Ώσπου έμπλεξε με Μπετελέμ
Μηλιό, Αραν και Αρας
Σκόρπιες, κωδικοποιημένες σημειώσεις με αφορμή τα 40 χρόνια από το θάνατο του προέδρου -sic- και ιδρυτή της σκέψης που πήρε το όνομά του.
-Αν υποθέσουμε ότι στην Κίνα υπήρχε μια επαναστατική πορεία, που ανατράπηκε μετά από το 76' και το θάνατο του Μάο, η αντίδραση των επαναστατικών δυνάμεων συμπυκνώθηκε σε επίπεδο κορυφής, με τη χήρα του Μάο (που έκανε πάντως πολλούς γάμους) και τη "συμμορία των 4".
Αυτό μας δίνει μερικές ουσιαστικές διαφοροποιήσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη διαδικασία στην ΕΣΣΔ, μετά από το 20ό Συνέδριο. Στην ΕΣΣΔ δεν εκφράστηκε εγκαίρως κι ανοιχτά μια ολοκληρωμένη αντιπολιτευτική, εναλλακτική πρόταση ή μια σημαίνουσα αντίδραση από ηγετικά στελέχη (πχ από το Μολότοφ).
-Στον αντίποδα, η αντεπανάσταση ξεκίνησε μέσα στο κόμμα, καθοδηγήθηκε από την ηγεσία του, αλλά κατέληξε να το θέσει στο στόχαστρο, εκτός νόμου και να το διαλύσει, για να εξουδετερώσει τους συνεπείς, κομμουνιστικούς θύλακες που παρέμεναν στις γραμμές του. Στην Κίνα δεν κρίθηκε σκόπιμο κάτι τέτοιο. Το ΚΚ παρέμεινε ως το το τέλος όχημα της αντεπανάστασης, κράτησε τα ίδια σύμβολα και σήμερα προωθεί την καπιταλιστική ανάπτυξη της κινέζικης οικονομίας.
Άσπρος γάτος-μαύρος γάτος, το ζήτημα είναι να πιάνει πολλά ποντίκια, είχε πει ο Ντενγκ, και αν μη τι άλλο ο κινέζικος γάτος πιάνει πολλά και στριμώχνει τον κινέζικο λαό, σαν ποντίκι στη φάκα.
Στην ΕΣΣΔ, παρά τα όσα υπονοεί ο όρος "κατάρρευση", το βάθος της σοσιαλιστικής οικοδόμησης ήταν τέτοιο, που η παλινόρθωση εκδηλώθηκε σταδιακά κι εξελίχτηκε σε μια μακροχρόνια διαδικασία -με ορόσημο το 20ό συνέδριο. Η Σοβιετική Ένωση, μέχρι τα χρόνια της Περεστρόικα τουλάχιστον, ήταν το αντίπαλο δέος που τροφοδοτούσε τα εργατικά δικαιώματα και το κοινωνικό κράτος (ως μια κατάκτηση αλλά και αστική υποχώρηση συνάμα) στο δυτικό κόσμο. Και ο όρος "σοβιετοποίηση" χρησιμοποιείται, για να υποδηλώσει αυτές τις "αναχρονιστικές αγκυλώσεις του παρελθόντος", όπως η δωρεάν υγεία.
Από την άλλη, στην Κίνα, η αντεπανάσταση χρησιμοποίησε τις υπάρχουσες δομές, χωρίς να χρειαστεί να τις γκρεμίσει, κι επικράτησε σχετικά άμεσα, πιθανότατα γιατί δεν υπήρχαν και πολλά να ξηλώσει. Ενώ ο όρος "κινεζοποίηση" χρησιμοποιείται για να περιγράψει την καταβαράθρωση των μισθών και των μεροκάματων στο όριο της εξαθλίωσης.
-Είναι γνωστή μια φράση του Μάο, μετά το 20ό Συνέδριο του ΚΚΣΕ, που παρομοιάζει το δίδυμο Λένιν-Στάλιν με σπαθιά-όπλα, που οι σοβιετικοί εγκαταλείπουν (το ένα τουλάχιστον, αλλά μαζί με αυτό και το άλλο). Παράλληλα όμως υπάρχουν αρκετές αντιφατικές κι αλληλοαναιρούμενες τοποθετήσεις από τους Κινέζους -τόσο για το Στάλιν ως προσωπικότητα, όσο και το 20ό Συνέδριο, με κορυφαία την μπακαλίστικη (δεν ξέρω πώς αλλιώς μπορεί να τη χαρακτηρίσει κανείς) δοσολογία που δίνει κάπου ο Μάο: 70% σωστά, 30% λάθη, θυμίζοντας με σχήμα πρωθύστερο το Βαρουφάκη για το μνημόνιο.
-Αν το σφυροδρέπανο (ως σύμβολο γενικά κι ειδικά στη σημαία της ΕΣΣΔ) εκφράζει τη συμμαχία της εργατικής τάξης κι αγροτιάς, στην Κίνα δεν υπάρχει αυτό, αλλά ένας κόκκινος έναστρος ουρανός όπου το μεγαλύτερο αστέρι αντιστοιχεί στην εργατική τάξη και περιστοιχίζεται από άλλα σύμμαχα στρώματα (που συμβολίζονται με μικρότερα αστεράκια). Ένα εξ αυτών εκπροσωπεί και τη λεγόμενη εθνική αστική τάξη...
