Αυτές
τις μέρες το πόρταλ του 902 κάνει ένα πολύ ενδιαφέρον αφιέρωμα στη σαραντάχρονη
σχεδόν ιστορία των φεστιβάλ της οργάνωσης, που συνεχώς εμπλουτίζεται (κι ο
θεσμός και το αφιέρωμα αυτό καθαυτό). Μία από τις πιο ιδιαίτερες στιγμές αυτής
της διαδρομής, με κάπως προλεκάλτ χαρακτήρα, που δε θα είχε πάντως θέση σε ένα
τέτοιο αφιέρωμα, ήταν η πολιτική συζήτηση με θέμα «νεολαία και κοινωνική
εξέλιξη», που είχε γίνει στα πλαίσια του 14ου φεστιβάλ, εν έτει
1988, όπου πήραν μέρος: ο ανδρέας ανδριανόπουλος της νέας δημοκρατίας, ο γ.
παπαδάτος του πασοκ, και ο νίκος κοτζιάς από την κετουκε, στο τελευταίο του
φεστιβάλ ως κομματικό μέλος. Συμμετείχαν δηλ οι δύο ιδεολογικοί υπεύθυνοι της
νδ και του κκε αντιστοίχως, που σε ένα βάθος χρόνου βρέθηκαν στο κόμμα του
τρίτου ομιλητή, αποδεικνύοντας πως σχεδόν όλη η χώρα ήταν (και είναι) κατά
κάποιον τρόπο πασοκ, άλλο αν κανείς δεν το αποδεχόταν ιδεολογικά, όπως φάνηκε
και από μια παρέμβαση του ανδριανόπουλου στη συζήτηση.
Εδώ βέβαια υπάρχει ένα πρόβλημα. Η μεν
Αριστερά θέλει να χρεώσει το ΠΑΣΟΚ στη Δεξιά, η δε Δεξιά απεταξάτω το ΠΑΣΟΚ.
Συνεπώς το θέμα είναι τι είναι το ΠΑΣΟΚ. Εμείς λέμε ότι δεν είναι Δεξιά. Η
Αριστερά λέει ότι είναι Δεξιά, το ΠΑΣΟΚ λέει ότι είναι Αριστερά. Προφανώς το
ΠΑΣΟΚ είναι μαγική εικόνα. Κανείς δεν το θέλει.
Τα
πρακτικά εκείνης της συζήτησης, μαζί με κάποια κείμενα του κοτζιά για το
σοσιαλισμό και μία ακόμα συζήτηση με τον ανδριανόπουλο στο ραδιόφωνο,
κυκλοφόρησαν σε μια μικρή μπροσούρα από τις εκδόσεις οδηγητής, που πρόλαβαν να
εκδώσουν μερικά διαμαντάκια στη σχετικά σύντομη πορεία τους. Το πολιτικό κλίμα,
οι πληρωμένες ατάκες και η (χάρη στη στερνή μας γνώση) τραγική ειρωνεία της
ιστορίας –που κυκλοφορούσε πηχτή στην ατμόσφαιρα της συζήτησης και ένιωθες πως
μπορείς να απλώσεις το χέρι και να την αγγίξεις- δεν μπορούν να χωρέσουν σε μία
μόνο ανάρτηση. Έτσι, η κε του μπλοκ προχωρά σε μια δύσκολη επιλογή και
παρουσιάζει ένα μικρό δείγμα από τα καλύτερα στιγμιότυπα της εκδήλωσης.
Ο
παπαδάτος κι ο ανδριανόπουλος δίνουν, με πνεύμα κνίτικης άμιλλας, αγώνα για την
πιο γραφική φράση-άποψη.
Ο
πρώτος πχ, αφού αναπαράγει τα γνωστά και τετριμμένα τριτοδρομικά σχήματα με «περισσότερη
αυτοδιαχείριση», αποφαίνεται πως οι
αναλύσεις του Μαρξ θα λέγαμε ότι ήταν ισχυρές μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα. Από
εκεί και πέρα μια καινούρια κοινωνία έχει αναπτυχθεί μια καινούρια κοινωνία,
στη θέση των μέσων παραγωγής, των υλικών αγαθών, που ήταν το κύριο πεδίο
παρέμβασης για άντληση εξουσίας έχουν μπει οι επικοινωνίες και οι υπηρεσίες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις ΗΠΑ σήμερα μόνο 22,5% έχουν σχέση με την
επικοινωνία, την πληροφορική και τις υπηρεσίες. Έτσι, υπάρχουν καινούρια
υποκείμενα, αυτό που λέμε κοινωνική αλλαγή ή κοινωνική επανάσταση ή απλώς
αλλαγή.
Και φτάνει
στο κερασάκι: η κυρίαρχη αντίφαση της σημερινής κοινωνίας; Ένας κλασικός μαρξιστής θα έλεγε, οι σχέσεις μεταξύ του βιομηχανικού
προλεταριάτου, των χειρωνακτών, των εργαζομένων και του κεφάλαιου. Πολύ φοβόμαστε
ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει.
Η κυρίαρχη αντίφαση της σημερινής
κοινωνίας σε μια αναπτυγμένη χώρα της Δύσης, της Δ.Ευρώπης –και κει σταδιακά
βαδίζει και η ελληνική- είναι η κυρίαρχη αντίφαση μεταξύ αυτών που έχουν τις γνώσεις
και κάποιων άλλων που δεν τις έχουν. Μεταξύ αυτών που παίρνουν τις αποφάσεις
και κάποιων άλλων που δεν τις παίρνουν.
Ενώ
παρακάτω προσθέτει τα εξής εκπληκτικά: δεν
υπάρχει σκάνδαλο που το ΠΑΣΟΚ πρώτο δε θα χτυπήσει, δε θα καταγγείλει και δε θα
θέσει τα πράγματα όπως πρέπει. Όμως τα υποτιθέμενα σκάνδαλα δεν μπορεί να είναι
η βάση της πολιτικής αντιπαράθεσης (…) δημιουργούνται πιο πολύ από το κοινωνικό
σύστημα παρά από τις υποτιθέμενες κοινωνικές ή πολιτικές δυνάμεις που είναι
στον κρατικό μηχανισμό. Για να αλλάξουν πρέπει να είναι και καινούριες
παραγωγικές σχέσεις, καινούρια ιδεολογία. Θέλει να περάσουν πάρα πολλά χρόνια
για να μπορέσουν όλοι οι κρατικοί υπάλληλοι, όλοι αυτοί που αγωνίζονται για το
λαό να προχωρήσουν.
Υπ’
όψιν πως είμαστε ήδη στο φθινόπωρο του 88’, με τις δημοσιογραφικές αποκαλύψεις
για το σκάνδαλο κοσκωτά να παίρνουν μορφή χιονοστιβάδας.
Ο
ανδριανόπουλος αποκηρύσσει εκ μέρους του φιλελευθερισμού την χούντα του πινοσέτ
στην χιλή. Η εφαρμογή μιας μηχανικής
οικονομικής τεχνικής, όπως ο μονεταρισμός δε σημαίνει τίποτα από μόνη της
γιατί «δε νομίζω ένα σύστημα ιδεών και
μια πολιτική τοποθέτηση να έχει ευθύνες για την εφαρμογή μιας μερίδας ενός
συγκεκριμένου πολιτικού πακέτου από οποιοδήποτε καθεστώς». «Ούτε μπορεί να πιστεύει κάποιος σοβαρά ότι
λειτουργούσαν σωστά οι μηχανισμοί της ελεύθερης οικονομίας της αγοράς, όταν για
παράδειγμα απαγορευόταν η δημιουργία συνδικάτων, απαγορευόταν η απεργία,
απαγορευόταν το διεκδικητικό κίνημα, δεν ήταν δυνατή η διακίνηση ιδεών, θέσεων
και προϊόντων ακόμα στο εμπόριο».
Στη
συνέχεια προτάσσει το κλασικό επιχείρημα των ελλήνων νεοφιλελεύθερων.
Εγώ δεν πιστεύω πως υπάρχει
καπιταλιστικό σύστημα στην Ελλάδα. Τι είναι επιτέλους αυτός ο περίφημος
καπιταλισμός; Το ότι δηλαδή υπάρχει ένας διαστρεβλωμένος καπιταλισμός, με ένα
διογκωμένο δημόσιο τομέα, που κατά τη γνώμη μου είναι υπεύθυνος για όλα τα
προβλήματα; Όπως εσείς αγωνίζεστε για το σωστό κομμουνισμό, έτσι κι εμείς,
επιτρέψτε μου να σας πω, πως αγωνιζόμαστε για το σωστό και ορθόδοξο
καπιταλισμό, που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στην Ελλάδα. Στη μεταπολεμική
Ελλάδα δεν εβιάσθη η ελεύθερη οικονομία. Γεννήθηκε διακορευμένη.
