδια η οικονομική του βάση, το μονοπώλιο. Η ουσία του μονοπώλιου ως κοινωνικής σχέσης βρίσκεται στην απόσπαση υπερκέρδους και αυτή με τη σειρά της συνδέεται (πέραν του αυτονόητου στον καπιταλισμό, την υπερεκμετάλλευση της μισθωτής εργασίας) με τη διανομή των αγορών ανάμεσα στις ενώσεις των μονοπωλίων (μέσω διεθνών καρτέλ, όπως π.χ. οι «εφτά αδελφές», διακρατικών ενώσεων τύπου ΕΕ κλπ.) και, επίσης, με τον ασφαλή έλεγχο των πηγών πρώτων υλών και φυσικών πόρων. Αυτά οδηγούν στο περίφημο «μοίρασμα και ξαναμοίρασμα του κόσμου σε σφαίρες επιρροής» που λέει ο Λένιν. Και εδώ ακριβώς βρίσκεται η βάση για την τάση όξυνσης του ζητήματος της εθνικής καταπίεσης στην εποχή του ιμπεριαλισμού. Γι αυτό και το εθνικό ζήτημα στην εποχή αυτή δεν τίθεται αποκλειστικά ή κυρίως όπως στον 19ο αιώνα (δηλαδή, ως πρόβλημα απόσχισης καταπιεζόμενων εθνών από φεουδαρχικές απολυταρχίες), αλλά αποκτούν πρωτεύοντα χαρακτήρα άλλες μορφές του όπως η εισβολή και κατοχή και οι προσαρτήσεις εδαφών ως αποτέλεσμα ιμπεριαλιστικών πολέμων και επεμβάσεων. Βεβαίως, το εθνικό ζήτημα, εντάσσεται και υποτάσσεται στον αντιιμπεριαλιστικό, σοσιαλιστικό αγώνα (ανέφερα τη θέση του Λένιν πιο πριν, δεν την επαναλαμβάνω). Ωστόσο, η πάλη ενάντια στις προσαρτήσεις και την κατοχή ξένων εδαφών αποτελεί αναπόσπαστη πλευρά αυτού του αγώνα και ο Λένιν ήταν πολύ αυστηρός προς τη Ρόζα, τον Πιατακόφ και τους οπαδούς τους που με τη θέση άρνησης του πολιτικού συνθήματος της αυτοδιάθεσης των εθνών γενικά και την αντίληψη ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για δίκαιους εθνικούς πολέμους στην εποχή του ιμπεριαλισμού οδηγούνταν στην αποδοχή «από την πίσω πόρτα» των προσαρτήσεων και της κατοχής ξένων εδαφών.

Νομίζω πως, με βάση τα παραπάνω, η Ευρώπη δεν «εξαιρείται» από τον κανόνα. Βεβαίως, ο ΚΚ έχει δίκιο όταν λέει ότι βασικά το ζήτημα της συγκρότησης εθνικών κρατών στην Ευρώπη είναι λυμένο από το 1920. Ωστόσο, η κατοχή της Ελλάδας από τα ναζιστικά στρατεύματα το 1940-44 δεν επανέφερε το (λυμένο από το 1920) εθνικό πρόβλημα στην επικαιρότητα; Κι αν το 1944 μοιάζει μακρινό, μήπως η κατοχή του Κοσσόβου σήμερα από την KFOR δεν συνιστά εθνικό ζήτημα αποτίναξης του ξένου ζυγού για το σερβικό λαό; Πόσο απίθανο μοιάζει το ενδεχόμενο εισβολής και κατοχής ελληνικού εδάφους από τουρκικά στρατεύματα (ή το αντίστροφο), σε περίπτωση ελληνοτουρκικής πολεμικής αναμέτρησης; Το λενινιστικό σύνθημα «δεν υπάρχει δίκαιη ειρήνη με προσαρτήσεις και κατοχές», δεν παραμένει άραγε και σήμερα δραματικά επίκαιρο; Η πάλη ενάντια στην ξένη επέμβαση, εισβολή και κατοχή, δεν είναι αναπόσπαστη πλευρά της πάλης ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο και τον ιμπεριαλισμό γενικά;

Αυτά είναι νομίζω πλευρές που απαιτούν πιο προσεκτική και συγκεκριμένη κάθε φορά προσέγγιση, ανάλυση και μελέτη, χωρίς αφορισμούς και απολυτότητες.

kk είπε...