-Αν η κινέζικη επανάσταση είχε ως επίκεντρο την αγροτική κομμούνα στην ύπαιθρο (κι όχι την εργατική τάξη των πόλεων) αυτό δε σημαίνει ότι στράφηκε κατά των δικών της κουλάκων, που τους ενσωμάτωσε αρμονικά (σαν την αρμονική κοινωνία που ανέλυαν στις πρόσφατες θεωρητικές τους επεξεργασίες οι Κινέζοι "κομμουνιστές") στους κατά τόπους συνεταιρισμούς. Έτσι λοιπόν, το πεδίο της πράξης αποτελεί το πραγματικό μέτρο για την κριτική που κάνουν στους σοβιετικούς μετά από το 20ό συνέδριο (πχ για τη μεταφορά των ΜΤΣ στην κατοχή των κολχόζ), καθώς ακολουθούν ουσιαστικά την πολιτική που πρότεινε ο Μπουχάριν.
-Αν αυτή ήταν η κατάσταση στην ύπαιθρο, προκύπτει εύλογα το ερώτημα, γιατί να υπάρχει διαφορετική ταξική στόχευση στις πόλεις και κατά πόσο στράφηκε όντως ενάντια στη γραφειοκρατία και τα ανερχόμενα αστικά στρώματα η πολιτιστική επανάσταση (ή κατά πόσο συμβαδίζουν οι στόχοι της με τα ανοίγματα στις ΗΠΑ, το ίδιο χρονικό διάστημα).
-Ο απόηχος της πολιτιστικής επανάστασης και των υπερβολών της έφτασε στην Ελλάδα με τις συζητήσεις (και το καλαμπούρι) για το "αστικό και το κόκκινο ηλεκτρόνιο". Αποτυπώνεται (ακόμα και) σε αναρχικά συνθήματα του τύπου "οι μπάτσοι πουλάνε την επιστήμη", καθώς και στην πολιτική νοοτροπία διάφορων ευρωμαοϊκών οργανώσεων, που μαγεύονται από τον υποκειμενικό βολουνταρισμό και το σύνθημα "τα πάντα είναι ταξική πάλη", που στο (αρκετά αντιφατικό κατά τη δική μου αντίληψη) σκεπτικό τους συμπληρώνεται από τη δομή (στρουκτουραλισμός) που καθορίζει κι αυτή τα πάντα.
-Σαράντα χρόνια μετά το Μάο (και το τυπικό τέλος της πολιτιστικής επανάστασης), υπάρχουν πολλά καίρια κι ενδιαφέροντα ερωτήματα που προκύπτουν από την κινέζικη πείρα (όπως πχ το ζήτημα της θέσης της γραφειοκρατίας και της αντιμετώπισής της). Είναι ζήτημα όμως αν υπάρχει ένας θετικός δημιουργικός πυρήνας που μπορούμε να κρατήσουμε για να φωτίσει το δρόμο μας σήμερα.
Μηλιό, Αραν και Αρας
Σκόρπιες, κωδικοποιημένες σημειώσεις με αφορμή τα 40 χρόνια από το θάνατο του προέδρου -sic- και ιδρυτή της σκέψης που πήρε το όνομά του.
-Αν υποθέσουμε ότι στην Κίνα υπήρχε μια επαναστατική πορεία, που ανατράπηκε μετά από το 76' και το θάνατο του Μάο, η αντίδραση των επαναστατικών δυνάμεων συμπυκνώθηκε σε επίπεδο κορυφής, με τη χήρα του Μάο (που έκανε πάντως πολλούς γάμους) και τη "συμμορία των 4".
Αυτό μας δίνει μερικές ουσιαστικές διαφοροποιήσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη διαδικασία στην ΕΣΣΔ, μετά από το 20ό Συνέδριο. Στην ΕΣΣΔ δεν εκφράστηκε εγκαίρως κι ανοιχτά μια ολοκληρωμένη αντιπολιτευτική, εναλλακτική πρόταση ή μια σημαίνουσα αντίδραση από ηγετικά στελέχη (πχ από το Μολότοφ).
-Στον αντίποδα, η αντεπανάσταση ξεκίνησε μέσα στο κόμμα, καθοδηγήθηκε από την ηγεσία του, αλλά κατέληξε να το θέσει στο στόχαστρο, εκτός νόμου και να το διαλύσει, για να εξουδετερώσει τους συνεπείς, κομμουνιστικούς θύλακες που παρέμεναν στις γραμμές του. Στην Κίνα δεν κρίθηκε σκόπιμο κάτι τέτοιο. Το ΚΚ παρέμεινε ως το το τέλος όχημα της αντεπανάστασης, κράτησε τα ίδια σύμβολα και σήμερα προωθεί την καπιταλιστική ανάπτυξη της κινέζικης οικονομίας.
Άσπρος γάτος-μαύρος γάτος, το ζήτημα είναι να πιάνει πολλά ποντίκια, είχε πει ο Ντενγκ, και αν μη τι άλλο ο κινέζικος γάτος πιάνει πολλά και στριμώχνει τον κινέζικο λαό, σαν ποντίκι στη φάκα.
Στην ΕΣΣΔ, παρά τα όσα υπονοεί ο όρος "κατάρρευση", το βάθος της σοσιαλιστικής οικοδόμησης ήταν τέτοιο, που η παλινόρθωση εκδηλώθηκε σταδιακά κι εξελίχτηκε σε μια μακροχρόνια διαδικασία -με ορόσημο το 20ό συνέδριο. Η Σοβιετική Ένωση, μέχρι τα χρόνια της Περεστρόικα τουλάχιστον, ήταν το αντίπαλο δέος που τροφοδοτούσε τα εργατικά δικαιώματα και το κοινωνικό κράτος (ως μια κατάκτηση αλλά και αστική υποχώρηση συνάμα) στο δυτικό κόσμο. Και ο όρος "σοβιετοποίηση" χρησιμοποιείται, για να υποδηλώσει αυτές τις "αναχρονιστικές αγκυλώσεις του παρελθόντος", όπως η δωρεάν υγεία.