Κι
όταν παρακάτω προβάλλει την ένσταση ότι «κριτικάρετε
ένα σύστημα που ούτε κι εγώ θέλω»,
ο κοτζιάς δηλώνει συγκινημένος, γιατί
υπάρχει ένα ορφανό χωρίς ορφανοτροφείο: ο καπιταλισμός.
Στη
συνέχεια ο παπαδάτος αναφέρεται στα λαϊκά στρώματα που στηρίζουν την αλλαγή, σε
αντίθεση με τις κοινωνικές δυνάμεις που στηρίζουν το πρόγραμμα της νδ, για να
πάρει τη σκυτάλη ο αα και να ζωγραφίσει.
Όσον αφορά στην τοποθέτηση του κ.
Παπαδάτου ότι «ξέρουμε σε ποιες δυνάμεις στηρίζεται η ΝΔ». Ακούω το ΚΚΕ
στηρίζεται στους εργαζόμενους, το ΠΑΣΟΚ το ίδιο, εμείς δηλαδή πού στηριζόμαστε;
Στους άνεργους;
-Στα μονοπώλια και στο κεφάλαιο –του λέει ο παπαδάτος.
-Μα, κ. Παπαδάτε, το κεφάλαιο περνάει πολύ
ωραία επί σοσιαλισμού στην Ελλάδα, απαντά ο ανδριανόπουλος. Δεν είναι ανάγκη να θέλει να ρισάρει με τη
ΝΔ. Ακούσατε τις ομιλίες τους ΣΕΒ; Ο σοσιαλισμός, τουλάχιστον στην Ελλάδα,
θυμίζει τον Άγιο Βασίλη, μόνο που ο λαός κουβαλάει το έλκηθρο.
Τόμπολα.
Το
γαλαζοπράσινο δίδυμο αναπαράγει ασφαλώς και το ιδεολόγημα του χάσματος των
γενεών, που τείνει να αντικαταστήσει την πάλη των τάξεων. Πάνω σε αυτό δε ο
ανδριανόπουλος ξεσπαθώνει κατά του ξεπερασμένου διαχωρισμού «αριστεράς-δεξιάς»:
Ακριβώς αυτό είναι που προκαλεί το
φαινόμενο σήμερα στη συζήτηση να έχετε τόσο λίγα κεφάλια με σγουρά μαλλιά και
να ‘χετε περισσότερα κεφάλια με φαλάκρα. Αυτού του είδους η αντιπαράθεση, από
δω ο αριστερός, από δω ο δεξιός, δεν υπάρχει, έχει ξεπεραστεί. Μου δίνετε την
εντύπωση, από την άλλη μεριά, ανθρώπων που αντιμετωπίζω κι εγώ από το δικό μου
τον χώρο: ανθρώπων που ξημερώνονται και κοιμούνται βλέποντας τα χέρια των κομμουνιστών
γεμάτα αίματα. Αυτά είναι σημάδια ξεπερασμένα για την ελληνική κοινωνία. Ο
φίλος μου ο Μ. Θεοδωράκης κάνει μια συναυλία και δεν πολυπηγαίνει η νεολαία. Μα
όταν βγάζει ένα τραγούδι τελευταία και μιλάει για τα κουτούκια της Καισαριανής
και η Καισαριανή είναι όλο φαστφουντάδικα σήμερα, ποιος νεολαίος των 18, των
20, των 22 θα συγκινηθεί από ένα τέτοιο τραγούδι;
Εντυπωσιακές
είναι κι οι αναφορές, που γίνονται σχετικά με το κράτος και την κυβέρνηση, θέμα
που ήρθε και σχετικά πρόσφατα στο προσκήνιο της πολιτικής επικαιρότητας.
Ο
παπαδάτος λέει σε ένα σημείο πως ακόμα
στην Ελλάδα το σύστημα είναι καπιταλιστικό. Υπάρχει απλά μια σοσιαλιστική
κυβέρνηση που προσπαθεί, αλλά δεν μπορεί να αλλάξει το σύστημα έτσι εύκολα.
Ενώ ο
κοτζιάς, σύμφωνα και με την πολιτική γραμμή εκείνης της εποχής, απαντάει: αυτή τη στιγμή έχω την αίσθηση ότι δίπλα μου
κάθεται η πρώην κυβέρνηση (ΝΔ), η νυν κυβέρνηση (ΠΑΣΟΚ), ενώ από εδώ κάθεται η
μέλλουσα κυβέρνηση, της αριστεράς βέβαια (αν και θα χρειαστεί να περιμένει
λίγο ακόμα για να δει να υλοποιείται αυτό το σενάριο). Σε ένα άλλο σημείο
αναφέρεται στην πείρα της κυβέρνησης του βουνού και συμπληρώνει: το ΚΚΕ υπήρξε κάποτε κυβέρνηση, έδωσε
εξετάσεις στην κυβέρνηση των βουνών. Κι αν είμαστε η μόνη κυβέρνηση, που πήρε
άριστα στην ιστορία αυτού του τόπου, δεν αξίζει τον κόπο να ξαναδοκιμάσουμε
έστω και με 19 στα 20 αυτή τη φορά;
Στη
συζήτηση για το κράτος όμως οι τοξίνες της γραφικότητας χτυπάνε κόκκινο. Είδαμε
πριν τον ανδριανόπουλο να μην αναγνωρίζει την πατρότητα του εν ελλάδι συστήματος.
Ο παπαδάτος ρίχνει τις ευθύνες στην καμένη γη και τα κατάλοιπα της δεξιάς: δεν μπορεί το ΠΑΣΟΚ να έχει τις ευθύνες για
οποιαδήποτε πράξη 500.000 κρατικών λειτουργών. Δεν τους προσέλαβε το ΠΑΣΟΚ, δεν
τους εκπαίδευσε το ΠΑΣΟΚ, δεν τους στηρίζει το ΠΑΣΟΚ, αλλά εκείνες οι δυνάμεις
που τους βάλανε και οι κοινωνικές δυνάμεις που δεν τους περιορίζουν με την
κοινωνική τους δράση. Ενώ ο κοτζιάς σημειώνει: το κράτος έχει τα μαύρα του τα χάλια που ακούσαμε κι ακόμα χειρότερα,
αλλά σας το χαρίζουμε. Ούτε το φτιάξαμε, ούτε το διεκδικήσαμε, ούτε το θέλουμε.
Λίγο
πριν είχε αναφερθεί στην κλασική νεοφιλελεύθερη άποψη για «λιγότερο κράτος» και
τις θεωρίες του πασόκ για «λιγότερο συγκεντρωτικό κράτος», στα πλαίσια της
αυτοδιαχείρισης. Και λέει σχετικά: πριν
συζητήσουμε για το μικρό ή μεγάλο, για το αποτελεσματικό ή όχι, το
συγκεντρωτικό ή όχι κράτος, το κύριο καθήκον που πρέπει να έχει η πρακτική μας,
άρα και η θεωρητική μας σκέψη, είναι –και λες: τώρα ο δικός μας θα τα βάλει στη θέση τους τα πράγματα για την ταξική
φύση του κράτους- …το κύριο καθήκον
λοιπόν είναι… πώς θα εκδημοκρατιστεί
αυτό το κράτος και σε μια πορεία θα μετασχηματιστεί ριζοσπαστικά ώστε να
εκφράζει τα συμφέροντα της πλειοψηφίας του λαού και όχι των λίγων. Γιατί τι να
το κάνουμε ένα κράτος που είναι μεγάλο ή μικρό, αλλά εξυπηρετεί τους λίγους;
Κατάλαβες
λοιπόν σφε αναγνώστη ποιο είναι το κύριο καθήκον;
Αρκετή
πλάκα έχουν κι οι προσπάθειες των ομιλητών να διαπιστώσουν συγκλίσεις του
τραπεζιού –σε σημεία που τους συμφέρει- και να πειράξουν-στριμώξουν το
συνομιλητή τους ότι ασπάζεται τη δική τους ιδεολογία. Μεγαλύτερο ενδιαφέρον
παρουσιάζει η διελκυστίνδα μεταξύ κοτζιά-ανδριανόπουλου που έχει και
(προλε)καλτ τέλος.
ΑΑ: ακούγοντας τον κ. Κοτζιά απορούσα. Έλεγα ότι
θα μπορούσε να ήταν και φιλελεύθερος και να μην ήταν κομμουνιστής.