Το ζήτημα δεν είναι αν κληρονομείται στην εποχή του ιμπεριαρισμού (εποχή περάσματος στο σοσιαλισμό) ούτε αν πρέπει να στηρίζουμε γενικά το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης. Σε αυτό δεν υπάρχει αντίρρηση. Το ζήτημα τίθεται σήμερα από την εξής σκοπιά: η λύση και αυτού του ζήτηματος πρέπει να γίνεται από την ταξική σκοπιά και μπορεί να λυθεί επί της ουσίας μόνο αν η εργατική τάξη ενωμένη κατακτήσει την εξουσία, δηλαδή μόνο ο σοσιαλισμός! Φυσικά και εμφανίζονται κινήματα με εθνικιστικό περιεχόμενο, όμως το θέτουν από αντιδραστική σκοπιά, της κυριαρχίας της αστικής τάξης. Συμφωνούμε ότι δεν χρειάζονται απολυτότητες! Την περίοδο 1940-1944 βεβαίως έμπαινε το ζήτημα της εθνικής απελευθέρωσης, όμως αλλιώς έμπαινε για την εργατική τάξη και το λαό και αλλιώς για την αστική τάξη. Το ζήτημα ήταν ότι δεν εξελίχθηκε σε πάλη για την εργατική-λαϊκή εξουσία, δηλαδή να συνδυαστεί σωστά ο εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας με το ζήτημα της εξουσίας! Δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα σήμερα για την Ελλάδα! Όσο για τα άλλα περί ελληνοτουρκικής σύρραξης, το ζήτημα τίθεται γενικά με την λενινιστική αντίληψη για τον πόλεμο και δεν έχει να κάνει με το εθνικό ζήτημα!

Μνήμων είπε...

Αλέκα Παπαρήγα, Προσυνεδριακός διάλογος για το 13ο Συνέδριο του ΚΚΕ.
Ριζοσπάστης, 16/11/1990

http://taklas.blogspot.gr/2012/11/13_15.html

Λέξεις κλειδιά: εξάρτηση, αλληλεξάρτηση, εθνική ανεξαρτησία, εθνική κυριαρχία

"Μήπως δεν είναι γνωστό ότι και στην Ελλάδα έχει επιταχυνθεί η διαδικασία εξαγορών και συγχωνεύσεων και κύριο χαρακτηριστικό τη βαθύτερη διείσδυση του πολυεθνικού κεφαλαίου;

Πρόκειται για φαινόμενο που αντανακλά αντικειμενικές διαδικασίες διεθνοποίησης και τεχνολογικής προόδου. Είναι φανερό πως στις μέρες μας, δεν είναι σωστό να ταυτίζεται η αντικειμενική διαδικασία της αλληλεξάρτησης των οικονομιών και των κοινωνιών με το φαινόμενο της υπονόμευσης της εθνικής κυριαρχίας και της εθνικής ανεξαρτησίας. Όμως στην περίπτωση της Ελλάδας, μίας χώρας που δεν έχει δημιουργήσει μία σταθερή εγχώρια παραγωγική βάση, ιδιαίτερα στο χώρο της παραγωγής σύγχρονης τεχνολογίας και τεχνογνωσίας, το πλέγμα των κοινωνικών αντιθέσεων σφραγίζεται ναι ή όχι μέχρι και σήμερα από την παρουσία του ξένου κεφαλαίου, από τις οικονομικές, στρατιωτικές και πολιτικές δεσμεύσεις που συνεπάγεται;

[...] Οι δύο δρόμοι ανάπτυξης, στον πυρήνα των οποίων εκδηλώνονται οι σύγχρονες κοινωνικές αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις έχουν άμεση σχέση με το πρόβλημα της εντεινόμενης πολυεθνικής μονοπωλιακής διάρθρωσης της χώρας, με τη συνεχή ισχυροποίηση των θέσεων του ξένου κεφαλαίου και την ενίσχυση των υπερεθνικών μοχλών ρύθμισης."