Από την άλλη, στην Κίνα, η αντεπανάσταση χρησιμοποίησε τις υπάρχουσες δομές, χωρίς να χρειαστεί να τις γκρεμίσει, κι επικράτησε σχετικά άμεσα, πιθανότατα γιατί δεν υπήρχαν και πολλά να ξηλώσει. Ενώ ο όρος "κινεζοποίηση" χρησιμοποιείται για να περιγράψει την καταβαράθρωση των μισθών και των μεροκάματων στο όριο της εξαθλίωσης.
-Είναι γνωστή μια φράση του Μάο, μετά το 20ό Συνέδριο του ΚΚΣΕ, που παρομοιάζει το δίδυμο Λένιν-Στάλιν με σπαθιά-όπλα, που οι σοβιετικοί εγκαταλείπουν (το ένα τουλάχιστον, αλλά μαζί με αυτό και το άλλο). Παράλληλα όμως υπάρχουν αρκετές αντιφατικές κι αλληλοαναιρούμενες τοποθετήσεις από τους Κινέζους -τόσο για το Στάλιν ως προσωπικότητα, όσο και το 20ό Συνέδριο, με κορυφαία την μπακαλίστικη (δεν ξέρω πώς αλλιώς μπορεί να τη χαρακτηρίσει κανείς) δοσολογία που δίνει κάπου ο Μάο: 70% σωστά, 30% λάθη, θυμίζοντας με σχήμα πρωθύστερο το Βαρουφάκη για το μνημόνιο.
-Αν το σφυροδρέπανο (ως σύμβολο γενικά κι ειδικά στη σημαία της ΕΣΣΔ) εκφράζει τη συμμαχία της εργατικής τάξης κι αγροτιάς, στην Κίνα δεν υπάρχει αυτό, αλλά ένας κόκκινος έναστρος ουρανός όπου το μεγαλύτερο αστέρι αντιστοιχεί στην εργατική τάξη και περιστοιχίζεται από άλλα σύμμαχα στρώματα (που συμβολίζονται με μικρότερα αστεράκια). Ένα εξ αυτών εκπροσωπεί και τη λεγόμενη εθνική αστική τάξη...
-Αν η κινέζικη επανάσταση είχε ως επίκεντρο την αγροτική κομμούνα στην ύπαιθρο (κι όχι την εργατική τάξη των πόλεων) αυτό δε σημαίνει ότι στράφηκε κατά των δικών της κουλάκων, που τους ενσωμάτωσε αρμονικά (σαν την αρμονική κοινωνία που ανέλυαν στις πρόσφατες θεωρητικές τους επεξεργασίες οι Κινέζοι "κομμουνιστές") στους κατά τόπους συνεταιρισμούς. Έτσι λοιπόν, το πεδίο της πράξης αποτελεί το πραγματικό μέτρο για την κριτική που κάνουν στους σοβιετικούς μετά από το 20ό συνέδριο (πχ για τη μεταφορά των ΜΤΣ στην κατοχή των κολχόζ), καθώς ακολουθούν ουσιαστικά την πολιτική που πρότεινε ο Μπουχάριν.
-Αν αυτή ήταν η κατάσταση στην ύπαιθρο, προκύπτει εύλογα το ερώτημα, γιατί να υπάρχει διαφορετική ταξική στόχευση στις πόλεις και κατά πόσο στράφηκε όντως ενάντια στη γραφειοκρατία και τα ανερχόμενα αστικά στρώματα η πολιτιστική επανάσταση (ή κατά πόσο συμβαδίζουν οι στόχοι της με τα ανοίγματα στις ΗΠΑ, το ίδιο χρονικό διάστημα).
-Ο απόηχος της πολιτιστικής επανάστασης και των υπερβολών της έφτασε στην Ελλάδα με τις συζητήσεις (και το καλαμπούρι) για το "αστικό και το κόκκινο ηλεκτρόνιο". Αποτυπώνεται (ακόμα και) σε αναρχικά συνθήματα του τύπου "οι μπάτσοι πουλάνε την επιστήμη", καθώς και στην πολιτική νοοτροπία διάφορων ευρωμαοϊκών οργανώσεων, που μαγεύονται από τον υποκειμενικό βολουνταρισμό και το σύνθημα "τα πάντα είναι ταξική πάλη", που στο (αρκετά αντιφατικό κατά τη δική μου αντίληψη) σκεπτικό τους συμπληρώνεται από τη δομή (στρουκτουραλισμός) που καθορίζει κι αυτή τα πάντα.
-Σαράντα χρόνια μετά το Μάο (και το τυπικό τέλος της πολιτιστικής επανάστασης), υπάρχουν πολλά καίρια κι ενδιαφέροντα ερωτήματα που προκύπτουν από την κινέζικη πείρα (όπως πχ το ζήτημα της θέσης της γραφειοκρατίας και της αντιμετώπισής της). Είναι ζήτημα όμως αν υπάρχει ένας θετικός δημιουργικός πυρήνας που μπορούμε να κρατήσουμε για να φωτίσει το δρόμο μας σήμερα.
39 σχόλια:
Η αλήθεια είναι ότι τους έφαγε (και όχι μόνο αυτούς), ο σοσιαλισμός με τοπικιστικά χαρακτηριστικά, λες και η εκμετάλλευση στην Κίνα είναι και ήταν διαφορετική από ότι αλλού, λες και ο καπιταλισμός μπορεί να υπάρχει με διαφορετικά δομικά υλικά από χώρα σε χώρα, λες και ο σοσιαλισμός είναι μια κουστουμιά, που πρέπει να πάρει τα χαρακτηριστικά του κάθε τόπου, ώστε να κρατήσει την παράδοση ζωντανή, κόντρα στην πολιτισμική αλλοτρίωση που φέρνει ο ιμπεριαλισμός!
Και έχουν και το θράσος να το λένε "σοσιαλισμό της αγοράς"!