Ν.Κ: ο κ. Ανδριανόπουλος μιλάει για κρίση της
αριστεράς, και δεν ξέει, λέει, τελικά ποιος είναι φιλελεύθερος, ποιος είναι
κομμουνιστής. Φοβάμαι ότι η δεξιά έχει κρίση ταυτότητας, γιατί υπάρχουν
δυνάμεις των μεγαλοβιομηχάνων που δε θέλουν αυτή τη στιγμή τη ΝΔ. Και το
πρόβλημα της ΝΔ είναι να μιλήσει φιλολαϊκά για πρώτη φορά στην ιστορία της, για
να αποκτήσει κοινωνική βάση απέναντι στα τμήματα εκείνα του μεγάλου κεφαλαίου
που σήμερα δεν τη γλυκοκοιτάζουν. Είναι απατημένη σύζυγος αυτό είναι το
πρόβλημά της.
Α.Α: κατ’ αρχήν θέλω να πω ότι έχω μπερδευτεί. Τη
μια φορά ο Κοτζιάς βγαίνει φιλελεύθερος, τώρα εγώ κομμουνιστής. Φαίνεται ότι
κάπου είτε τα θέματα συγκλίνουν, και το πρόβλημά μας, νομίζω ότι ακριβώς είναι
το «δια ταύτα».
Ας
σημειωθεί πως ο ανδριανόπουλος στηλιτεύει
πολλές φορές τους δικούς του, γιατί με όσα αιρετικά
(και μη εμφυλιοπολεμικά) υποστηρίζει, τον περνάνε, λέει, για κομμουνιστή.
Πάμε
όμως και στο πιο ζουμερό σημείο.
Ν.Κ: εδώ άκουσα έναν καλοπροαίρετο συνομιλητή σε
αυτό το τραπέζι, τον κ. Ανδριανόπουλο, να μας κλαίγεται να μας καταγγέλλει τα
χάλια του καπιταλισμού. Κι αντί να βγάλει το συμπέρασμα που περίμενα εγώ, ότι
«εσείς οι κομμουνιστές έχετε δίκιο (…) πάμε λοιπόν για την αλλαγή με κατεύθυνση
το σοσιαλισμό», μας είπε «σας ταλαιπωρούμε 150 χρόνια, δώστε μας το δικαίωμα να
σας ταλαιπωρήσουμε άλλη μια τετραετία». Γιατί; Δοκιμασμένη λύση –συμφωνούμε ότι
απέτυχε;
Α.Α: Λες να πηγαίνουμε για ιστορικό συμβιβασμό,
δηλαδή;
Ν.Κ: Όχι, αλλά αναγνώρισες τον πρωτοπόρο ρόλο μας
–αν κατάλαβα καλά- και δέχεσαι την ανάγκη να τελειώνουμε με αυτή την ιστορία,
που λέγεται καπιταλισμός, αν το πιστεύεις είναι ένα άλλο ερώτημα.
Κι
όλα αυτά λίγους μήνες πριν από την κυβέρνηση τζανετάκη, που θεωρήθηκε ο
ιστορικός συμβιβασμός αλά ελληνικά, και στάθηκε αφορμή ή αιτία για να φύγει από
το κόμμα ο κοτζιάς, κριτικάροντας εξ αριστερών την επιλογή του, να περάσει για
ένα φεγγάρι από το ναρ και να γίνει σύμβουλος του γαπ και τώρα του αλέξη
τσίπρα. Μεγάλες στιγμές..
Ας
δούμε όμως τι απαντούσε τότε για τις συστημικές συγκλίσεις σε παγκόσμιο
επίπεδο, μεταξύ της περεστρόικα και του διεθνούς ιμπεριαλιστικού συστήματος.
Κατ’ αρχήν εμείς πιστεύουμε πως ήταν
καλή αυτή η συμφωνία που έγινε ανάμεσα στο Ρήγκαν και στον Γκορμπατσόφ και
εκφράζει τη βαθιά πίστη μας για ένα φιλειρηνικό κόσμο, τη βαθιά υποστήριξή μας
σε ένα νέο τρόπο σκέψης, που κατανοεί ότι ο πλανήτης μας είναι ένας πλανήτης
ταξικής πάλης, αλλά και ένας πλανήτης αλληλοεξαρτώμενων χωρών. Αυτό όμως δεν
είναι αποτέλεσμα μιας σύγκλισης του ιδεολογικού και του κοινωνικού περιεχόμενου
των συστημάτων, αλλά αποτέλεσμα και του ρεαλισμού, που αναγκάστηκαν να
επιδείξουν χάρη στην πολιτική της περεστρόικα οι νεοσυντηρητικοί κύκλοι του
Ρηγκανισμού.
Και
σε ένα άλλο σημείο: όμως η ουσία είναι
ότι δεν μπορεί να εμπνεύσει ούτε εμένα, ούτε εσένα, ούτε κανένα ο Ρήγκαν. Ενώ ο
Γκορμπατσόφ εμπνέει. Και εμπνέει τους πάντες, μόνο που ταυτόχρονα θέλουν αυτοί
οι πάντες να τον οικειοποιηθούν τώρα.
(…) Το ζήτημα της περεστρόικα δεν είναι
φιλολογικό. Χρειάζεται εσωτερικοποίηση. Τι σημαίνει περεστρόικα; Σημαίνει
ειρήνη στον κόσμο. Ότι δεν μπορεί να γίνονται επεμβάσεις απ’ έξω. Άρα σημαίνει
ότι σήμερα η Ελλάδα μπορεί να απαλλαγεί πιο εύκολα από τον αμερικάνικο
ιμπεριαλισμό, από τις ξένες βάσεις, από το ΝΑΤΟ, κοκ. Ελάτε λοιπόν να
παλέψουμε, αν είστε υπέρ της περεστρόικα, για μια πιο ρεαλιστική, πιο εύκολη
πορεία απαλλαγής από τις βάσεις, τα πυρηνικά και το ΝΑΤΟ. Περεστρόικα για την
Ελλάδα σημαίνει ότι συμφωνείτε, ότι θέλετε σοσιαλισμό. Διότι η περεστρόικα δε
δημιουργήθηκε από τον Γκορμπατσόφ, που πήγε δανεικός στο ΚΚΣΕ. Το ΚΚΣΕ δεν τον
πήρε ούτε από τους ρεπουμπλικάνους των ΗΠΑ, ούτε από τη γερμανική
σοσιαλδημοκρατία, ούτε «προπονητή από καμιά ιταλική ομάδα». Είναι
γέννημα-θρέμμα του σοβιετικού συστήματος και του σοσιαλισμού κι είναι ό,τι
καλύτερο έχει να επιδείξει η διεθνής πολιτική σήμερα.
Αφήνω
με πόνο καρδιάς κάποια σημεία έξω, για να κάνουμε εντυπωσιακό φινάλε και έξοδο
με –ποιον άλλο;- τον πρεσβευτή της «καθαρής φιλελεύθερης ορθοδοξίας», ανδρέα
ανδριανόπουλο.
Εγώ πιστεύω στο λιγότερο κράτος, που
σημαίνει λιγότερος κρατικός έλεγχος. Αυτό στην οικονομία μπορεί να ηχεί δεξιό,
αλλά στην πολιτική ηχεί σαφώς αριστερό. Νομίζετε πως θεωρώ επικίνδυνο πράγμα να
διαβάζουν τον Ριζοσπάστη; Να τον μοιράσω εγώ ο ίδιος, δεν υπάρχει κανένα
πρόβλημα. Πιο επικίνδυνο είναι να μην τον διαβάζουν. Σας πληροφορώ ότι πιο
επικίνδυνο είναι εάν τους κυνηγάς όταν τον διαβάζουν. Είναι όπως η ιστορία του
Καποδίστρια με τις πατάτες...
(…) Θα μου πείτε, εντάξει, είστε φιλελεύθεροι,
σας αρέσει ο καπιταλισμός, δε θα χρησιμοποιείτε την αστυνομία εναντίον της
εργατικής τάξης στους διεκδικητικούς της αγώνες; Όχι. Τόπα αυτό στο Ε.Κ.
Πειραιά και με κοίταγαν έτσι. Εγώ πιστεύω ότι η απεργία είναι μηχανισμός
διαμόρφωσης τιμών. Πρέπει να γίνονται απεργίες. Είμαι εναντίον των κρατικών
μέτρων που περιορίζουν, που καθορίζουν εισοδηματική πολιτική και δημιουργούν
προβλήματα στη δυνατότητα των διεκδικητικών κινημάτων. Βεβαίως να υπάρχουν
ελεύθερες διαπραγματεύσεις. Αλλά… πρέπει να αποκτήσουμε όλοι ευθύνη των πράξεών
μας. Εάν δηλ μια επιχείρηση έχει κέρδος, το θεωρώ αδιανόητο να μην μπορούν οι
εργαζόμενοι, κινητοποιούμενοι να διεκδικήσουν ένα κομμάτι από αυτό το έδος.