Ανώνυμος είπε...

Χαχα!! Μπα; Εκτός από το Μπελογιάννη, το Χαρίλαο κλπ ήταν και η Αλέκα οπορτουνίστρια και τα έχωνε στις θεωρίες περί αλληλεξάρτησης; Μα τι χαφιέδες και προβοκάτορες υπάρχουν ρε παιδιά... Να υπενθυμίζουν τι λέγανε παλιά τα τωρινά στελέχη;!!! Τσ τσ τσ... ΣΥΡΙΖαιοι πρέπει να είναι.

Μνήμων είπε...

Μερικά αποσπάσματα από ένα άρθρο του Μάκη Παπαδόπουλου (Για την ευρωπαϊκή καπιταλιστική ενοποίηση, εκδ. Ιδεολογική Επιτροπή της ΚΕ του ΚΚΕ, Αθήνα, 1994, σελ. 29-41).

Τυχοδιώκτης ο Παπαδόπουλος? Οπορτουνιστικό φουλ το ΚΚΕ? Θέλει κανείς να διαλέξει το ένα από τα δύο? Μήπως και τα δύο?

"Σαν κόμμα επισημάναμε πως το μεταπολεμικό μοντέλο ανάπτυξης της χώρας, λόγω του στρεβλού και εξαρτημένου χαρακτήρα του, αποτελεί έναν αδιέξοδο δρόμο, για τη διεκδίκηση μιας καλύτερης θέσης της χώρας στο διεθνή καταμερισμό εργασίας και για την ταυτόχρονη ριζική βελτίωση της θέσης του Έλληνα εργαζόμενου."

"Το θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο λειτουργίας της βιομηχανίας στο εσωτερικό της Κοινότητας πριν το Μάαστριχτ, συντέλεσε σε μεγάλο βαθμό στην καθήλωσή μας στη β΄ ταχύτητα. Συνέβαλε στον αφοπλισμό της χώρας μας από μια σειρά μέσα και δυνατότητες για την επίτευξη ενός παραγωγικού αναπροσανατολισμού, στα πλαίσια ενός εθνικού δημοκρατικού προγράμματος σχεδιασμού της οικονομίας μας."

"Τάση "αφελληνισμού" τμήματος ελληνικών επιχειρήσεων, που όμως δεν ταυτίζεται με την πλήρη καταστροφή της παραγωγικής δραστηριότητάς τους αλλά με περιορισμό της και ταυτόχρονη αξιοποίηση του εμπορικού τους δικτύου."

"Όπως θα δούμε, το κύριο πρόβλημα που αναδεικνύεται είναι αυτό του βαθέματος της εξάρτησης και της συμπληρωματικότητας της ελληνικής οικονομίας."

"[Α]υτό που φαίνεται να κυριαρχεί είναι η διάλυση κλάδων και επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας για τη στήριξη μιας εναλλακτικής διεξόδου της χώρας και όχι η καταστροφή του συνόλου της ελληνικής βιομηχανίας. Αντίθετα, μια σειρά τμήματα της ελληνικής βιομηχανίας που έχουν έντονα συμπληρωματικό ρόλο ευθυγραμμίζονται με τον ενδοκοινοτικό καταμερισμό για την περιοχή, γνωρίζουν άνθηση."

"[Α]ναπτύσσονται από τη μία συμπληρωματικές επιχειρήσεις [...], ενώ χτυπιούνται άλλες στρατηγικής σημασίας για μια νέου τύπου ανάπτυξη της χώρας."

"το συμμαχικό προχώρημα του βαθέματος της εξάρτησης"

Ανώνυμος είπε...

Πως λεμε καποιον που δεν εχει παρει μυρωδια απο την επεκταση του ελληνικου κεφαλαιου,στα τελευταια 15-17 χρονια, σε ολοκληρη τη ΝΑ ευρωπη (ως την κινα, την αυστραλια κ τις ηπα εφτασε η χαρη του);

Ανώνυμος είπε...