Ξεφτίλα
Ιβάν Τζόνι
Απ' όσο ξέρω Μολότοφ, Καγκάνοβιτς και άλλοι έκαναν πρόταση για αλλαγή γενικού γραμματέα και πολιτικής που υπερψηφίστηκε από το ΠΓ αλλά καταψηφίστηκε στη συνέχεια στην ΚΕ. Μετά διεγράφησαν ως αντικομματική ομάδα.
Οι κινέζοι κομμουνιστές είχαν έναν πολύ ωραίο ορισμό για την εθνική αστική τάξη, ήταν το τμήμα της αστικής τάξης "που δεν είναι εναντίον μας". Θυμίζουν λίγο Τσίπρα που όσους αστούς διαπλέκονται μαζί του τους θεωρεί φάρους της ανθρωπότητας. Αυτές τις επεξεργασίες το ΚΚΚ να θυμόμαστε ότι δεν τις έκανε μια ωραία πρωία μετά το 56 αλλά πολύ πιο πριν και ότι με βάση αυτές πήρε(;) την εξουσία.
ΓΜ
@ΓΜ
''Αυτές τις επεξεργασίες το ΚΚΚ να θυμόμαστε ότι δεν τις έκανε μια ωραία πρωία μετά το 56 αλλά πολύ πιο πριν και ότι με βάση αυτές πήρε(;) την εξουσία.''
Την πηρε,αλλα σαν συνολο ατομων οχι εκ μερους της ΕΤ :D
σοσιαλισμος με τοπικιστικά χαρακτηριστικά; Τι αλλο θα διαβάσουμε εδώ μέσα ρεεεεε;
χα χα χα !!!
μπολσεβικος
" Απ' όσο ξέρω Μολότοφ, Καγκάνοβιτς και άλλοι έκαναν πρόταση για αλλαγή γενικού γραμματέα και πολιτικής που υπερψηφίστηκε από το ΠΓ αλλά καταψηφίστηκε στη συνέχεια στην ΚΕ. Μετά διεγράφησαν ως αντικομματική ομάδα."
Αυτό είναι το κακό. Μπήκαν εκρηκτικά στα θεμέλια του σοσιαλισμού και το καλύτερο που είδαμε ήταν μερικά άτομα να κάνουν εκκλήσεις απο τα πάνω. Τόσες δεκαετίες δε θα έπρεπε να έχει αναπτύξει όλος ο λαός ένα ανώτερο πολιτικό κριτίριο και να πάρει μέρος στις αποφάσεις; Το είδαμε και στη περεστρόικα αλλά και απο το 20ο ήδη. Και τέλος πάντων τι μπορούμε να μάθουμε απο αυτό το λάθος για το επόμενο εγχείρημα;
Προβλματισμένος
"σοσιαλισμος με τοπικιστικά χαρακτηριστικά" υπαρχει ασφαλως και στην ΛΔ Β.Κορεας, με Τζουτσε, χωρις σφυροδρέπανο και χωρις πια τα βιβλια και πορτραιτα των Κλασσικων, αλλα αυτο δεν σημαινει οτι δεν εχουν γνησιο σοσιαλισμο με κοινωνικοποιηση των μεσων παραγωγής. Δε θεωρω οτι ο σοσιαλισμος μπορει να εφαρμοστει σε καθε χωρα το ιδιο, χωρις να εισχωρουν σε αυτο παραδοσιακές επιρροες και αντιληψεις. Στην εξίσωση για το τι εχει προκυψει στην Κίνα σημερα, ισως θα πρεπει να μπει και το "θυμικο" των κινεζων και η κουλτουρα τους το οποιο επιβάλλει αναγκαστικα αλλη εφαρμογη των σοσιαλιστικων σχεσεων, οπως και στη Β.Κορεα το Τζουτσε θεωρήθηκε πιο ταιριαστο για την εκει κοινωνια και ισως για αυτο πετυχε και διατηρείται ως σημερα.
Φάνης
Εχουν μια τοπικη παραλλαγη του γνωστου συμβολου παντα στις δημοσιες εμφανισεις. Σε αυτην μαζι μεσα στο σφυροδρεπανο περα απο τα δυο γνωστα εργαλεια υπαρχει και μια βουρτσα καλιγραφιας (αναφορα στα στρωματα της διανοησης).
Ο.Χ.Ε.Π.
Ειναι απολυτως λογικο τον πρωτο καιρο μετα απο ενα πισωγυρισμα να δινονται ζαλισμενες απλοϊκες εξηγησεις για χηρες, προδοτες, δολοφονιες στα ηγετικα κλιμακια του κομματος. Το ζησαμε και με την εσσδ και τα σχηματα του προδοτη γκορμπυ. Η ουσια ειναι οτι καποια στιγμη το λογικο ειναι να ξεπερνιουνται αυτα τα αφηγηματα.
Για την εσσδ νομιζω πια εχει λιγο πολυ καθοριστει η διαπαλη μεταξυ αγοραιων αντιαγοραιων μετα το β' ππ. Για την κινα παροτι ο μαοικος χωρος αναγνωριζει πισωγυρισμα εδω και πανω απο 30 χρονια δεν υπαρχει κατι αντιστοιχο και αν κρινω απο τα οσα λεγονταν στις εκδηλωσεις για την ΜΠΠΕ κανει πια κυκλους γυρω απο αυτες τις αρχικες εξηγησεις. Συνεπως παλι την αναλυση οι "ρεβιζιονιστες" θα την βγαλουν πρωτοι και οι υπολοιποι απλως θα στησουν αυτι για να ετεροκαθοριστουν απο αυτην.