Αλλά την ίδια ώρα αν μια άλλη επιχείρηση δεν έχει κέρδος κι έχει έλλειμμα ή
ζημιά, το θεωρώ πάλι ανόητο να διεκδικήσεις μια αύξηση που δεν μπορεί να στη
δώσει η επιχείρηση. Δε θα σου απαγορεύσω να τη διεκδικήσεις. Αλλά αν τη
διεκδικήσεις και κλείσει η επιχείρηση, δε θα μου ‘ρθεις στην Πλατεία
Συντάγματος κάνοντας πορεία και ζητώντας να ‘ρθει το Δημόσιο να πληρώσει για να
κρατήσει στη ζωή την επιχείρηση. Η συμμετοχή στην ευημερία, αλλά και το
πρόβλημα της ανεργίας, θα το δημιουργήσεις μόνος σου. Δεν μπαίνει θέμα να
‘ρθουν τα ΜΑΤ να σε απαγορεύσουν. Κάνε όσες απεργίες θες, δεν έχω πρόβλημα.
Το
ότι η κυβέρνηση του μητσοτάκη χρησιμοποίησε τελικά αφειδώς τα ματ εναντίον κάθε
κλάδου που βρισκόταν σε απεργιακές κινητοποιήσεις, θα πρέπει μάλλον να το
αποδώσουμε στον στρεβλό, μη καθαρό καπιταλισμό που έχουμε στην ελλάδα.
Ε
μετά από αυτό τι άλλο να περιγράψεις… Δε γίνονται πια τέτοιες συζητήσεις στις
μέρες μας.
35 σχόλια:
φοβερό πραγματικά, που το ξετρύπωσες??
Πώς είναι ο τίτλος της μπροσούρας των εκδόσεων οδηγητής να το ψάξουμε και εμείς??
Φάνης
Η συζήτηση αυτή ήταν προφανώς πολύ μπροστά για την εποχή της. Και καλώς θα έπρεπε να υπάρχει και στο φετεινό φεστιβάλ, με παρόμοιους ομιλητές. Δεν έχουμε να φοβόμαστε τίποτα στην "κατ'αντιπαράσταση εξέταση". ΕΚΕΙ ΑΚΡΙΒΩΣ είναι που ο κομμουνισμός υπερέχει. Αυτό έκαναν πάντοτε οι κλασικοί του μ-λ.
Ακόμα και αντικομμουνισμό να αμολάει ο "αντίπαλος" προσκεκλημένος, και να λαϊκίζει, ο σύγχρονος άνθρωπος το καταλαβαίνει.
Για όσους δεν καταλαβαίνουν τη στοιχειώδη αυτή αλήθεια, ας ρωτήσουν έναν άσχετο πώς τους φαίνονται οι παράλληλοι μονόλογοι σε εκδηλώσεις του ΣΥΡΙΖΑ, οι ακόμα πιο παράλληλοι (επειδή είναι ακόμα περισσότεροι οι ομιλητές) σε εκδηλώσεις της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, οι αποκλειστικοί μονόλογοι στις εκδηλώσεις του ΚΚΕ σήμερα, και όλες οι άλλες συζητήσεις-έντυπα κλπ όπου όμως υπάρχουν οι συνήγοροι του διαβόλου.
Λες και στην πραγματική ζωή δεν βρίσκουμε συνεχώς τον καπιταλισμό απέναντί μας, ή ακόμα και μέσα μας, ενίοτε..Πρέπει τάχα να'χουμε και "το χώρο μας", για "να χαλαρώσουμε", παίζοντας μόνοι στο γήπεδο. Πολύ εύκολο, για να'ναι κομμουνιστικό...
Αναμένουμε με εξαιρετικό ενδιαφέρον την ανάρτηση ολόκληρης της έκδοσης...
Ζ.
Ο ακριβής τίτλος είναι ΣΥΖΗΤΗΣΗ και από κάτω ως υπότιτλος
"νεολαία και κοινωνική εξέλιξη" 14ο φεστιβάλ κνε-οδηγητή
"βαδίζοντας προς την κοινωνία του 2000"
ράδιο 5
Δεν ξέρω πόσο εύκολο είναι να το βρει κανείς όμως
Ζ, ισχύει ότι δεν πρέπει να φοβόμαστε αλλά να επιδιώκουμε την αντιπαράθεση. Δεν είμαι σίγουρος όμως αν το φεστιβάλ είναι ο κατάλληλος χώρος για μια τέτοια συζήτηση, όσο μοναδικές στιγμές κι αν προσφέρει από ιστορική άποψη.
Εγώ πχ είχα προλάβει σε αντίστοιχα πλαίσια τον παπαθεμελή σε μια συζήτηση του φεστιβάλ. Δεν μπορώ να πω πως μου φάνηκε πιο ενδιαφέρουσα λόγω της συμμετοχής του ή ότι πρόσφερε κάτι ουσιαστικό στην αντιπαράθεση, ίσα-ίσα.
Οι παράλληλοι μονόλογοι της ανταρσυα έχουν πλακα για το μικρόκοσμο στον οποίο απευθύνονται, αλλά δύσκολα έξω από αυτόν.
Kαλά, φοβερό εύρημα, αυτή τη συζήτηση πρέπει να την είχα ακούσει λάιβ.
Συνειδητοποίησα και ότι έχω ένα ακόμα κοινό στοιχείο με τον Κοτζιά (αν και εγώ από τα επόμενα Φεστιβάλ απουσίασα επειδή έλειπα έξω). Στο φετινό λέω να πάω, που είναι και σημαδιακό, ως 40ό.
Θα έρθω την Παρασκευή, αν βρω τρόπο να φτάσω ως το πάρκο Τρίτση. Θα κρατάω ένα γραμμόφωνο να με γνωρίσετε.
Η Ιδεολογικη αντιπαραθεση ειναι παντα χρησιμη για τους κομμουνιστες και πρεπει να την επιδιωκουμε. Το ζητημα βεβαια ειναι οτι η συγκεκριμενη συζητηση εγινε το 1988 οταν ηδη ειχε γινει το 12ο συνεδριο που μια απο τις θεσεις ελεγε οτι μπορουμε να συνεργαστουμε και με δυναμεις που ειναι αντιθετες στην εξοδο απο την ΕΟΚ και οτι εμεις παλευουμε τις αρνητικες συνεπειες τις ενταξεις στην πορεια για την αποδεσμευση. Ειμαστε 5 μηνες πριν την ιδρυση του συνασπισμου δηλαδη με τους διασπαστες του 1968.Και βεβαια με την θρυλικη περεστρο ικα στις δοξες της. Οποτε δεν μιλαμε για ιδεολογικη αντιπαραθεση αλλα για τον ιστορικο συμβιβασμο. Τωρα που το βρηκες και το ξεθαψες ειναι αλλο πραγμα απολιθωμα ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
1)Ο Ανδριανοπουλος ειναι αρκετα υποχωρητικος απεναντι στους αλλους 2.Παρατηρω επισης οτι κανεις απο τους 3 δεν δειχνει να εχει παρατηρησει την παρακμη της ΕΣΣΔ.Ηταν ετσι οντως το κλιμα εκεινη την περιοδο απεναντι στις ιδεες μας (και γενικα σε αριστεριζουσες ιδεες οπως αυτες του ΠΑΣΟΚ) ή απλως ο Ανδριανοπουλος σεβεται τους οικοδεσποτες του?
2)Η λεγομενη αυτοδιαχειριση στην Γιουγκοσλαβια,εμοιαζε με την κατασταση της ΕΣΣΔ οταν εισηχθηκε η επιχειρησιακη αυτονομια?Το ΠΑΣΟΚ προσπαθησε κατι αναλογο στις κρατικες επιχειρησεις?
3)Το κακο δεν ειναι οτι ο Κοτζιας ελεγε αυτα τα γραφικα για τον Γκορμπατσωφ ή για τις κυβερνησεις της αριστερας,αλλα οτι ολα αυτα ηταν θεση του κομματος και του παγκοσμιου κ.κιν.
4)Ο Ανδριανοπουλος παρεκλινει απο τον φιλελευθερισμο οταν μιλαει για τα συνδικατα.Η αστικη οικονομικη ορθοδοξια θεωρει τα συνδικατα και τους κατωτατους μισθους στρεβλωσεις στην αγορα εργασιας που δημιουργουν ανεργια και περιοριζουν την ελευθερια διαπραγματευσης (χα,χα) μεταξυ εργαζομενου και εργοδοτη.
Νίκο Σαραντάκε γιατί μας το ανακοινώνεις ότι σκοπεύεις να έρθεις στο φεστιβάλ, εαν, εφόσον βρείς τον δρόμο για το Πάρκο Τρίτση κτλ;
Τον άλλο τον ταξικό τον έχεις χάσει χρόνια, αν τον είχες ποτέ όντως.