Πως τον λεμε λοιπον; Ενταξει αυτος καλει τον εαυτο του μνημων. Οι υπολοιποι πως να τον λεμε;

Ανώνυμος είπε...

την επεκταση του ελληνικου κεφαλαιου,στα τελευταια 15-17 χρονια, σε ολοκληρη τη ΝΑ ευρωπη (ως την κινα, την αυστραλια κ τις ηπα εφτασε η χαρη του)

Μιλάμε για παράνοια, για ψύχωση. Κλινικές περιπτώσεις...

Μπρεζνιεφικό απολίθωμα είπε...

Σεβέκ, ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Τα παιδάκια δεν τα ανέφερα, απλώς γιατί δεν τα είδα.

Κούκε, θυμάμαι να φωνάζω κάτι που έλεγε "αμερικάνος δε θα μείνει" κι ένα άλλο που έλεγε στο τέλος "έξω οι αμερικανοί". Φαντάζομαι ότι φαντάζεσαι με τι έκαναν ρίμα. Δεν είναι καλό να αναπαράγουμε κάποιες ανοησίες που γράφτηκαν, για να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα του σύριζα και να βρουν τον αγαπημένο τους στόχο.

Τάκιτε, το "από κοντά" κολλάει σε αυτό που λέει κι ένα σύνθημα της αναρχίας. Όλα τα καθάρματα δουλεύουνε μαζί.

Πολύ ρηχά, τα μικρά γράμματα μπορεί να συμβολίζουν τη συνέχεια στον ολισθηρό μου κατήφορο και την υποτίμηση από πλευράς της κε του μπλοκ της σημασίας της επετείου του πολυτεχνείο. Αλλά πρωτίστως μαρτυράνε την κακή σχέση με το τρένο της ετε. Κάνε κάτι λοιπόν να πιάσω το τρένο.
Καλή δύναμη για την οργάνωση της οργάνωσης στο λέτσοβο.

Ταλιμπάν, η ταβέρνα όπου τραγουδά κάθε δεύτερο σάββατο ο βουρνούκιος κι οι υπεραστικοί, είναι το μαγαζί μιας κούρδικης κολεκτίβας στην οδό βαλτινών στο γκύζη, κοντά στο πεδίο του άρεως. Το όνομά της είναι λέιλιμ λέι, ή κάτι παρόμοιο. Αξίζει τον κόπο ούτως ή άλλως να πάει κάποιος για φαγητό, αρκεί να μην έχει ευαίσθητο στομάχι. Από αυτήν τη βδομάδα ξεκινάν και δωρεάν μαθήματα τουρκικών.

-Να περιμένουμε κάτι για την εκδήλωση του καλτσώνη;
-Ναι, να περιμένουμε κάτι για τον καλτσώνη. Αύριο καλώς εχόντων των πραγμάτων.

-Η μπέλλου αρχίζει σταδιακά να περιλαμβάνεται στα θέματα που αργά ή γρήγορα θα προκύψουην οπωσδήποτε σε μια συζήτηση, κερδίζοντας μια θέση στο πάνθεο, πλάι στον ισπανικό εμφύλιο, τις δίκες της μόσχας, τη βάρκιζα, το 89' και πάει λέγοντας.
Όποιος ενδιαφέρεται περισσότερο για την ουσία του θέματος πάντως, μπορεί να διαβάσει το τελευταίο κείμενο του πγ της κετουκε στην κομεπ που κυκλοφορεί.

-Αναρωτιέμαι αν ο τακλάς θα ανεβάσει και κάποια ομιλία του χαρίλαου πχ για την περεστρόικα, από τη δεκαετία με τις βάτες ή άλλες χρυσές εποχές του κινήματος. Και τι ακριβώς θα μας προσέφερε η κατάδειξη αυτής της κωλοτούμπας -όπως λέει και το όνομα του μπλοκ- για τον χαρίλαο, το κόμμα, και την επαναστατική υπόθεση γενικώς.

-Ευχαριστώ τον ανώνυμο της πέμπτης -των 4.50- για το νηφάλιο, σοβαρό σχολιασμό του. Πραγματική όαση..

Ανώνυμος είπε...