Και κατι ακομα οχι πολυ ασχετο. Για να κανεις αναλυση για την ΛΔ της Κινας πρεπει πρωτα να κανεις αναλυση για την ΛΔ ως σχημα γενικα. Για τις προοπτικες, τους στοχους, την διαπαλη, τις διαφορες μεταξυ των ΛΔ. Και αυτο απαιτει πολλα ιστορικα στοιχεια πριν γινει. Και πολυ στομαχι για να αντεξεις τους "τρου" κομμουνισταραδες που αναλυουν για... την υεμενη και το μετωπο πολισαριο της δυτικης σαχαρας για να καταληξουν οτι καποιοι αστοι ειναι λιγοτερο χειροτεροι.
Ο.Χ.Ε.Π.
@ Προβληματισμένος
"Τόσες δεκαετίες δε θα έπρεπε να έχει αναπτύξει όλος ο λαός ένα ανώτερο πολιτικό κριτίριο και να πάρει μέρος στις αποφάσεις; "
Γιατί δεν έπαιρνε; Δεν πίεζαν τα κολχόζ για αύξηση των δραστηριοτήτων τους, από μόνοι τους οι γραφειοκράτες το ήθελαν; 20 εκ πέθαναν στον Β'ΠΠ και δε ξέρω πόσοι απ' αυτούς ήταν μέλη του κόμματος και άνθρωποι με ανώτερο πολιτικό κριτήριο. Πάντως ακόμα και οι Μολότοφ κτλ δεν ανέπτυξαν μετά κάποια πολιτική δραστηριότητα -ο Μολότοφ μόνο στα απομνημονεύματα του μιλάει- οπότε το κριτήριο έλειπε και από τους "ψηλά" που πίστευαν ότι ακόμα και με λάθη το κόμμα εγγυάται την επιτυχία.
Όπου έχει χρησιμοποιηθεί σαν έννοια ο "σοσιαλισμός με τοπικά χαρακτηριστικά", ο "σοσιαλισμός με ανεξαρτησία" κτλ είναι για κακό. Κάτι λέει αυτό.
Ποια τοπικά χαρακτηριστικά επηρεάζουν την οικονομία; Πχ μια συντηρητική κοινωνία που θεωρεί ότι η θέση της γυναίκας είναι στο σπίτι θα έχει χαμηλότερη συμμετοχή των γυναικών στο εργατικό δυναμικό. Ο σοσιαλισμός αυτής της χώρας θα το αποδεχτεί ή θα προσπαθήσει να αλλάξει τη θέση των γυναικών στην κοινωνία;
Το να λέμε ότι λόγω εθνικής ιδιοσυγκρασίας ή δε ξέρω γω τι μπορεί να έχουμε και ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής είναι ανέκδοτο. Δεν είναι εθνική κουλτούρα ο φιλελευθερισμός, η ιδεολογία της άρχουσας τάξης είναι.
ΓΜ
@Φάνης
Στη ΛΔ. Κορέας δεν υπάρχει σοσιαλισμός με τοπικιστικά χαρακτηριστικά, αλλά σοσιαλισμός.
Το οικονομικό σύστημα μπορεί και να διαφέρει αρκετά από το πολιτικό εποικοδόμημα.
Με λίγα λόγια δεν κάνουν τον σοσιαλισμό τα σύμβολα και τα πορτρέτα (όπως στην ΛΔ Κορέας), αλλά ο κεντρικός σχεδιασμός και η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής!
Το Βιετνάμ όπως και η Κίνα μπορεί να έχουν κρατήσει τα σύμβολα, αλλά η οικονομία τους είναι καπιταλιστική, όσο και αν θέλουν αυτό να το αναφέρουν σαν σοσιαλισμό με Κινέζικα χαρακτηριστικά, της αγοράς, κλπ., δεν είναι!
Και θα συμφωνήσω με τον ΓΜ.
Σε επίπεδο οικονομίας ο σοσιαλισμός δεν μπορεί να είναι τίποτα λιγότερο, από αυτά που όλοι ξέρουμε, όπως και ο καπιταλισμός δεν γίνεται να είναι καπιταλισμός άμα έχεις π.χ. κεντρικό σχεδιασμό!
Πέρα από αυτά, ας έχει ο άλλος ότι σημαία και ότι σύμβολα θέλει, και ας το λέει όπως γουστάρει, σοσιαλισμός θα είναι άμα η οικονομία είναι σοσιαλιστική!
Ιβάν Τζόνι
"Με λίγα λόγια δεν κάνουν τον σοσιαλισμό τα σύμβολα και τα πορτρέτα (όπως στην ΛΔ Κορέας), αλλά ο κεντρικός σχεδιασμός και η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής!"
Το ιδιο λεω και εγω, ομως το γεγονος οτι στα σχολεια διδασκεται το Τζουτσε και οτι η ηγεσια της χωρας αφορα μια οικογενεια, υπαγεται στις τοπικες ιδιομορφίες. Σοσιαλισμος μεν , αλλα με τοπικα χαρακτηριστικά κδι ιδιομορφιες δε.
Φάνης
Δεν να θέλω να γίνω αιρετικός και σπαστικός αλλά η ΛΔΚΙΝΑΣ έχει 1,5 δισ πληθυσμό είναι απέραντη χώρα με πολλές φυλές και γλώσσες.Πληθυσμό 5 φορές των αυτοκρατοριών των ΗΠΑ και των ΣΟΒΙΕΤΙΚΩΝ με τρομερές ανισότητες σε ύπαιθρο αστικά κέντρα ανατολή δύση βορρά Νότο.