Για να αποδείξεις για μια ακόμη φορά ότι είσαι κοντά στο κόμμα κι ότι δεν έχεις παρωπίδες σαν εναλλακτικός αριστερός που είσαι;
Μήπως έτσι θα πρέπει να κάνουμε κι εμείς οι κολλημένοι κουκουέδες ίσως;; που αποφεύγουμε όπως ο Λένιν τον Τρότσκυ να ερχόμαστε στα ναρκω-φεστιβάλ του Σύριζα;
Που είναι επίσης σάπια ιδεολογικά και πολιτικά γιατί ο έρωτας (για τον καπιταλισμό) και η σοσιαλδημοκρατία δεν κρύβονται;
Τώρα ανακάλυψες κι εσύ ότι έχεις ένα ακόμη κοινό με τον Κοτζιά πέρα από τον επιστημονικό οπορτουνισμό;
Εν τέλει κάνε ότι θέλεις, δεν το γράφω αυτό το κείμενο ούτε για να απαγορεύσω ούτε για να κάνω επιλογή του ποιός θα έρθει στο φεστιβάλ, ούτε τίποτα άλλο. Δεν με εκφράζει άλλωστε αυτή η λογική.
Εγώ προσωπικά κάθε φορά καλώ φίλους και φίλες που δεν έχουν ψηφίσει ποτέ ΚΚΕ για να πάρουν μια εικόνα, να γίνει κουβέντα και ίσως να κερδηθούν σε βάθος χρόνου συνειδήσεις.
Ωστόσο με ενοχλεί αυτή η υποκρισία που απορρέει από τα κείμενα σου Νίκο Σαραντάκε και από την πολιτική σου στάση φυσικά απέναντι στο κόμμα.
Διαστρέβλωση και αντικομμουνισμός μαζί αλλά κατά τ άλλα οι παλιές αγάπες δεν ξεχνιούνται.
Μέχρι να τις εξολοθρεύσουμε πλήρως.
Σωστά Ν.Σ.;
Π.Γ αυτη ητανε η κατασταση και οτι αλλο μπορεις να φανταστεις μεσα θα εισαι ολα ενας χυλος ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Διαφθορέα, λέω ότι θα έρθω και μάλιστα αρκετά νωρίς, ώστε να το ξέρει όποιος θέλει και να κανονίσουμε να συναντηθούμε ή να πάρει τα μέτρα του (αν γνωριζόμαστε) ώστε ναποφύγει να με συναντήσει. Απλό δεν είναι;
Για αντικομμουνισμό που λες, θεωρώ ότι δεν με χαρακτηρίζει και δεν με αφορά αυτή η λέξη.
Σε φεστιβάλ του ΣΥΡΙΖΑ (κάνει;) δεν θυμάμαι να έχω πάει ποτέ, αλλά ναρκοφεστιβάλ δεν θα τα χαρακτήριζα (προτιμώ αυτή την ορθογραφία, ναρκομανής λέμε). Άλλωστε, και μέσα στον ΣΥΡΙΖΑ, τώρα πυο είναι κόμμα εξουσίας, είναι μειοψηφία οι αντιαπαγορευτικές φωνές. Και κρίμα, διότι η μόνη λυσιτελής λύση είναι η ελεγχόμενη νομιμοποίηση των μαλακών ναρκωτικών κατά τη γνώμη μου. Να το συζητήσουμε αν θες κάποια φορά.
Το ναρκοφεστιβαλ ειναι επιεικης χωρος.Αυτο προυποθετει να ερθει πολυς κοσμος ωστε να πινει κλπ.
Ειχα παει σε ενα πριν 4-5 χρονια.Μια λεξη:Νεκρα.Ουτε οι ιδιοι δε το τιμησαν.
*επιεικης ορος
Αναρχοτέτοιε
Είναι λογική μια σχετική ενίσχυση του προγράμματος λόγω κ του επετειακού χαρακτήρα του φεστιβάλ.
Όλοι ελπίζουμε η Παπουτσάκη να είναι μια απλή συνωνυμία :)
Και φυσικά τεράστιο το κενό των goin through :)
mariori
Πραγματικά δυσαναπλήρωτο το κενό των γκοινγκ θρου αλλά νομίζω ο Μύρωνας ο Στρατής μπορεί να κάνει κάτι για να απαλύνει τον πόνο μας. Όσο για την Παπουτσάκη δεν νομίζω όλοι να ελπίζουν αυτό που λες, μάλλον ο αντρικός πληθυσμός θα ελπίζει να μην έχει καλή ακουστική ο χώρος, αλλά να βρουν μια καλή θέση κοντά στη σκηνή. Και φυσικά ξεχάσαμε να αναφερθούμε στην επιστροφή του βασιλιά(aka Β. Παπακωσταντίνου). Πάντως πέρα από την πλάκα είναι ενισχυμένο το πρόγραμμα, πιθανότατα για το λόγο που ανέφερε η mariori.
Μάλιστα Ν.Σ.
Πρέπει να θεωρείς τον εαυτό σου ως εξέχουσα φυσιογνωμία για να κάνεις τέτοιου είδους ανακοινώσεις...
Πάντως ευχαριστούμε γιατί όπως λες κι εσύ θα πάρουμε τα μέτρα μας(!) για να σε αποφύγουμε, γιατί αυτό θα έχει ολέθριες συνέπειες για μας τους δογματικούς κουκουέδες.
Άλλη δουλειά δεν έχουμε..
Ξέρεις στα φεστιβάλ της ΚΝΕ (από τα οποία έχεις απομακρυνθεί για ευνόητους λόγους αρκετά χρόνια απ ότι καταλαβαίνω) δεν περιστρέφονται οι άνθρωποι γύρω από ένα άτομο. Εκτός αν είσαι ο Ρίτσος, ο Κατράκης, ο Καζάκος ή κάποιος σπουδαίος και αναγνωρίσιμος. Αν θεωρείς ότι πληροίς τους δύο αυτούς όρους δικαίωμα σου.
Εγώ ξέρω ότι όταν κάποιος θέλει να κανονίσει κάτι το κάνει κατ ιδίαν με άλλους και όχι κραυγάζοντας το σαν τον ντελάλη στην πλατεία.
Όσο για τον αντικομμουνισμό που προέσαψα, θύμισε μου ποιό είναι το κόμμα που υποστηρίζεις;; ποιά είναι η στάση του καθημερινά απέναντι στο ΚΚΕ;; ποιός υποστηρίζει την ΕΕ και το ΝΑΤΟ που είναι επίσημη ιδεολογία τους ο αντικομμουνισμός;;
Νίκο Σαραντάκε δεν σε ήξερα.
Από αλλού σε έμαθα όπου δεν ξαναπάτησες ευτυχώς για λόγους ανεξάρτητους της θέλησης σου.
Μη με κάνεις να παραθέσω εδώ αποσπάσματα τοποθετήσεων σου.
Σου έχουν απαντήσει και σε έχουν εκθέσει κατ επανάληψιν αρκετοί φίλοι και σύντροφοι.
Ο αντικομμουνισμός σου μπορεί να είναι ντροπαλός, διακριτικός, από την πίσω πόρτα αλλά δεν παύει να είναι στην ουσία του.
Όσο για τα ναρκοφεστιβάλ ή ναρκω-φεστιβάλ ειλικρινά πώς γίνεται να θεωρείται ορθογραφικά σωστή μια λέξη που δεν υπάρχει και αποτελεί νεολογισμό καισυνδυασμό μιας ελληνικής και μια αγγλικής;; σε ποιούς κανόνες ορθογραφίας υπακούει;
Αφού η μόνη "λυσιτελής λύση" (αυτό δεν θεωρείται πλεονασμός;) είναι η νομιμοποίηση των μαλακών ναρκωτικών εγώ δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο.
Περαστικά.
Διαφθορέα, υπάρχουν καλές και κακές λύσεις, αποτελεσματικές και αναποτελεσματικές. Η σημερινή απαγορευτική πολιτική είναι αλυσιτελής λύση, αναποτελεσματική.
Επίσης, αν θες να χρησιμοποιήσεις τον αόριστο του προσάπτω, θα πεις: πρόσαψα (αναύξητος, δημοτική) ή προσήψα (εσωτερική αύξηση), προέσαψα δεν υπάρχει γιατί δεν είναι προ-σάπτω, αλλά προσ-άπτω. Περισσότερα, αν θες, από κοντά στο πάρκο Τρίτση.
Και όχι, δεν νομίζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, κόμμα της Αριστεράς, είναι κόμμα αντικομμουνιστικό. Εκτός των άλλων, έχει στις τάξεις του μια μερίδα, όχι αμελητέα, που είναι κομμουνιστές και ανήκουν ή ανήκαν σε συνιστώσες που αυτοχαρακτηρίζονται κομμουνιστικές. Άλλωστε, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αδελφικές σχέσεις με πολλά κομμουνιστικά κόμματα σε όλη την υφήλιο, με μερικά από τα οποία έχει σχέσεις και το ΚΚΕ -οπότε, εξορισμού δεν μπορεί να είναι αντικομμουνιστικό κόμμα.