Έτσι, να πέφτουν οι μάσκες. Βγάλε όλη τη χολή σου για το Χαρίλαο και την περίοδο που ήταν γραμματέας.

Μπρεζνιεφικό απολίθωμα είπε...

Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι.

Μνήμων είπε...

Έτσι σφυροδρέπανε, την μπάλα στην κερκίδα... Αλλά απ' ό,τι φαίνεται είχε και στόχο.

Άσε τις εξυπνάδες και τη λασπούλα του κώλου. Όταν διαβάσεις άρθρο του Χαρίλαου που να λέει ότι είναι υπέρ της αναθεώρησης του μαρξισμού-λενινισμού, της αδυναμίας σοσιαλισμού σε μία χώρα, ότι θέλει να αναθεωρήσουμε τη θέση μας για έξοδο από την ΕΟΚ/ΕΕ, ότι θέλει να βγει η "δικτατορία του προλεταριάτου" από το Πρόγραμμα του Κόμματος, ότι δεν είχαμε σοσιαλισμό στις χώρες της Αν. Ευρώπης κτλ κτλ κτλ, τότε πες μας κάτι...

Μέχρι τότε, καλή θα ήταν λίγη σεμνότητα παραπάνω. Δε χρειάζεται για να λουστράρεις την αγαπημένη σου Μπέλλου να βρωμίζεις το Χαρίλαο.

Μνήμων είπε...

Επίσης, απ' όσο διαβάζω τα κείμενα στο μπόγκ του Τακλά, δεν είδα σε κανένα να έβαλε κανείς το τι έλεγε η Παπαρήγα για την περεστρόικα, ούτε για τα αγαλματάκια του Ηρακλή. Δεν ξέρω αν τυχόν βάλουν τίποτα, ρώτα τους εσύ αν τους ξέρεις, αλλά θα ήταν προφανώς αστείο.

Τα άλλα ντοκουμέντα πάντως είναι εξόχως σοκαριστικά. Άλλο αν τρομάζουν κάποιες στρουθοκαμήλους...

Όσον αφορά σε μένα, προφανώς και δεν αναφέρθηκα ποτέ στην περεστρόικα, τον γκορμπατσόφ και τα συναφή. Συνειδητοποιώ ότι πρέπει να το επισημάνω πιο καθαρά για να προφυλαχθώ από τη λάσπη και τη βλακεία.

Μπρεζνιεφικό απολίθωμα είπε...

Το ζήτημα δεν είναι μόνο η περεστρόικα, αλλά ολόκληρη η περίοδος που επηρέασε συνολικά τις αναλύσεις του κόμματος. Ο σκαμνάκης πχ έγραψε ένα τίμιο άρθρο στο τελευταίο πριν για το πολυτεχνείο και τη γραμμή του κόμματος, όπου η κριτική που κάνει στο τέλος, είναι για τη δήλωση του χαρίλαου, ότι η αριστερά επιτέλους μπήκε στο πολιτικό προσκήνιο.
Δεν ξέρω αν όντως έκανε ο χαρίλαος αυτήν τη δήλωση. Αν ναι, προφανώς είναι λανθασμένη. Αλλά δε σημαίνει ότι θα βγάλουμε συμπεράσματα για την προσωπικότητα και την πολιτική πορεία του φλωράκη από αυτό.

Αν κάποιος δεν το καταλαβαίνει και θέλει να λέει τις ίδιες βλακείες για την αγαπημένη μου τη μπέλλου και δε συμμαζεύεται, τότε έχει σταθερή στοχοπροσήλωση και δεν πρέπει να τον ενοχλήσουμε γιατί η βλακεία είναι πράγματι αήττητη και άντε να προστατευτείς μετά.
Αυτά και τελεία. Η κε του μπλοκ αποσύρεται ξανά στη σιωπή της για τις επόμενες μέρες, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο -λάσπης λαμπρό- για τους επιλεκτικούς μνήμονες και λοιπούς αμνήμονες.

Μνήμων είπε...