Οι πολιτικοί σχεδιασμοί σε μία χώρα που κατοικουν 1 στους 4 ανθρώπους περιλαμβάνουν μακροχρόνιες μανούβρες που οδηγούν την ΛΔΚΙΝΑΣ στο να γίνει ή ΝΟ1 παγκόσμια οικονομική δύναμη ως το 2020
Κυβερνά το Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας που θα μπορούσε να κάνει τα σφυροδρέπανα κερασάκια όπως οι Τσέχοι αλλά δεν το έκανε. Θα μπορούσε στα τελευταία συνέδρια του να αλλάξει την ονομασία του να αποκηρύξει τον Μαρξισμό Λενινισμό αλλά δεν το έκανε.Θα μπορούσε να κάνει πολύκομματικές εκλογές για τα μάτια της Δύσης και να τις κερδίζει με 90% αλλά δεν το έκανε.Περίεργος είμαι και θέματα που με παραξενεύουν θέτω στο τραπέζι άλλως το τι γίνεται στην ΛΔΚΙΝΑΣ το ξέρουμε και το περιγράφει ωραία το ΑΠΟΛΙΘΩΜΑ το τι γίνεται στο ΚΚΚ και κυρίως στην ηγετική ομάδα δεν είμαι απόλυτα βέβαιος.
Κορνήλιος
Η προσέγγιση του Ριζοσπάστη για το 18ο συνέδριο του ΚΚΚ το 2012 απαντά στο παραπάνω προβληματισμό μου για τον καπιταλιστικό γίγαντα με τη κομμουνιστική φορεσιά
http://www.rizospastis.gr/story.do?id=7131713
Κορνήλιος
Φάνη, ούτε ο φεουδαλισμός ή τέλος πάντων το όποιο προκαπιταλιστικό καθεστώς που στηρίζεται σε αριστοκρατία της γης είναι "τοπικό χαρακτηριστικό". Δεν είναι τοπική ιδιομορφία της Βόρειας Κορέας η οικογενειοκρατία, αρρώστια κληρονομημένη από προηγούμενα κοινωνικά συστήματα είναι.
ΓΜ
Η θεωρία των τριών κόσμων πάντως που αν έχω καταλάβει καλά το εγχειρίδιο του αριστερισμού ανήκει στον μαο έχει κάνει μεγάλη ζημιά στο εργατικό κινημα επαναφεροντας τον εθνικισμό απο την πίσω πόρτα. Άσε που η αστική τάξη την αξιοποιεί καταλλήλως- ασ σκεφτούμε μόνο την συνοδ τω χωρων τουνοτου προχτές...
Μανουηλ
@Κορνήλιος
Η ΕΣΣΔ δεν ήταν αυτοκρατορία! Αυτό είναι αντικομμουνισμός του χειρότερου είδους, που δεν έχει καμία σχέση με την ιστορία ή την πραγματικότητα.
Όπως και να έχει θα απαντήσω στο ότι η Κίνα και το "ΚΚ" της, είχε από την αρχή αστούς που τους έτρεψε και ανέθρεψε, αφού μαζί πολέμησαν την αποικιοκρατία (το λέει και το κείμενο).
Το "ΚΚΚ" λοιπόν, είναι κόμμα και τις αστικής τάξης της Κίνας, όσο θα μπορούσε να είναι και όποιου άλλου, αν και πλέον είναι μόνο της αστικής τάξης...
Κάνουν μια χαρά την δουλειά τους σε αυτό οι μπουρζουάδες, και γι'αυτό δεν έχουν και κανένα λόγο να αλλάξουν κάτι.
Το θέμα του μεγέθους δεν είναι για κανένα λόγο δικαιολογία για την κατάντια, περισσότερο ανέκδοτο μπορεί να είναι.
Ιβάν Τζόνι
@Φάνης
Μα οι όποιες ιδιομορφίες, ακόμα και αυτές που αναφέρεις, υπάρχουν στο πολιτικό εποικοδόμημα και όχι στο οικονομικό, το οποίο παραμένει σοσιαλιστικό.
Επίσης θα συμφωνήσω πάλι με τον ΓΜ!
Ιβάν Τζόνι
Έχω την εντύπωση πως το μεγάλο αστέρι συμβολίζει το Κομμουνιστικό Κόμμα και τα τέσσερα μικρά τις τάξεις: εργάτες, αγρότες, μικροαστούς, επιχειρηματίες
Λέων
@Ιβάν Τζόνι Υπερδύναμη ήθελα να γράψω για τους ΣΟΒΙΕΤΙΚΟΥΣ, αυτοκρατορία πήγαινε για τις ΕΠΑ προς θεού λάθος έκφραση
Άρα το ΚΚΚ είναι ένα Κομμουνιστικό Κόμμα στα χαρτιά και στο όνομα μόνο.Αυτό συμπεραίνω δυστυχώς. Γνωρίζουμε αν στις τάξεις του υπάρχουν κάποιες προσωπικότητες που είναι κομμουνιστές και θέλουν αλλαγή πορείας ; Δεν μπορεί όλοι να έχουν την ίδια γραμμή θέλω να ελπίζω.Στο ΚΚΒΙΕΤΝΑΜ μου χουν πει Έλληνες που έχουν ζήσει χρόνια στο Ανόι υπάρχει μία φράξια ας την ονομάσω έτσι που εκφράζει ορθές κομμουνιστικές σκέψεις και εκεί υπάρχει μία κάποια αμυδρή ελπίδα αλλαγής
Αν γνωρίζει κάποιος καλά την Κινεζική πραγματικότητα και μπορεί να απαντήσει παρακαλώ
Κορνήλιος
Για το ΚΚΒΙΕΤΝΑΜ το Κόμμα έχει πρόσφατες και καθαρές εντυπώσεις για το δρόμο που ολισθαίνει πιστεύω θα γνωρίζουν τους θύλακες αντίστασης που ανέφερα ως φράξια στο προηγούμενο μήνυμα ο Ριζοσπάστης ήταν εκεί με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑ και την αποστολή του ΚΚΕ
http://www.rizospastis.gr/story.do?id=8968558
Κορνήλιος
Το μεγαλο αστερι εκπροσωπει την ενοτητα του λαου κατω απο την καθοδηγηση του κομματος και τα τεσσερα μικρα εκπροσωπουν εργατες, αγροτες, μικροαστικα στρωματα της πολης και "εθνικη" αστικη ταξη.