Αλλά και να είναι ένα κόμμα αντικομμουνιστικό, αυτό δεν σημαίνει πως όποιος το υποστηρίζει είναι αντικομμουνιστής -στην εποχή μου λέγαμε "καραμανλικός είναι, αλλά όχι αντικομμουνιστής". Αν ανοίξεις τον Ριζοσπάστη του παλιού καλού καιρού θα δεις συχνά να γίνεται αυτή η διάκριση.
Εκτός αν υποστηρίζεις ότι αντικομμουνιστές είναι μόνο οι συριζαίοι, οπότε μαζί (εγώ κι εσύ, εννοώ) δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε, μην ψάξεις να με βρεις στο Φεστιβάλ.
ο συριζα ειναι κομμα αντικομμουνι στικο και δεν εχει καμμια σχεση με κομμουνιστες. Το οτι εχει σχεσεις με ΚΚ που ενω ειναι οπορτουνιστικα εχουνε κρατησει προβοκατορικα τον τιτλο αυτο δεν σημαινει κατι. Το ΚΚΕ Στις διεθνεις σχεσεις σωστα δεν διακοπτει σχεσεις συμβαλοντας στον αγωνα εναντιον του οπορτουνισμου. οσο για τον παλιο καιρο τοτε με τις ιδεολογικες παρεκλισεις αυτα τελειωσανε το 1991 ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Ν.Σ.
Δεκτή η παρατήρηση για το προσάπτω.
Μου ξέφυγε αλλά ευτυχώς που...υπάρχεις!
Το τι νομίζεις εσύ ή το τι θέλεις να πιστεύεις ή να παρουσιάζεις σαν εικόνα εσύ προσωπικά προς τα έξω για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι πραγματικά αδιάφορο αλλά και παραπλανητικό συνάμα.
Ξέρεις τα γεγονότα καθημερινά αποδεικνύουν το τι εστί ΣΥΡΙΖΑ.
Όταν έχεις να κάνεις με ένα κόμμα ξεκάθαρα σοσιαλδημοκρατικό και οπορτουνιστικό που υμνεί μέρα νύχτα ΕΕ, Αμερική, ΝΑΤΟ κτλ, που εξωραΐζει με κάθε τρόπο την πολιτική τους και μιλάει για καλύτερη διαχείριση του καπιταλιστικού συστήματος και ετοιμάζεται να αναλάβει τώρα τη διακυβέρνηση του τόπου.. ε άντε παράτα μας!
Είναι ή δεν είναι ο αντικομμουνισμός πολιτική της ΕΕ;;
όσο για τους εγκλωβισμένους κομμουνιστές μέσα στις συνιστώσες του ΣΥΡΙΖΑ, κόψε το παραμυθάκι. Ειλικρινά δε περνάει πια. Βαυκαλιστείτε μεταξύ σας με κάτι τέτοια.
Στον "παλιό καλό" Ριζοσπάστη ε;
ο σημερινός σου βρωμάει μάλλον;;
τότε κάτι κάνουμε καλά υποθέτω.
Ακόμη για τα ΚΚ που έχει επαφές και σχέση ο ΣΥΡΙΖΑ αποδείχτηκε στην πορεία πόσο κομμουνιστικά είναι. Όσο και εσείς.
Και σε παρακαλώ μη παίζεις με τη νοημοσύνη μου και τα νεύρα μου όταν διατυπώνεις προτάσεις τέτοιου είδους:
"Εκτός αν υποστηρίζεις ότι αντικομμουνιστές είναι μόνο οι συριζαίοι, οπότε μαζί (εγώ κι εσύ, εννοώ) δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε, μην ψάξεις να με βρεις στο Φεστιβάλ."
Η γραμμή του κόμματος σας είναι ο συγκαλυμμένος αντικομμουνισμός.
Δε μιλάω για τους ψηφοφόρους και τους απλούς πολίτες που βλέπουν στο ΣυΡΙΖΑ μέσα στην απελπισία τους μια διέξοδο. Δε ξέρω βέβαια πόσοι είναι αυτοί αλλά τέλος πάντων.
Απ όλα τα προηγούμενα που σου έγραψα σίγουρα δε συμπέρανες ότι επιθυμούσα να σε γυρέψω στο φεστιβάλ αλλά αυτές οι αποστροφές του λόγου σου και τα λογικά άλματα είναι αξιοθαύμαστα ευαίσθητε αριστερέ.
Από μένα τέλος. Φόρτωνα εδώ και καιρό αλλά ευτυχώς πάντα σε έβαζε κάποιος στη θέση σου.
Ζητώ συγνώμη από τους αναγνώστες που εκτροχίασα την κουβέντα.
Δεν έχει νόημα να ασχολούμαι με άτομα που έχουνε ως χρέωση να μπαίνουν στα φιλικά προς το Κόμμα sites και να πετάνε έντεχνα ή άτεχνα τη λάσπη τους. Υποτιμητικό για έναν "διανοούμενο" δε νομίζεις;
Μία "λυσιτελής" λύση υπάρχει μόνο.
Σφυροδρέπανε αν δεν θες τη συνεχή Σαραντακιαδα, την οποία προσωπικά βαρέθηκα πια, μια λύση υπάρχει. Κόψ' του τα προκλητικά και προβοκατόρικα σχόλια, δηλαδή όσα περιέχουν τη λέξη ΚΚΕ, δηλαδή σχεδόν όλα! Να με συγχωρείς αλλά τον χαϊδεύεις τον κουτοπονηρούτσικο...
ΡΓ
Ρ.Γ προσωπικα θα του απανταω λιγο τερο κοψιμο κατα την γνωμη μου δεν χρειαζεται ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
δεν νομιζω οτι ο συριζα πασχει απο συγκαλυμενο αντικομμουνισμο
ρωτηστε τον σαραντακο να σας πει τη γνωμη του για το κατυν, για τις δικες της μοσχας τον ουκρανικο λιμο το συμφωνο μολοτοφ-ριμπεντροπ, για τα γκουλαγκ, για τον σολτζενιτσιν, τον σοσιαλιμπεριαλισμο, τους πρακτορες της μοσχας για τον ζαχαριαδη, για τον δσε κλπ κλπ
οσο για τις δηθεν κομμουνιστικες συνιστωσες του συριζα μπροστα στην εξουσια εχωσαν τα σφυροδρεπανα στο πιο σκοτεινο σημειο της ανατομιας τους
Διαφθορέα, και Παναγιώτη, ένα μόνο σημείο, επειδή το παραβλέψατε, θελημένα ή αθέλητα:
επισήμανα ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει επαφές και σχέσεις *και* με κομμ. κόμματα που θεωρούνται αδελφά από το ΚΚΕ, δηλαδή με ΚΚ με τα οποία έχει αγαθές σχέσεις το ΚΚΕ. Πορτογαλικό, τσέχικο, ΑΚΕΛ, πιθανώς και με άλλα. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί να είναι αντικομμουνιστικό κόμμα.
Ούτε εγώ έχω όρεξη να μακραίνει η συζήτηση άσκοπα, αλλά απαντήσατε παραβλέποντας αυτό που είχα γράψει.
Απολίθωμα, εκμεταλλεύομαι την φιλοξενία σου για να πω δυο πράγματα σχετικά με τις επαναλαμβανόμενες προτροπές συντρόφων και φίλων προς την κε του μπλογκ να “τελειώνει” με τις Σαραντακιάδες κλπ κλπ. Νομίζω άλλωστε ότι δεν είναι πολύς καιρός που ο (εξαιρετικός στην δουλειά που κάνει με το blog του) LR αποχώρησε κάπως ηχηρά γιατί (αν θυμάμαι καλά) δεν μπορείς να προστατέψεις τον χώρο σου από διάφορους κλπ κλπ. Και αν και έχει τύχει μια δυο φορές στο διάστημα που σε παρακολουθώ (συγχαρητήρια με την ευκαιρία) να τα πάρεις με κάποια post και να κόψεις πράγματι κόσμο, θεωρώ εν τούτοις ότι η ανοχή για την οποία κατηγορείσαι κατά καιρούς όντως διαφοροποιεί το μπλογκ σου από άλλα, λιγότερο ή περισσότερο αξιόλογα από άποψη περιεχομένου – δεν έχει σημασία – που είναι διάκεινται φιλικά στο ΚΚΕ.