1ον) Έχω αλλεργία να υιοθετήσω ατακούλες από άρθρο του Σκαμνάκη στο Πριν. Γενικά έχω αλλεργία να υιοθετώ ατάκες (που πλασάρονται μάλιστα ως αληθινά λόγια κάποιου!) από αριστεριστές και φραξιονιστές. Από τη στιγμή που δεν έχεις απόσπασμα, βρες κάτι άλλο για να μου απαντήσεις και να κάνεις "κριτική" στο Χαρίλαο.

2ον) Νομίζω ότι ήδη σου έχω απαντήσει ότι αν κάποιος το 1990-91 ισχυριζόταν: α) να αναθεωρήσουμε τη θέση μας για έξοδο από την ΕΟΚ/ΕΕ, β) δεν υπάρχει δυνατότητα σοσιαλισμού σε μία χώρα, γ) να βγει η "δικτατορία του προλεταριάτου" από το Πρόγραμμα του Κόμματος, δ) δεν ήταν σοσιαλιστικές οι χώρες της Αν. Ευρώπης, ε) κτλ κτλ κτλ, τότε φυσικά και θα "έβγαζα συμπεράσματα για την προσωπικότητα και την πολιτική πορεία" του!!!

Ανώνυμος είπε...

Το 2005 υποθετω οτι οι εργατοαγωνιστικονεοσποριτακλασιδες πανηγυριζαν για τη μεγαλειωδη εξαγορα της πεσινε απο το μυτιληναιο ως βημα απεξαρτησης της χωρας απο τον ιμπεριαλισμο. Το ιδιο οταν οι βαρδινογιανναιοι επανακτησαν το 49% της ΜΟΗ που ειχε η αραμκο. Το ιδιο κ οταν ο μυτιληναιος επαναγορασε τη συμμετοχη της εεντεσα για να προχωρησει σε συνεργασια με βαρδινογιαννη στο φυσικο αεριο με εισαγωγες lng που θα μας απεξαρτησει σχετικα κ απο το ρωσικο ιμπεριαλισμο.

Υποθετω οτι φετος θα ειχαν την ευκαιρια να αισθανθουν κατι απο αυτο με την επανακτηση απο την οικογενεια μαρινοπουλου του ποσοστου της καρφουρ.

Σιγουρα ομως οχι τοσο πολυ γιατι κινδυνευομεν να χασομεν τη διοικηση των λατσοκωστοπουλαιων στις ελληνικες μας τραπεζες κ να εξαρτηθουμε ακομα περισσοτερο.

Στερεα λογικη

Ανώνυμος είπε...

Άσε ρε ανώνυμε τις τροτσκιστικές εξυπναδούλες... Άσε τις νέες σπορές και τους εργατικούς αγώνες παπατζόβλακα. Βγες και πες καθαρά ρε λαμόγιο, ότι ΟΛΕΣ (μα ΟΛΕΣ!) τις προηγούμενες δεκαετίες της ύπαρξής του το ΚΚΕ ήταν μέχρι τα μπούνια οπορτουνιστικό! Εκτός ίσως από την περίοδο που ο Πουλιόπουλος πάλευε για τη "σοβιετική εργατική κυβέρνηση".
Βγες και πες αυτό ρε γελοίο υποκείμενο! Βγες και πες αυτό, γιατί αυτό το ΚΚΕ μίλαγε τόσα χρόνια για "αφελληνισμό" της ελληνικής οικονομίας, για εξάρτηση, για στρεβλή ανάπτυξη, για ανάγκη ενίσχυσης της εγχώριας αγοράς κτλ.
Αυτό βγες και πες και άντε όλα τα γκρουπούσκουλα.

Μπρεζνιεφικό απολίθωμα είπε...

Όποιος έχει αλεργία στους οπορτουνιστές, να μην τους καλεί ως ομιλητές στις παρουσιάσεις των βιβλίων του, έχω να πω εγώ.
Κατά τα άλλα η περεστρόικα δεν ήταν μόνο ο γκορμπατσόφ που μας ξεγέλασε, αλλά μια συνολική πολιτική κατεύθυνση κι ένας βούρκος που τον κολυμπήσαμε μαζί, κι ευτυχώς βγήκαμε ζωντανοί. Αν τώρα κάποιος θέλει να τον ανασκαλέψει πολύ πιθανό να τον καταπιεί ο βάλτος