Ο.Χ.Ε.Π.
@Κορνήλιος
Δεν γνωρίζω λεπτομέρειες για Κίνα, αλλά η κατάληξή της επίσκεψης στο Βιετνάμ, δυστυχώς ήταν του στιλ: εμείς έχουμε πάρει απόφαση να διαχειριστούμε τον καπιταλισμό εδώ και χρόνια, η σοσιαλιστική οικοδόμηση έχει πάει περίπατο, έχουμε και ανάπτυξη του ΑΕΠ, και στην τελική χεστήκαμε για το τι λέει το ΚΚΕ και το κάθε ΚΚΕ...
Πολύ πιθανό πάντως, να υπάρχουν και στα 2 κόμματα ομάδες πιστές στον σκοπό του σοσιαλισμού.
Ελπίδα μας όμως, είναι όπως ήταν πάντα η πάλη των λαών, και ακόμα και σε αυτή την κατάσταση υπάρχουν αντιδράσεις στην Κίνα με απεργίες και άλλους αγώνες.
Ότι και να γίνει η ταξική πάλη δεν σταματάει, απλά φρενάρει μέχρι να πάρει μπρος πάλι με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα!
Ιβάν Τζόνι
Στη ΒΚ,και μονο που αντι για μ-λ εχουν το...τζουτσε,καταλαβαινουμε που παει το πραγμα.
Τζουτσες..μπλε λεω εγω.
@Παπουτσωμένος Γάτος
Το σχόλιό σου είναι ΠΟΥΤΣΕΣ μπλε κανονικές,που κατάλαβες και που πάει το πράμα από τη Νότια Βουλγαρία. Θάνος
Ψυχραιμία. Δε θα κυλήσουμε σε αυτόν τον κατήφορο. Δε θα δημοσιευτούν άλλα τέτοια σχόλια
Δεν περιμενα να εχει τοσο φανατικους οπαδους η ΒΚ.
http://communismgr.blogspot.gr/2016/09/horrific-videos-reveal-true-face-of.html
Κατά το "Βίντεο έχεις;" του Ζαραλίκου. Θάνος
Απορία:
Αν το "Κ"Κ Κίνας είναι πλέον κόμμα της αστικής τάξης τότε πως θα προκύψει η σοσιαλιστική αλλαγή στην Κίνα; Περιμένοντας να αλλάξει το κινέζικο κόμμα και να ξαναγίνει σοσιαλιστικό ή οργανώνοντας οι κινέζοι εργάτες το δικό τους ανεξάρτητο κόμμα και τσακίζοντας το "Κ"Κ Κίνας και το κράτος του;
Προφανώς ισχύει το δεύτερο. Αν είναι όμως έτσι τότε το άρθρο του "Ριζοσπάστη" που λέει ότι δε μας ενδιαφέρει αν η Κίνα παραμείνει φασιστική ή αν είναι αστικοδημοκρατική (οπότε θα επιτρέπεται η ίδρυση ανεξάρτητου εργατικού κόμματος και οργανώσεων και η ανοιχτή τους δράση) είναι ένα καταπληκτικό ξέπλυμα του κτηνώδους κινέζικου φασισμού.
Η ΒΚ ειναι ο νο1 εχθρος των αμερικανικων συμφεροντων στην ασια. Αμφιβαλλω οτι αυτο εγινε λογω των 101 σκυλιων η των μεταφυσικων χαρακτηριστικων που αποδιδονται στο dna των κιμ. Το πουτσες μπλε ειναι μια καλη δικαιολογια για να αγνοησουμε το παραπανω. Και το λεω χωρις να θεωρω τον εαυτο μου "οπαδο" της ΒΚ η κατι τετοιο.
Ο.Χ.Ε.Π.
The Juche idea is a new and original philosophical idea that clarifies the man-centered philosophical principle.
But it does not mean that the Juche idea has nothing common with Marxism-Leninism or the former denies the latter.
The basic principles of Marxism-Leninism are the truth. The Juche idea has a close connection with Marxism-Leninism with commonness in its mission and class ideal.
In other words, the Juche idea inherits the mission and class principle of Marxism-Leninism. The Juche idea approves the truthfulness of Marxism-Leninism and regards it as its presupposition. The Juche idea is a theory founded, developed and enriched in the course of applying and developing it creatively in accordance with requirements of the revolutionary practice in our times.
http://www.kfausa.org/interrelationship-juche-idea-marxism-leninism-view-juche-idea-marxism/
Κορνήλιος
Χάλια 4000
Φασισμος χωρις λυσσαλεο απροκαλυπτο αντικομμουνισμο, με υπαρξη μαζικων συνδικατων, με 15 κομματα να δρουν ελευθερα και με το μεγαλυτερο απο αυτα να εχει αναφορα στον μ-λ και συμβολο το σφυροδρεπανο δεν υπαρχει. Εσυ ξεπλενεις το φασισμο εδω ωραιοποιωντας τον.
Θυμιζω δε οτι η επαναστατικη πρωτοπορια ειναι παντως καιρου και μπορει να ιδρυθει και σε παρανομια. Θυμιζω οτι το σδερκ (προδρομος των μπολσεβικων) ιδρυθηκε στην παρανομια. Θυμιζω οτι το κκκ αναγκαστηκε να διακοψει τις εργασιες του ιδρυτικου συνεδριου του λογω επεμβασης της αστυνομιας. Αυτο δεν τους απαγορεψε να δημιουργηθουν ως επαναστατικα κομματα ουτε να γιγαντωθουν ξεπερνωντας ακομα και εξοριες και σφαγες των μελων τους. Αρα το προβλημα στην προκειμενη δεν ειναι οτι υπαρχει επαναστατικο κομμα και δεν μπορει να δρασει, αλλα οτι δεν υπαρχει γιατι δεν εχει κατακτηθει το πολιτικο επιπεδο για κατι τετοιο. Και ακομα και αν ισχυε το πρωτο το αιτημα του επαναστατικου κομματος δεν θα ηταν να αποκτησει η χωρα γενικα και αοριστα αστικο πλουραλισμο, αλλα για την νομιμοποιηση του ιδιου. Ακριβως γιατι ειναι επαναστατικο κομμα που δρα αυτοτελως και οχι φιλελευθερος οσφυοκαμπτης να ζητα νομιμοποιηση των λοιπων αστικων κομματων.