Και επειδή δεν θεωρώ ούτε ότι σου αρέσει να ξεχωρίζεις, ούτε ότι απλώς έχεις γερό στομάχι και ανέχεσαι τους διάφορους, την στάση σου αυτή την εκλαμβάνω ως άποψη για το πώς θα έπρεπε (και θα μπορούσε) να γίνεται η προπαγάνδα μέσα σε ένα αντιδραστικό μέσο, το internet. Δεν υποτιμώ βέβαια τις σημαντικότατες ευθύνες που συνεπάγεται αυτή η “φιλελεύθερη” στάση, παρόλα αυτά είναι κατά την γνώμη μου η μόνη που μπορεί να λειτουργήσει προωθητικά για την διάδοση της σκέψης σήμερα.
Και παρακαλώ την βάση του blog να σκεφτεί λίγο πάνω σ’ αυτό, και να αντιληφθεί (όποιος τον αφορά) την αντίθεση ανάμεσα στην πρακτική του οικοδεσπότη μας και την δική του στάση. Και να σκεφτεί αν εν τέλει μπορεί να συμφωνήσει κριτικά ή έστω να ανεχτεί την στάση του απολιθώματος (που ξαναλέω, για μένα είναι πρόταση, όχι απλώς στάση), ή δεν την πολυγουστάρει, οπότε έχει διάφορες δυνατότητες, μέσα στις οποίες δεν περιλαμβάνεται το να ζητάει δημοσίως από το απολίθωμα να αναθεωρήσει την στάση του.
Τέλος, ας γίνει αντιληπτό ότι πέρα από την “ευχαρίστηση” που περιλαμβάνει το να την πούμε στον Χ ή στον Υ, αυτό που μένει τελικά είναι η εκτροπή μιας συζήτησης (και ας μην μπούμε στην λογική να ψάχνουμε να βρούμε αν φταίει αυτός που άρχισε ή αυτός που συνέχισε). Και ότι όταν με το καλό θα "προσγειώνεται" κάποιος στο κοντινό (ή λίγο πιο μακρινό) μέλλον σε αυτά τα κείμενα από το google του, εκεί που θα μπορούσε να συναντήσει εξαιρετικής ποιότητας αναρτήσεις και συζητήσεις / σχόλια που θα τον έκαναν ίσως να σκεφτεί περισσότερο, και να τον στρέψουν στον “σωστό δρόμο", θα καταλήγει να βλέπει διάφορους τύπους να “γ@μ@νε” την συζήτηση, και μάλιστα για να προστατέψουν το μπλογκ ή το κόμμα ή τον σοσιαλισμό ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο από τους πράκτορες του οπορτουνισμού, όπως ο Σαραντάκος και άλλοι ανώνυμοι σαν και μένα. Καταλαβαίνετε την ζημιά που γίνεται με αυτό τον τρόπο;
Οι Κομμουνιστές ήξεραν να συζητάνε και να πείθουν, και σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Το απολίθωμα δεν το έχει ξεχάσει.
Και για να ελαφρύνω την ατμόσφαιρα, ρίχνω ένα σύνθημα:
Δεν είναι απαραίτητο να έχουμε πάντα την τελευταία λέξη!
HNB
ΥΓ: Και όπως πάντα, ζητώ συγγνώμη απολίθωμα αν θεωρείς ότι κάνω κατάχρηση της φιλοξενίας σου.
Το οτι ο κ. Σαραντακος λεει αυτο: "Συνειδητοποίησα και ότι έχω ένα ακόμα κοινό στοιχείο με τον Κοτζιά (αν και εγώ από τα επόμενα Φεστιβάλ απουσίασα επειδή έλειπα έξω). Στο φετινό λέω να πάω, που είναι και σημαδιακό, ως 40ό.
Θα έρθω την Παρασκευή, αν βρω τρόπο να φτάσω ως το πάρκο Τρίτση. Θα κρατάω ένα γραμμόφωνο να με γνωρίσετε." και καταφερνει να πυροδοτει την πεντηκοστη ραψωδια της σαραντακιαδας, πρεπει να προβληματισει εμας τους σχολιαστες. Ουτε το απολιθωμα που εχει σταθερη και σωστη σταση σ' αυτο το ζητημα, ουτε τον κ. Σαραντακο που δεν εχει ιδεα απο τετοιες στασεις (ειναι η 78η φορα που επανερχεται μετα απο αυτομπαναρισμα ή κανω λαθος?), ουτε κανεναν αλλο. Η τελευταια μεγαλη παραγραφος του σχολιου του ΗΝΒ εχει ολο το ζουμι κατα τη γνωμη μου.
sniper
Κανεις ενα λαθος σκοπιμα. Αυτα που ανεφερες δεν ειναι αδελφα. Απλα διατηρουμε επαφες. Αδελφα ειναι αυτα που βγαζουμε μαζι την ΔΙΕΘΝΗ ΚΟΜΜΟΥ ΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ και εχουμε κοι νες θεσεις ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Παναγιώτη, αν κάνω "σκόπιμα" το λάθος, δεν είναι λάθος, είναι ψέμα εκ μέρους μου. Αλλά σε διαβεβαιώνω δεν ήταν σκόπιμο, νόμιζα πως το ΚΚΕ θεωρεί αδελφό κόμμα το Τσέχικο και το Πορτογαλικό Κόμμα, ίσως και το ΑΚΕΛ. Και δεν είμαι και τόσο βέβαιος ότι έχεις δίκιο εσύ.
Νομίζω πως είναι πολύ στενός ο ορισμός σου (τα 10 κόμματα που εκδίδουν τη Διεθνή Κομέπ). Αλλά ακόμα κι έτσι, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει σχέσεις με το ΣΚ Λετονίας (ένα από τα 10). Ούτε κι αυτό είναι αδελφό κόμμα;
Eπειδή δεν θέλω να λέω ανακρίβειες, το ΣΚ Λετονίας είχε παλιότερα σχέσεις με τον ΣΥΡΙΖΑ, όταν ήταν μέλος του Κέντρου Ομονοίας ή Αρμονίας ή όπως λέγανε τον αριστερό συνασπισμό. Στις εκλογές του 2014 τα σπάσανε (και καταποντίστηκε το ΣΚΛ) οπότε δεν ξέρω αν ακόμα έχει σχέσεις με τον ΣΥΡΙΖΑ.
Παραμένει το ερώτημα ως προς το αν ΔΕΝ είναι αδελφό κόμμα του ΚΚΕ το Τσέχικο ή το Πορτογαλικό ή το ΑΚΕΛ -όπως λέει ο Παναγιώτης.
11.31 Τα ΚΚ που βγαζουμε μαζι την διεθνη ΚΟΜΕΠ ειναι αδελφα. Τα υπο λοιπα επειδη ο ιδεολογικος αγωνας συνεχιζεται ειναι διαφορετικη σχεση.προσπαθουμε να συμβαλουμε στον αγωνα εναντιον του οπορτουνι σμου. το ΑΚΕΛ ητανε 5 ΧΡΟΝΙΑ σε αστικη κυβερνηση και εβαλε την κυπρο σε μνημονια. Το ΠΚΚ ειναι στην ιδια λογικη. Και ποτε δεν κρινουμε ενα ΚΚ απο την εκλογικη του δυναμη γιατι αν ητανε ετσι θα ειμασταν με τον μπερλιγκουερ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους. Το ολοκληρωτικό και μόνιμο κόψιμο του κουτοπονηράκου και του κάθε προβοκατορίσκου δεν είναι λύση, ούτε ποτέ το υποστήριξα στα σοβαρά. Αν μη τι άλλο θα χάσουμε σχόλια αρχετυπικού συνδικαλισμού αμφιθεάτρου και παιχνιδιού γύρω από τον ορισμό μιας λέξης όπως τα "αδελφά κόμματα" - αλλά σε αυτό θα επανέλθω αργότερα. Σίγουρα φταίμε κι όσοι τσιμπάμε περισσότερο ή λιγότερο. Όμως πρέπει να υπάρχει κι ένα όριο. Πιστεύουμε στην "αυτορύθμιση της συζήτησης", όπως οι καθαροί φιλελεύθεροι ή "νεοφιλελεύθεροι" (και σοσιαλδημοκράτες και μεταμοντέρνοι αριστεροί) στην αντίστοιχη της αγοράς; Τότε γιατί κόπηκαν, και καλώς, σχόλια απειροελάχιστα προκλητικότερα από κάποια του κουτοπονηράκου; Προσφέρουν όλα του τα σχόλια στη συζήτηση; Όχι, εκτός κι αν υπάρχει άλλη άποψη. Ό,τι λοιπόν προκαλεί χωρίς να συνεισφέρει κάτι δεν χρειάζεται να απασχολεί τα μάτια μας. Βοήθεια θα του προσφερθεί άλλωστε με αυτό, αφού θα αναγκαστεί να εκδηλώσει ξεκάθαρα τις θέσεις του χωρίς μαλαγανιές και πουστίτσες τύπου είμαι παλιός κουκουές, άρα η άποψη μου έχει βαρύτητα... Ας εκδηλωθεί χωρίς το φερετζέ και θα δούμε τότε ποιος δεν είναι αντικομμουνιστής όπως έγραψε κι ο άναυδος. Αυτό ανέφερα πριν και αυτό πρότεινα.