Ο.Χ.Ε.Π.
@ΟΧΕΠ
Και η Ρωσια ειναι εχθρος των ΗΠΑ,οπως και η Συρια.Δεν σημαινει οτι ειναι σοσιαλιστικες χωρες.
Δεν ξερω αν η ΒΚ ειναι σοσιαλιστικη και σε ποιο βαθμο.
Παντως, το...''Juche'' (θου κυριε) με παραπεμπει σε ''σκεψη του Μαο'' και ''εθνικος δρομος προς το σοσιαλισμο'',κατι που ολοι εχουμε δει πως εχει καταληξει.
Η ΒΚ ειναι εχθρος των ΗΠΑ για αλλους λογους απο οτι οι αλλες δυο. Και σε καθε περιπτωση η προπαγανδα για αυτες δεν πλησιαζει ουτε στο ελαχιστο τα τερατουργηματα που λεγονται για την ΒΚ.
Οι στρεβλωσεις στο μοντελο ειναι προφανεις αλλα αυτο δεν δικαιολογει να την μηδενιζουμε χωρις σαφη οικονομικα στοιχεια.
Ο.Χ.Ε.Π.
@ΟΧΕΠ
Σιγουρα η προπαγανδα κατα της ΒΚ εχει παρει τερατωδεις διαστασεις που σημαινει οτι ειναι και ιδεολογικο το θεμα και οχι μονο γεωπολιτικο.
Αλλα δυστυχως το Τζουτσε με προδιαθετει σε σκηνικα Κινας και Βιετναμ,δηλαδη σε τεραστια πισωγυρισματα,εθνικισμο και (στην περιπτωση της ΒΚ) οικογενειοκρατια που ειναι απο μονη της δειγμα αστικης παρεκκλισης και οπορτουνισμου.
ΟΧΕΠ και λοιποί υποστηρικτές της λδβκ: τι εννοείτε οταν λέτε οτι η βκ έχει "κεντρικό σχεδιασμό"; τι είναι ο κεντρικός σχεδιασμός, απο ποιούς επιτελείται και πως εφαρμόζεται στη λδβκ; υπαρχει εργατικός έλεγχος απο τα κάτω;ανακλητότητα; ποιος τον σχεδιαζει και αποφασιζει τον κεντρικο αυτο ελεγχο; και μετά, ειναι κλειστή προς κεφαλαιακές επενδύσεις η οικονομία αυτή; υπάρχει δραστηριότητα του κεφαλαίου εκεί; τα ξέρετε αυτά ή τα υποθέτετε και παπαγαλίζετε ότι έχετε ακούσει καπου κάπως;
δεν λεω οτι τα πραγματα εκει ειναι στραβα. λεω οτι δε ξερουμε και παιρνετε θεση.
Εγω απο την μερια μου αγαπητε ανωνυμε θελω να βρεις ΕΝΑ σχολιο στο οποιο αναφερομαι στο κεντρικο σχεδιασμο της ΒΚ. Το εχεις διαβασει καπου σε αυτα που εγραψα;
Διαφωτισε με για το τι εχω γραψει! Και αμα το εχουν γραψει αλλοι μην αναφερεσαι σε μενα προσωπικα. Θυμιζω τι εγραψα στο τελευταιο σχολιο γιατι μαλλον εχεις ξεχασει τα ελληνικα σου: "Οι στρεβλωσεις στο μοντελο ειναι προφανεις αλλα αυτο δεν δικαιολογει να την μηδενιζουμε χωρις σαφη οικονομικα στοιχεια."
Αλλα ενταξει θελουμε να προβοκαρουμε ας το κανουμε σε 5-6 ταυτοχρονα.
Ο.Χ.Ε.Π.
o no1 εχθρος των ΗΠΑ στην ΑΣΙΑ, ειναι η ΚΙΝΑ που εχει ξεπεράσει σε εξαγωγές κεφαλαίου και την Ιαπωνία. Μη γράφετε ό,τι να ναι..
ζβιν ντοιγκ
Παρα τις υπαρκτες αντιθεσεις μεταξυ ηπα και κινας ειναι γνωστο οτι τουλαχιστον διατηρουν τυπικες διπλωματικες σχεσεις:
https://citizentv.co.ke/wp-content/uploads/2015/09/obama-and-china.jpg
Οσο και αν ψαξεις δεν θα βρεις τετοια φωτο του ομπαμα με τον κιμ. Η σχεση μεταξυ των δυο χωρων ειναι σε ακομα πιο δυσμενες σημειο. Προς το παρον τον κατηγορουν οτι ταισε τον θειο του στα σκυλια και οτι επιθυμει πυρηνικο ολοκαυτωμα (ειπε ο γαιδαρος τον πετεινο κεφαλα...). Αλλωστε δεν εννοουσα οτι ειναι εχθρος λογω ειδικου βαρους στην οικονομια και ακριβως αυτο ηταν το επιχειρημα μου για να δειξω οτι μαλλον οι λογοι για τις αντιθεσεις ξεφευγουν των ενδοκαπιταλιστικων αντιθεσεων.
Ο.Χ.Ε.Π.
Δημοσίευση σχολίου