Όσο τώρα για το νέο γύρο εκνευριστικής "διαπάλης" για τον καλύτερο ορισμό μια λέξης ως βάση για το ποιος έχει δίκιο, ενός παιχνιδιού που ο Ν.Σ. είναι μανούλα και κάποιοι άλλοι δυστυχώς ψάρια που μπλέκονται στα δίκτυα του. Ποιο είναι το πρόβλημα, ποια είναι τα "αδελφά" μας κόμματα; Έχει δει κανείς στο Ριζοσπάστη να χρησιμοποιείται αυτός ο όρος; Ανταποκρίνεται σε κάτι; Πολύ περισσότερο αν ο ΣΥΡΙΖΑ έχει σχέσεις με κάποιο "αδελφό" κόμμα τον καθιστά αυτό κομμουνιστικό ή τουλάχιστον μη αντικομμουνιστικό; Στο Διεθνές Κομμουνιστικό Κίνημα υπάρχει διαπάλη και μάλιστα σκληρή. Το ΚΚΕ έχει σχέσεις με όλα , εκτός από τα κραγμένα "αδελφά" κόμματα του ΣΥΡΙΖΑ όπως το ΚΚΓ κτλ. Περνάνε οι θέσεις του; Όχι ακόμα, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με το ότι δεν είναι σωστές. Στην πολύ καλή ανάρτηση για τον Α' ΠΠ έφερε ο Σφυροδρέπανος μια καλή ιστορική αναλογία. Πολύ σημαντική πάντως παράμετρος είναι ότι κανένα άλλο κόμμα δεν έχει στρωθεί κάτω να κάνει αυτή την εξαντλητική σε βάθος 20ετίας μελέτη της ιστορίας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και αυτό κοστίζει. Άρα ας αφήσει τα ψόφια ο Ν.Σ. κι επιτέλους ας μην τσιμπάμε κι εμείς. Ο ΣΥΡΙΖΑ αποδεικνύεται ότι είναι αντικομμουνιστικός από τις θέσεις του και αυτό δεν αλλάζει επειδή κάποια μαζικά ΚΚ με ή χωρίς εισαγωγικά έχουν σχέσεις μαζί του. Απόδειξη του ότι το ΔΚΚ βρίσκεται σε κρίση είναι αυτό, τίποτα άλλο.
Αυτά και δεν επανέρχομαι στο ζήτημα. Για την ακρίβεια δεν ξανασυμμετέχω σε Σαραντακιάδα, γιατί βαρέθηκα.
ΡΓ
ΡΓ είναι αλήθεια ότι ο Ριζοσπάστης χρησιμοποιεί τα τελευταία χρόνια πολύ λιγότερο τον όρο "αδελφά κόμματα" απ' ό,τι παλιότερα, που τον ειχε ψωμοτύρι, και που στα "χαιρετιστηρια αδελφών κομμάτων" για τη μια ή την άλλη αφορμή έβαζε ακόμα και του PDS (το 2004, ας πούμε).
Από κει και πέρα, όλη η συζήτηση δεν θα είχε γίνει αν δεν με είχε χαρακτηρίσει αντικομμουνιστή ο Διαφθορέας, και όχι με βάση θέσεις που έχω υποστηρίξει (αυτό θα ήταν θεμιτό) αλλά με βάση το κόμμα που υποστηρίζω. Να προσέχετε λοιπόν κι εσείς αν δεν θέλετε να γίνονται βυζαντινολόγες συζητήσεις.
Ευτυχώς πάντως το ΚΚΕ έχει πολύ πιο σοβαρούς ανθρώπους στην ΚΕ του απ'ό,τι στα ιστολόγιά του. "Εγώ βέβαια είμαι πλέον οπορτουνιστής", τους λες, και απλώς γελάνε.
Να ενημερώσω τους σφους αναγνώστες, πως φέτος η κε του μπλοκ, για όσους θέλουν να τη γνωρίσουν, θα κρατάει τη γραμμή (αντί για γραμμόφωνο), ενώ πέρσι φορούσε μια μπλούζα με τον γκάλη.
ΔΣ, έχεις χίλια δίκια σε όσα λες για το ναρκω-φεστιβάλ και για άλλα θέματα αλλά μάλλον δε θα τα βρούμε έτσι.
ΗΝΒ, προφανώς και δεν κάνεις κατάχρηση, το σχόλιο ήταν σχεδόν συγκινητικό, δεν το λέω για πλάκα.
Θέλω να προσθέσω μόνο πως η δική μου στάση μπορεί να είναι κάποιες φορές αποτέλεσμα αδράνειας, βαρεμάρας να απαντήσω σε κάποια πράγματα που δε θεωρώ σημαντικά, αδυναμίας, κτλ. Δε συνιστά λοιπόν ακριβώς πρόταση, ούτε θεωρώ πως ο δικός μου τρόπος είναι απαραίτητα ο καλύτερος, αν κι ισχύουν όλα όσα λες στη συνέχεια.
Σε κάθε περίπτωση, σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Όπως και το sniper δηλ, αν και σε αυτόν θα του τα πω από κοντά. Και θα φορέσουμε ίσως και την μπλούζα του γκάλη, για να μας γνωρίσετε.
ΝΣ, εγώ αυτό που θα σου δώσω στην καλύτερη των περιπτώσεων είναι ότι δεν είναι αντικομμουνιστές όλοι όσοι υποστηρίζουν ένα κόμμα χυδαία αντικομμουνιστικό σαν το σύριζα. Ο οποίος όμως δεν είναι το θέμα μου σε αυτή την ανάρτηση.
Κατά τα άλλα η προσοχή για να μην μπλέκουμε σε τέτοιες συζητήσεις που τις μονοπωλεί ένα πρόσωπο, οφείλει να είναι αμοιβαία και από τις δύο πλευρές.
Εν πάση περιπτώσει, δεν πρόκειται να δημοσιευτούν άλλα σχόλια για αυτό το θέμα σε αυτή την ανάρτηση, για αυτό μη στέλνετε κάτι άλλο επ' αυτού του ζητήματος, δεν πρόκειται να μπει.
http://www.902.gr/eidisi/neolaia-paideia/49079/14o-festival-kne-odigiti-10-18-septemvri-1988-sto-galatsi-foto#/0
Να και το αφιέρωμα του 902 σε εκείνο το φεστιβάλ. Αύριο λογικά θα υπάρχει το μέρος για το 15ο, να δούμε πώς θα το πιάσει.
@HNB
''Νομίζω άλλωστε ότι δεν είναι πολύς καιρός που ο (εξαιρετικός στην δουλειά που κάνει με το blog του) LR αποχώρησε κάπως ηχηρά γιατί (αν θυμάμαι καλά) δεν μπορείς να προστατέψεις τον χώρο σου από διάφορους κλπ κλπ''
Καλα,το LR οσο καλο κομ. ιστολογιο και αν ειναι (που ειναι για μενα το καλυτερο - σορυ Απολιθωμα),αλλο τοσο ειναι παραδειγμα προς αποφυγην σε ο,τι αφορα την πολιτικη σχολιασμου.
Δεν θελω να τον αδικησω,γιατι απ'οτι ειχα καταλαβει ειχε/εχει μπλεξει με διαφορους ιντερνετικους αλητες που ανεβαζαν τα προσωπικα του στοιχεια στο ιντερνετ,του εκαναν προσωπικες επιθεσεις κλπ,οποτε ειχε καει απο χυλο και γερα μαλιστα.Αλλα μαζι με τα ξερα καιει και πολλα χλωρα και να συζητησεις μαζι του ειναι αδυνατο αν δεν συμφωνεις στο 150% μαζι του (εκτος και αν σε ''ξερει'' παρα παρα πολυ καιρο).
ΠΓ, όσο μας πληγώνεις, τόσο μας πωρώνεις. Αλλά παρακαλείσαι να μην κάνεις ξανά σχόλιο-κριτική για άλλο μπλογκ, είναι κάπως αντιδεολογικό.
Να πω επίσης, ως δική μου συμβουλή, σε οποιονδήποτε καλοπροαίρετο και μη επισκέπτη του φεστιβάλ, πως αν θέλει πραγματικά να το δει, είναι αυταπάτη να πιστεύει πως μπορεί να το γυρίσει όλο σε μία μόνο μέρα. Ας μην κρίνει από άλλα φεστιβάλ, αυτό της αθήνας δε μοιάζει με κανένα άλλο.
Δημοσίευση σχολίου